CH315166A - Forming machine with mechanically driven, intermittent rotating turntable - Google Patents

Forming machine with mechanically driven, intermittent rotating turntable

Info

Publication number
CH315166A
CH315166A CH315166DA CH315166A CH 315166 A CH315166 A CH 315166A CH 315166D A CH315166D A CH 315166DA CH 315166 A CH315166 A CH 315166A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
wheel
alarm clock
lever
clock according
electric alarm
Prior art date
Application number
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Buehrer Erwin
Original Assignee
Buehrer Erwin
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Buehrer Erwin filed Critical Buehrer Erwin
Publication of CH315166A publication Critical patent/CH315166A/en

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22CFOUNDRY MOULDING
    • B22C11/00Moulding machines characterised by the relative arrangement of the parts of same
    • B22C11/02Machines in which the moulds are moved during a cycle of successive operations
    • B22C11/04Machines in which the moulds are moved during a cycle of successive operations by a horizontal rotary table or carrier

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Electromechanical Clocks (AREA)

Description

  

  
 



  Réveil électrique à fonctionnement automatique
 Un réveil électrique ne nécessite plus de remontage quotidien de sorte que toute autre servitude journalière devient fort désagréable. L'automatisme intégral recherché implique un signal électrique dont la durée demande une limitation, dans un réveil à pile particulièrement.



  De même l'arrêt manuel prématuré ne doit pas nécessiter une remise manuelle en position de départ. Le fait de pouvoir vérifier à tout moment l'état de la pile, et de pouvoir lire la date sur un quantième dont la remise à jour peut s'effectuer même au moment du changement de date sans risques d'abîmer le mécanisme sont d'autres avantages souhaitables.



   Pour assurer des contacts courts par un mobile à rotation lente, différentes solutions ont été proposées, entre autres celle constituée par le mécanisme du brevet français No 1386051 comportant une came tournante animée également d'un déplacement axial. Un tel déplacement axial du mobile présente de nombreux inconvénients d'ordre constructif et dans les mécanismes connus tournant d'un tour par vingt-quatre heures par exemple, il est difficile d'obtenir directement une temporisation inférieure à quelques minutes.



   L'invention, qui a pour objet un réveil électrique à fonctionnement automatique comportant un mécanisme de commande par mouvement d'horlogerie d'un avertis seur électrique de réveil, vise à fournir un tel mécanisme de commande de construction simple et   permettattt    une courte temporisation.



   Le réveil selon l'invention est caractérisé par   Ifabsen-    ce de la came classique, par une roue de contact dentée extérieurement en une matière électriquement isolante qui est entraînée en rotation sur l'arbre de mise à   ltheu-    re de sonnerie par un mobile du mouvement d'horlogerie engrenant avec sa denture, cette roue comportant sur sa face et sur son revers des circuits électriques imprimés, les circuits de la face de la roue coopérant avec des balais fixes assurant une liaison permanente avec un circuit de l'avertisseur et étant raccordés avec les circuits du revers de la roue, et les circuits du revers de la roue étant balayés par le bras long d'un levier contacteur oscillant pivoté sur la roue et dont un bras court rencontre, à chaque tour de la roue, une butée solidaire en rotation de l'arbre de mise à l'heure de sonnerie,

   pour faire osciller ledit levier sur la roue en provoquant une modification momentanée des circuits établis   entral-    nant le fonctionnement temporisé de l'avertisseur.



   Dans une forme d'exécution préférée, le réveil objet de l'invention comporte en outre des organes manuels permettant l'arrêt prématuré ou total de la sonnerie, un quantième et un dispositif de contrôle de l'état de la pile.



   A titre d'exemple, une forme d'exécution du réveil objet de l'invention et une variante sont représentées par le dessin annexé dans lequel : - la fig. 1 donne le schéma du circuit électrique d'un
 réveil selon l'invention comportant un bruiteur élec
 tromécanique formant une unité indépendante du
 circuit moteur du mouvement d'horlogerie; - la fig. 2 donne le schéma du circuit électrique d'un
 réveil selon l'invention comportant un bruiteur com
 mandé par un contacteur fonctionnant en inverseur
 sur le circuit électrique moteur   - les    fig. 3 et 3a représentent un contacteur de face et
 de profil; - la fig. 4 montre le tracé du circuit imprimé établi
 sur la face d'une roue de ce contacteur; - la fig. 5 montre le tracé du circuit imprimé établi sur
 le revers de la même roue;

   - les fig. 6 et 6a représentent un levier temporisateur
 d'un interrupteur de sonnerie à commande manuelle,
 de face et de profil;   - les fig. 7 et 7a sont des vues de détails en élévation
 et en plan de cet interrupteur; - les fig. 8 et 8a sont des vues de face et de profil d'un
 autre interrupteur monté sur une plaque de support
 portant des circuits imprimés; - la fig. 9 représente un quantième; - les fig. 10 à 14 montrent un dispositif de contrôle de
 l'état de la pile; - la fig. 15 illustre par une vue éclatée la conjugaison
 des différents organes du réveil.



   Le réveil dont le schéma est donné à la fig. 1 comporte un dispositif de sonnerie électromécanique indépendant du circuit moteur du mouvement d'horlogerie.



  Un bruiteur 1 est alimenté par l'intermédiaire d'un contacteur mécanique accéléré C, travaillant en interrupteur, avec répétition.



   Le contacteur C représenté aux fig. 3, 3a, 4 et 5, comporte une roue de contact 23 montée folle sur un arbre index 24 solidaire d'un cadran  vingt-quatre heures        25 portant une cheville de butée 27 (fig. 15). L'arbre 24 porte un bouton de réglage de l'heure de réveil 110.



