WO2000027261A1 - Stirring device for preparing hot drinks - Google Patents

Stirring device for preparing hot drinks Download PDF

Info

Publication number
WO2000027261A1
WO2000027261A1 PCT/FR1999/002737 FR9902737W WO0027261A1 WO 2000027261 A1 WO2000027261 A1 WO 2000027261A1 FR 9902737 W FR9902737 W FR 9902737W WO 0027261 A1 WO0027261 A1 WO 0027261A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
rod
cover
stirring
container
control
Prior art date
Application number
PCT/FR1999/002737
Other languages
French (fr)
Inventor
Augustin Dominguez
Original Assignee
Seb S.A.
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority to FR9814230A priority Critical patent/FR2785515B1/en
Priority to FR98/14230 priority
Application filed by Seb S.A. filed Critical Seb S.A.
Publication of WO2000027261A1 publication Critical patent/WO2000027261A1/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47JKITCHEN EQUIPMENT; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; APPARATUS FOR MAKING BEVERAGES
    • A47J31/00Apparatus for making beverages
    • A47J31/18Apparatus in which ground coffee or tea-leaves are immersed in the hot liquid in the beverage container
    • A47J31/20Apparatus in which ground coffee or tea-leaves are immersed in the hot liquid in the beverage container having immersible, e.g. rotatable, filters

Abstract

The invention concerns a stirring device for preparing hot drinks such as infusions and decoctions, comprising a lid (50), for closing the container (1) designed to contain the drink to be prepared, a rod (58) mounted sliding in the lid, a member controlling (68) the rod, mounted on the rod above the lid, stirring means (60) mounted at the rod lower end. The invention is characterised in that the rod (58) is mounted mobile in rotation relatively to the lid (50) and is associated with control means (78) mounted above or inside the lid, the control means (78) being capable of driving the rod (58) in rotation countering return means.

Description

       

  
 



   DISPOSITIF D'AGITATION POUR LA PREPARATION
 DE BOISSONS CHAUDES
La présente invention se rapporte au domaine technique général des appareils pour la préparation de boissons chaudes et concerne plus particulièrement les dispositifs d'agitation pour réaliser des infusions ou encore des décoctions.



  La présente invention trouve notamment une application dans les appareils du type cafetière à piston ou cafetière pour réaliser le café turc, sans pour autant tre limitée à la préparation de café. La présente invention est particulièrement intéressante pour les appareils du type précité comprenant des moyens de chauffe.



  Une cafetière à piston comporte de manière connue un récipient cylindrique dans lequel est disposé un piston amovible assurant une étanchéité périphérique avec les parois du récipient. Le piston comporte une tige de manoeuvre et présente une surface comportant des moyens de filtration de la mouture de café dispersée dans l'eau. Usuellement, I'utilisateur dispose dans le récipient la quantité de mouture désirée, puis verse de 1'eau préalablement chauffée. Préférablement le mélange obtenu est agité, par exemple à l'aide d'une cuillère. L'utilisateur peut alors fermer le récipient avec le piston, pour limiter les déperditions de chaleur et d'arôme. Après quelques minutes d'infusion, I'utilisateur descend le piston pour filtrer la boisson. La mouture est alors emprisonnée entre le fond du récipient et le piston, et l'utilisateur obtient une boisson filtrée.



  Un inconvénient de ce type d'appareil est que la température du mélange eau chaude et mouture diminue lors de la préparation, et notamment lors de l'agitation du mélange avec une cuillère métallique. La boisson obtenue a ainsi une température avoisinant 80 C. L'utilisateur ne doit pas attendre pour consommer son café, au risque de le trouver insuffisamment chaud. Un autre inconvénient de cet appareil est que le mélange de 1'eau et de la mouture  s'effectue à I'air libre. II en résulte des déperditions aromatiques. D'autres déperditions aromatiques peuvent intervenir pendant l'infusion par le bec verseur du récipient si le piston reste en position haute.



  II est connu des documents WO 93/24041 ou US 5 544 566 de réaliser un dispositif d'agitation et de filtration pour un appareil du type cafetière à piston.



  Le dispositif proposé dans ce document comporte un piston filtrant monté sur une tige coulissant axialement dans un couvercle, prévu pour fermer le récipient de I'appareil. Le dispositif comporte en outre un élément d'agitation, monté sur une autre tige coulissant axialement de manière indépendante de la première tige dans ledit couvercle. L'élément d'agitation est formé par un plateau comportant des ouvertures, monté perpendiculairement sur l'extémité inférieure de la deuxième tige, et disposé sous le piston filtrant.



  L'utilisateur verse la mouture dans le récipient, ajoute l'eau portée à température et ferme le récipient avec le couvercle. Dans un premier temps la descente du plateau dans le mélange d'eau et de mouture provoque la dispersion de la mouture dans l'eau par le passage par les ouvertures, ce qui favorise l'extraction des arômes. Dans un second temps la descente du tamis permet ensuite de filtrer le mélange. Ce dispositif permet de réaliser la dispersion de la mouture alors que le couvercle est fermé, ce qui permet de réduire légèrement les déperditions thermiques, et de manière plus importante les déperditions aromatiques.



  Une telle réalisation présente l'inconvénient d'tre insuffisamment efficace pour disperser un lit de mouture flottant sur de t'eau.



  II est par ailleurs connu du document US 2 459 498 de réaliser une cafetière électrique à piston équipée d'un agitateur. L'appareil comporte un récipient cylindrique fermé par un couvercle. Un bec verseur disposé sur la paroi latérale du récipient permet de verser la boisson préparée sans ôter le couvercle. Un axe monté mobile en translation traverse le couvercle. L'axe est creux et contient une résistance chauffante. Un bouton de manoeuvre rotatif est monté à l'extrémité supérieure de I'axe sur le couvercle. Un tamis comprenant un support périphérique de diamètre légèrement inférieur à celui de la paroi  intérieure du récipient est monté amovible sur la partie inférieure de l'axe.



  Selon un mode de réalisation, l'extrémité inférieure de I'axe forme un pivot tournant sur le fond du récipient. Des pales prévues pour agiter la mouture sont montées au dessous du tamis. La quantité désirée de mouture est disposée dans le récipient, le tamis est mis en place sur la mouture, puis l'eau est ajoutée. Après le chauffage de l'eau en dessous du point d'ébullition, la boisson est préparée en tournant le bouton de manoeuvre, donc les pales et le tamis de diamètre inférieur aux parois du récipient. Cette construction permet d'obtenir un appareil à chauffage intégré, de type cafetière piston, adapté pour dégager les arômes du café sans en extraire t'amertume, dans lequel de la mouture est emprisonnée entre le tamis et le fond du récipient. La dispersion de la mouture dans l'eau peut tre effectuée alors que le couvercle est fermé.

   Un inconvénient de cet appareil réside dans le fait que la rotation des pales servant à l'agitation du mélange eau et mouture entraîne également en rotation le tamis. De plus l'élément chauffant est solidaire du couvercle. II est difficilement envisageable de faire chauffer l'eau puis d'ajouter la mouture, la mouture pouvant entrer en contact avec le tube comportant l'élément chauffant, lequel est surchauffé après avoir été retiré de t'eau. Tel qu'indiqué la mouture doit tre introduite avant l'eau froide dans le récipient. La mouture est donc chauffée avec t'eau, le mélange s'effectuant avec les pales après le chauffage de l'ensemble.



