DE19607451A1 - Occlusion implant for closing off arterial connections in humans or animals - Google Patents

Occlusion implant for closing off arterial connections in humans or animals

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Publication number
DE19607451A1
DE19607451A1 DE19607451A DE19607451A DE19607451A1 DE 19607451 A1 DE19607451 A1 DE 19607451A1 DE 19607451 A DE19607451 A DE 19607451A DE 19607451 A DE19607451 A DE 19607451A DE 19607451 A1 DE19607451 A1 DE 19607451A1
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DE
Germany
Prior art keywords
occlusion implant
wire
implant
occlusion
shape memory
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Granted
Application number
DE19607451A
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German (de)
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DE19607451B4 (en
Inventor
Gerd Prof Dr Med Hausdorf
Klaus-Uwe Dr Med Wentz
Juergen Speder
Theo Schrepping
Hermann Dr Ing Monstadt
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HAUSDORF, GERD, PROF. DR.MED., 30938 BURGWEDEL, DE
Original Assignee
Efmt Entwicklungs- und Forschungszentrum fur Mikrotherapie 44799 Bochum De GmbH
EFMT ENTWICKLUNGS und FORSCHUN
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Application filed by Efmt Entwicklungs- und Forschungszentrum fur Mikrotherapie 44799 Bochum De GmbH, EFMT ENTWICKLUNGS und FORSCHUN filed Critical Efmt Entwicklungs- und Forschungszentrum fur Mikrotherapie 44799 Bochum De GmbH
Priority to DE19607451A priority Critical patent/DE19607451B4/en
Publication of DE19607451A1 publication Critical patent/DE19607451A1/en
Application granted granted Critical
Publication of DE19607451B4 publication Critical patent/DE19607451B4/en
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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/12Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for ligaturing or otherwise compressing tubular parts of the body, e.g. blood vessels, umbilical cord
    • A61B17/12022Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires
    • A61B17/12131Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires characterised by the type of occluding device
    • A61B17/1214Coils or wires
    • A61B17/1215Coils or wires comprising additional materials, e.g. thrombogenic, having filaments, having fibers, being coated
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/12Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for ligaturing or otherwise compressing tubular parts of the body, e.g. blood vessels, umbilical cord
    • A61B17/12022Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/12Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for ligaturing or otherwise compressing tubular parts of the body, e.g. blood vessels, umbilical cord
    • A61B17/12022Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires
    • A61B17/12099Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires characterised by the location of the occluder
    • A61B17/12109Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires characterised by the location of the occluder in a blood vessel
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/12Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets for ligaturing or otherwise compressing tubular parts of the body, e.g. blood vessels, umbilical cord
    • A61B17/12022Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires
    • A61B17/12131Occluding by internal devices, e.g. balloons or releasable wires characterised by the type of occluding device
    • A61B17/1214Coils or wires
    • A61B17/12145Coils or wires having a pre-set deployed three-dimensional shape
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/01Filters implantable into blood vessels
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/82Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/86Stents in a form characterised by the wire-like elements; Stents in the form characterised by a net-like or mesh-like structure
    • A61F2/88Stents in a form characterised by the wire-like elements; Stents in the form characterised by a net-like or mesh-like structure the wire-like elements formed as helical or spiral coils
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/3006Properties of materials and coating materials
    • A61F2002/30092Properties of materials and coating materials using shape memory or superelastic materials, e.g. nitinol
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30667Features concerning an interaction with the environment or a particular use of the prosthesis
    • A61F2002/30706Features concerning an interaction with the environment or a particular use of the prosthesis specially designed for children, e.g. having means for adjusting to their growth
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/0014Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof using shape memory or superelastic materials, e.g. nitinol
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0058Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for
    • A61F2250/0082Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for specially designed for children, e.g. having means for adjusting to their growth

Abstract

An occlusion implant (1) for closing off arterial connections in humans or animals, comprises a wire made of metal or plastic, which has shape memory characteristics, with a spiral shape in the form of a double cone. The wire (2) is surrounded by a secondary wire (6). The middle of the implant preferably has a nylon fibre (7).

Description

Die vorliegende Erfindung betrifft ein Okklusionsimplantat zum Verschließen arteriovenöser Kurzschlußverbindungen im menschlichen oder tierischen Körper, welches einen Draht aus Metall oder Kunststoff mit Formgedächtniseigenschaften aufweist, der in Form einer Doppelkonuswendel gebogen ist.The present invention relates to an occlusion implant for closing arteriovenous short-circuit connections in the human or animal body, which is a wire made of metal or plastic with shape memory properties has, which is bent in the form of a double cone helix.