  La roue 23, en matière isolante, présente une denture périphérique 23' et engrène par cette denture avec un pignon 111 chassé sur une partie d'un arbre 113 émergeant de la platine AV, cet arbre 113 portant une roue de renvoi de minuterie 112 et un bouton de mise à l'heure 114.



   La roue 23 porte un levier de contact 2 pivoté en 3 sur la roue de contact (fig. 1 et 3). Lorsque la roue 23    tourne dans le sens de la flèche   x  > y autour de son cen-    tre indiqué en     O     à la fig. 1, le levier 2 bute par son petit bras 12 contre la cheville de butée 27 qui est reliée électriquement à la masse représentée en 4 (fig. 1).



   Une pastille S portée par un grand bras 13 du levier 2 vient balayer des rayons 7 et 8 qui sont en liaison électrique avec un collecteur 6 sur lequel appuie en permanence un balai fixe   11'    (fig. 8 et 15). Le circuit se trouve ainsi fermé deux fois durant le temps voulu. Dès que le petit bras 12 du levier échappe à la butée 27, le levier 2 bascule brusquement en retour sous l'effet d'un ressort 35, dans le sens 10' (fig. 3), pour couper le circuit.



   Un bouton d'arrêt prématuré permet d'ouvrir un interrupteur 15 qui est à retour automatique temporisé en position fermée (fig. 1). En outre, un interrupteur 14 peut être commandé manuellement dans les deux positions ouverte ou fermée en vue d'obtenir en position ouverte la mise au silence permanent du réveil.



   Au moment de la sonnerie, le circuit électrique est établi par les interrupteurs 15 et 14, le bruiteur 1, le balai 11', le collecteur 6, I'un des rayons 7 ou 8, la pastille 5, le bras 12 du levier 2 et la cheville 27 reliée à la masse, soit le pôle négatif (fig. 1).



   Dans une variante d'exécution du réveil, le bruiteur 1 est commandé par un contacteur accéléré   C'.    fonctionnant en inverseur dans le circuit d'alimentation du mouvement d'horlogerie, suivant le schéma représenté à la fig. 2.



   Le circuit électrique d'un électro-aimant d'entretien des oscillations du balancier comporte un bobinage 19 de   l'électro-aimant,    un transistor 20, un bobinage lecteur 21 et un condensateur 18. Ce dernier assure normalement le découplage entre les bobinages 19 et 21. Dans ce cas, le condensateur 18 est relié électriquement à la masse par un balai 22, un collecteur 17, et un levierbalai 2', dont le pivot 3 est relié à une partie métallique de la roue de contact tournant sur l'arbre index 24.



  Au moment de la sonnerie, une pastille 5 du levier-balai 2' se déplace en direction 10 (fig. 2) pour balayer suc  cessivement    les rayons 8 et 7 du collecteur 6 de la roue de contact. Dès que la pastille 5 quitte les prolongements du collecteur 17, le condensateur 18 est débranché.



   En revanche, lorsque la pastille 5 glisse sur les rayons 7 et 8 du collecteur 6, le bruiteur 1 est branché en parallèle avec le bobinage 19, à travers les interrupteurs 14 et 15 et le balai   l1'.   



   La roue de contact 23 est entraînée par le pignon 111 à la vitesse d'un tour par vingt-quatre heures en tournant folle sur l'arbre de mise à l'heure du réveil 24 dont est solidaire le disque 25 portant sur sa face extérieure 26 I'inscription d'un cadran vingt-quatre heures et sur sa face intérieure la butée 27. La roue de contact 23 comporte sur sa face un circuit imprimé enfoncé suivant le tracé de la fig. 4, consistant en deux collecteurs
   1 1    et 17 et, sur le revers, des tracés 7, 8, 29 et 30 de la fig. 5, également en circuit imprimé enfoncé: Un rivet 28 assure la liaison électrique entre le collecteur   Il    et les rayons 7 et 8, tandis que les rameaux 29 sont reliés au collecteur 17 par un rivet 31.

   Le tracé 30 assure la liaison électrique entre le pivot 3, le rivet 32, le collecteur 17 et l'assiette métallique 38 de la roue 23 donnant masse (fig. 3a).



   Sous la pression du ressort 35, le bras 2 bute contre un pilier 36 sur lequel est rivée une plaquette 39   égale-    ment rivée sur le pivot 3 et limitant le jeu latéral du bras 2. Le levier 2 comporte un bossage 37 qui, en appuyant contre la plaquette 39, assure une pression suffisante de la pastille S contre les circuits 7, 8 et 29.



  La roue 23 tournant dans le sens 34 rencontre à chaque révolution la butée 27 solidaire de l'arbre index 24. Durant cette rencontre, le levier 2 se déplace de l'angle nécessaire pour que la pastille 5 glisse lentement sur les circuits 7, 8 et 29 puis revienne brusquement en position de départ.



   Les fig. 6 et 6a représentent le mécanisme   temporssa-    teur de l'interrupteur 15 (fig. 1), qui est destiné   it    être commandé manuellement par un bouton-poussoir 103 émergeant du boîtier   (fig. 15).    Le   bouton-pousoir    103, solidaire d'une plaquette 105   coulissant le long d'un faux ca-    dran 109, est rappelée en butée sous l'action d'un ressort
 104. Il est en liaison cinématique avec   unbras40nd'unilevier    temporisateur 45 (fig. 6, 6a et 15) rivé sur une assiette 41 pivotant sur un tenon solidaire d'une plaque à circuit imprimé 56. Cette liaison est due à l'engagement dans une ouverture 106 de la plaquette 105 d'une languette 44 du levier 45.

