BRPI0910244B1 - SEISMIC DATA PROCESSING METHOD AND SYSTEM CONFIGURED TO PROCESS SEISMIC DATA - Google Patents

SEISMIC DATA PROCESSING METHOD AND SYSTEM CONFIGURED TO PROCESS SEISMIC DATA Download PDF

Info

Publication number
BRPI0910244B1
BRPI0910244B1 BRPI0910244B1 BR PI0910244 B1 BRPI0910244 B1 BR PI0910244B1 BR PI0910244 B1 BRPI0910244 B1 BR PI0910244B1
Authority
BR
Brazil
Prior art keywords
seismic
beams
locations
interest
location
Prior art date
Application number
Other languages
Portuguese (pt)
Publication date

Links

Description

[0001] A invenção refere-se, de modo geral, a sistemas e métodos para migração de dados sísmicos e, mais particularmente, a migração em profundidade de dados sísmicos, como dados sísmicos coletados no domínio do disparo.[0001] The invention relates, in general, to systems and methods for migration of seismic data and, more particularly, the in-depth migration of seismic data, such as seismic data collected in the field of firing.

FUNDAMENTOS DA INVENÇÃO [0002] Sistemas e métodos para migração em profundidade de dados sísmicos são conhecidos. Por exemplo, as técnicas convencionais incluem a implementação de feixes gaussianos para modelar a propagação de ondas sísmicas através de um volume sísmico de interesse em uma migração. Estas migrações podem ser referidas como migração de feixe gaussiano. Também são conhecidas técnicas convencionais que implementam outras técnicas para a modelagem de propagação de ondas sísmicas (por exemplo, métodos de diferenças finitas).BACKGROUND OF THE INVENTION [0002] Systems and methods for in-depth migration of seismic data are known. For example, conventional techniques include the implementation of Gaussian beams to model the propagation of seismic waves through a seismic volume of interest in a migration. These migrations can be referred to as Gaussian beam migration. Conventional techniques are also known that implement other techniques for modeling seismic wave propagation (for example, finite difference methods).

[0003] Técnicas de migração são formuladas para serem aplicadas em diferentes domínios de dados, como o domínio de deslocamento comum, domínio de disparo comum, e/ou outros domínios. Cada domínio, tipicamente, tem pontos fortes e fracos em relação à eficiência computacional, qualidade de imagem, flexibilidade de aplicação, apoio à análise de velocidade, etc. Por exemplo, migração no domínio de disparo comum tende a ser mais universal e diretamente aplicável aos dados sísmicos devido ao fato dos dados serem registrados no domínio de disparo comum. Entretanto, migração de dados no domínio de disparo comum pode ser relativamente intensiva computacionalmente.[0003] Migration techniques are formulated to be applied in different data domains, such as the common displacement domain, common trigger domain, and / or other domains. Each domain typically has strengths and weaknesses in terms of computational efficiency, image quality, application flexibility, support for speed analysis, etc. For example, migration in the common trigger domain tends to be more universal and directly applicable to seismic data due to the fact that the data is recorded in the common trigger domain. However, data migration in the common trigger domain can be relatively computationally intensive.

[0004] Em técnicas de migração de feixes gaussianos, são determinadas tabelas de feixes pelo rastreamento de raios através de um modelo da Terra provisório para descrever um ou mais parâmetros dos feixes gaussianos (ou outro(s) tipo(s) de feixe(s)) em uso para a modelagem de ondas sísmicas. As tabelas de feixes são, então, usadas na migração para determinar a imagem de um ou mais refletores dentro do volume sísmico de interesse. As técnicas convencionais para a computação e o uso de tabelas de feixes tendem a ser de processamento intensivo.[0004] In Gaussian beam migration techniques, beam tables are determined by ray tracing using a provisional Earth model to describe one or more parameters of the Gaussian beams (or other beam type (s)) )) in use for modeling seismic waves. The beam tables are then used in the migration to determine the image of one or more reflectors within the seismic volume of interest. Conventional techniques for computing and using beam tables tend to be process intensive.

