Variateur de vitesse. La présente invention concerne les varia teurs de vitesse comportant un plateau rota tif entraîneur faisant face à un plateau ro tatif entraîné, des galets montés sur des arbres et placés entre ces plateaux transmet tant le mouvement d'un des plateaux à l'autre en roulant sur des surfaces annu laires présentées par ces plateaux.
Le variateur de vitesse selon l'invention est caractérisé en ce que les arbres des galets sont reliés entre eux par une extrémité à une articulation commune, tandis que l'autre ex trémité coulisse librement dans des guides.
Afin de bien faire comprendre l'inven tion, on en donnera ci-après un exemple de réalisation.
La fig. 1 est une coupe suivant le plan EF de la fig. 2, l'un des galets étant repré senté suivant son inclinaison maximum dans un sens, et le second des trois galets n'étant montré -que par son arbre. La fig. 2 est une coupe suivant le plan CD de la fig. 1, les trois galets étant repré sentés dans leur position moyenne avec leurs arbres perpendiculaires à l'axe<I>AB</I> de rota tion des arbres moteur et entraîné.
La fig. 3 représente une vue partielle dé veloppée de la périphérie du dispositif de liaison entre l'arbre entraîné et le plateau sur lequel est fixée la surface annulaire dépen- dant de cet arbre entraîné.
Comme le montrent ces figures, un arbre moteur 1 (fig. 1), tournant à vitesse cons tante, est claveté dans un plateau moteur 2 entraînant, par des broches 4, un disque mo teur 3 muni d'une gorge circulaire. Cette gorge circulaire est engendrée par un arc de cercle de rayon approprié tournant autour de l'axe A-B.
.D'autre part, un plateau récepkur 6 est entraîné grâce à des broches 7, par un disque récepteur 5 muni d'une gorge circulaire iden tique à celle du disque 3. Le disque 3 entraîne le disque 5 par l'in termédiaire de galets 9, 10 et 11. Le rayon de ces galets est égal au rayon de l'arc de cercle qui engendre les gorges des disques 3 et 5, de telle sorte qu'en pivotant autour de leur axe X-Y, les galets 9, 10 et 11 res tent toujours en contact avec les disques 3 et 5.
Le plateau récepteur 6 est monté sur un arbre récepteur 40 par l'intermédiaire d'un roulement à aiguilles 51 qui permet un dé placement relatif du plateau 6 par rapport à l'arbre 40 suivant l'axe<I>A-B.</I>
Une série de rondelles élastiques 41, 42 et 43, s'appuyant contre un épaulement de l'arbre récepteur 40, tendent à déplacer le plateau 6 vers le plateau 2, et maintiennent de la sorte les disques 5 et 3 en contact avec les galets 9, 10 et 11 à une pression cons tante.
Le plateau 6 et l'arbre récepteur 40 sont munis respectivement de butées 36 et 37 so lidaires respectivement du plateau 6 et de l'arbre 40 par des broches 35 et 66.
Les butées 36 et 37 possèdent un nombre égal de plans inclinés disposés radialement, qui se font face et sont convergents, comme le montre la fig. 3. Entre ces. plans inclinés sont logées des billes 38 maintenues dans une cage 39.
Le plateau moteur 2 tourne dans un rou lement à billes 47 maintenu dans un flasque 46 par une cuvette filetée 48 qui permet un réglage de la position du plateau 2 suivant l'axe<I>A-B.</I>
L'arbre récepteur 40 tourne dans un rou lement à billes 45 fixé dans un flasque 44. Les flasques 46 et 44 s'emboîtent aux deux extrémités d'un corps 18 et sont serrés sur celui-ci par des goujons 49 et des écrous 50.
Les galets 9, 10 et 11 tournent respecti vement sur des arbres 12, 13 et 14, dont une extrémité coulisse librement dans une des trois rainures 52, 53, 54 fraisées dans une couronne 15 fixée sur le corps 18 par des vies 19. A leur autre extrémité, les trois arbres 12, 13 et 14 sont reliés entre eux par une double articulation autour des axes le et 17; avec le point 55 comme centre libre d'arti culation.
Une pièce 20 (fig. 2) se termine d'un côté en forme de foumchette dont les deux bras viennent prendre l'arbre 12 de part et d'autre du galet 9. A l'autre extrémité,' la pièce 20 est munie d'une portée cylindrique 61 qui peut tourner avec jeu dans un alé sage 62 ménagé d'ans la couronne 15.