  II est connu du document DE 1 97 06 523 de réaliser un appareil pour la préparation de boisson chaudes devant tre filtrées, comportant des moyens de chauffe ou de maintien au chaud électriques disposés sous un récipient cylindrique dans lequel coulisse un piston filtrant. Le piston est monté sur une tige coulissant dans un couvercle. L'utilisateur verse de l'eau froide dans le récipient, ajoute la mouture et ferme le couvercle, le piston occupant une position relevée sous le couvercle. L'utilisateur fait chauffer le mélange jusqu'à ce que le thermostat coupe les moyens de chauffe. Après avoir laissé infuser le mélange pendant la durée souhaitée, l'utilisateur filtre la boisson en pressant le piston. Un tel appareil permet d'obtenir une boisson chaude à filtrer de manière simple, puisqu'il n'est pas nécessaire d'utiliser un appareil additionnel pour  chauffer t'eau.

   Toutefois selon le fonctionnement indiqué l'utilisateur doit introduire la mouture alors que l'eau est encore froide. Un premier inconvénient réside dans le fait que cette disposition n'est pas optimale pour réaliser l'infusion de la boisson. Un autre inconvénient réside dans le fait que la descente du piston peut tre difficile si l'agitation du mélange par convection thermique a été insuffisante, ce qui oblige l'utilisateur à ôter le couvercle, agiter la mouture, refermer le couvercle, et redescendre le piston. II en résulte une perte de temps et de l'insatisfaction pour l'utilisateur.



  Un objet de la présente invention vise à proposer un dispositif d'agitation pour la préparation de boissons chaudes facilitant et améliorant la préparation de la boisson.



  Cet objet est atteint avec un dispositif d'agitation pour la préparation de boissons chaudes telles que des infusions ou des décoctions, comportant un couvercle prévu pour fermer un récipient destiné à contenir la boisson à préparer, une tige montée coulissante dans le couvercle, un organe de manoeuvre de la tige, monté sur la tige au dessus du couvercle, des moyens d'agitation montés à l'extrémité inférieure de la tige, du fait que la tige est montée mobile en rotation par rapport au couvercle et est associée à des moyens de commande montés au dessus du couvercle ou dans le couvercle, les moyens de commande étant susceptibles d'entraîner en rotation la tige contre des moyens de rappel.

   Ainsi un lit de mouture déposé sur de t'eau chaude versée dans le récipient peut tre dispersé aisément, grâce au mouvement rotatif alterné transmis aux moyens d'agitation, en minimisant les pertes d'arômes, cette dispersion pouvant tre réalisée avec le couvercle fermé. En outre, grâce à ce dispositif, il est possible d'agiter un mélange d'eau et d'ingrédients aromatiques tels que mouture de café, thé, plantes pour infusion ou décoction, tout en gardant le couvercle fermé.



  Selon un exemple de réalisation les moyens d'agitation comportent des ailettes, notamment radiales, ou encore des pales.



  Une version plus élaborée du dispositif comporte un piston perméable aux liquides et prévu pour assurer une étanchéité pour les particules solides  avec les parois latérales du récipient, le piston étant monté libre en rotation sur la tige au dessus des moyens d'agitation. Une telle disposition permet de filtrer la préparation après l'agitation tout en conservant les avantages précédents.



  Selon un mode de réalisation, les moyens de commande comportent un bouton de commande, monté mobile dans l'organe de manoeuvre et prévu pour entraîner en rotation la tige montée mobile en rotation par rapport à l'organe de manoeuvre. Avantageusement alors, le bouton de commande est un bouton latéral monté coulissant dans l'organe de manoeuvre, et prolongé par une crémaillère coopérant avec un axe denté prolongeant la partie supérieure de la tige.



  Selon un autre mode de réalisation, les moyens de commande comportent un bouton de commande monté mobile dans le couvercle et prévu pour entraîner en rotation la tige. Avantageusement alors, le bouton de commande est un bouton latéral monté coulissant dans le couvercle, et prolongé par une crémaillère coopérant avec une section cannelée de la tige.



  Selon une variante de réalisation de ces modes de réalisation les moyens de commande comportent deux boutons de commande latéraux, prolongés chacun par une crémaillère, et disposés en vis à vis. Avantageusement alors les moyens de rappel sont constitués par un ressort en épingle monté entre les deux boutons latéraux.



  Selon un autre mode de réalisation, les moyens de commande comportent un bouton de commande rotatif monté sur la tige au dessus du couvercle, au dessus de l'organe de manoeuvre ou dans l'organe de manoeuvre.



  Avantageusement alors les moyens de rappel sont constitués par un ressort à spirale monté entre l'organe de manoeuvre et la tige.



  Selon une caractéristique de réalisation, le piston est monté sur un tube entourant la tige et coulissant dans le couvercle, I'organe de manoeuvre étant
 monté sur t'extrémité du tube émergeant du couvercle.



   Avantageusement les moyens d'agitation sont réalisés en matériaux présentant
 une faible capacité calorifique. Cette disposition permet de limiter la chute de  température lors de la préparation de boisson chaude à partir d'eau chaude versée dans le récipient.



  Avantageusement pour faciliter le nettoyage les moyens d'agitation sont démontables.



  Avantageusement le piston comporte des moyens d'accrochage susceptibles de venir en prise avec des moyens de retenue ménagés sur une coupelle de récupération prévue pour tre disposée au fond du récipient. Cette disposition permet de récupérer la mouture de café dans la coupelle et de remonter la coupelle avec le piston lors du retrait du piston, facilitant ainsi le nettoyage.



  Un autre objet de la présente invention vise à proposer un appareil pour la préparation de boissons chaudes facilitant et améliorant la préparation de la boisson.



  Cet objet est atteint avec un appareil pour la préparation de boissons chaudes, comportant un récipient cylindrique associé à un dispositif d'agitation selon l'invention. L'utilisateur peut ainsi notamment réaliser des préparations de type café turc.



  Avantageusement le dispositif d'agitation est prévu également pour la filtration et comporte à cet effet un piston perméable aux liquides et assurant une étanchéité pour les particules solides avec les parois latérales du récipient, le piston étant monté libre en rotation sur la tige au dessus des moyens d'agitation. L'utilisateur peut ainsi notamment réaliser du café infusion filtré.



  Avantageusement le récipient comporte des moyens de chauffe ou de maintien au chaud. Avantageusement alors pour faciliter la construction et l'utilisation de
I'appareil les moyens de chauffe ou de maintien au chaud sont disposés dans le fond du récipient.



  Ainsi l'utilisateur peut disposer d'un appareil de type cafetière à piston, équipé d'un tamis étanche et de moyens de chauffe ou de maintien au chaud garantissant l'obtention d'une boisson suffisamment chaude. Grâce aux moyens d'agitation disposés sous le piston et pouvant tre manoeuvres en  rotation lorsque le couvercle est fermé, I'utilisateur peut disperser aisément la mouture dans t'eau. Tout d'abord ceci facilite la descente du piston dans le récipient lorsque la boisson a infusé. Ensuite, ceci favorise la formation des arômes et évite les pertes aromatiques. Enfin, ceci évite que l'utilisateur exerce des efforts trop importants sur le fond du récipient lors de la descente du piston.



  L'invention sera mieux comprise à t'étude d'exemples de réalisation pris à titre nullement limitatifs et illustrés dans les figures annexées dans lesquelles : -la figure 1 est une vue latérale en coupe d'un premier exemple de
 réalisation d'un appareil selon l'invention, -la figure 2 est une vue de dessus en coupe de l'appareil montré à la figure
 1, -la figure 3 est une vue partielle latérale en coupe d'un deuxième exemple
 de réalisation d'un appareil selon l'invention, -la figure 4 est une vue latérale en coupe d'une partie d'un troisième
 exemple de réalisation d'un appareil selon l'invention, -la figure 5 est une vue latérale en coupe d'une partie d'un quatrième
 exemple de réalisation d'un appareil selon l'invention, -la figure 6 est une vue latérale en coupe d'une disposition avantageuse d'un
 appareil selon l'invention, -la figure 7 montre un détail de la figure 6.