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 8/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 8/56

2/362/36

SUMÁRIO [0005] Um aspecto da invenção refere-se a um método de processamento de dados sísmicos. Em um modo de realização, o método compreende receber uma solicitação de uma tabela de feixes que corresponda a uma posição de tabela sobre uma superfície geográfica de um dentre uma pluralidade de nós de processamento que são dados sísmicos de processamento para migração, onde uma tabela de feixes é um registro de um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes que formam frentes de ondas sísmica que chegam na, ou, próximo à localização de tabela; determinar se a tabela de feixes solicitada está incluída em um conjunto de tabelas de feixes armazenadas, onde este inclui uma ou mais tabelas de feixes armazenadas externamente provenientes do nó de processamento; e iniciar a transmissão da tabela de feixes solicitada para o nó de processamento caso a tabela de feixes solicitada esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas.SUMMARY [0005] One aspect of the invention relates to a method of processing seismic data. In one embodiment, the method comprises receiving a request for a bundle table that corresponds to a table position on a geographical surface of one of a plurality of processing nodes that are seismic processing data for migration, where a table of beams is a record of one or more beam parameters of one or more beams that form fronts of seismic waves that arrive at or near the table location; determine whether the requested beam table is included in a set of stored beam tables, where it includes one or more beam tables stored externally from the processing node; and start transmitting the requested beam table to the processing node if the requested beam table is included in the stored beam table set.

[0006] Outro aspecto da invenção refere-se a um sistema configurado para processar dados sísmicos. Em um modo de realização, o sistema compreende uma pluralidade de nós de processamento e um servidor. A pluralidade de nós de processamento é configurada para processar os dados sísmicos para migração. Em alguns casos, cada nó de processamento compreende um módulo de migração e um módulo de tabela. Os módulos de migração são configurados para determinar uma imagem do volume sísmico abaixo da superfície geográfica, onde a determinação é baseada, pelo menos em parte, em uma ou mais tabelas de feixes, e onde uma tabela de feixes corresponde a uma localização de formação de imagem sobre uma superfície geográfica do volume sísmico de interesse e é um registro de um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes que formam frentes de ondas sísmicas chegando à localização de formação de imagem. Os módulos de tabela são configurados para a obtenção de tabelas de feixes para os módulos de migração. O servidor é ligado operacionalmente a cada um da pluralidade de nós de processamento para permitir a comunicação entre o servidor e os nós de processamento. Em alguns casos, o servidor compreende um módulo de consulta e um módulo de resultados de consulta. O módulo de consulta é configurado para[0006] Another aspect of the invention relates to a system configured to process seismic data. In one embodiment, the system comprises a plurality of processing nodes and a server. The plurality of processing nodes is configured to process the seismic data for migration. In some cases, each processing node comprises a migration module and a table module. The migration modules are configured to determine an image of the seismic volume below the geographic surface, where the determination is based, at least in part, on one or more beam tables, and where a beam table corresponds to a formation location. image over a geographic surface of the seismic volume of interest and is a record of one or more beam parameters of one or more beams that form fronts of seismic waves reaching the location of image formation. The table modules are configured to obtain beam tables for the migration modules. The server is operationally linked to each of the plurality of processing nodes to allow communication between the server and the processing nodes. In some cases, the server comprises a query module and a query results module. The query module is configured to

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 9/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 9/56

3/36 receber uma solicitação de um módulo de tabela de um dos nós de processamento de uma tabela de feixes que corresponda a uma posição de tabela sobre a superfície geográfica do volume sísmico de interesse, e para determinar se a tabela de feixes solicitada está incluída em um conjunto de tabelas de feixes armazenadas, onde a localização de tabela sobre a superfície geográfica é determinada pelo módulo de solicitação de tabela baseada na localização de formação de imagem identificada em uma solicitação de uma tabela de feixes proveniente do módulo de migração, associada ao módulo de solicitação de tabela. O módulo de resultados de consulta é configurado para iniciar o acesso da tabela de feixes solicitada pelo módulo de solicitação de tabela caso a tabela de feixes solicitada esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas.3/36 receiving a request for a table module from one of the processing nodes of a beam table that corresponds to a table position on the geographic surface of the seismic volume of interest, and to determine whether the requested beam table is included in a set of stored beam tables, where the table location on the geographical surface is determined by the table request module based on the image formation location identified in a beam table request from the migration module, associated with the table request module. The query results module is configured to initiate access to the beam table requested by the table request module if the requested beam table is included in the set of stored beam tables.