Une saillie plate 63 de la pièce 20 s'emmanche dans une fente correspondante ménagée à une extrémité de l'axe du secteur denté 21; l'autre extrémité de cet axe pouvant pivoter dans un logement du couvercle 28 fixé sur le corps 18. Le secteur denté 21 engrène avec un pignon 22 dont le tourillon 64 pivote dans un logement de la couronne 15 et dont l'ex- trémité cylindrique 65 est fixée par une gou pille 23 dans le moyeu du disque 24.
Le couvercle 28 est muni d'une portée conique extérieure 33 sur laquelle est nor malement maintenue la portée conique 3,2' du disque 24, grâce à un ressort 26; celui-ci s'appuie, d'une part, contre une face inté rieure du couvercle 28 et, -d'autre part, con tre une rondelle 2'7 et une bague d'arrêt 25 fixée sur le moyeu du disque 24. Dans le moyeu du disque 24 est logé librement un axe cylindrique 29 pourvu d'une face plate 57 et sur l'extrémité duquel une goupille 56 fixe un volant 30.
Dans un trou cylindrique oblique 58 percé dans le moyeu du disque 24 est logée une bille 31 qui s'appuie, d'une part; contre la face plate 57 de l'axe 29 et; d'autre part, contre un plan incliné circulaire 59 du cou vercle 28.
Le disque 24 est muni; sur sa périphérie 60, d'une graduation dont les repères, en ve nant se placer devant un index fige 34, in diquent la position des galets 9, 10 et 11 ou la vitesse à l'arbre récepteur 40.
Le variateur de vitesse ainsi construit fonctionne de la manière suivante: Pour la facilité de l'exposé préalable du principe de la variation de la vitesse, on supposera que l'appareil ne comporte qu'un seul galet, soit le galet 9,.
Le plateau 2 et le disque 3 qu'il soutient sont entraînés par l'axe moteur 1 à une vi tesse constante désignée par v'. Le galet 9 étant en contact avec le disque 3 et avec le disque 5, ce dernier est entraîné à une vitesse
EMI0003.0002
(voir fig. 1), d' étant par rap port .à l'axe A-B le rayon d'entraînement du galet 9 par le disque 3, et d2 le rayon d'entraînement -du disque 5 par 1e galet 9. Si l'on fait pivoter le galet 9 autour de son axe X-Y (fig. 2), le rapport
EMI0003.0005
et par con séquent la vitesse v' varient d'une manière continue.
Si l'on admet que dans une position extrême g-h (fig. 1) du galet 9, d' = 1, et d' = 3, v2 sera égal à
EMI0003.0007
Dans la position extrême k-l du galet 9,
EMI0003.0008
Le rapport entre les vitesses extrêmes du dis que 5 sera donc égal à 9. Entre les valeurs extrêmes
EMI0003.0009
et v1 X 3, la vitesse v2 du dis que 5 peut avoir ainsi une série continue de valeurs intermédiaires.
Le variateur .de vitesse tel qu'il est dé crit permet d'effectuer l'entraînement sans glissement des organes en contact.
Pour la facilité de l'explication, on con tinuera -à supposer que seul le galet 9- est en jeu.
Au moment où l'axe moteur 1 est mis en rotation, il faut, pour que le mouvement se transmette à l'arbre récepteur 40, que le ga let 9 soit en contact avec les disques<B>3</B> et 5. Ce contact est assuré par les rondelles élas tiques 41, 42 et 43 qui tendent à déplacer le plateau 6 vers le plateau 2, ce dernier étant réglé dans une position fixe correcte par rap port à l'axe A-B, par la cuvette filetée 48. La pression constante exercée par les ron delles 41, 42 et 43 est suffisante pour assu rer l'entraînement de l'arbre récepteur 40 à vide. Dès que l'arbre récepteur 40 est chargé, la pression contre le galet 9 et les disques 3 et 5 doit être plus forte; cette pression doit être proportionnelle à 1a charge si l'on veut éviter du glissement quelle que soit cette charge.