  La figure 1 montre les éléments d'un appareil électroménager destiné à chauffer les liquides tel qu'une cafetière piston.



   L'appareil comporte un récipient 1 cylindrique comportant des parois latérales
 17 et un fond 3. Les parois latérales 17 sont formées par un tube réalisé en verre, présentant une partie supérieure 22 légèrement évasée avec un bec 18
 ainsi qu'un épaulement 10 dans sa partie inférieure. L'épaulement 10 est
 sensiblement plat. Un deuxième épaulement 26 est ménagé au dessus de
 l'épaulement 10. Le fond 3 est formé par une plaque en inox sur la périphérie
 de laquelle est rapporté un joint d'étanchéité 2 en silicone moulé. La face
 supérieure du fond 3 présente un léger embouti 15. Une poignée 16 est  assemblée avec le récipient 1 grâce à un cerclage métallique 40.



  L'appareil comporte des moyens de chauffe 4 formés dans l'exemple de réalisation présenté par un élément chauffant plat disposé sur la face inférieure du fond 3. D'autres moyens de chauffe, tels que des éléments chauffants blindés, sont envisageables. Les moyens de chauffe 4 sont associés à un dispositif de régulation 8.



  Une entretoise 6 comporte un passage 46 prévu pour l'introduction du dispositif de régulation 8. Un capot 5 annulaire comporte des nervures 45 prenant appui sur l'épaulement 10 et présente une encoche 20 prévue pour le passage du bec 18. Le capot 5 présente également des pattes de clipsage 12 prévues pour retenir l'entretoise 6. Un boîtier 7 est prévu pour fermer la partie inférieure du capot 5. Le boîtier comporte des crochets de clipsage 38 prévus pour s'engager par t'extérieur dans une découpe 36 des pattes de clipsage 12 issues du capot 5. Les moyens de chauffe 4 sont alimentés par un socle de connexion 9.



  Un piston 52 est monté coulissant dans le récipient 1. Le piston 52 comporte une partie filtrante 54 formée par un tamis 57 prévu pour retenir les particules fines telles que la mouture de café en suspension dans t'eau. Le tamis 57 est renforcé en sa bordure extérieur par un anneau 55, et est en sa périphérie intérieure relié à un moyeu 61. Les bords périphériques du tamis 57 sont relevés vers le haut pour assurer une étanchéité avec les parois latérales 17 pour les particules de mouture de café en dispersion dans t'eau. Le piston 52 est monté sur une tige 58 coulissant dans un couvercle 50. Le piston 52 est associé à un organe de manoeuvre 68 émergeant du couvercle 50.



  Des moyens d'agitation 60 sont montés sur la tige 58 en dessous du piston 52.



  Tel que bien visible à la figure 1, les moyens d'agitation 60 sont montés à l'extrémité inférieure de la tige 58. La tige 58 est montée libre en rotation par rapport au piston 52. La tige 58 est associée à des moyens de commande 78 des moyens d'agitation 60, montés au dessus du couvercle 50.



  Tel que montré à la figure 1, le couvercle 50 comporte une cheminée axiale 66  prévue pour le passage d'un tube 56. L'organe de manoeuvre 68 est fixé au tube 56 au dessus du couvercle 50.



  Pour faciliter le montage, I'organe de manoeuvre 68 comporte une pièce inférieure 70 assemblée avec une pièce supérieure 72. La partie filtrante 54 représentée à la figure 1 en position basse dans le récipient 1 peut prendre une position relevée 54'lorsque l'organe de manoeuvre 68 est relevé.



  Les moyens d'agitation 60 comportent des ailettes 62 radiales et verticales. Les ailettes 62 peuvent tre rigides ou souples. A titre de variante, d'autres moyens d'agitation 60 sont envisageables, par exemple des pales incurvées ou inclinées.



  Les moyens d'agitation 60 sont montés de manière amovible sur la tige 58. Un embout 59 est monté sur l'extrémité inférieure de la tige 58. Une épingle 64 immobilise les ailettes 62. Le retrait de l'embout 59 et de l'épingle 64 permet de retirer les ailettes 62 de la tige 58 pour accéder à la partie filtrante 54 pour le nettoyage. La tige 58 est disposée dans le tube 56 et est mobile en rotation dans ledit tube. Ainsi la tige 58 est montée mobile en rotation par rapport au couvercle 50. Le moyeu 61 est fixé au tube 56.



  Tel que représenté à la figure 2, les moyens de commande 78 comportent deux boutons de commande latéraux 76 montés coulissants en vis à vis dans l'organe de manoeuvre 68. Chaque bouton 76 est prolongé par une crémaillère 77 coopérant avec un axe denté 74 prolongeant la tige 58. Un ressort 79 en épingle formant un moyen de rappel 84 est monté entre les deux boutons 76.



  Les boutons 76 comportent des butées 80 d'arrt.



  A titre de variante, non montrée aux figures, le ressort 79 peut tre remplacé par deux ressorts hélicoïdaux montés en compression entre les deux boutons 76. A titre de variante, également non montrée aux figures, un seul bouton 76 peut tre monté mobile contre un ressort dans l'organe de manoeuvre 68 pour former les moyens de commande 78.



  L'appareil présenté fonctionne et s'utilise de la manière suivante. L'utilisateur verse de l'eau dans le récipient 1 et met en route les moyens de chauffe 4.  



  L'utilisateur peut si désiré fermer le récipient 1 à I'aide du couvercle 50, le piston 52 étant de préférence en position relevée. Lorsque 1'eau a atteint la température souhaitée, l'utilisateur verse la mouture sur 1'eau chaude, et met ou remet en place le couvercle 50. Les moyens d'agitation 60 sont amenés sur le lit de mouture flottant sur 1'eau en abaissant l'organe de manoeuvre 68. Une pression sur les deux boutons latéraux 76 formant les moyens de commande 78 permet d'obtenir une rotation des moyens d'agitation 60, favorisant ainsi la dispersion de la mouture dans l'eau, son mouillage, et une extraction optimale des substances aromatiques nécessaires à la réalisation de la boisson.



  L'utilisateur laisse alors infuser la préparation pendant la durée désirée. Pour filtrer la boisson et emprisonner la mouture au fond du récipient 1,1'utilisateur abaisse l'organe de manoeuvre 68. L'opération est réalisée sans difficulté, la mouture dispersée dans l'eau n'étant plus susceptible d'opposer de résistance à la descente du piston 52. L'utilisateur peut alors servir la boisson en retirant le récipient 1 du socle 9.



  La figure 3 présente un autre exemple de réalisation dans lequel les moyens de commande 78 comportent un bouton de commande 82 axial. La tige 58 est montée mobile en rotation dans l'organe de manoeuvre 68. Le bouton de commande 82 est fixé sur l'extrémité de la tige 58 émergeant de l'organe de manoeuvre 68. Un ressort 81 en spirale formant un moyen de rappel 84 est monté entre l'organe de manoeuvre 68 et la tige 58. Le ressort 81 permet de faciliter l'opération d'agitation.



  Le fonctionnement cet exemple de réalisation est modifié de la manière suivante par rapport à l'exemple de réalisation précédent. Pour actionner les moyens d'agitation 60,1'utilisateur maintient l'organe de manoeuvre 68 et tourne le bouton de commande 82 dans l'un ou dans l'autre sens. Lorsque l'utilisateur relâche le bouton de commande 82, le ressort 81 entraîne et accélère la tige 58 sur laquelle sont montés les moyens d'agitation 60.



  A titre de variante, le bouton de commande 82 pourrait tre monté dans l'organe de manoeuvre 68.