[0007] Outro aspecto da invenção refere-se a um método de migração de dados sísmicos. Em um modo de realização, o método compreende: (a) definir uma série de localizações primárias dentro de um volume sísmico, (b) determinar os tempos de deslocamento de um ou mais feixes que formam frentes de ondas sísmicas que passam através de uma das localizações primárias, onde os tempos de deslocamento compreendem tempos de deslocamento de um ou mais feixes entre uma fonte das frentes de ondas sísmicas e a localização primária e os tempos de deslocamento de um ou mais feixes entre a localização primária e um conjunto de detectores que detectam as frentes de ondas sísmicas; (c) repetir (b) para cada uma das localizações primárias dentro do volume sísmico, (d) determinar gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre a fonte das frentes de ondas sísmicas e as localizações primárias dentro do volume sísmico baseado, pelo menos em parte, nos tempos de deslocamento determinados dos feixes entre a fonte das frentes de onda sísmica e as localizações primárias; (e) determinar gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre as localizações primárias e o conjunto de detectores baseados, pelo menos em parte, nos tempos de deslocamento determinados dos feixes entre as localizações primárias e o conjunto de detectores e (f) determinar um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes através de uma localização no volume sísmico que não seja uma localização primária baseado, pelo menos em[0007] Another aspect of the invention relates to a method of migrating seismic data. In one embodiment, the method comprises: (a) defining a series of primary locations within a seismic volume, (b) determining the displacement times of one or more beams that form fronts of seismic waves that pass through one of the primary locations, where displacement times comprise displacement times of one or more beams between a source of the seismic wave fronts and the primary location and displacement times of one or more beams between the primary location and a set of detectors that detect the fronts of seismic waves; (c) repeat (b) for each of the primary locations within the seismic volume, (d) determine gradients of the displacement times of the beams between the source of the seismic wave fronts and the primary locations within the seismic volume based, at least on part, in the determined displacement times of the beams between the source of the seismic wave fronts and the primary locations; (e) determine gradients of beam travel times between the primary locations and the detector set based, at least in part, on the determined beam travel times between the primary locations and the detector set, and (f) determine one or more beam parameters of one or more beams through a location in the seismic volume other than a primary location based, at least on

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 10/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 10/56

4/36 parte, nos (i) os gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre a fonte das frentes de ondas sísmicas e as localizações primárias, (ii) os gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre as localizações primárias e um conjunto de detectores, e (iii) uma posição espacial da localização em relação a uma das localizações primárias.4/36 part, in (i) the beam travel time gradients between the source of the seismic wave fronts and the primary locations, (ii) the beam travel time gradients between the primary locations and a set of detectors , and (iii) a spatial position of the location in relation to one of the primary locations.

[0008] Estes e outros objetivos, feições e características da presente invenção, bem como os métodos de operação e as funções dos elementos de estrutura relacionados e a combinação de partes e economia na fabricação, se tornarão mais evidente pela consideração da descrição a seguir e reivindicações anexas com referência aos desenhos anexos, todos fazendo parte deste relatório, onde numerais de referência iguais indicam partes correspondentes nas várias figuras. Entretanto, deve ser expressamente entendido, que os desenhos são apenas para efeitos de ilustração e descrição, não sendo pretendidos como sendo uma definição dos limites da invenção. Como utilizado neste relatório e nas reivindicações, a forma no singular de um/uma, e o/a incluem referência ao plural a menos que o contexto claramente especifique de outra maneira.[0008] These and other objectives, features and characteristics of the present invention, as well as the methods of operation and functions of the related structural elements and the combination of parts and economy in manufacturing, will become more evident by considering the following description and attached claims with reference to the attached drawings, all being part of this report, where equal reference numerals indicate corresponding parts in the various figures. However, it must be expressly understood that the drawings are for the purpose of illustration and description only, and are not intended as a definition of the limits of the invention. As used in this report and in the claims, the singular form of a / and includes reference to the plural unless the context clearly specifies otherwise.