Ce réglage automatique dé la pres sion en fonction .de la charge est réalisé par le déplacement des billes 38 entre les plans inclinés des butées 36 et 37 solidaires respec tivement du plateau 6 et de l'arbre récep teur 40. Toute réaction sur l'arbre 40 pro voque un déplacement des billes 38 autour de l'axe<I>A-B.</I> Grâce à la présence de plans inclinés dans les butées 36 et 3.7, le dépla cement des billes 38 autour de l'axe A-B provoque un dépl acement icdu plateau: 6 vers le plateau 2 et exerce une pression correspon dante sur le galet 9. Cette pression sera d'au tant plus forte que sera plus .élevée la charge sur l'arbre 40.
Quant -à la transmission de la puissance du disque moteur 3' su disque récepteur à, elle est fonction de la surface d e contact du ;galet 9 avec nets disques et,de la pression exercée sur ces surfaces @de @coutact. On a vu que la pmession exercée était proportionnelle à Ja charge sur l'arbre récepteur 40.
D'autre part, si l'on considère la ligne de contact P-R (fig. 1) du galet 9 avec le disque 3, la vitesse péri phérique aux points P et R est identique pour le galet, mais différente pour le dis que. Cette différence de vitesse provoque des glissements et par conséquent des pertes aux points considérés; glissements qui seront d'autant plus faibles que la différence -de vi tesse sera moindre, c'est-à-dire que les points P et B seront plus rapprochés. Pour accroître la puissance transmissible, on aura donc in térêt à utiliser plusieurs galets.
Dans l'exemple représenté, il est fait usage de trois galets 9, 10@ -et 11 de même dia mètre, disposés de préférence à 120,', assu rant toujours un contact et un équilibre par faits entre les cinq éléments: disque moteur 3, disque -récepteur 5 et galets 9, 10 et 11.
Avec un ou deux galets, le système ne serait pas en équilibre et il y aurait des ef- forts de flexion dans les arbres moteurs 1 et récepteur 40.
Avec quatre galets ou plus, si les élé ments ne sont pas exécutés avec une très grande précision, il pourrait se faire qu'un ou plusieurs galets ne soient pas en contact avec les disques 3 et 5 et n'interviennent donc pas dans la transmission de l'effort.
En ce qui concerne la commande des ga lets, pour faire varier la vitesse du .disque ré cepteur 3, il faut modifier l'inclinaison des galets 9, 10 et 11 dans le même sens et dans la même mesure. Cette commande simulta née est réalisée très rapidement en agissant directement par la fourchette 20 (fig. 2) sur l'arbre d'un seul galet, soit sur l'arbre 12 du galet 9.
L'arbre 12 étant relié par une articulation commune aux arbres 13 et 14, entraîne ces derniers dans tous ses déplacements.
En pivotant autour de son axe, la four chette 20 fait basculer l'arbre 12, qui fait à son tour pivoter le galet 9 autour de son axe X-Y. Une extrémité de l'axe 12 se dé place dans la rainure 52 en même temps que son autre extrémité se déplace en sens in verse, entraînant par l'articulation commune 55 en un déplacement égal, les deux autres arbres 13 et 14.
Ceux-ci portant respectivement les ga lets 10 et 11, les font pivoter autour de leur axe X-Y dans la même mesure que le ga let 9. Les extrémités libres des arbres 13 et 14 glissent alors respectivement dans les rai nures 53 et 54 dans le même sens et dans la même mesure que l'extrémité correspondante de l'arbre 12 dans la rainure 52.
L'axe X-Y des galets 9, 10 et 11 ne peut pas se déplacer, les galets étant rete nus, d'une part, entre les gorges circulaires des disques 3 et 5 et, d'autre part, par les arbres 12, 13 et 14 guidés respectivement par les rainures 52, 53 et 54 et s'appuyant l'un sur l'autre à l'articulation 55.
Il en ré sulte qu'en même temps que les galets 9, 10 et 11 pivotent autour de leur axe X-Y, les arbres 12, 13 et 14 glissent dans l'alésage des galets 9, 10 et 11 et dans les rainures 52, 53 et 54 suivant leur axe longitudinal, le centre d'articulation commun 55 des axes 12, 13 et 14 se déplaçaavt suivant l'axe A-B.
La fourchette 20, qui sert à faire pivo ter les galets, est commandée par le secteur denté 21 qu'entraîne le pignon 22. Pour faire tourner le pignon 22, on agit sur le volant 30, d'où le mouvement se transmet de la manière suivante: En faisant tourner le vo lant 30, on entraîne, par Ja goupille<B>5</B>6, l'axe 29.