   La figure 4 montre un exemple de réalisation différant de l'exemple présenté à  la figure 1 en ce que le moyeu 61 est monté directement sur la tige 58 et est libre en rotation par rapport à ladite tige, et en ce que la tige 58 est montée libre en rotation directement dans l'organe de manoeuvre 68. La tige 58 présente au dessus du moyeu 61 une section 65 de diamètre supérieur prévue pour coulisser dans la cheminée 66 du couvercle 50. Le moyeu 61 est bloqué en translation d'un coté contre l'épaulement formé par la section 65 de la tige 58, et de l'autre coté par l'épingle 64.



  Le fonctionnement de cet exemple de réalisation est voisin de celui du premier exemple. La préparation de la boisson se fait de la mme manière. Pour le nettoyage de I'appareil, l'utilisateur peut retirer de la tige 58 la partie filtrante 54 montée sur le moyeu 61, en ôtant l'embout 59 et l'épingle 64 de la tige 58.



  La figure 5 montre un exemple de réalisation différant de l'exemple présenté à la figure 4 en ce que les moyens de commande 78'des moyens d'agitation 60 sont disposés dans le couvercle 50. Les crémaillères 77'des boutons latéraux (non montrés à la figure 5) montés sur le couvercle 50 coopèrent avec la section 65'de la tige 58, ladite section étant cannelée sur la partie de sa longueur coulissant dans le couvercle 50. Tel que bien visible à la figure 5,
I'organe de manoeuvre 68 est fixé à l'extrémité supérieure de la tige 58.



  Le fonctionnement de cet exemple de réalisation diffère de l'exemple de réalisation précédent en ce que l'utilisateur actionne les boutons disposés sur le couvercle 50.



  Les figures 6 et 7 montent un perfectionnement de la présente invention dans lequel le piston 52 est susceptible de coopérer avec une coupelle 90 de récupération de la mouture, disposée au fond du récipient 1. Le piston 52 comporte à cet effet des moyens d'accrochage 92 susceptibles de venir en prise avec des moyens de retenue 94 ménagés sur la coupelle 90 lors de la descente du piston 52. Dans l'exemple représenté les moyens d'accrochage 92 comprennent quatre crochets 95 montés chacun sur une tige 93 issue de
 t'anneau 55. Les moyens de retenue 94 sont formés par un rebord retourné dont la partie supérieure est chanfreinée pour repousser les crochets 95. La
 coupelle 90 comporte des pieds 97 et est réalisée dans une matière de densité  supérieure à celle de 1'eau, et de préférence bonne conductrice de la chaleur.



  L'utilisation d'un appareil comportant ce perfectionnement est le suivant.



  L'utilisateur dispose la coupelle dans le fond du récipient 1, verse 1'eau et met en route les moyens de chauffe 4. Lorsque 1'eau a atteint la température souhaitée, I'utilisateur verse la mouture et procède au mélange. Après l'infusion, l'utilisateur descend le piston 52 pour filtrer la boisson, repoussant la mouture dans la coupelle. Lorsque le piston 52 arrive dans le fond du récipient 1 les moyens d'accrochage 92 viennent en prise avec les moyens de retenue 94 de la coupelle 90. Après le service de la boisson, l'utilisateur peut remonter le piston 52 et la coupelle 90 contenant la mouture.



  A titre de variante, non illustrée aux figures, le piston 52 monté sur la tige 58 peut tre supprimé. Le dispositif d'agitation ainsi obtenu est alors adapté à la préparations de boissons de type café turc.



  De nombreuses améliorations peuvent tre apportées au dispositif d'agitation et à I'appareil selon l'invention dans le cadre des revendications.



  Notamment les moyens de chauffe 4 peuvent tre remplacés par des moyens de maintien au chaud, le dispositif de régulation 8 pouvant tre supprimé. Le fonctionnement de I'appareil diffère des exemples de réalisation précédents en ce que l'utilisateur verse de 1'eau chaude au lieu de l'eau froide dans le récipient 1 avant d'ajouter la mouture et de procéder à l'agitation. Les moyens de maintien au chaud permettent d'éviter les déperditions thermiques lors de la préparation de la boisson.



  Notamment, les moyens de commande 78 comportant un bouton de commande rotatif 82 peuvent tre adaptés au mode de réalisation comportant un tube 56 entourant la tige 58.



  Pour réduire les déperditions thermiques, notamment dans le cas d'un dispositif utilisé dans un appareil ne comportant pas de moyens de chauffe, les moyens d'agitation peuvent tre réalisés en matériaux présentant une faible capacité calorifique, tels que notamment des matières plastiques.  
La présente invention trouve une application dans les appareils pour la préparation de boissons chaudes, notamment les appareils du type cafetière à piston ou cafetière pour réaliser le café turc.
  



  
 



   AGITATION DEVICE FOR PREPARATION
 HOT BEVERAGES
The present invention relates to the general technical field of apparatus for preparing hot drinks and more particularly relates to stirring devices for making infusions or decoctions.



  The present invention finds an application in particular in apparatuses of the piston-type coffee maker or coffee maker for making Turkish coffee, without however being limited to the preparation of coffee. The present invention is particularly advantageous for devices of the aforementioned type comprising heating means.



  A piston coffee maker comprises in known manner a cylindrical container in which is disposed a removable piston ensuring a peripheral seal with the walls of the container. The piston has an operating rod and has a surface comprising means for filtering the ground coffee dispersed in water. Usually, the user places the desired quantity of ground coffee in the container, then pours preheated water. Preferably the mixture obtained is stirred, for example using a spoon. The user can then close the container with the piston, to limit the loss of heat and aroma. After a few minutes of infusion, the user lowers the plunger to filter the drink. The ground coffee is then trapped between the bottom of the container and the piston, and the user obtains a filtered drink.



  A drawback of this type of device is that the temperature of the hot water and ground coffee mixture decreases during preparation, and in particular when the mixture is stirred with a metal spoon. The drink obtained thus has a temperature of around 80 C. The user should not wait to consume his coffee, at the risk of finding it insufficiently hot. Another drawback of this device is that the mixing of the water and the ground coffee takes place in the open air. This results in aromatic losses. Other aromatic losses can occur during the infusion by the spout of the container if the piston remains in the high position.



  It is known from documents WO 93/24041 or US 5,544,566 to produce a stirring and filtration device for an appliance of the piston coffee maker type.



  The device proposed in this document comprises a filter piston mounted on a rod sliding axially in a cover, intended to close the container of the device. The device further comprises a stirring element, mounted on another rod sliding axially independently of the first rod in said cover. The stirring element is formed by a plate comprising openings, mounted perpendicularly on the lower end of the second rod, and placed under the filter piston.



  The user pours the ground coffee into the container, adds the water brought to temperature and closes the container with the lid. Firstly, the descent of the tray into the mixture of water and ground coffee causes the ground coffee to disperse in the water through the openings, which favors the extraction of the aromas. In a second step, the descent of the sieve then filters the mixture. This device allows the dispersion of the ground coffee to be produced while the lid is closed, which makes it possible to slightly reduce the heat losses, and more significantly the aromatic losses.



  Such an embodiment has the drawback of being insufficiently effective in dispersing a floating milling bed on water.



  It is also known from document US 2,459,498 to produce an electric piston coffee maker equipped with an agitator. The apparatus comprises a cylindrical container closed by a lid. A pouring spout arranged on the side wall of the container makes it possible to pour the prepared drink without removing the cover. An axis mounted movable in translation passes through the cover. The axis is hollow and contains a heating resistance. A rotary operating button is mounted at the upper end of the axle on the cover. A sieve comprising a peripheral support with a diameter slightly smaller than that of the interior wall of the container is removably mounted on the lower part of the axis.