DESCRIÇÃO RESUMIDA DOS DESENHOS [0009] A FIG. 1 ilustra um sistema configurado para a obtenção de dados sísmicos relacionados a um volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.BRIEF DESCRIPTION OF THE DRAWINGS [0009] FIG. 1 illustrates a system configured to obtain seismic data related to a seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

[0010] A FIG. 3 ilustra uma visão panorâmica de uma superfície geográfica do volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.[0010] FIG. 3 illustrates a panoramic view of a geographical surface of the seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

[0011] A FIG. 4 ilustra uma visão panorâmica de uma superfície geográfica do volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.[0011] FIG. 4 illustrates a panoramic view of a geographical surface of the seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

[0012] A FIG. 5 ilustra uma visão panorâmica de uma superfície geográfica do volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.[0012] FIG. 5 illustrates a panoramic view of a geographical surface of the seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

[0013] A FIG. 6 ilustra uma visão panorâmica de uma superfície geográfica do[0013] FIG. 6 illustrates a panoramic view of a geographical area of the

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 11/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 11/56

5/3Q volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.5/3 seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

[0014] A FIG. 7 ilustra um método de executar uma migração de disparo único de dados sísmicos para formar uma ou mais imagens de um volume sísmico de interesse, de tabelas de feixes derivadas, pelo menos em parte, dos dados sísmicos, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.[0014] FIG. 7 illustrates a method of performing a single-shot migration of seismic data to form one or more images of a seismic volume of interest, from beam tables derived, at least in part, from seismic data, according to one or more modes of carrying out the invention.

[0015] A FIG. 8 ilustra uma vista de perfil de um volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.[0015] FIG. 8 illustrates a profile view of a seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

[0016] A FIG. 9 ilustra uma vista de perfil de um volume sísmico de interesse, de acordo com um ou mais modos de realização da invenção.[0016] FIG. 9 illustrates a profile view of a seismic volume of interest, according to one or more embodiments of the invention.

DESCRIÇÃO DETALHADA [0017] A FIG. 1 ilustra um sistema 10 configurado para a obtenção de dados sísmicos relacionados a um volume sísmico de interesse 12. O sistema 10 registra informação relacionada à velocidade de propagação e/ou à reflexão de ondas sísmicas dentro do volume sísmico de interesse 12. Como explicado abaixo, a partir da informação registrada pelo sistema 10, uma ou mais imagens de características geológicas dentro do volume sísmico de interesse 12 são determinadas. Em um modo de realização o sistema 10 inclui uma fonte 14 e um conjunto de detectoresDETAILED DESCRIPTION [0017] FIG. 1 illustrates a system 10 configured to obtain seismic data related to a seismic volume of interest 12. System 10 records information related to the speed of propagation and / or the reflection of seismic waves within the seismic volume of interest 12. As explained below , from the information recorded by system 10, one or more images of geological characteristics within the seismic volume of interest 12 are determined. In one embodiment, system 10 includes a source 14 and a set of detectors

16.16.

[0018] Em um modo de realização, a fonte 14 gera ondas sísmicas dentro do volume de interesse 12. Como tal, a fonte 14 é uma fonte de frentes de ondas sísmicas que se propagam através do volume sísmico de interesse 12. A fonte 14 pode gerar ondas sísmicas que entram no volume sísmico de interesse 12, e/ou pode impactar fisicamente a superfície do volume sísmico de interesse 12 para gerar as ondas. Por exemplo, em um modo de realização, a fonte 14 inclui pistolas de ar comprimido marinhas.[0018] In one embodiment, source 14 generates seismic waves within the volume of interest 12. As such, source 14 is a source of seismic wave fronts that propagate through the seismic volume of interest 12. Source 14 it can generate seismic waves entering the seismic volume of interest 12, and / or it can physically impact the surface of the seismic volume of interest 12 to generate the waves. For example, in one embodiment, source 14 includes marine compressed air guns.

[0019] Detectores 16 são configurados para a detecção de frentes de ondas sísmicas. Por exemplo, os detectores 16 podem incluir sismômetros que medem e registram movimento. No modo de realização ilustrado na FIG. 1, os detectores 16 estão dispostos sobre uma superfície do volume sísmico de interesse 12. Entretanto,[0019] Detectors 16 are configured for detecting seismic wave fronts. For example, detectors 16 can include seismometers that measure and record movement. In the embodiment illustrated in FIG. 1, detectors 16 are arranged on a surface of the seismic volume of interest 12. However,

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 12/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 12/56