Aussitôt repoussée dans son loge ment 58 par la face plate 57 de l'axe 29, la bille 31 appuie contre le plan incliné 59 du couvercle 28; comprime le ressort 2'6, dé gage l'une de l'autre les portées coniques 32 et 33, respectivement du disque 24 et du couvercle 28, et entraîne dans le même mou vement de rotation que le volant 30, le disque 24 et le pignon 22 que fige dans le moyeu du disque 24 la goupille 23.
Dès que l'on cesse d'agir sur le volant 30, la bille 31, revient dans sa positions initiale, le ressort 6 engage l'une - Faurtre les portées coniques 33 et 32,
et tout le système de commande estbloqué.
Le déblocage et le blocage s'effectuent toujours, quel que soit le sens de rotation et quelle que soit la position du volant au mo ment où l'on commence, ou bien l'on cesse d'agir sur lui.
Enfin, la synchronisation de la vitesse des trois galets est réalisée automatique ment dans ce variateur de vitesse. En effet, si le centre d'articulation 55 des trois arbres 12, 13 et 14 se trouve exactement sur l'axe A-B, ces trois arbres - et par suite les trois galets qu'ils guident 9, 10 et 11 - au ront exactement la même inclinaison par rap port à l'axe A-B; ils seront tous trois en traînés par le disque moteur 3, à la même vitesse; les trois galets participeront exacte ment dans la même mesure à la transmis sion de l'effort;
il n'y aura aucun glisse ment des galets par rapport aux disques moteur 3 et récepteur 5; le rendement de la transmission sera maximum.
Si le disque moteur 3 tourne dans le sens de la flèche G (fig. 1 et 2), le galet 9 tour- nera dans le sens de la flèche' H. Comme le galet 9 est, d'autre part, en contact avec le disque récepteur 5 qu'il entraîne, la ré sistance de ce dernier aura pour effet de tendre à déplacer le galet 9, et par consé quent l'arbre 12 qui le guide, et aussi le point d'articulation 55 de cet arbre dans le sens de la flèche K (fig. 2).
Le même raisonnement s'applique au ga let 10 qui tourne dans le sens L, tend à en traîner son arbre 13 et le point 55 dans le sens M, et au galet 11 qui tourne dans le sens Net tend à entraîner son arbre 14 et le point 5 & dans le sens P.
Si l'on suppose que, pour une raison quelconque, le centre d'articulation 55 des trois arbres 12, 13 et 14 ne se trouve pas sur l'axe A-B, les arbres 12, 13 et 14 et les galets 9, 10 et 11 auront des inclinaisons dif férentes par rapport à l'axe A-B et au dis que moteur 3. Les galets seront donc,entraî nés avec .des vitesses différentes, les réactions suivant K, M et P seront différentes l'une de l'autre. Comme ces réactions s'appliquent en un même point 55, elles tendent à s'équi librer en ramenant sur l'axe A-B ce point d'articulation 55, réalisant ainsi automati quement une charge uniforme sur les trois galets, et les conditions idéales de fonction nement.
Cette disposition présente de nombreux avantages. Elle permet notamment une répar tition égale et automatique des efforts sur les trois galets. Il en résulte une transmis sion à rendement maximum et sans glisse ment des galets par rapport aux disques, et par conséquent une usure minimum des or ganes.
Grâce à ce dispositif, on possède la pos sibilité de modifier l'inclinaison des galets, et par conséquent la vitesse de l'arbre récepteur en agissant directement sur l'axe d'un seul galet. La commande est donc fortement simplifiée, et l'on conçoit aisément les com plications qu'il faudrait pour commander di rectement et simultanément les trois galets.
Enfin, par la, disposition originale de la commande de l'arbre d'un des galets, on réa- lise le blocage et le déblocage automatiques de cette commande, en n'importe quelle posi tion et dans n'importe quel sens.
Speed variator. The present invention relates to speed variators comprising a rotating drive plate facing a driven rotating plate, rollers mounted on shafts and placed between these plates both transmit the movement from one of the plates to the other while rolling. on annular surfaces presented by these trays.
The speed variator according to the invention is characterized in that the shafts of the rollers are connected together by one end to a common articulation, while the other end slides freely in guides.