   Le ressort 104 tire la plaquette 105, ainsi que le levier 45, contre une butée, en position de repos.



   Dans un ajour 59' de la plaque 56 (fig. 8), glisse un corps isolant 57 rivé à la plaque 56 par une rondelle rectangulaire conductrice de courant comportant deux lames élastiques 58 et 59 (fig. 7). La languette repliée 55 (fig. 6) s'engage dans le corps 57 pour   l'entralner    dans ses déplacements pendant lesquels les lames 58 et 59 glissent à la surface de la plaque 56 et de ses circuits imprimés.



   Sur un pivot 46 du levier 45, pivote un second petit levier 47 comportant une cheville 49, dont la trajectoire entre en contact avec la denture de la roue 23. Sous la pression d'un ressort 48, une languette repliée 50 du levier 47 bute contre le levier 45.  



   Pour arrêter la sonnerie, par une pression sur le bouton-poussoir 103, on exerce sur le bras 40 du levier   45    une poussée en direction 43 (fig. 6), le levier 45 se déplaçant en direction 60', soit en sens inverse de la rotation en sens 52 de la roue de contact 23. Dès que la cheville 49 bute contre les dents de la roue 23, le levier 47 s'éclipse en sens 61 en glissant sur les dents de la roue.



  Dès que la pression exercée sur le bouton-poussoir 103 cesse, ce bouton, sous l'action du ressort de rappel 104 tend à revenir en position de butée, en entraînant le levier 45 en sens 42 et 52. Mais comme la cheville 40 aura pénétré dans les dents de la roue 23, ce retour en sens 42 ne pourra se faire qu'à la vitesse de la roue 23, soit durant un temps plus élevé que celui de la temporisation automatique du signal du réveil déjà décrite.



   Les fig. 8 et 8a montrent les circuits qui sont imprimés sur la plaque 56. Dans une fente 57' se fiche une cosse 107 (fig. 15) à laquelle aboutit un fil 108 branché à la borne positive de la source de courant et, dans une fente 58', une cosse de liaison facultative au condensateur 18. Dans une ouverture 59' glisse le corps isolant 57 avec le ressort de contact 53 (voir détails fig. 7) entraîné par la languette 55 du levier 45 pivotant en 41.



  Sous l'action du ressort de rappel 104 du bouton d'arrêt 103, le levier 45 est positionné normalement de telle   sor-    te que.des pôles 60 et 61 du circuit imprimé sont reliés électriquement par les lames 57 et 58 du ressort de contact 55. Le circuit sera alors fermé entre les pôles 60 et 61. Lorsque le bouton 103 est enfoncé, l'ensemble du levier 45 pivote dans les sens 43 et 60' et le circuit est ouvert, les lames 57 et 58 étant positionnées temporairement en 62 et 63. Le dispositif ainsi décrit remplit les fonctions de l'interrupteur 15 des schémas des fig. 1 et 2.



   L'interrupteur d'arrêt (fig. 8 et 8a) permanent de ces mêmes schémas est constitué par un axe 66 portant une bride de contact 67 reliant ou non des pôles 72 et 73 du circuit imprimé   (fig.    8). Une languette 68 de la bride 67 pénétrant dans l'ouverture 69 de la platine 56 limite les déplacements angulaires de l'axe de commande 66.



  Dans la position circuit fermé, les pôles 72 et 73 sont court-circuités par la bride 67. Lorsque l'arbre est tourné dans le sens 74, les deux pôles 72 et 73 ne sont plus reliés, le circuit est donc ouvert. L'arbre 66 tourne à frottement gras dans la plaque 56 sous la pression d'un ressort   75 ;    son extrémité 68' est cannelée et émerge du boîtier pour recevoir un bouton de commande 119 (fig.



  15). En maniant ce bouton dans un sens ou dans l'autre, on ferme ou on ouvre le circuit de commande du réveil pour une durée indéterminée.



   Les branches 70 et 71 du circuit imprimé sont disposées de telle sorte que, lorsque le bruiteur électronique ou électromécanique 120 est fixé sur la platine 56 à travers le trou 77 et guidé par le tenon de positionnement 76 (fig. 8), le raccordement électrique soit automatique. Les balais fixes 11' et 22 sont rivés en 78 et 79 au circuit imprimé. La platine 56 avec l'ensemble des organes électriques comme décrit constitue un sous-ensemble bien homogène qu'il suffira de fixer par vis traversant les ouvertures 80 et 81 à la platine du mouveinent d'horlogerie pour obtenir un ensemble réveil électrique automatique facilement assemblable ou   de-    montable dont les circuits électriques sont réalisés dans -les meilleures conditions et dont une réparation éventuelle sera des plus faciles.



   La plaque 56 est fixée de façon amovible sur la platine AV 115, par des vis 115', les balais 11' et 22 portant sur les circuits imprimés concentriques de la face de la roue de contact 23.



   Le réveil représenté comporte un quantième indiquant les jours du mois. Ce quantième est du type dont sont pourvues actuellement un grand nombre de montres, mais il se distingue par le roulement du cadran des jours sur des galets de forme 83 (fig. 9) pivotant sur des axes 84 rivés au faux-cadran ou à la platine avant, par un sautoir de positionnement 85, une cheville d'avancement 87 placée sur une roue de commande 86 faisant un tour par vingt-quatre heures, ainsi que par un levier de mise à l'heure avec doigt d'avancement 89 et contrepoids 90 pivotant en 88, qui agit sur une denture intérieure de trente et une divisions du cadran des jours.