6/36 isto não é pretendido para ser limitativo e, em alguns modos de realização, os detectores 16 podem incluir instrumentos que detectam frentes de ondas sísmicas subterrâneas. Ainda, adicionalmente, em um modo de realização, os detectores 16 incluem instrumentos dispostos sobre uma superfície de um corpo de água localizado acima do volume sísmico de interesse 12, e detectam frentes de ondas que se propagam até os detectores 16 de uma interface entre uma superfície do volume sísmico de interesse 12 e a água. Os detectores 16 são dispostos, tipicamente, de maneira uniforme e/ou predeterminada em relação ao volume sísmico de interesse 12. Por exemplo, os detectores 16 podem ser dispostos ao longo de uma malha na superfície do volume sísmico de interesse.6/36 this is not intended to be limiting and, in some embodiments, detectors 16 may include instruments that detect fronts of underground seismic waves. In addition, in an embodiment, detectors 16 include instruments arranged on a surface of a body of water located above the seismic volume of interest 12, and detect wave fronts that propagate to detectors 16 of an interface between a surface of the seismic volume of interest 12 and water. Detectors 16 are typically arranged uniformly and / or predetermined with respect to the seismic volume of interest 12. For example, detectors 16 can be arranged along a mesh on the surface of the seismic volume of interest.

[0020] Como pode ser visto na Fig. 1, em um modo de realização, o sistema 10 compreende, adicionalmente, um módulo de armazenamento de dados sísmicos 18. O módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 armazena informação (por vezes referida como dados sísmicos) relacionada à geração de ondas sísmicas pela fonte 14 e/ou a detecção de ondas pelos detectores 16. Esta informação pode incluir informação posicionai (e/ou orientação) relacionada a um, ou a ambos dentre a fonte 14 e/ou detectores 16, informação relacionada às ondas geradas pela fonte 14 (por exemplo, frequência, fase, amplitude, etc.), informação relacionada às ondas detectada por alguns dos detectores 16, (por exemplo, frequência, fase amplitude, etc.), e/ou outra informação.[0020] As can be seen in Fig. 1, in an embodiment, the system 10 additionally comprises a seismic data storage module 18. The seismic data storage module 18 stores information (sometimes referred to as data seismic waves) related to the generation of seismic waves by source 14 and / or the detection of waves by detectors 16. This information may include positional information (and / or orientation) related to one, or both, between source 14 and / or detectors 16 , information related to the waves generated by the source 14 (for example, frequency, phase, amplitude, etc.), information related to the waves detected by some of the detectors 16, (for example, frequency, phase amplitude, etc.), and / or other information.

[0021] O módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 armazena os dados sísmicos eletronicamente. Desse modo, o módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 pode incluir um ou mais dentre mídias óticas de armazenamento, mídias magnéticas de armazenamento, mídias de armazenamento de estado sólido, mídias de armazenamento digitais, mídias de armazenamento analógicas, e/ou outras mídias eletrônicas de armazenamento.[0021] The seismic data storage module 18 stores the seismic data electronically. Accordingly, the seismic data storage module 18 may include one or more of optical storage media, magnetic storage media, solid state storage media, digital storage media, analog storage media, and / or other electronic media of storage.

[0022] No modo de realização ilustrado na FIG. 1, o módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 inclui uma única instalação de armazenamento centralizada ligada operacionalmente aos detectores 16 e/ou à fonte 14. Neste modo de realização, a ligação operacional entre o módulo de armazenamento de dados[0022] In the embodiment illustrated in FIG. 1, the seismic data storage module 18 includes a single centralized storage facility operationally connected to detectors 16 and / or source 14. In this embodiment, the operational connection between the data storage module

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 13/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 13/56