In order to make the invention fully understood, an embodiment thereof will be given below.
Fig. 1 is a section taken along the plane EF of FIG. 2, one of the rollers being represented according to its maximum inclination in one direction, and the second of the three rollers being shown by its shaft. Fig. 2 is a section taken along the plane CD of FIG. 1, the three rollers being represented in their average position with their shafts perpendicular to the axis <I> AB </I> of rotation of the motor and driven shafts.
Fig. 3 shows a partial developed view of the periphery of the connecting device between the driven shaft and the plate on which is fixed the annular surface depending on this driven shaft.
As shown in these figures, a motor shaft 1 (FIG. 1), rotating at constant speed, is keyed in a motor plate 2 driving, by pins 4, a motor disc 3 provided with a circular groove. This circular groove is generated by an arc of a circle of appropriate radius rotating around the axis A-B.
.On the other hand, a receiver plate 6 is driven by means of pins 7, by a receiver disc 5 provided with a circular groove identical to that of the disc 3. The disc 3 drives the disc 5 by means of rollers 9, 10 and 11. The radius of these rollers is equal to the radius of the arc of a circle which generates the grooves of the discs 3 and 5, so that by pivoting around their XY axis, the rollers 9, 10 and 11 still remain in contact with discs 3 and 5.
The receiver plate 6 is mounted on a receiver shaft 40 by means of a needle bearing 51 which allows a relative displacement of the plate 6 with respect to the shaft 40 along the axis <I> AB. </ I >
A series of spring washers 41, 42 and 43, resting against a shoulder of the receiver shaft 40, tend to move the plate 6 towards the plate 2, and thus keep the discs 5 and 3 in contact with the rollers 9, 10 and 11 at constant pressure.
The plate 6 and the receiving shaft 40 are provided respectively with stops 36 and 37 respectively so lidaires of the plate 6 and of the shaft 40 by pins 35 and 66.
The stops 36 and 37 have an equal number of inclined planes disposed radially, which face each other and converge, as shown in FIG. 3. Between these. inclined planes are housed balls 38 held in a cage 39.
The motor plate 2 rotates in a ball bearing 47 held in a flange 46 by a threaded cup 48 which allows the position of the plate 2 to be adjusted along the axis <I> A-B. </I>
The receiver shaft 40 rotates in a ball bearing 45 fixed in a flange 44. The flanges 46 and 44 fit together at the two ends of a body 18 and are clamped thereon by studs 49 and nuts 50 .
The rollers 9, 10 and 11 turn respectively on shafts 12, 13 and 14, one end of which slides freely in one of the three grooves 52, 53, 54 milled in a ring 15 fixed on the body 18 by means 19. A their other end, the three shafts 12, 13 and 14 are interconnected by a double articulation around the axes and 17; with point 55 as the free center of articulation.
A part 20 (fig. 2) ends on one side in the form of a fork, the two arms of which take up the shaft 12 on either side of the roller 9. At the other end, the part 20 is provided with a cylindrical bearing 61 which can turn with play in a wise random 62 made in the crown 15.
A flat projection 63 of the part 20 fits into a corresponding slot made at one end of the axis of the toothed sector 21; the other end of this axis can pivot in a housing of the cover 28 fixed to the body 18. The toothed sector 21 meshes with a pinion 22 whose journal 64 pivots in a housing of the crown 15 and whose cylindrical end 65 is fixed by a pin 23 in the hub of the disc 24.
The cover 28 is provided with an outer conical bearing surface 33 on which is normally maintained the conical bearing surface 3.2 ′ of the disc 24, thanks to a spring 26; this rests, on the one hand, against an internal face of the cover 28 and, on the other hand, against a washer 2'7 and a stop ring 25 fixed on the hub of the disc 24. In the hub of the disc 24 is freely housed a cylindrical shaft 29 provided with a flat face 57 and on the end of which a pin 56 fixes a flywheel 30.
In an oblique cylindrical hole 58 drilled in the hub of the disc 24 is housed a ball 31 which is supported, on the one hand; against the flat face 57 of the axis 29 and; on the other hand, against a circular inclined plane 59 of the cover 28.
The disc 24 is provided; on its periphery 60, a graduation whose marks, coming to be placed in front of a frozen index 34, indicate the position of the rollers 9, 10 and 11 or the speed of the receiving shaft 40.