Bei arteriovenösen Kurzschlußverbindungen handelt es sich meistens um angeborene Fehlbildungen des menschlichen oder tierischen Körpers, die langfristig zu schwerwiegenden Schädigungen der betroffenen Körperorgane führen. Eine beim Menschen häufig vorkommende Form der arteriovenösen Kurzschlußverbindung ist eine Gefäßverbindung zwischen der Lungenarterie (Pulmonalarterie) und der Hauptschlagader (Aorta), der sogenannte Ductus arteriosus Botalli. Diese Gefäßverbindung ist bei allen ungeborenen Kindern vorhanden und wird üblicherweise nach der Geburt durch aktive Kontraktion der Muskulatur in der Wand des Ductus und späteres Verwachsen der innersten Gefäßschichten anatomisch verschlossen. Einigen Kindern fehlt es jedoch an einer ausreichenden Kontraktionsfähigkeit der Muskulatur im Ductus, so daß die Gefäßverbindung nicht oder nicht ausreichend verschlossen wird. Das hat zur Folge, daß einerseits die Blutversorgung des Körpers vermindert und andererseits der Lungendurchfluß gesteigert wird. Dies führt zu Herzschwäche (Herzinsuffizienz). Im Laufe von Jahren kommt es zu einer Drucksteigerung in der Lungenstrombahn durch Veränderungen der Lungenkapillaren (pulmonale Hypertension, Eisenmenger-Reaktion), die zum Tode des Patienten führen kann.Arteriovenous short-circuit connections are mostly about congenital malformations of the human or animal body that become serious in the long term Damage to the affected body organs. One at Humans common form of arteriovenous Short circuit connection is a vascular connection between the Pulmonary artery (pulmonary artery) and the main artery (Aorta), the so-called ductus arteriosus botalli. This Vascular connection is present in all unborn children and usually becomes active after birth Contraction of the muscles in the wall of the duct and anatomical growth of the innermost layers of the vessels later locked. However, some children lack one sufficient contractility of the muscles in the Duct, so that the vascular connection is not or not is adequately closed. This has the consequence that on the one hand the blood supply to the body is reduced and  on the other hand the lung flow is increased. This leads to heart failure (heart failure). In the course of Years there is an increase in pressure in the Pulmonary flow path through changes in the pulmonary capillaries (pulmonary hypertension, Eisenmenger reaction) leading to Can lead to patient death.

Nach dem Stand der Technik ist es möglich, den Ductus arteriosus Botalli durch operative Verfahren, medikamentöse Therapie oder mit Hilfe von Katheter-Techniken zu verschließen, bei denen ein Implantat in den Ductus eingebracht wird. Als Implantate sind beispielsweise ein auf ein Metallgerüst aufgebrachter Pfropf aus Polyvinylalkohol (Ivalon) oder ein Doppelschirmchen bekannt, das zusammengefaltet in das Körperinnere eingebracht und im Ductus freigesetzt wird. Diese Implantate haben den Nachteil, daß sie nur mit verhältnismäßig großkalibrigen Einführungsbestecken mit einem Durchmesser bis 9 mm (28 French) in das Körperinnere eingeführt werden können. Sie sind deshalb nicht für den Einsatz bei Neu- oder Frühgeborenen geeignet, bei denen aufgrund der großkalibrigen Einführungsbestecke eine Gefäßläsion unvermeidbar wäre.According to the state of the art it is possible to use the duct arteriosus botalli through surgical procedures, drug Therapy or using catheter techniques too occlude an implant in the duct is introduced. As implants are, for example graft applied to a metal frame Polyvinyl alcohol (Ivalon) or a double umbrella known that folded into the interior of the body is introduced and released in the duct. This The disadvantage of implants is that they only work with relatively large caliber introductory sets with up to 9 mm (28 French) into the inside of the body can be introduced. Therefore they are not for him Suitable for use in newborns or premature babies where due to the large-caliber introductory cutlery Vascular lesion would be inevitable.

Darüber hinaus sind nach dem Stand der Technik Okklusionsimplantate bekannt, die einen Draht aus Metall oder Kunststoff mit Formgedächtniseigenschaften aufweisen, der in Form einer Doppelkonuswendel gebogen ist. Solche Okklusionsimplantate werden im gestreckten Zustand in das Einführungsbesteck eingebracht und zusammen mit diesem in das Körperinnere eingeführt. Im Ductus arteriosus Botalli wird das Okklusionsimplantat aus dem Katheter freigelassen und nimmt wieder seine vorbestimmte Wendelform an. Der Durchmesser der Windungen solcher Okklusionsimplantate wird etwas größer als der Durchmesser des Ductus gewählt, so daß das Okklusionsimplantat radial etwas eingeengt ist und elastische Rückstellkräfte der Windungen gegen die Gefäßwandung des Ductus drücken und das Implantat dort verankern. Durch die Möglichkeit, den Durchmesser des Okklusionsimplantats zum Einführen in das Körperinnere zu verkleinern, indem es im gestreckten Zustand in das Einführungsbesteck eingebracht wird, können Einführungsbestecke mit relativ kleinen Weiten von 1,5 mm (4-5 French) eingesetzt werden. Diese können auch für Neugeborene oder Kleinkinder verwendet werden, ohne Gefäßläsionen zu verursachen.They are also state of the art Occlusal implants are known to have a metal wire or have plastic with shape memory properties, which is curved in the form of a double cone helix. Such Occlusion implants are stretched into the Introducer introduced and together with this in introduced the inside of the body. In the Arteriosus Botalli duct the occlusion implant is released from the catheter and takes on its predetermined spiral shape again. Of the Diameter of the turns of such occlusion implants is chosen slightly larger than the diameter of the duct, so that  the occlusion implant is somewhat narrowed radially and elastic restoring forces of the windings against the Press the vessel wall of the duct and the implant there anchor. Due to the possibility of changing the diameter of the Occlusion implant for insertion into the interior of the body downsize it by stretching it into the Introducer can be inserted Introducer with relatively small widths of 1.5 mm (4-5 French) can be used. These can also be used for Newborns or toddlers can be used without Causing vascular lesions.