  L'axe 88 pivote librement dans la platine du mouvement et est prolongé par un bouton de mise à jour émergeant de la paroi arrière du boitier. Il reste normalement positionné hors de prise avec le cadran, par l'effet du contrepoids 90. Pour éviter toute détérioration du système lors d'une mise à jour qui peut se faire, en avant ou en arrière, pendant la durée d'engrènement avec la cheville 87, le doigt d'entraînement est monté à friction sur l'axe 88.



   La disposition du cadran de quantième sur des galets profilés permet de loger ce cadran sans augmentation aucune de la hauteur entre platine et faux-cadran. Par sa forme annulaire, il n'interfère en aucune manière avec les axes des aiguilles.



   Sur la plaque 56, est fixé, en 96 et 97 (fig. 10), un ressort de contact 91 plié en U et comportant à son extrémité une languette latérale 98 (fig. 11, 13 et 15). Par sa fixation, ce ressort 91 est en liaison électrique avec le conducteur 70 du circuit imprimé 56 auquel est également reliée une borne du bruiteur 1, dont l'autre borne est raccordée au conducteur 72 en liaison électrique avec un pôle de la pile (non représentée). Une paroi inférieure 95 du boîtier (fig. 13), comporte une ouverture rectangulaire 102 entourée, à l'extérieur, d'une creusure rectangulaire 90 dans laquelle coulisse un bouton 92 en matière isolante également de forme rectangulaire, mais d'une longueur inférieure à celle de la creusure 94.

   Ce bouton 92 comporte une tige sur laquelle est emmanchée à force une plaquette 93 retenant le bouton 92 tout en lui permettant de glisser dans le sens 99 ou 100 (fig. 1 1 et 13).



   Le ressort de contact 91 est agencé de sorte que son extrémité libre exerce une pression dans le sens 99 sur la tige du bouton 92, lui-même en butée contre l'extrémité de la creusure 94. La surface extérieure du bouton comporte une inscription signalant sa fonction, avec une   blèche    correspondant au sens 100 (voir fig. 12), ainsi que quelques crans transversaux pour faciliter la poussée du bouton dans le sens de cette flèche.



   En poussant le bouton 92 dans le sens de la flèche 100, on plie le ressort 91 dont la languette 98 vient buter contre une pièce conductrice 101 en liaison avec la pile. Ce contact enclenche le bruiteur 1 qui reste en fonction, aussi longtemps que   l'on    exerce une poussée sur le bouton 92. Lorsque la tension de la pile est bonne, le bruiteur fonctionne normalement. En revanche, si bruiteur ne fonctionne qu'avec hésitation, ou pas du tout, la pile est à échanger.



   Ce dispositif, en lui-même fort simple, combiné avec l'accordage judicieux des tensions inférieures de fonctionnement et du bruiteur et du mouvement d'horloge  rie est donc à même de contribuer à la sûreté du fonctionnement du réveil électrique en automaticité complète.



   On note enfin que le mouvement d'horlogerie proprement dit peut fonctionner sous une tension inférieure à celle sous laquelle fonctionne le générateur de bruit, grâce à l'attribution à la partie motrice d'une grande surpuissance. Ceci contribue à une fiabilité et des performances de réglage supérieures, donc à une qualité générale meilleure du réveil. 



  
 



  Automatic electric alarm clock
 An electric alarm clock no longer requires daily winding so that any other daily constraint becomes very unpleasant. The complete automation sought involves an electrical signal whose duration requires limitation, particularly in a battery-powered alarm clock.



  Likewise, premature manual stopping should not require manual return to the starting position. Being able to check the condition of the battery at any time, and being able to read the date on a date which can be updated even when the date is changed without risk of damaging the mechanism are essential. other desirable benefits.



   To ensure short contacts by a slowly rotating mobile, various solutions have been proposed, among others that constituted by the mechanism of French patent No. 1386051 comprising a rotating cam also driven by an axial displacement. Such an axial displacement of the mobile has many drawbacks of a constructive nature and in known mechanisms rotating one revolution every twenty-four hours, for example, it is difficult to directly obtain a time delay of less than a few minutes.



   The object of the invention, which relates to an electric alarm clock with automatic operation comprising a mechanism for controlling an electric alarm clock by a clock movement, aims to provide such a control mechanism of simple construction and allowing a short time delay.



   The alarm clock according to the invention is characterized by the absence of the conventional cam, by an externally toothed contact wheel made of an electrically insulating material which is driven in rotation on the ringing setting shaft by a mobile of the alarm clock. clockwork movement meshing with its toothing, this wheel comprising on its face and on its reverse printed electrical circuits, the circuits of the face of the wheel cooperating with fixed brushes ensuring a permanent link with a circuit of the alarm and being connected with the circuits of the back of the wheel, and the circuits of the back of the wheel being swept by the long arm of an oscillating contactor lever pivoted on the wheel and of which a short arm meets, at each revolution of the wheel, a stop integral in rotation with the striking time-setting shaft,

   to oscillate said lever on the wheel causing a momentary modification of the established circuits resulting in the delayed operation of the horn.



   In a preferred embodiment, the alarm clock which is the subject of the invention further comprises manual members allowing the premature or total stopping of the ringing, a date and a device for checking the state of the battery.