The speed variator thus constructed operates in the following manner: For the convenience of the preliminary description of the principle of the speed variation, it will be assumed that the device has only one roller, namely roller 9,.
The plate 2 and the disc 3 which it supports are driven by the motor shaft 1 at a constant speed designated by v '. The roller 9 being in contact with the disc 3 and with the disc 5, the latter is driven at a speed
EMI0003.0002
(see fig. 1), d 'being relative to axis AB the drive radius of roller 9 by disc 3, and d2 the drive radius of disc 5 by first roller 9. If the 'the roller 9 is rotated around its XY axis (fig. 2), the ratio
EMI0003.0005
and therefore the speed v 'varies continuously.
If we admit that in an extreme position g-h (fig. 1) of the roller 9, d '= 1, and d' = 3, v2 will be equal to
EMI0003.0007
In the extreme position k-l of roller 9,
EMI0003.0008
The ratio between the extreme speeds of say 5 will therefore be equal to 9. Between the extreme values
EMI0003.0009
and v1 X 3, the speed v2 of say 5 can thus have a continuous series of intermediate values.
The speed variator as it is described allows the drive to be carried out without slipping the components in contact.
For ease of explanation, we will continue - to assume that only the roller 9 - is in play.
When the motor axis 1 is rotated, it is necessary, for the movement to be transmitted to the receiver shaft 40, that the ga let 9 is in contact with the discs <B> 3 </B> and 5 This contact is ensured by the elastic washers 41, 42 and 43 which tend to move the plate 6 towards the plate 2, the latter being set in a correct fixed position with respect to the axis AB, by the threaded cup 48 The constant pressure exerted by washers 41, 42 and 43 is sufficient to ensure the drive of the receiver shaft 40 when empty. As soon as the receiving shaft 40 is loaded, the pressure against the roller 9 and the discs 3 and 5 must be greater; this pressure must be proportional to the load if slippage is to be avoided regardless of this load.
This automatic adjustment of the pressure as a function of the load is carried out by the movement of the balls 38 between the inclined planes of the stops 36 and 37 respectively secured to the plate 6 and to the receiving shaft 40. Any reaction on the shaft 40 causes a displacement of the balls 38 around the axis <I> AB. </I> Thanks to the presence of inclined planes in the stops 36 and 3.7, the displacement of the balls 38 around the axis AB causes a displacement icdu plate: 6 towards the plate 2 and exerts a correspon ding pressure on the roller 9. This pressure will be of both greater than the higher the load on the shaft 40.
As for the transmission of power from the motor disc 3 'to the receiver disc, it is a function of the contact surface of the roller 9 with net discs and of the pressure exerted on these surfaces @de @coutact. We have seen that the movement exerted was proportional to the load on the receiver shaft 40.
On the other hand, if we consider the line of contact P-R (fig. 1) of the roller 9 with the disc 3, the peripheral speed at points P and R is identical for the roller, but different for the said. This difference in speed causes slippage and consequently losses at the points considered; slippage which will be all the weaker as the difference in speed will be less, that is to say the points P and B will be closer together. To increase the transmissible power, it will therefore be advantageous to use several rollers.
In the example shown, use is made of three rollers 9, 10 @ -and 11 of the same diameter, preferably arranged at 120, ', always ensuring contact and a factual balance between the five elements: drive disc 3, receiving disc 5 and rollers 9, 10 and 11.
With one or two rollers, the system would not be in equilibrium and there would be bending forces in the drive 1 and receiver shafts 40.
With four or more rollers, if the elements are not executed with great precision, it could be that one or more rollers are not in contact with the discs 3 and 5 and therefore do not intervene in the transmission. of effort.
As regards the control of the rollers, in order to vary the speed of the receiver disc 3, the inclination of the rollers 9, 10 and 11 must be modified in the same direction and to the same extent. This simultaneous control is carried out very quickly by acting directly by the fork 20 (fig. 2) on the shaft of a single roller, or on the shaft 12 of the roller 9.
The shaft 12 being connected by a joint joint to the shafts 13 and 14, drives the latter in all its movements.
By pivoting around its axis, the chette oven 20 tilts the shaft 12, which in turn causes the roller 9 to pivot around its X-Y axis. One end of the axis 12 moves in the groove 52 at the same time as its other end moves in the opposite direction, causing by the common joint 55 in an equal displacement, the other two shafts 13 and 14.