  According to one embodiment, the lower end of the axis forms a pivot pivoting on the bottom of the container. Blades intended to agitate the ground coffee are mounted below the sieve. The desired amount of ground coffee is placed in the container, the sieve is placed over the ground coffee, then water is added. After heating the water below the boiling point, the drink is prepared by turning the operating knob, therefore the blades and the sieve of diameter smaller than the walls of the container. This construction makes it possible to obtain a device with integrated heating, of the piston coffee maker type, suitable for releasing the aromas of the coffee without extracting the bitterness, in which the grind is trapped between the sieve and the bottom of the container. The milling can be dispersed in water while the lid is closed.

   A disadvantage of this device lies in the fact that the rotation of the blades used for stirring the water and ground mixture also causes the screen to rotate. In addition, the heating element is integral with the cover. It is difficult to envisage heating the water and then adding the ground coffee, the ground coffee being able to come into contact with the tube comprising the heating element, which is overheated after being removed from the water. As indicated, the ground coffee must be introduced before cold water into the container. The ground coffee is therefore heated with water, the mixing being carried out with the blades after the assembly has been heated.



  It is known from document DE 1 97 06 523 to produce an apparatus for the preparation of hot beverages to be filtered, comprising electrical heating or keeping warm means arranged in a cylindrical container in which slides a filtering piston. The piston is mounted on a rod sliding in a cover. The user pours cold water into the container, adds the ground coffee and closes the cover, the piston occupying a raised position under the cover. The user heats the mixture until the thermostat switches off the heating means. After allowing the mixture to infuse for the desired time, the user filters the drink by pressing the plunger. Such an apparatus makes it possible to obtain a hot drink to be filtered in a simple manner, since it is not necessary to use an additional apparatus for heating the water.

   However, depending on the operation indicated, the user must introduce the coffee while the water is still cold. A first drawback lies in the fact that this arrangement is not optimal for carrying out the infusion of the drink. Another disadvantage lies in the fact that the descent of the piston can be difficult if the stirring of the mixture by thermal convection has been insufficient, which obliges the user to remove the cover, shake the grind, close the cover, and lower the piston. This results in a waste of time and dissatisfaction for the user.



  An object of the present invention is to provide a stirring device for the preparation of hot drinks facilitating and improving the preparation of the drink.



  This object is achieved with a stirring device for the preparation of hot drinks such as infusions or decoctions, comprising a cover intended to close a container intended to contain the drink to be prepared, a rod slidably mounted in the cover, an organ for operating the rod, mounted on the rod above the cover, stirring means mounted at the lower end of the rod, owing to the fact that the rod is mounted movable in rotation relative to the cover and is associated with means control mounted above the cover or in the cover, the control means being capable of causing the rod to rotate against return means.

   Thus a ground bed deposited on hot water poured into the container can be dispersed easily, thanks to the alternating rotary movement transmitted to the stirring means, while minimizing the loss of aromas, this dispersion being able to be carried out with the lid closed. . In addition, thanks to this device, it is possible to stir a mixture of water and aromatic ingredients such as ground coffee, tea, plants for infusion or decoction, while keeping the lid closed.



  According to an exemplary embodiment, the stirring means comprise fins, in particular radial, or even blades.



  A more elaborate version of the device comprises a piston permeable to liquids and intended to ensure a seal for solid particles with the side walls of the container, the piston being mounted free in rotation on the rod above the stirring means. Such an arrangement makes it possible to filter the preparation after stirring while retaining the above advantages.



  According to one embodiment, the control means comprise a control button, mounted movably in the operating member and provided for rotating the rod mounted movable in rotation relative to the operating member. Advantageously then, the control button is a lateral button slidably mounted in the operating member, and extended by a rack cooperating with a toothed axis extending the upper part of the rod.



  According to another embodiment, the control means comprise a control button mounted movably in the cover and designed to drive the rod in rotation. Advantageously then, the control button is a lateral button mounted sliding in the cover, and extended by a rack cooperating with a grooved section of the rod.



  According to an alternative embodiment of these embodiments, the control means comprise two lateral control buttons, each extended by a rack, and arranged opposite. Advantageously then the return means consist of a pin spring mounted between the two side buttons.



  According to another embodiment, the control means comprise a rotary control button mounted on the rod above the cover, above the operating member or in the operating member.



  Advantageously then the return means are constituted by a spiral spring mounted between the operating member and the rod.



  According to one embodiment characteristic, the piston is mounted on a tube surrounding the rod and sliding in the cover, the actuator being
 mounted on the end of the tube emerging from the cover.



   Advantageously, the stirring means are made of materials having
 low heat capacity. This arrangement makes it possible to limit the drop in temperature during the preparation of hot drink from hot water poured into the container.



  Advantageously to facilitate cleaning, the stirring means are removable.



  Advantageously, the piston comprises hooking means capable of coming into engagement with retaining means arranged on a recovery cup intended to be placed at the bottom of the container. This arrangement makes it possible to recover the coffee grounds in the cup and to reassemble the cup with the piston during the withdrawal of the piston, thus facilitating cleaning.



  Another object of the present invention is to propose an apparatus for the preparation of hot drinks facilitating and improving the preparation of the drink.



  This object is achieved with an apparatus for the preparation of hot drinks, comprising a cylindrical container associated with a stirring device according to the invention. The user can in particular make preparations of the Turkish coffee type.



  Advantageously, the stirring device is also provided for filtration and comprises for this purpose a piston permeable to liquids and ensuring a seal for solid particles with the side walls of the container, the piston being mounted free in rotation on the rod above the means of agitation. The user can in particular make filtered brew coffee.



  Advantageously, the container includes heating or keeping warm means. Advantageously then to facilitate the construction and the use of
The device the heating or keeping warm means are arranged in the bottom of the container.



  Thus, the user can have a device of the piston-type coffee maker, equipped with a waterproof sieve and means of heating or keeping warm guaranteeing obtaining a sufficiently hot drink. Thanks to the stirring means arranged under the piston and which can be rotated when the cover is closed, the user can easily disperse the ground coffee in water. First of all this facilitates the descent of the piston into the container when the drink has brewed. Then, this promotes the formation of aromas and avoids aromatic losses. Finally, this prevents the user from exerting excessive forces on the bottom of the container when the piston descends.



  The invention will be better understood from the study of embodiments taken in no way limiting and illustrated in the appended figures in which: FIG. 1 is a side view in section of a first example of
 embodiment of an apparatus according to the invention, FIG. 2 is a top view in section of the apparatus shown in FIG.
 1, FIG. 3 is a partial side view in section of a second example
 of an apparatus according to the invention, FIG. 4 is a side view in section of part of a third
 embodiment of an apparatus according to the invention, FIG. 5 is a side view in section of part of a fourth
 embodiment of an apparatus according to the invention, FIG. 6 is a side view in section of an advantageous arrangement of a
 apparatus according to the invention, FIG. 7 shows a detail of FIG. 6.



  Figure 1 shows the elements of a household appliance intended to heat liquids such as a piston coffee maker.



   The apparatus comprises a cylindrical container 1 having side walls
 17 and a bottom 3. The side walls 17 are formed by a tube made of glass, having an upper part 22 slightly flared with a spout 18
 as well as a shoulder 10 in its lower part. Shoulder 10 is
 substantially flat. A second shoulder 26 is provided above
 the shoulder 10. The bottom 3 is formed by a stainless steel plate on the periphery
 which is attached a seal 2 of molded silicone. The face
 upper end of the bottom 3 has a slight stamped 15. A handle 16 is assembled with the container 1 by means of a metal band 40.



  The device includes heating means 4 formed in the embodiment presented by a flat heating element arranged on the underside of the bottom 3. Other heating means, such as armored heating elements, can be envisaged. The heating means 4 are associated with a regulation device 8.