   By way of example, an embodiment of the alarm clock which is the subject of the invention and a variant are represented by the appended drawing in which: FIG. 1 gives the diagram of the electrical circuit of a
 alarm clock according to the invention comprising an electronic buzzer
 tromechanics forming an independent unit of the
 motor circuit of the clockwork movement; - fig. 2 gives the diagram of the electrical circuit of a
 alarm clock according to the invention comprising a com buzzer
 activated by a contactor operating as a changeover switch
 on the motor electrical circuit - fig. 3 and 3a represent a front contactor and
 in profile; - fig. 4 shows the layout of the established printed circuit
 on the face of a wheel of this switch; - fig. 5 shows the layout of the printed circuit established on
 the reverse of the same wheel;

   - fig. 6 and 6a represent a timer lever
 a manually operated bell switch,
 front and side; - fig. 7 and 7a are detail views in elevation
 and in plan of this switch; - fig. 8 and 8a are front and side views of a
 other switch mounted on a support plate
 bearing printed circuits; - fig. 9 represents a date; - fig. 10 to 14 show a device for controlling
 battery status; - fig. 15 illustrates by an exploded view the conjugation
 of the different organs of awakening.



   The alarm clock, the diagram of which is given in fig. 1 comprises an electromechanical striking device independent of the motor circuit of the clockwork movement.



  A buzzer 1 is supplied via an accelerated mechanical contactor C, working as a switch, with repetition.



   Contactor C shown in fig. 3, 3a, 4 and 5, comprises a contact wheel 23 mounted loose on an index shaft 24 integral with a twenty-four hour dial 25 carrying a stop pin 27 (FIG. 15). Shaft 24 carries an alarm time setting button 110.



  The wheel 23, made of insulating material, has a peripheral toothing 23 'and meshes by this toothing with a pinion 111 driven on a part of a shaft 113 emerging from the front plate, this shaft 113 carrying a timing return wheel 112 and a time-setting button 114.



   The wheel 23 carries a contact lever 2 pivoted at 3 on the contact wheel (fig. 1 and 3). When the wheel 23 rotates in the direction of the arrow x> y around its center indicated at O in fig. 1, the lever 2 abuts by its small arm 12 against the stop pin 27 which is electrically connected to the ground shown at 4 (FIG. 1).



   A pellet S carried by a large arm 13 of lever 2 sweeps spokes 7 and 8 which are in electrical connection with a collector 6 on which a fixed brush 11 'constantly presses (fig. 8 and 15). The circuit is thus closed twice during the required time. As soon as the small arm 12 of the lever escapes from the stop 27, the lever 2 abruptly swings back under the effect of a spring 35, in the direction 10 '(FIG. 3), to cut the circuit.



   A premature stop button opens a switch 15 which has a timed automatic return to the closed position (FIG. 1). In addition, a switch 14 can be manually controlled in the two open or closed positions in order to obtain, in the open position, the permanent silencing of the alarm clock.



   When ringing, the electrical circuit is established by switches 15 and 14, buzzer 1, brush 11 ', collector 6, one of spokes 7 or 8, pad 5, arm 12 of lever 2 and the peg 27 connected to ground, ie the negative pole (fig. 1).



   In an alternative embodiment of the alarm clock, the buzzer 1 is controlled by an accelerated contactor C '. operating as an inverter in the power supply circuit of the clockwork movement, according to the diagram shown in FIG. 2.



   The electrical circuit of an electromagnet for maintaining the oscillations of the balance comprises a coil 19 of the electromagnet, a transistor 20, a reader coil 21 and a capacitor 18. The latter normally ensures the decoupling between the coils 19 and 21. In this case, the capacitor 18 is electrically connected to ground by a brush 22, a collector 17, and a brush lever 2 ', the pivot 3 of which is connected to a metal part of the contact wheel rotating on the index tree 24.



  At the time of ringing, a pellet 5 of the brush lever 2 'moves in direction 10 (FIG. 2) to sweep successively spokes 8 and 7 of the collector 6 of the contact wheel. As soon as the pellet 5 leaves the extensions of the collector 17, the capacitor 18 is disconnected.



   On the other hand, when the pellet 5 slides on the spokes 7 and 8 of the collector 6, the noise generator 1 is connected in parallel with the coil 19, through the switches 14 and 15 and the brush 11 ′.



   The contact wheel 23 is driven by the pinion 111 at the speed of one revolution per twenty-four hours by idling on the alarm time setting shaft 24 which is secured to the disc 25 bearing on its outer face. 26 the inscription of a twenty-four hour dial and on its inner face the stop 27. The contact wheel 23 comprises on its face a printed circuit driven in along the outline of FIG. 4, consisting of two collectors
   January 1 and 17 and, on the reverse, lines 7, 8, 29 and 30 of FIG. 5, also in embedded printed circuit: A rivet 28 provides the electrical connection between the collector II and the spokes 7 and 8, while the branches 29 are connected to the collector 17 by a rivet 31.

   The line 30 provides the electrical connection between the pivot 3, the rivet 32, the manifold 17 and the metal plate 38 of the wheel 23 giving mass (FIG. 3a).



   Under the pressure of the spring 35, the arm 2 abuts against a pillar 36 on which is riveted a plate 39 also riveted on the pivot 3 and limiting the lateral play of the arm 2. The lever 2 comprises a boss 37 which, by pressing against the wafer 39, ensures sufficient pressure of the wafer S against the circuits 7, 8 and 29.



  The wheel 23 rotating in direction 34 meets at each revolution the stop 27 integral with the index shaft 24. During this encounter, the lever 2 moves by the angle necessary for the pad 5 to slide slowly on the circuits 7, 8 and 29 then suddenly return to the starting position.



   Figs. 6 and 6a show the timing mechanism of switch 15 (fig. 1), which is intended to be controlled manually by a push-button 103 emerging from the housing (fig. 15). The push-button 103, integral with a plate 105 sliding along a false frame 109, is returned to its abutment under the action of a spring.
 104. It is in kinematic connection with an arm 40 and a timer lever 45 (fig. 6, 6a and 15) riveted to a plate 41 pivoting on a tenon integral with a printed circuit board 56. This connection is due to the engagement in an opening 106 of the plate 105 of a tongue 44 of the lever 45.