Das dünne Drahtmaterial hat jedoch nur eine kleine Oberfläche, mit der Folge, daß sich die einzelnen Windungen aufgrund der elastischen Rückstellkräfte in die Gefäßwandung des Ductus eindrücken und dort zu einer Schädigung der Intima führen können. Des weiteren wirken durch den Blutdurchfluß im Ductus arteriosus Botalli verhältnismäßig große axiale Strömungskräfte auf das Okklusionsimplantat ein, so daß die Gefahr besteht, daß die einzelnen Windungen axial ineinander geschoben werden. In diesem Falle wird das gesamte Okklusionsimplantat zu einem unregelmäßigen Knäuel mit nicht vorhersehbarer Struktur, dessen sichere Verankerung an der Gefäßwandung des Ductus ungewiß ist und der zu Embolien oder anderen Komplikationen führen kann.However, the thin wire material has only a small one Surface, with the result that the individual turns due to the elastic restoring forces in the Press in the vessel wall of the duct and there to a Damage to the intima. Furthermore act through the blood flow in the ductus arteriosus botalli relatively large axial flow forces on the Occlusion implant, so that there is a risk that the individual turns are pushed axially into each other. In in this case the entire occlusion implant becomes one irregular balls with an unpredictable structure, its secure anchoring to the vessel wall of the duct is uncertain and of embolism or other complications can lead.

Nach dem Stand der Technik ist es auch bekannt, den doppelkonusförmig gebogenen Formgedächtnisdraht eines Okklusionsimplantates in sich gewindeförmig zu wickeln. Ein Okklusionsimplantat aus einem derart gewickelten Formgedächtnisdraht weist wesentlich größere Oberflächen auf und kann sich dementsprechend mit größeren Stützflächen an der Gefäßwandung des Ductus arteriosus Botalli abstützen. Des weiteren gibt die gewindeförmige Wicklung des Formgedächtnisdrahtes den Windungen der Doppelkonuswendel eine größere räumliche Fülle, die bewirkt, daß das Okklusionsimplantat außer durch die elastischen Rückstellkräfte noch durch einen selbst bekneifenden Effekt im Ductus verankert wird. Und zwar werden die aufgrund des Blutdurchflusses im Ductus axial auf das Okklusionsimplantat wirkenden Strömungskräfte durch die sich aneinander abstützenden Windungen des Konus in radial nach außen gerichtete Stützkräfte umgelenkt. Genauer gesagt werden die einzelnen Windungen durch die Strömungskräfte aneinander gedrückt, wobei jede Windung von einer angrenzenden Windung mit kleinerem Durchmesser radial nach außen gegen die Wandung des Ductus geschoben wird. Voraussetzung für diesen selbst bekneifenden Effekt ist allerdings, daß die einzelnen Windungen des Konus eine so große räumliche Fülle haben, daß sich die aufeinander folgenden Windungen aneinander abstützen können.It is also known in the prior art that biconical shape memory wire one Wrap occlusion implants in a thread. On Occlusion implant from such a wound Shape memory wire has much larger surfaces on and can accordingly with larger support surfaces on the vascular wall of the ductus arteriosus botalli support. Furthermore there is the thread-shaped winding  of the shape memory wire the turns of the Double cone helix a greater spatial abundance causes the occlusion implant except through the elastic restoring forces by yourself pinching effect is anchored in the duct. In fact become axial due to the blood flow in the duct flow forces acting on the occlusion implant the mutually supporting turns of the cone in deflected radially outward supporting forces. More accurate the individual turns are said by the Flow forces pressed against each other, each turn of an adjacent turn with a smaller diameter radially is pushed outwards against the wall of the duct. The prerequisite for this self-pinching effect is however, that the individual turns of the cone so have great spatial abundance that the one another can support the following turns against each other.

Die bekannten, in sich gewindeförmig gewickelten Doppelkonuswendeln haben jedoch den Nachteil, daß die einzelnen Windungen nur eine geringe Formstabilität haben. Schon kleine, radial von außen auf die Windungen einwirkenden Kräfte bringen die Windungen aus ihrer ursprünglich kreisrunden Form. Die geringe Formstabilität ist insbesondere bei Okklusionsimplantaten mit größerem Durchmesser über 2,5 mm nachteilig, weil der erwünschte selbst bekneifende Effekt sich nicht mehr ohne weiteres einstellt. Die einzelnen gegeneinander gedrückten, instabilen Windungen werden von der axialen Strömungskraft nämlich nicht nur radial nach außen gedrückt, sondern weichen ihr auch nach innen aus, so daß sich wieder die oben erläuterte, unerwünschte Knäuelbildung ergibt.The well-known, self-winding However, double cone coils have the disadvantage that the individual turns have only a low dimensional stability. Already small, radially from the outside on the turns Forces acting bring the windings out of their originally circular shape. The low dimensional stability is particularly important for occlusion implants with larger Diameter over 2.5 mm disadvantageous because of the desired self-pinching effect is no longer easy sets. The individual pressed against each other, unstable turns are caused by the axial flow force namely not only pushed radially outwards, but dodge it inside, so that the unwanted tangles explained above results.

Es ist deshalb Aufgabe der Erfindung, ein Okklusionsimplantat der eingangs genannten Art zu schaffen, das die genannten Nachteile vermeidet, insbesondere ein sicheres Verschließen auch relativ weiter arteriovenöser Kurzschlußverbindungen gestattet und mit einem für Neugeborene und Kleinkinder geeignetem Einführungsbesteck einführbar ist.It is therefore an object of the invention To create an occlusion implant of the type mentioned at the beginning,  that avoids the disadvantages mentioned, especially one safe occlusion also relatively more arteriovenous Short-circuit connections permitted and with one for Introductory set suitable for newborns and toddlers can be introduced.