  A spacer 6 has a passage 46 provided for the introduction of the regulating device 8. An annular cover 5 has ribs 45 bearing on the shoulder 10 and has a notch 20 provided for the passage of the spout 18. The cover 5 has also clipping lugs 12 provided for retaining the spacer 6. A housing 7 is provided for closing the lower part of the cover 5. The housing has clipping hooks 38 provided for engaging from the outside in a cutout 36 of the clips 12 from the cover 5. The heating means 4 are supplied by a connection base 9.



  A piston 52 is slidably mounted in the container 1. The piston 52 comprises a filtering part 54 formed by a screen 57 provided for retaining fine particles such as ground coffee suspended in water. The screen 57 is reinforced at its outer edge by a ring 55, and is at its inner periphery connected to a hub 61. The peripheral edges of the screen 57 are raised upwards to ensure a seal with the side walls 17 for the particles of ground coffee dispersed in water. The piston 52 is mounted on a rod 58 sliding in a cover 50. The piston 52 is associated with an operating member 68 emerging from the cover 50.



  Stirring means 60 are mounted on the rod 58 below the piston 52.



  As clearly visible in Figure 1, the stirring means 60 are mounted at the lower end of the rod 58. The rod 58 is mounted free in rotation relative to the piston 52. The rod 58 is associated with means of control 78 of the stirring means 60, mounted above the cover 50.



  As shown in FIG. 1, the cover 50 comprises an axial chimney 66 provided for the passage of a tube 56. The operating member 68 is fixed to the tube 56 above the cover 50.



  To facilitate assembly, the actuating member 68 comprises a lower part 70 assembled with an upper part 72. The filtering part 54 shown in FIG. 1 in the low position in the container 1 can assume a raised position 54 ′ when the member maneuver 68 is raised.



  The stirring means 60 comprise radial and vertical fins 62. The fins 62 can be rigid or flexible. Alternatively, other stirring means 60 can be envisaged, for example curved or inclined blades.



  The stirring means 60 are removably mounted on the rod 58. An endpiece 59 is mounted on the lower end of the rod 58. A pin 64 immobilizes the fins 62. The withdrawal of the endpiece 59 and the pin 64 makes it possible to remove the fins 62 from the rod 58 to access the filtering part 54 for cleaning. The rod 58 is arranged in the tube 56 and is rotatable in said tube. Thus the rod 58 is mounted movable in rotation relative to the cover 50. The hub 61 is fixed to the tube 56.



  As shown in FIG. 2, the control means 78 include two lateral control buttons 76 slidably mounted facing each other in the operating member 68. Each button 76 is extended by a rack 77 cooperating with a toothed axis 74 extending the rod 58. A pin spring 79 forming a return means 84 is mounted between the two buttons 76.



  The buttons 76 include stops 80 for stopping.



  As a variant, not shown in the figures, the spring 79 can be replaced by two helical springs mounted in compression between the two buttons 76. As a variant, also not shown in the figures, a single button 76 can be mounted movably against a spring in the operating member 68 to form the control means 78.



  The apparatus presented operates and is used in the following manner. The user pours water into the container 1 and starts the heating means 4.



  The user can, if desired, close the container 1 using the cover 50, the piston 52 preferably being in the raised position. When the water has reached the desired temperature, the user pours the ground coffee over the hot water, and puts or replaces the cover 50. The stirring means 60 are brought to the ground bed floating on the water by lowering the operating member 68. A pressure on the two lateral buttons 76 forming the control means 78 makes it possible to obtain a rotation of the stirring means 60, thus promoting the dispersion of the ground coffee in water, its wetting , and an optimal extraction of the aromatic substances necessary for the production of the drink.



  The user then allows the preparation to infuse for the desired duration. To filter the drink and trap the ground coffee at the bottom of the container, the user lowers the operating member 68. The operation is carried out without difficulty, the ground coffee dispersed in water being no longer capable of opposing resistance when the piston 52 descends. The user can then serve the drink by removing the container 1 from the base 9.



  FIG. 3 shows another exemplary embodiment in which the control means 78 comprise an axial control button 82. The rod 58 is mounted mobile in rotation in the operating member 68. The control button 82 is fixed on the end of the rod 58 emerging from the operating member 68. A spiral spring 81 forming a return means 84 is mounted between the operating member 68 and the rod 58. The spring 81 makes it possible to facilitate the stirring operation.



  The operation of this exemplary embodiment is modified in the following manner with respect to the preceding exemplary embodiment. To activate the stirring means 60, the user maintains the operating member 68 and turns the control button 82 in one or the other direction. When the user releases the control button 82, the spring 81 drives and accelerates the rod 58 on which the stirring means 60 are mounted.



  As a variant, the control button 82 could be mounted in the operating member 68.



   FIG. 4 shows an exemplary embodiment differing from the example presented in FIG. 1 in that the hub 61 is mounted directly on the rod 58 and is free to rotate relative to said rod, and in that the rod 58 is free rotationally mounted directly in the actuating member 68. The rod 58 has above the hub 61 a section 65 of greater diameter intended to slide in the chimney 66 of the cover 50. The hub 61 is blocked in translation on one side against the shoulder formed by section 65 of rod 58, and on the other side by pin 64.



  The operation of this exemplary embodiment is close to that of the first example. The preparation of the drink is done in the same way. For cleaning the device, the user can remove the filter part 54 mounted on the hub 61 from the rod 58, by removing the end piece 59 and the pin 64 from the rod 58.



  FIG. 5 shows an exemplary embodiment differing from the example presented in FIG. 4 in that the control means 78 ′ of the stirring means 60 are arranged in the cover 50. The racks 77 ′ of the side buttons (not shown) in FIG. 5) mounted on the cover 50 cooperate with the section 65 ′ of the rod 58, said section being grooved over the part of its length sliding in the cover 50. As clearly visible in FIG. 5,
The actuator 68 is fixed to the upper end of the rod 58.



  The operation of this exemplary embodiment differs from the previous exemplary embodiment in that the user actuates the buttons arranged on the cover 50.



  Figures 6 and 7 show an improvement of the present invention in which the piston 52 is capable of cooperating with a cup 90 for grinding recovery, disposed at the bottom of the container 1. The piston 52 has for this purpose hooking means 92 likely to come into engagement with retaining means 94 formed on the cup 90 during the descent of the piston 52. In the example shown, the hooking means 92 comprise four hooks 95 each mounted on a rod 93 from
 the ring 55. The retaining means 94 are formed by an inverted rim, the upper part of which is chamfered to push back the hooks 95. The
 cup 90 has feet 97 and is made of a material with a density greater than that of water, and preferably a good conductor of heat.



  The use of an apparatus comprising this improvement is as follows.



  The user places the dish in the bottom of the container 1, pours the water and starts the heating means 4. When the water has reached the desired temperature, the user pours the ground coffee and proceeds to mix. After the infusion, the user lowers the piston 52 to filter the drink, pushing the ground coffee into the cup. When the piston 52 arrives at the bottom of the container 1 the hooking means 92 come into engagement with the retaining means 94 of the cup 90. After serving the drink, the user can reassemble the piston 52 and the cup 90 containing the ground coffee.



  As a variant, not illustrated in the figures, the piston 52 mounted on the rod 58 can be omitted. The stirring device thus obtained is then suitable for the preparation of drinks of the Turkish coffee type.



  Numerous improvements can be made to the stirring device and to the apparatus according to the invention within the scope of the claims.



  In particular, the heating means 4 can be replaced by means for keeping warm, the regulation device 8 being able to be omitted. The operation of the device differs from the previous embodiments in that the user pours hot water instead of cold water into the container 1 before adding the ground coffee and stirring. The means for keeping warm make it possible to avoid heat loss during the preparation of the drink.