   The spring 104 pulls the plate 105, as well as the lever 45, against a stop, in the rest position.



   In an opening 59 'of the plate 56 (FIG. 8), slides an insulating body 57 riveted to the plate 56 by a current-conducting rectangular washer comprising two elastic blades 58 and 59 (FIG. 7). The folded tab 55 (FIG. 6) engages in the body 57 to entrain it in its movements during which the blades 58 and 59 slide on the surface of the plate 56 and of its printed circuits.



   On a pivot 46 of the lever 45, pivots a second small lever 47 comprising a pin 49, the path of which comes into contact with the teeth of the wheel 23. Under the pressure of a spring 48, a bent tongue 50 of the lever 47 abuts. against lever 45.



   To stop the ringing, by pressing the push-button 103, a push is exerted on the arm 40 of the lever 45 in direction 43 (fig. 6), the lever 45 moving in the direction 60 ', that is to say in the opposite direction to the rotation in direction 52 of the contact wheel 23. As soon as the pin 49 abuts against the teeth of the wheel 23, the lever 47 is eclipsed in direction 61 by sliding on the teeth of the wheel.



  As soon as the pressure exerted on the push-button 103 ceases, this button, under the action of the return spring 104, tends to return to the stop position, driving the lever 45 in direction 42 and 52. But as the pin 40 will have penetrated into the teeth of the wheel 23, this return in direction 42 can only be done at the speed of the wheel 23, ie for a longer time than that of the automatic timing of the alarm signal already described.



   Figs. 8 and 8a show the circuits which are printed on the plate 56. In a slot 57 'plugs a terminal 107 (fig. 15) to which ends a wire 108 connected to the positive terminal of the current source and, in a slot 58 ', an optional connecting lug to the capacitor 18. In an opening 59' slides the insulating body 57 with the contact spring 53 (see details in fig. 7) driven by the tongue 55 of the lever 45 pivoting at 41.



  Under the action of the return spring 104 of the stop button 103, the lever 45 is positioned normally in such a way that the poles 60 and 61 of the printed circuit are electrically connected by the leaves 57 and 58 of the contact spring. 55. The circuit will then be closed between the poles 60 and 61. When the button 103 is pressed, the assembly of the lever 45 pivots in the directions 43 and 60 'and the circuit is open, the blades 57 and 58 being temporarily positioned in 62 and 63. The device thus described fulfills the functions of the switch 15 of the diagrams of FIGS. 1 and 2.



   The permanent stop switch (fig. 8 and 8a) of these same diagrams is constituted by a pin 66 carrying a contact flange 67 connecting or not the poles 72 and 73 of the printed circuit (fig. 8). A tongue 68 of the flange 67 penetrating into the opening 69 of the plate 56 limits the angular displacements of the control shaft 66.



  In the closed circuit position, the poles 72 and 73 are short-circuited by the flange 67. When the shaft is turned in the direction 74, the two poles 72 and 73 are no longer connected, the circuit is therefore open. The shaft 66 rotates with greasy friction in the plate 56 under the pressure of a spring 75; its end 68 'is grooved and emerges from the housing to receive a control button 119 (fig.



  15). By operating this button in one direction or the other, the alarm control circuit is closed or opened for an indefinite period.



   The branches 70 and 71 of the printed circuit are arranged such that, when the electronic or electromechanical buzzer 120 is fixed on the plate 56 through the hole 77 and guided by the positioning pin 76 (fig. 8), the electrical connection either automatic. The fixed brushes 11 'and 22 are riveted at 78 and 79 to the printed circuit. The plate 56 with all of the electrical components as described constitutes a very homogeneous sub-assembly which it will suffice to fix by screws passing through the openings 80 and 81 to the plate of the clockwork movement to obtain an easily assembled automatic electric alarm assembly. or removable, the electrical circuits of which are produced in the best conditions and for which any repair will be very easy.



   The plate 56 is removably fixed on the AV plate 115, by screws 115 ', the brushes 11' and 22 bearing on the concentric printed circuits of the face of the contact wheel 23.



   The alarm clock shown has a date indicating the days of the month. This date is of the type currently fitted to a large number of watches, but it is distinguished by the rolling of the day dial on shaped rollers 83 (fig. 9) pivoting on axes 84 riveted to the false dial or to the dial. front plate, by a positioning jumper 85, an advancing pin 87 placed on a control wheel 86 making one revolution every twenty-four hours, as well as by a time-setting lever with advancing finger 89 and counterweight 90 pivoting at 88, which acts on an internal toothing of thirty-one divisions of the day dial.



  Axis 88 rotates freely in the movement plate and is extended by an update button emerging from the rear wall of the case. It normally remains positioned out of engagement with the dial, by the effect of the counterweight 90. To avoid any deterioration of the system during an update which can be done, forward or backward, for the duration of engagement with the pin 87, the drive finger is frictionally mounted on the shaft 88.



   The arrangement of the date dial on profiled rollers makes it possible to accommodate this dial without any increase in the height between the mainplate and the dummy dial. By its annular shape, it does not interfere in any way with the axes of the needles.



   On the plate 56, is fixed, at 96 and 97 (Fig. 10), a contact spring 91 folded in a U and having at its end a lateral tongue 98 (Fig. 11, 13 and 15). By its fixing, this spring 91 is in electrical connection with the conductor 70 of the printed circuit 56 to which is also connected a terminal of the buzzer 1, the other terminal of which is connected to the conductor 72 in electrical connection with a pole of the battery (not shown). A lower wall 95 of the housing (FIG. 13) has a rectangular opening 102 surrounded on the outside by a rectangular recess 90 in which slides a button 92 of insulating material also of rectangular shape, but of a shorter length. to that of recess 94.