Gegenstand der Erfindung ist ein Okklusionsimplantat zum Verschließen arteriovenöser Kurzschlußverbindungen im menschlichen oder tierischen Körper, welches einen Draht aus Metall oder Kunststoff mit Formgedächtniseigenschaften aufweist, der in Form einer Doppelkonuswendel gebogen ist, wobei der Formgedächtnisdraht mit einem Sekundärdraht gewindeförmig umwickelt ist.The invention relates to an occlusion implant for Closing arteriovenous short-circuit connections in the human or animal body, which is a wire made of metal or plastic with shape memory properties which is bent in the form of a double-cone spiral, the shape memory wire with a secondary wire is wrapped in a thread.

Beim Okklusionsimplantat gemäß der Erfindung hat der Formgedächtnisdraht in erster Linie die Funktion, der Doppelkonuswendel die erforderliche Formstabilität zu geben. Der gewindeförmig um den Formgedächtnisdraht gewickelte Sekundärdraht hat demgegenüber die Funktion, den Windungen des Doppelkonus eine größere räumliche Fülle zu geben, damit sie sich besser an den Wandungen des Ductus abstützen können. Durch die gegenüber dem Stand der Technik größere Formsteifigkeit einerseits und die große räumliche Fülle der Windungen andererseits stellt sich auch bei Okklusionsimplantaten großen Durchmessers mit großer Sicherheit der erwünschte, selbst bekneifende Effekt ein. Bei alledem ist das Okklusionsimplantat gemäß der Erfindung dennoch mit einem Einführungsbesteck sehr kleinen Kalibers, z. B. 1 mm (2-3 French) einführbar und deshalb für Neugeborene und Kleinkinder geeignet.In the occlusion implant according to the invention, the Shape memory wire primarily the function that Double cone helix the required dimensional stability give. The thread-shaped around the shape memory wire In contrast, wound secondary wire has the function of Turns of the double cone to a greater spatial abundance give them better on the walls of the duct can support. Because of the state of the art greater dimensional stability on the one hand and the large spatial Abundance of turns, on the other hand, also becomes apparent Large diameter occlusion implants with large Security the desired self-pinching effect. In all of this, the occlusion implant is in accordance with the invention nevertheless with an introductory set of very small caliber, e.g. B. 1 mm (2-3 French) insertable and therefore for Suitable for newborns and toddlers.

Mit dem erfindungsgemäßen Okklusionsimplantat lassen sich sehr weite arteriovenöse Kurzschlußverbindungen sicher anatomisch verschließen. Auch das Verschließen eines Ductus arteriosus Botalli mit einem typischerweise sehr hohen Blutdurchfluß und ohne wesentliche Einengungen ist damit problemlos möglich. Das bedeutet, daß gerade Patienten, bei denen ein Ductusverschluß dringend notwendig ist, weil der Blutdurchfluß durch den Ductus sehr hoch ist und dadurch eine erhebliche Schädigung der beteiligten Körperorgane hervorgerufen wird, nun erstmals mit einem doppelkonusförmigen Okklusionsimplantat behandelt werden können.With the occlusion implant according to the invention, very wide arteriovenous short circuit connections safe anatomically close. Also closing a duct arteriosus botalli with a typically very high  There is blood flow and no significant restrictions possible without any problems. This means that patients in particular for whom a duct closure is urgently necessary because of the Blood flow through the duct is very high and therefore significant damage to the organs involved is evoked, now for the first time with a double cone-shaped occlusion implant are treated can.

Um nach dem Einführen des Okklusionsimplantats in den Ductus die Thrombenbildung zu beschleunigen, schlägt die Erfindung vor, daß der Sekundärdraht aus einem thrombogenen Material besteht. Durch die Thrombenbildung kommt es schnell zu einem Einwachsen des Okklusionsimplantats in die Intima des Ductus und zu dessen endgültigen anatomischen Verschluß. Eine rasche Thrombenbildung ist wichtig, um den Patienten möglichst schnell von seinen Beschwerden zu befreien und eine weitere Schädigung der betroffenen Körperorgane zu vermeiden. Als thrombogene Materialien kommen beispielsweise Platin- oder Goldlegierungen zum Einsatz. Der in Form einer Doppelkonuswendel gebogene Formgedächtnisdraht des Okklusionsimplantats besteht nach wie vor aus einem Material mit Formgedächtniseigenschaften aus Metall oder Kunststoff und gibt den einzelnen Windungen des Okklusionsimplantats die hohe Formstabilität. Durch den Aufbau des Okklusionsimplantats aus zwei unterschiedlichen Drähten, können die Drahtmaterialien so gewählt werden, daß sie auf die jeweilige Aufgabe des Drahtes, Formstabilität oder Thrombogenizität, optimal abgestimmt sind.After inserting the occlusion implant into the Ductus accelerates thrombus formation Invention before that the secondary wire from a thrombogenic Material exists. Due to thrombus formation it comes rapid growth of the occlusion implant into the Intima of the duct and its final anatomical Closure. Rapid thrombus formation is important to the Patients as soon as possible from his complaints free and further damage to the affected To avoid body organs. As thrombogenic materials platinum or gold alloys are used, for example Commitment. The one bent in the form of a double cone helix Shape memory wire of the occlusion implant persists as before from a material with shape memory properties made of metal or plastic and gives the individual turns of the occlusion implant the high dimensional stability. By the Structure of the occlusion implant from two different ones Wires, the wire materials can be chosen so that them to the particular task of the wire, dimensional stability or thrombogenicity, are optimally matched.