  In particular, the control means 78 comprising a rotary control button 82 can be adapted to the embodiment comprising a tube 56 surrounding the rod 58.



  To reduce heat loss, in particular in the case of a device used in an apparatus not comprising heating means, the stirring means can be made of materials having a low heat capacity, such as in particular plastics.
The present invention finds an application in devices for the preparation of hot drinks, in particular devices of the press-type coffee maker or coffee maker for making Turkish coffee.
  


    

Claims

REVENDICATIONS
1. Dispositif d'agitation pour la préparation de boissons chaudes telles que des infusions ou des décoctions, comportant un couvercle (50), prévu pour fermer un récipient (1 ) destiné à contenir la boisson à préparer, une tige1. Stirring device for the preparation of hot drinks such as infusions or decoctions, comprising a cover (50), intended to close a container (1) intended to contain the drink to be prepared, a rod
(58) montée coulissante dans le couvercle, un organe de manœuvre (68) de la tige, monté sur la tige au dessus du couvercle, des moyens d'agitation (60) montés à l'extrémité inférieure de la tige, caractérisé en ce que la tige (58) est montée mobile en rotation par rapport au couvercle (50) et en ce que la tige (58) est associée à des moyens de commande (78 ; 78') montés au dessus du couvercle ou dans le couvercle, les moyens de commande (78 ; 78') étant susceptibles d'entraîner en rotation la tige (58) contre des moyens de rappel (84).(58) slidingly mounted in the cover, a rod operating member (68), mounted on the rod above the cover, stirring means (60) mounted at the lower end of the rod, characterized in that that the rod (58) is mounted movable in rotation relative to the cover (50) and in that the rod (58) is associated with control means (78; 78 ') mounted above the cover or in the cover, the control means (78; 78 ') being capable of driving the rod (58) in rotation against return means (84).
2. Dispositif selon la revendication 1 , caractérisé en ce que les moyens d'agitation (60) comportent des ailettes (62) ou des pales.2. Device according to claim 1, characterized in that the stirring means (60) comprise fins (62) or blades.
3. Dispositif selon l'une des revendications 1 ou 2, caractérisé en ce qu'il comporte un piston (52) perméable aux liquides et prévu pour assurer une étanchéité pour les particules solides avec les parois latérales (17) du récipient (1), le piston (52) étant monté libre en rotation sur la tige (58) au dessus des moyens d'agitation (60).3. Device according to one of claims 1 or 2, characterized in that it comprises a piston (52) permeable to liquids and intended to ensure a seal for solid particles with the side walls (17) of the container (1) , the piston (52) being mounted to rotate freely on the rod (58) above the stirring means (60).
4. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les moyens de commande (78) comportent un bouton de commande (76), monté mobile dans l'organe de manœuvre (68) et prévu pour entraîner en rotation la tige (58) montée mobile en rotation par rapport à l'organe de manœuvre (68).4. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the control means (78) comprise a control button (76), mounted movably in the operating member (68) and provided for driving in rotation the rod (58) mounted movable in rotation relative to the operating member (68).
5. Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que le bouton de commande (76) est un bouton latéral monté coulissant dans l'organe de manœuvre (68), et prolongé par une crémaillère (77) coopérant avec un axe denté (74) prolongeant la partie supérieure de la tige (52). 5. Device according to claim 4, characterized in that the control button (76) is a side button slidably mounted in the operating member (68), and extended by a rack (77) cooperating with a toothed axis (74 ) extending the upper part of the rod (52).
6. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les moyens de commande (78') comportent un bouton de commande monté mobile dans le couvercle (50) et prévu pour entraîner en rotation la tige (58).6. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the control means (78 ') comprise a control button movably mounted in the cover (50) and provided for driving the rod (58) in rotation.
7. Dispositif selon la revendication 6, caractérisé en ce que le bouton de commande est un bouton latéral monté coulissant dans le couvercle (50), et prolongé par une crémaillère (77') coopérant avec une section cannelée (65') de la tige (52).7. Device according to claim 6, characterized in that the control button is a lateral button slidably mounted in the cover (50), and extended by a rack (77 ') cooperating with a grooved section (65') of the rod (52).
8. Dispositif selon l'une des revendications 5 ou 7, caractérisé en ce que les moyens de commande (78 ; 78') comportent deux boutons de commande (76) latéraux, prolongés chacun par une crémaillère (77 ; 77'), et disposés en vis à vis.8. Device according to one of claims 5 or 7, characterized in that the control means (78; 78 ') comprise two lateral control buttons (76), each extended by a rack (77; 77'), and arranged opposite.
9. Dispositif selon la revendication 8, caractérisé en ce que les moyens de rappel (84) sont constitués par un ressort (79) en épingle monté entre les deux boutons latéraux (76).9. Device according to claim 8, characterized in that the return means (84) consist of a pin spring (79) mounted between the two side buttons (76).
10. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que les moyens de commande (78) comportent un bouton de commande (82) rotatif monté sur la tige (58) au dessus du couvercle (50), au dessus de l'organe de manœuvre (68) ou dans l'organe de manœuvre (58).10. Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the control means (78) comprise a control button (82) rotatable mounted on the rod (58) above the cover (50), above of the operating member (68) or in the operating member (58).
11. Dispositif selon la revendication 10, caractérisé en ce que les moyens de rappel (84) sont constitués par un ressort à spirale (81 ) monté entre l'organe de manœuvre (68) et la tige (58).11. Device according to claim 10, characterized in that the return means (84) consist of a spiral spring (81) mounted between the operating member (68) and the rod (58).
12. Dispositif selon l'une des revendications 3, 4, 5, 10 ou 11 , caractérisé en ce que le piston (52) est monté sur un tube (56) entourant la tige (58) et coulissant dans le couvercle (50), l'organe de manœuvre (68) étant monté sur l'extrémité du tube (56) émergeant du couvercle (50).12. Device according to one of claims 3, 4, 5, 10 or 11, characterized in that the piston (52) is mounted on a tube (56) surrounding the rod (58) and sliding in the cover (50) , the operating member (68) being mounted on the end of the tube (56) emerging from the cover (50).
13. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 12, caractérisé en ce que les moyens d'agitation (62) sont réalisés en matériaux présentant une faible capacité calorifique. 13. Device according to one of claims 1 to 12, characterized in that the stirring means (62) are made of materials having a low heat capacity.
14. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 13, caractérisé en ce que les moyens d'agitation (60) sont démontables.14. Device according to one of claims 1 to 13, characterized in that the stirring means (60) are removable.
15. Dispositif selon l'une des revendications 1 à 14, caractérisé en ce que le piston (62) comporte des moyens d'accrochage (92) susceptibles de venir en prise avec des moyens de retenue (94) ménagés sur une coupelle (90) de récupération prévue pour être disposée au fond du récipient (1)15. Device according to one of claims 1 to 14, characterized in that the piston (62) comprises hooking means (92) capable of coming into engagement with retaining means (94) formed on a cup (90 ) recovery intended to be placed at the bottom of the container (1)
16. Appareil pour la préparation de boissons chaudes, comportant un récipient (1) cylindrique associé à un dispositif d'agitation selon l'une des revendications 1 à 15.16. Apparatus for the preparation of hot drinks, comprising a cylindrical container (1) associated with a stirring device according to one of claims 1 to 15.
17. Appareil selon la revendication 16, caractérisé en ce que le récipient (1) comporte des moyens de chauffe (4) ou de maintien au chaud.17. Apparatus according to claim 16, characterized in that the container (1) comprises heating means (4) or keeping warm.
18. Appareil selon la revendication 17, caractérisé en ce que les moyens de chauffe (4) ou de maintien au chaud sont disposés dans le fond du récipient18. Apparatus according to claim 17, characterized in that the heating means (4) or keeping warm are arranged in the bottom of the container
(1 )- (1) -
PCT/FR1999/002737 1998-11-09 1999-11-09 Stirring device for preparing hot drinks WO2000027261A1 (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR9814230A FR2785515B1 (en) 1998-11-09 1998-11-09 Piston coffee maker equipped with an agitator
FR98/14230 1998-11-09