   This button 92 comprises a rod on which is force-fitted a plate 93 retaining the button 92 while allowing it to slide in the direction 99 or 100 (Fig. 1 1 and 13).



   The contact spring 91 is arranged so that its free end exerts a pressure in the direction 99 on the rod of the button 92, itself in abutment against the end of the recess 94. The outer surface of the button has an inscription indicating its function, with a blade corresponding to direction 100 (see fig. 12), as well as a few transverse notches to facilitate pushing of the button in the direction of this arrow.



   By pushing the button 92 in the direction of the arrow 100, the spring 91 is bent, the tongue 98 of which abuts against a conductive part 101 in connection with the battery. This contact activates the buzzer 1 which remains in operation, as long as a push is exerted on the button 92. When the battery voltage is good, the buzzer operates normally. On the other hand, if the noise generator works only with hesitation, or not at all, the battery must be replaced.



   This device, in itself very simple, combined with the judicious tuning of the lower operating voltages and the buzzer and the clock movement is therefore able to contribute to the safe operation of the electric alarm clock in full automatic mode.



   Finally, it should be noted that the actual clockwork movement can operate at a voltage lower than that at which the noise generator operates, thanks to the attribution to the driving part of a large overpower. This contributes to higher reliability and adjustment performance, and therefore to a better general quality of the alarm clock.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Réveil électrique à fonctionnement automatique, comportant un mécanisme de commande par mouvement d'horlogerie d'un avertisseur électrique de réveil à courte temporisation, caractérisé par une roue de contact dentée extérieurement (23) en une matière électriquement isolante qui est entraînée en rotation sur l'arbre de mise à l'heure de sonnerie (24) par un mobile (111) du mouvement d'horlogerie engrenant avec sa denture, cette roue (23) comportant sur sa face et sur son revers des circuits électriques imprimés, les circuits de la face de la roue coopérant avec des balais fixes (11'-22') assurant une liaison permanente avec un circuit de l'avertisseur (1) et étant raccordés avec les circuits du revers de la roue, et les circuits du revers de la roue étant balayés par le bras long (13) d'un levier contacteur oscillant (2) pivoté sur la roue et dont un bras court (12) rencontre, Electric alarm clock with automatic operation, comprising a control mechanism by clockwork movement of an electric alarm alarm with short time delay, characterized by an externally toothed contact wheel (23) of an electrically insulating material which is rotated on the 'striking time-setting shaft (24) by a mobile (111) of the clockwork movement meshing with its toothing, this wheel (23) comprising on its face and on its reverse printed electrical circuits, the control circuits the face of the wheel cooperating with fixed brushes (11'-22 ') ensuring a permanent connection with a circuit of the warning device (1) and being connected with the circuits of the back of the wheel, and the circuits of the back of the wheel being swept by the long arm (13) of an oscillating switch lever (2) pivoted on the wheel and with which a short arm (12) meets, à chaque tour de la roue, une butée (27) solidaire en rotation de l'arbre de mise à l'heure de sonnerie (24), pour faire osciller ledit levier sur la roue en provoquant une modification momentanée des circuits établis entraînant le fonctionnement temporisé de l'avertisseur. at each revolution of the wheel, a stopper (27) integral in rotation with the striking time-setting shaft (24), to make said lever oscillate on the wheel, causing a momentary modification of the established circuits causing operation alarm delay. SOUS-REVENDICATIONS 1. Réveil électrique selon la revendication, caractérisé en ce que les circuits imprimés de la roue de contact (23) sont des circuits enfoncés. SUB-CLAIMS 1. Electric alarm clock according to claim, characterized in that the printed circuits of the contact wheel (23) are depressed circuits. 2. Réveil électrique selon la revendication, caractérisé sé en ce que les circuits de la roue de contact (23) balayés par le levier contacteur (2) sont agencés pour provoquer un actionnement répété de l'avertisseur. 2. Electric alarm clock according to claim, characterized in that the circuits of the contact wheel (23) swept by the contact lever (2) are arranged to cause repeated actuation of the alarm. 3. Réveil électrique selon la revendication, caractérisé en ce que les deux bras (13 et 12) du levier contacteur (2) sont conducteurs de l'électricité et en ce que la butée (27) est reliée à la masse. 3. Electric alarm clock according to claim, characterized in that the two arms (13 and 12) of the contact lever (2) are electrically conductive and in that the stop (27) is connected to ground. 4. Réveil électrique selon la revendication, caractérisé en ce qu'il comporte en outre des moyens permettant l'arrêt prématuré ou total de la sonnerie, un quantième, et un dispositif permettant le conrtôle de l'état de la pile. 4. Electric alarm clock according to claim, characterized in that it further comprises means allowing the premature or total stopping of the ringing, a date, and a device allowing the control of the state of the battery. 5. Réveil électrique selon la revendication, comprenant un bruiteur électromagnétique formant une unité indépendante du circuit moteur du mouvement d'horlogerie, caractérisé en ce que le levier contacteur (2) travaille en interrupteur avec une répétition, la face de la roue de contact (23) comportant un collecteur annulaire sur lequel appuie un balai fixe, et son revers comportant deux rayons (7, 8) balayés par un bras (13) du levier contacteur pivotant en un point (3) de la roue de contact opposé auxdits rayons. 5. Electric alarm clock according to claim, comprising an electromagnetic buzzer forming a unit independent of the motor circuit of the clockwork movement, characterized in that the contact lever (2) works as a switch with a repetition, the face of the contact wheel ( 23) comprising an annular collector on which a fixed brush rests, and its reverse comprising two spokes (7, 8) swept by an arm (13) of the contactor lever pivoting at a point (3) of the contact wheel opposite to said spokes. 6. Réveil électrique selon la revendication, compre- nant un bruiteur électronique, caractérisé en ce que le levier contacteur (2) travaille en inverseur, la face de la roue de contact (23) comportant deux collecteurs annulaires, et son revers, deux rayons (7, 8) reliés à l'un des collecteurs et deux rameaux (29) reliés à l'autre collecteur, le balayage desdits rayons par le bras du levier contacteur pendant un temps voulu assurant l'inversion du circuit électrique, avec répétition. 6. Electric alarm clock according to claim, comprising an electronic buzzer, characterized in that the contact lever (2) works as a reverser, the face of the contact wheel (23) comprising two annular collectors, and its reverse, two spokes. (7, 8) connected to one of the collectors and two branches (29) connected to the other collector, the scanning of said spokes by the arm of the contactor lever for a desired time ensuring the reversal of the electrical circuit, with repetition. 7. Réveil électrique selon la revendication, comportant un interrupteur de sonnerie à commande manuelle et rappel automatique, caractérisé en ce que cet interrupteur comprend un bras mobile (45) portant à son extrémité un encliquetage (49) s'engageant à contresens dans les dents d'un mobile du rouage (23) dont la rotation normale provoque ensuite, en temps voulu, la refermeture automatique du circuit. 7. Electric alarm clock according to claim, comprising a manually operated bell switch and automatic return, characterized in that this switch comprises a movable arm (45) carrying at its end a snap (49) engaging in the opposite direction in the teeth. of a wheel set (23), the normal rotation of which then causes the automatic reclosing of the circuit in due time. 8. Réveil électrique selon la revendication, caractérisé en ce que les organes de la sonnerie électrique: générateur de bruit, interrupteur d'arrêt prématuré, interrupteur d'arrêt permanent, balais fixes assurant la liai- son avec la roue de contact, sont groupés sur un circuit imprimé démontable (56). 8. Electric alarm clock according to claim, characterized in that the members of the electric bell: noise generator, premature stop switch, permanent stop switch, fixed brushes ensuring the link with the contact wheel, are grouped together. on a removable printed circuit (56). 9. Réveil électrique selon la revendication, comportant un quantième, caractérisé en ce que ce quantième comporte un cadran (62) roulant sur des galets (83) et est à remise à jour directe par un axe à bouton extérieur à positionnement en repos par gravité et entrainement par friction de sécurité. 9. Electric alarm clock according to claim, comprising a date, characterized in that this date comprises a dial (62) rolling on rollers (83) and is directly updated by an external button pin with positioning at rest by gravity. and safety friction drive. 10. Réveil électrique selon la revendication. caractérisé en ce que la limite inférieure de la tension de fonc- tionnement du générateur de bruit est supérieure à celle du mouvement d'horlogerie. 10. Electric alarm clock according to claim. characterized in that the lower limit of the operating voltage of the noise generator is higher than that of the clockwork movement. 11. Réveil électrique selon la revendication, caracté risé en ce qu'un bouton contacteur (94) accessible de l'extérieur du boitier permet le branchement momentané et direct du bruiteur à la pile en vue de la tester; ce bouton en matière isolante étant guidé par une ouverture du boîtier et poussé en position de repos par un ressort conducteur (91) relié électriquement à la sortie du bruiteur et qui est armé par une pression en sens contraire, vient toucher le second conducteur de liaison avec la pile. 11. Electric alarm clock according to claim, characterized in that a contactor button (94) accessible from outside the box allows the momentary and direct connection of the buzzer to the battery for the purpose of testing it; this button in insulating material being guided by an opening of the housing and pushed into the rest position by a conductive spring (91) electrically connected to the output of the buzzer and which is loaded by a pressure in the opposite direction, comes into contact with the second connecting conductor with the battery. Ecrits et images opposés en cours d'examen Brevet français No 1386051 Opposite writings and images under review French patent No 1386051
CH315166D 1953-08-08 1953-08-08 Forming machine with mechanically driven, intermittent rotating turntable CH315166A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH315166T 1953-08-08