Um eine Darstellung des Okklusionsimplantats mittels eines mit Röntgenstrahlen arbeitenden Abbildungsverfahrens zu ermöglichen, schlägt die Erfindung vor, daß der Sekundärdraht aus einem röntgenopaken Material besteht. Damit läßt sich der gesamte Einführvorgang des Okklusionsimplantats und sein Aussetzen im Körperinneren im Bereich der arteriovenösen Kurzschlußverbindung über ein auf Röntgenstrahlung beruhendes bildgebendes Verfahren verfolgen. Dies gewährleistet eine genaue Positionierung des Okklusionsimplantats an einer gewünschten Stelle im Körperinneren. Bei einer Nachkontrolle des Ductusverschlusses läßt sich wieder durch ein auf Röntgenstrahlung beruhendes bildgebendes Verfahren die Wirksamkeit des eingeführten Okklusionsimplantats überprüfen. Als röntgenopake Materialien haben sich beson­ ders Platin- und Goldlegierungen bewährt.To display the occlusion implant using a imaging method using X-rays enable, the invention proposes that the Secondary wire consists of an X-ray opaque material. This allows the entire insertion process of the  Occlusal implant and its exposure inside the body Area of the arteriovenous short circuit connection over a X-ray imaging method follow. This ensures precise positioning of the occlusion implant at a desired location in the Body interior. When checking the Duct closure can be opened again by a X-ray imaging method Effectiveness of the introduced occlusion implant check. X-ray opaque materials have been particularly proven platinum and gold alloys.

Eine bevorzugte Ausführungsform der Erfindung sieht vor, daß an dem distalen Ende des Okklusionsimplantats der Formgedächtnisdraht und der Sekundärdraht unlösbar miteinander verbunden sind. Dadurch wird ein Verschieben des Formgedächtnisdrahtes und des Sekundärdrahtes relativ zueinander verhindert. Das Okklusionsimplantat behält während des Einführvorganges und auch im Ductus seinen Aufbau bei. Dies ist für eine bestimmungsgemäße Funktion des Okklusionsimplantats unabdingbar. Das distale Ende des Okklusionsimplantats verläßt während des Einführvorganges als erstes das Einführungsbesteck und wird auch als erstes in den Ductus geschoben. Dabei muß gewährleistet sein, daß der Formgedächtnisdraht und der Sekundärdraht am distalen Ende sich nicht in dem Einführungsbesteck oder in der Gefäßwandung verhaken. Dies würde ein ordnungsgemäßes Positionieren des Okklusionsimplantats verhindern und zu Beschädigungen des Ductus führen. Durch die erfindungsgemäße Verbindung des Formgedächtnisdrahtes mit dem Sekundärdraht am distalen Ende des Okklusionsimplantats wird dessen reibungsloses Herausfahren aus dem Einführungsbesteck und Einführen in den Ductus gewährleistet. A preferred embodiment of the invention provides that at the distal end of the occlusion implant Shape memory wire and the secondary wire unsolvable are interconnected. This will cause a move the shape memory wire and the secondary wire relative to each other prevented. The occlusion implant retains during the insertion process and also in the duct Construction at. This is for an intended function of the occlusion implant is essential. The distal end of the Occlusion implant leaves during the insertion process first the introductory set and also the first pushed into the duct. It must be ensured that the shape memory wire and the secondary wire on the distal Don't end up in the introductory set or in the Hook the wall of the vessel. This would be a proper one Prevent and close positioning of the occlusion implant Damage to the duct. Through the inventive connection of the shape memory wire with the secondary wire at the distal end of the occlusion implant its smooth exit from the Introducer and introducer into the duct guaranteed.  

Eine besonders vorteilhafte Ausführungsform der Erfindung sieht vor, daß an dem proximalen Ende des Okklusionsimplantats ein insbesondere kugelförmiges Befestigungselement angeordnet ist. Zum Einführen des Okklusionsimplantats in das Körperinnere wird es im gestreckten Zustand in einen Katheter gezogen. Dazu um­ greift ein am distalen Ende einer Schiebekulisse in dem Katheter angeordneter Greifmechanismus das kugelförmige Befestigungselement und zieht das Okklusionsimplantat der Länge nach in den Katheter. Dann wird der Katheter zusammen mit dem darin befindlichen Okklusionsimplantat in das Körperinnere eingeführt und zu der arteriovenösen Kurzschlußverbindung bewegt. Dort wird die Schiebekulisse mitsamt dem Okklusionsimplantat aus dem Katheter gefahren. Aufgrund der pseudoelastischen Eigenschaften des Drahtmaterials nimmt es im Körperinneren wieder die ihm zuvor aufgezwungene Form einer Doppelkonuswendel an. Befindet sich das Okklusionsimplantat nach dem Herausschieben aus dem Katheter in einer optimalen Lage, so wird es durch Öffnen des Greifmechanismus mechanisch von der Schiebekulisse des Katheters gelöst. Ist die Lage des Okklusionsimplantats jedoch noch verbesserungswürdig, so kann es ganz oder teilweise wieder in den Katheter gezogen und neu positioniert werden. Dies ermöglicht eine optimale Positionierung und eine sichere Verankerung des Okklusionsimplantats in dem Ductus und ein schnelles, problemloses Zuwachsen des Ductus. Selbstverständlich kann das Befestigungselement jede dreidimensionale Form aufweisen, in der Praxis hat sich aber das kugelförmig ausgebildete Befestigungselement aufgrund seiner Symmetrieeigenschaften besonders bewährt.A particularly advantageous embodiment of the invention provides that at the proximal end of the Occlusal implant, especially a spherical one Fastener is arranged. To introduce the Occlusal implant inside the body will be in the stretched condition drawn into a catheter. To do this engages in the distal end of a sliding link in the Catheter arranged gripping mechanism the spherical Fastener and pulls the occlusion implant Lengthways into the catheter. Then the catheter is put together with the occlusion implant in it Body introduced and to the arteriovenous Short-circuit connection moved. There is the sliding backdrop with the occlusion implant out of the catheter. Due to the pseudoelastic properties of the It takes away the wire material inside him again previously imposed shape of a double cone helix. The occlusion implant is after Pushing out of the catheter in an optimal position, so it is opened mechanically by opening the gripping mechanism solved the sliding gate of the catheter. Is the location of the Occlusal implant, however, still needs improvement, see above it can be wholly or partially pulled back into the catheter and repositioned. This enables optimal Positioning and secure anchoring of the Occlusion implant in the duct and a quick, easy growth of the duct. Of course you can the fastener any three-dimensional shape have, but in practice it has a spherical shape trained fastener due to its Symmetry properties particularly proven.