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
AU11644/00A AU1164400A (en) 1998-11-09 1999-11-09 Stirring device for preparing hot drinks

Publications (1)

Publication Number Publication Date
WO2000027261A1 true WO2000027261A1 (en) 2000-05-18

Family

ID=9532658

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
PCT/FR1999/002737 WO2000027261A1 (en) 1998-11-09 1999-11-09 Stirring device for preparing hot drinks

Country Status (3)

Country Link
AU (1) AU1164400A (en)
FR (1) FR2785515B1 (en)
WO (1) WO2000027261A1 (en)

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN102090548A (en) * 2010-12-24 2011-06-15 广东洛贝电子科技有限公司 Method for boiling grains or beans and automatic boiling machine suitable for same
CN105212744A (en) * 2015-10-13 2016-01-06 广东新宝电器股份有限公司 Beverage-making device
US9480279B2 (en) 2013-12-06 2016-11-01 ErJo Designs, LLC System and method for straining a beverage
WO2019050941A1 (en) * 2017-09-05 2019-03-14 Spitzley Julie K Commercial french press coffee brewing and dispensing system
US10750896B2 (en) 2018-05-30 2020-08-25 Caffeine Innovations, LLC Immersion beverage maker with plunger assembly

Families Citing this family (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US9526369B2 (en) * 2014-01-10 2016-12-27 Made Simpli, Llc Infusion extracting apparatus and method
DK3242579T3 (en) 2015-01-09 2020-08-17 Made Simpli Llc Infusion process device and method
WO2020052348A1 (en) * 2018-09-13 2020-03-19 Top Electric Appliances Industrial Limited Filter-press type brewing device

Citations (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2459498A (en) 1946-03-25 1949-01-18 Robert T Cameron Coffee maker
US3339476A (en) * 1965-10-18 1967-09-05 Troya Michel R De Coffee maker
WO1993024041A1 (en) 1992-05-26 1993-12-09 Bersten Ian J Two stage coffee plunger
EP0615714A1 (en) * 1993-03-17 1994-09-21 General Foods Limited Apparatus and method for beverage preparation
US5461968A (en) * 1994-09-02 1995-10-31 Portman; Jill Brewing pot
DE19706523A1 (en) 1997-02-19 1998-08-20 Thomas Ruhl Arrangement for providing hot drinks e.g. coffee to be filtered

Patent Citations (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2459498A (en) 1946-03-25 1949-01-18 Robert T Cameron Coffee maker
US3339476A (en) * 1965-10-18 1967-09-05 Troya Michel R De Coffee maker
WO1993024041A1 (en) 1992-05-26 1993-12-09 Bersten Ian J Two stage coffee plunger
US5544566A (en) 1992-05-26 1996-08-13 Bersten; Ian J. Two stage coffee plunger
EP0615714A1 (en) * 1993-03-17 1994-09-21 General Foods Limited Apparatus and method for beverage preparation
US5461968A (en) * 1994-09-02 1995-10-31 Portman; Jill Brewing pot
DE19706523A1 (en) 1997-02-19 1998-08-20 Thomas Ruhl Arrangement for providing hot drinks e.g. coffee to be filtered

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN102090548A (en) * 2010-12-24 2011-06-15 广东洛贝电子科技有限公司 Method for boiling grains or beans and automatic boiling machine suitable for same
US9480279B2 (en) 2013-12-06 2016-11-01 ErJo Designs, LLC System and method for straining a beverage
CN105212744A (en) * 2015-10-13 2016-01-06 广东新宝电器股份有限公司 Beverage-making device
CN105212744B (en) * 2015-10-13 2018-08-21 广东新宝电器股份有限公司 Beverage-making device
WO2019050941A1 (en) * 2017-09-05 2019-03-14 Spitzley Julie K Commercial french press coffee brewing and dispensing system
US11071406B2 (en) 2017-09-05 2021-07-27 Julie K. SPITZLEY Commercial French press coffee brewing and dispensing system
US10750896B2 (en) 2018-05-30 2020-08-25 Caffeine Innovations, LLC Immersion beverage maker with plunger assembly

Also Published As

Publication number Publication date
FR2785515B1 (en) 2001-01-19
FR2785515A1 (en) 2000-05-12
AU1164400A (en) 2000-05-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US7093531B2 (en) System for making coffee
US10034569B2 (en) Beverage filtering system
EP2052654B1 (en) Cookware with stirring system and associated method
EP2355681B1 (en) Electrical appliance for preparing and cooking soy milk, juice, or coulis
WO2005055787A1 (en) Methods and apparatuses for filtering
CA2425274C (en) Plunger for brewing a drink
WO2005053480A1 (en) Pressurized cooking device comprising a security means at the opening thereof
US9320383B2 (en) French press blender
EP1566124B1 (en) Closure lid of a container of a household appliance for preparing food of the blender type
WO2000027261A1 (en) Stirring device for preparing hot drinks
WO2008044948A1 (en) Infusion filter apparatus
EP2606778B1 (en) Elektrohaushaltsgerät zur Getränkezubereitung, das mit einem Arbeitsbehälter und einer Filtervorrichtung ausgestattet ist
US11045036B2 (en) Beverage filtering system
EP1143836B1 (en) Heating base for electric household appliance for heating liquids
EP3708038A1 (en) Machine for preparing infusions provided with a rotary basket filter
EP3048937A2 (en) Apparatus for producing an infused beverage provided with a steam-recovery device
US20200297153A1 (en) Apparatus and method for beverage brewing
FR2785784A1 (en) Electric filter coffee maker has sliding piston with hollow handle for introduction of ingredients
EP3708037A1 (en) Machine for preparing infusions provided with an improved filter
WO2020182529A1 (en) Machine for preparing infused beverages provided with a lift-up filter basket
AU2001295264B2 (en) Plunger for brewing a drink
FR3074413A1 (en) MACHINE FOR THE PREPARATION OF BEVERAGE COMPRISING AN INFUSION CHAMBER OF THE OPTIMIZED
FR2543812A1 (en) Electrical coffee machine comprising a centrifugal filter
FR2543813A1 (en) Electrical coffee machine comprising a centrifugal filter

Legal Events

Date Code Title Description
ENP Entry into the national phase in:

Ref country code: AU

Ref document number: 2000 11644

Kind code of ref document: A

Format of ref document f/p: F

AK Designated states

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): AE AL AM AT AT AU AZ BA BB BG BR BY CA CH CN CR CU CZ CZ DE DE DK DK DM EE EE ES FI FI GB GD GE GH GM HR HU ID IL IN IS JP KE KG KP KR KR KZ LC LK LR LS LT LU LV MA MD MG MK MN MW MX NO NZ PL PT RO RU SD SE SG SI SK SK SL TJ TM TR TT UA UG US UZ VN YU ZA ZW

AL Designated countries for regional patents

Kind code of ref document: A1

Designated state(s): GH GM KE LS MW SD SL SZ TZ UG ZW AM AZ BY KG KZ MD RU TJ TM AT BE CH CY DE DK ES FI FR GB GR IE IT LU MC NL PT SE BF BJ CF CG CI CM GA GN GW ML MR NE SN TD TG

121 Ep: the epo has been informed by wipo that ep was designated in this application
DFPE Request for preliminary examination filed prior to expiration of 19th month from priority date (pct application filed before 20040101)
REG Reference to national code

Ref country code: DE

Ref legal event code: 8642

122 Ep: pct application non-entry in european phase