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH315166A true CH315166A (en) 1956-07-31

Family

ID=4495880

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH315166D CH315166A (en) 1953-08-08 1953-08-08 Forming machine with mechanically driven, intermittent rotating turntable

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH315166A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH315166A (en) Forming machine with mechanically driven, intermittent rotating turntable
CH456472A (en) Automatic electric alarm clock
EP0386593B1 (en) Means for halting a moving part at a determined position and time piece with an indicator of the count of a fixed time period
FR2478338A1 (en) DEVICE FOR DETECTING THE RINGING SNAPSHOT FOR AN ALARM
FR1465638A (en) Bell triggering and delaying device for electric time devices
CH251933A (en) Electric clockwork movement.
BE360026A (en)
CH343952A (en) Periodic winding device of a mainspring
CH720968A1 (en) Clockwork or animation mechanism
EP4307054A1 (en) Ringing mechanism
CH190772A (en) Electro-mechanical device for periodically winding pendulums or similar timers.
CH405162A (en) Calendar clock
CH322710A (en) Electric timepiece
CH213841A (en) Electric timepiece.
BE399950A (en)
BE417520A (en)
BE395003A (en)
CH186018A (en) Electrically operated clockwork mechanism.
BE407308A (en)
CH318517A (en) Device for triggering one mechanism by another
BE526125A (en)
CH167232A (en) Electric timepiece.
BE526679A (en)
CH339130A (en) Clock driven by a DC motor
BE496334A (en)