Eine weitere Ausführungsform der Erfindung sieht vor, daß in dem Mittelteil des Okklusionsimplantats, in dem die beiden Konusse stirnseitig aufeinander treffen, radial nach außen verlaufende Fäden aus chirurgischem Nylonmaterial bürstenartig angeordnet sind. Zusätzlich zu den thrombogenen Materialeigenschaften des Sekundärdraht es fördern die Fäden die Thrombenbildung im Bereich des Okklusionsimplantats nach dessen Einsetzen im Ductus. Es kommt zu einem raschen anatomischen Verschließen des Ductus, der Patient ist von seinen Beschwerden befreit und eine weitere Schädigung der betroffenen Körperorgane wird vermieden.Another embodiment of the invention provides that in the middle part of the occlusion implant, in which the meet both cones face to face, radially towards  external threads made of surgical nylon material are arranged like a brush. In addition to the thrombogenic material properties of the secondary wire it the threads promote thrombus formation in the area of the Occlusion implant after insertion in the duct. It there is a rapid anatomical closure of the Duct, the patient is relieved of his symptoms and further damage to the affected body organs avoided.

Ein Ausführungsbeispiel der Erfindung wird im folgenden anhand der Zeichnungen näher erläutert. Es zeigen:An embodiment of the invention is as follows explained in more detail with reference to the drawings. Show it:

Fig. 1 ein erfindungsgemäßes Okklusionsimplantat in Seitenansicht; Fig. 1 shows an inventive Okklusionsimplantat in side view;

Fig. 2 den Ausschnitt II des erfindungsgemäßen Okklusionsimplantats aus Fig. 1; FIG. 2 shows section II of the occlusion implant according to the invention from FIG. 1;

Fig. 3 den Schnitt entlang der Linie III-III in Blickrichtung der Pfeile des erfindungsgemäßen Okklusionsimplantats aus Fig. 1. Fig. 3 is a section along the line III-III in the direction of arrows of the Okklusionsimplantats invention in FIG. 1.

In der folgenden Beschreibung der Zeichnungen werden für gleiche Bauteile übereinstimmende Bezugszeichen verwendet.In the following description of the drawings are for same components used matching reference numerals.

In Fig. 1 ist ein erfindungsgemäßes Okklusionsimplantat als ganzes mit dem Bezugszeichen 1 gekennzeichnet. Die äußere Form des Okklusionsimplantats 1 wird durch einen in Form einer Doppelkonuswendel gebogenen Formgedächtnisdraht 2 gekennzeichnet. Die Form der Doppelkonuswendel wird bestimmt durch einen ersten Konus 3 und einen zweiten Konus 4, die durch einen Mittelteil 5 stirnseitig miteinander verbunden sind. Die beiden Konusse 3, 4 und der Mittelteil 5 werden in einem Stück aus dem Formgedächtnisdraht 2 gebogen. Der Formgedächtnisdraht 2 besteht aus einem biokompatiblen, pseudoelastischen Nickel- Titan-Draht. Er ist über seine gesamte Länge mit einem thrombogenen, röntgenopaken Sekundärdraht 6 aus einer Platinlegierung gewindeförmig umwickelt. Um nach dem Einsetzen des Okklusionsimplantats 1 in einer arteriovenösen Kurzschlußverbindung im menschlichen Körper die Thrombenbildung zu beschleunigen, sind am Mittelteil 5 des Okklusionsimplantats 1 radial nach außen verlaufende Fäden 7 aus chirurgischem Nylonmaterial bürstenartig an­ geordnet. An dem distalen Ende 1a des Okklusionsim­ plantats 1 ist der Formgedächtnisdraht 2 mit dem Sekundärdraht 6 unlösbar verbunden, um ein Verschieben der beiden Drähte 2, 6 gegeneinander zu verhindern und um beim Einführen des Okklusionsimplantats 1 ein Verhaken des Formgedächtnisdrahtes 2 oder des Sekundärdrahtes 6 im Katheter oder in der Gefäßwandung des Ductus zu verhindern.An occlusion implant according to the invention is identified as a whole in FIG. 1 by reference number 1 . The outer shape of the occlusion implant 1 is characterized by a shape memory wire 2 bent in the form of a double-cone helix. The shape of the double cone helix is determined by a first cone 3 and a second cone 4 , which are connected to one another at the end by a central part 5 . The two cones 3 , 4 and the central part 5 are bent in one piece from the shape memory wire 2 . The shape memory wire 2 consists of a biocompatible, pseudo-elastic nickel-titanium wire. It is wrapped in a thread shape over its entire length with a thrombogenic, X-ray opaque secondary wire 6 made of a platinum alloy. In order to accelerate thrombus formation after insertion of the occlusion implant 1 in an arteriovenous short-circuit connection in the human body, threads 7 made of surgical nylon material are arranged in a brush-like manner on the central part 5 of the occlusion implant 1 . At the distal end 1a of the Okklusionsim plantats 1 of the shape memory wire 2 is permanently connected with the secondary wire 6 to a displacement of the two wires 2, 6 to prevent against each other and in order during insertion of the Okklusionsimplantats 1 snagging of the shape memory wire 2 or the secondary wire 6 in Prevent catheter or in the vascular wall of the duct.