These respectively carrying gaets 10 and 11, rotate them around their XY axis in the same measure as ga let 9. The free ends of shafts 13 and 14 then slide respectively in grooves 53 and 54 in the same direction and to the same extent as the corresponding end of shaft 12 in groove 52.
The XY axis of the rollers 9, 10 and 11 cannot move, the rollers being retained bare, on the one hand, between the circular grooves of the discs 3 and 5 and, on the other hand, by the shafts 12, 13 and 14 guided respectively by the grooves 52, 53 and 54 and resting on each other at the articulation 55.
As a result, at the same time as the rollers 9, 10 and 11 rotate about their XY axis, the shafts 12, 13 and 14 slide in the bore of the rollers 9, 10 and 11 and in the grooves 52, 53 and 54 along their longitudinal axis, the common articulation center 55 of the axes 12, 13 and 14 moves along the axis AB.
The fork 20, which is used to pivot the rollers, is controlled by the toothed sector 21 driven by the pinion 22. To turn the pinion 22, one acts on the flywheel 30, from where the movement is transmitted from the As follows: By rotating the flywheel 30, the pin 29 is driven by the pin <B> 5 </B> 6.
Immediately pushed back into its housing 58 by the flat face 57 of the shaft 29, the ball 31 presses against the inclined plane 59 of the cover 28; compresses the spring 2'6, disengages the conical bearing surfaces 32 and 33, respectively of the disc 24 and of the cover 28, from one another, and drives in the same rotational movement as the flywheel 30, the disc 24 and the pinion 22 which the pin 23 fixes in the hub of the disc 24.
As soon as one stops acting on the flywheel 30, the ball 31 returns to its initial position, the spring 6 engages one - Faurtre the conical bearing surfaces 33 and 32,
and the whole control system is blocked.
Unlocking and locking always take place, whatever the direction of rotation and whatever the position of the steering wheel when starting, or else you stop acting on it.
Finally, the synchronization of the speed of the three rollers is carried out automatically in this speed variator. Indeed, if the center of articulation 55 of the three shafts 12, 13 and 14 is located exactly on the axis AB, these three shafts - and consequently the three rollers which they guide 9, 10 and 11 - will be exactly the same inclination with respect to the axis AB; they will all be dragged by the motor disc 3, at the same speed; the three rollers will participate to the exact same extent in the transmission of the force;
there will be no slippage of the rollers with respect to the motor 3 and receiver 5 discs; transmission efficiency will be maximum.
If the motor disc 3 turns in the direction of arrow G (fig. 1 and 2), the roller 9 will turn in the direction of the arrow 'H. As the roller 9 is, on the other hand, in contact with the receiving disc 5 which it drives, the resistance of the latter will have the effect of tending to move the roller 9, and consequently the shaft 12 which guides it, and also the point of articulation 55 of this shaft in direction of arrow K (fig. 2).
The same reasoning applies to ga let 10 which turns in the direction L, tends to drag its shaft 13 and the point 55 in the direction M, and to the roller 11 which turns in the direction Net tends to drive its shaft 14 and point 5 & in direction P.
If it is assumed that for some reason the center of articulation 55 of the three shafts 12, 13 and 14 is not on the axis AB, the shafts 12, 13 and 14 and the rollers 9, 10 and 11 will have dif ferent inclinations with respect to the axis AB and to the motor 3. The rollers will therefore be driven with different speeds, the reactions according to K, M and P will be different from each other. . As these reactions apply at the same point 55, they tend to be balanced by bringing this articulation point 55 back onto the axis AB, thus automatically achieving a uniform load on the three rollers, and the ideal conditions for operation.
This arrangement has many advantages. In particular, it allows equal and automatic distribution of the forces on the three rollers. This results in a transmission at maximum efficiency and without slippage of the rollers relative to the discs, and consequently a minimum wear of the organs.
Thanks to this device, there is the pos sibility of modifying the inclination of the rollers, and consequently the speed of the receiving shaft, by acting directly on the axis of a single roller. The control is therefore greatly simplified, and it is easy to see the complications that would be required to control the three rollers directly and simultaneously.
Finally, by the original arrangement of the control of the shaft of one of the rollers, the automatic locking and unlocking of this control is carried out in any position and in any direction.