In Fig. 2 ist der Ausschnitt II aus Fig. 1 vergrößert dargestellt. Deutlich ist zu erkennen, daß der Formgedächtnisdraht 2 von dem Sekundärdraht 6 gewindeförmig umwickelt ist. An dem proximalen Ende 1b des Okklusionsimplantats 1 ist ein kugelförmiges Befestigungselement 8 an dem Formgedächtnisdraht 2 ange­ bracht. Zum Einführen des Okklusionsimplantats 1 in das Körperinnere wird es im gestreckten Zustand in einen nicht dargestellten Katheter gezogen. Der Katheter weist im Inneren eine Schiebekulisse mit einem Greifmechanismus an ihrem distalen Ende auf. Der Greifmechanismus umgreift das kugelförmige Befestigungselement 8 und die Schiebekulisse wird mit dem Okklusionsimplantat 1 in den Katheter zurückgezogen. Anschließend wird der Katheter mit dem darin befindlichen Okklusionsimplantat 1 in das Körperinnere eingeführt und im Bereich der arteriovenösen Kurzschlußverbindung positioniert. Dort wird die Schiebekulisse mitsamt dem Okklusionsimplantat 1 aus dem Katheter gefahren. Sofort nach Verlassen des Katheters nimmt das Okklusionsimplantat 1 aufgrund der pseudoelastischen Eigenschaften des Drahtmaterials wieder die ihm aufgezwungene Form einer Doppelkonuswendel an. Befindet sich das Okklusionsimplantat 1 nach dem Herausschieben aus dem Katheter in einer optimale Lage, so wird es mechanisch von der Schiebekulisse gelöst, indem der Greifmechanismus das kugelförmige Befestigungselement 8 freigibt. Im Falle einer nur unzureichenden Positionierung des Okklusionsimplantats 1 in der arteriovenösen Kurzschlußverbindung kann das Okklusionsimplantat 1 jederzeit wieder in den Katheter zurückgezogen und neu positioniert werden.In Fig. 2 of the detail II of FIG's. 1 enlarged. It can clearly be seen that the shape-memory wire 2 is wound in a thread-like manner by the secondary wire 6 . At the proximal end 1 b of the occlusion implant 1 , a spherical fastening element 8 is introduced to the shape memory wire 2 . To insert the occlusion implant 1 into the interior of the body, it is drawn into a catheter, not shown, in the stretched state. The inside of the catheter has a sliding link with a gripping mechanism at its distal end. The gripping mechanism engages around the spherical fastening element 8 and the sliding link is withdrawn with the occlusion implant 1 into the catheter. The catheter with the occlusion implant 1 located therein is then inserted into the interior of the body and positioned in the area of the arteriovenous short-circuit connection. There, the sliding link together with the occlusion implant 1 is moved out of the catheter. Immediately after leaving the catheter, the occlusion implant 1 again assumes the shape of a double-cone helix imposed on it due to the pseudo-elastic properties of the wire material. If the occlusion implant 1 is in an optimal position after being pushed out of the catheter, it is mechanically detached from the sliding link by the gripping mechanism releasing the spherical fastening element 8 . In the event of insufficient positioning of the occlusion implant 1 in the arteriovenous short-circuit connection, the occlusion implant 1 can be withdrawn into the catheter at any time and repositioned.

Fig. 3 zeigt das erfindungsgemäße Okklusionsimplantat 1 im Schnitt entlang der Linie III-III aus Fig. 1 in Blickrichtung der Pfeile. Es ist der zentrale Mittelteil 5 zu erkennen, der von den Windungen 10 des Formgedächtnisdrahtes 2 im Bereich des ersten Konusses 3 umgeben ist. Zum Zwecke einer besseren Übersichtlichkeit sind die Fäden 7 in Fig. 3 nicht dargestellt. Nach dem Aussetzen des Okklusionsimplantats 1 in der arteriovenösen Kurzschlußverbindung ist es bestrebt, die ihm ursprünglich aufgezwungene Form einer Doppelkonuswendel wieder zu erlangen. Der maximale Durchmesser der Windungen 10 des Okklusionsimplantats 1 wird etwas größer als der Durchmesser der Kurzschlußverbindung gewählt, so daß die Windungen 10 des Formgedächtnisdrahtes 2 gegen die innersten Gefäßschichten der Kurzschlußverbindung drücken. Erst durch den Einsatz des stützenden Formgedächtnis­ drahtes 2 sind diese radial nach außen wirkenden elastischen Rückstellkräfte so groß, daß eine sichere Fixierung des Okklusionsimplantats 1 in der arteriovenösen Kurzschlußverbindung gewährleistet ist. Eine zusätzliche Verankerung des Okklusionsimplantats 1 tritt durch den selbst bekneifenden Effekt ein. Dabei werden durch den Blutdurchfluß in der arteriovenösen Kurzschlußverbindung axiale Strömungskräfte in die Richtung 9 auf das Okklusionsimplantat 1 ausgeübt. Die einzelnen Windungen 10 des ersten Konusses 3 werden dadurch gegeneinander gedrückt und jeweils von einer angrenzenden Windung 10 mit kleinerem Durchmesser radial nach außen gegen die Gefäßwandung der Kurzschlußverbindung gedrückt. Je größer der Blutdurchfluß und damit die axialen Strömungskräfte also sind, desto stärker wird das Okklusionsimplantat 1 durch die radialen Stützkräfte in der Kurzschlußverbindung verankert. Für die Umlenkung der axialen Strömungskräfte in radial nach außen gerichtete Stützkraft bedarf es einerseits einer ausreichenden Stabilität und andererseits einer ausreichenden räumlichen Fülle der einzelnen Windungen 10 des Okklusionsimplantats 1. Diese Stabilität wird durch den Formgedächtnisdraht 2 gewährleistet; die räumliche Fülle ergibt sich durch den Sekundärdraht 6. Durch das Zusammenwirken der Drähte 2 und 6 wird eine gleichmäßige, kontrollierte und berechenbare Entfaltung der radial nach außen gerichteten Stützkräfte ermöglicht. FIG. 3 shows the occlusion implant 1 according to the invention in a section along the line III-III from FIG. 1 in the direction of the arrows. The central middle part 5 can be seen, which is surrounded by the windings 10 of the shape memory wire 2 in the region of the first cone 3 . For the purpose of better clarity, the threads 7 are not shown in FIG. 3. After exposure of the occlusion implant 1 in the arteriovenous short-circuit connection, the aim is to regain the shape of a double-cone helix originally imposed on it. The maximum diameter of the turns 10 of the occlusion implant 1 is chosen to be somewhat larger than the diameter of the short-circuit connection, so that the turns 10 of the shape memory wire 2 press against the innermost layers of the vessel of the short-circuit connection. Only through the use of the supporting shape memory wire 2 are these radially outward elastic restoring forces so great that a secure fixation of the occlusion implant 1 in the arteriovenous short-circuit connection is ensured. An additional anchoring of the occlusion implant 1 occurs due to the self-pinching effect. The flow of blood in the arteriovenous short-circuit connection exerts axial flow forces in the direction 9 on the occlusion implant 1 . The individual windings 10 of the first cone 3 are thereby pressed against one another and in each case are pressed radially outwards against the vessel wall of the short-circuit connection by an adjacent winding 10 with a smaller diameter. The greater the blood flow and thus the axial flow forces are, the stronger the occlusion implant 1 is anchored in the short-circuit connection by the radial supporting forces. For the deflection of the axial flow forces into a radially outward supporting force, sufficient stability is required on the one hand and sufficient spatial abundance of the individual turns 10 of the occlusion implant 1 on the other hand. This stability is ensured by the shape memory wire 2 ; the spatial abundance results from the secondary wire 6 . The interaction of the wires 2 and 6 enables a uniform, controlled and predictable development of the radially outward supporting forces.

Claims (6)

1. Okklusionsimplantat (1) zum Verschließen arteriovenöser Kurzschlußverbindungen im menschlichen oder tierischen Körper, welches einen Draht aus Metall oder Kunststoff mit Formgedächtniseigenschaften aufweist, der in Form einer Doppelkonuswendel gebogen ist, dadurch gekennzeichnet, daß der Formgedächtnisdraht (2) mit einem Sekundärdraht (6) gewindeförmig umwickelt ist.1. occlusion implant ( 1 ) for closing arteriovenous short-circuit connections in the human or animal body, which has a wire made of metal or plastic with shape memory properties, which is bent in the form of a double-cone helix, characterized in that the shape memory wire ( 2 ) with a secondary wire ( 6 ) is wrapped in a thread. 2. Okklusionsimplantat (1) nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß der Sekundärdraht (6) aus einem throm­ bogenen Material besteht.2. occlusion implant ( 1 ) according to claim 1, characterized in that the secondary wire ( 6 ) consists of a thrombogenic material. 3. Okklusionsimplantat (1) nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, daß der Sekundärdraht (6) aus einem röntgenopaken Material besteht.3. occlusion implant ( 1 ) according to claim 1 or 2, characterized in that the secondary wire ( 6 ) consists of an X-ray opaque material. 4. Okklusionsimplantat (1) nach einem oder mehreren der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, daß an seinem distalen Ende (1a) der Formgedächtnisdraht (2) und der Sekundärdraht (6) unlösbar miteinander verbunden sind. 4. occlusion implant ( 1 ) according to one or more of claims 1 to 3, characterized in that at its distal end ( 1 a) the shape memory wire ( 2 ) and the secondary wire ( 6 ) are inextricably linked. 5. Okklusionsimplantat (1) nach einem oder mehreren der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, daß an seinem proximalen Ende (1b) ein insbesondere kugelförmiges Befestigungselement (8) angeordnet ist.5. occlusion implant ( 1 ) according to one or more of claims 1 to 4, characterized in that a particularly spherical fastening element ( 8 ) is arranged at its proximal end ( 1 b). 6. Okklusionsimplantat (1) nach einem oder mehreren der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, daß in dem Mittelteil (5) des Okklusionsimplantats (1), in dem die beiden Konusse (3, 4) stirnseitig aufeinander treffen, radial nach außen verlaufende Fäden (7) aus chirurgischem Nylonmaterial bürstenartig angeordnet sind.6. occlusion implant ( 1 ) according to one or more of claims 1 to 5, characterized in that in the central part ( 5 ) of the occlusion implant ( 1 ), in which the two cones ( 3 , 4 ) meet on the end face, extending radially outward Threads ( 7 ) made of surgical nylon material are arranged in a brush-like manner.
DE19607451A 1996-02-28 1996-02-28 Occlusion implant for occluding arteriovenous shorting connections Expired - Lifetime DE19607451B4 (en)

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