7/36 sísmicos, detectores 16, e/ou a fonte 14 pode ser executada via comunicação eletrônica (por exemplo, comunicação com cabo, comunicação sem fio, comunicação via uma rede, etc.) Em alguns casos, a ligação operacional entre o módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 e os detectores 16 inclui um conjunto de mídias eletrônicas de armazenamento removíveis, dispostas individualmente em cada um dos detectores 16 (ou cada uma ligada a um conjunto de detectores 16) e, em seguida, sendo removidas e transportadas para a instalação de armazenamento centralizada para armazenamento e/ou transferência de dados. Deve ser notado que a ilustração do módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 não pretende ser limitativa. Em um modo de realização, o módulo de armazenamento de dados sísmicos 18 pode incluir um conjunto de instalações de armazenamento distribuídas (por exemplo, dispostas em detectores individuais 16). [0023] A FIG. 2 ilustra um sistema 20 configurado para migrar dados sísmicos para cuidar de refletores de ondas sísmicas dentro de um volume sísmico de interesse que nem sempre são horizontais e planos. Como deve ser apreciado, esta migração permitirá, tipicamente, que uma imagem das características geológicas de um volume sísmico de interesse (por exemplo, os horizontes, refletores, etc.) seja formada de dados sísmicos migrados, que seja uma representação mais precisa das características geológicas presentes no volume sísmico de interesse, do que uma imagem formada de dados sísmicos não migrados. A migração explicada abaixo é uma migração de dados de disparo único. Em outras palavras, a migração é uma migração de dados sísmicos gerados por um único disparo, ou por rajadas de ondas sísmicas geradas por uma fonte de ondas sísmicas. Migrações de disparo único, ao contrário de, por exemplo, migrações de azimute comum e/ou de deslocamento comum, podem ser substancialmente aplicáveis, universalmente, para levantamentos sísmicos, devido ao fato dos dados serem registrados fisicamente a partir de disparos únicos. Deve ser apreciado que, em alguns casos, um disparo único pode ser emitido por um arranjo de fontes, e não por uma única fonte, como ilustrado na FIG. 1.7/36 seismic, detectors 16, and / or source 14 can be performed via electronic communication (for example, cable communication, wireless communication, communication via a network, etc.) In some cases, the operational link between the module of seismic data storage 18 and detectors 16 includes a set of removable electronic storage media, individually arranged on each of detectors 16 (or each connected to a set of detectors 16) and then being removed and transported to the centralized storage facility for storing and / or transferring data. It should be noted that the illustration of the seismic data storage module 18 is not intended to be limiting. In one embodiment, the seismic data storage module 18 can include a set of distributed storage facilities (for example, arranged in individual detectors 16). [0023] FIG. 2 illustrates a system 20 configured to migrate seismic data to care for seismic wave reflectors within a seismic volume of interest that are not always horizontal and flat. As should be appreciated, this migration will typically allow an image of the geological characteristics of a seismic volume of interest (for example, horizons, reflectors, etc.) to be formed from migrated seismic data, which is a more accurate representation of the characteristics geological features in the seismic volume of interest, than an image formed from non-migrated seismic data. The migration explained below is a single trigger data migration. In other words, migration is a migration of seismic data generated by a single shot, or by bursts of seismic waves generated by a source of seismic waves. Single shot migrations, as opposed to, for example, common azimuth and / or common displacement migrations, can be substantially applicable, universally, for seismic surveys, due to the fact that the data are recorded physically from single shots. It should be appreciated that, in some cases, a single shot may be emitted by an array of sources, and not by a single source, as illustrated in FIG. 1.

[0024] Voltando à FIG. 2, em um modo de realização, o sistema, 20 é[0024] Returning to FIG. 2, in one embodiment, the system, 20 is

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 14/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 14/56

8/36 configurado para executar migração de feixe gaussiano dos dados sísmicos. Alguns dos princípios de migração de feixe gaussiano estão descritos, por exemplo, na patente US 5.274.605 (Patente 605), cujo conteúdo é aqui incorporado em sua totalidade. Entretanto, deve ser apreciado que certos aspectos da descrição a seguir do sistema 20, podem ser estendidos para migrações executadas sem a utilização de feixes gaussianos como a função básica para a decomposição de ondas sísmicas mostradas pelos dados sísmicos que estão sendo migrados. Em um modo de realização, o sistema 20 compreende um arquivo de armazenamento 22, uma interface de usuário 24, um servidor de 26, e uma pluralidade de nós de processamento 28.8/36 configured to perform Gaussian beam migration of seismic data. Some of the principles of Gaussian beam migration are described, for example, in US patent 5,274,605 (Patent 605), the content of which is incorporated herein in its entirety. However, it should be appreciated that certain aspects of the following description of system 20, can be extended to migrations performed without the use of Gaussian beams as the basic function for the decomposition of seismic waves shown by the seismic data being migrated. In one embodiment, the system 20 comprises a storage file 22, a user interface 24, a server 26, and a plurality of processing nodes 28.

[0025] O arquivo de armazenamento 22 armazena informação que permite que os dados sísmicos gerados pelo sistema 10 (como mostrado na FIG. 1 e descrito acima) sejam migrados e usados para formar a imagem de um volume sísmico de interesse (por exemplo, o volume sísmico de interesse 12). Essa informação inclui um conjunto de tabelas de feixes armazenadas. Como usado aqui, o termo tabela de feixes refere-se a um registro de um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes que formam as frentes de ondas sísmicas representadas em dados sísmicos. Em um modo de realização, os parâmetros de feixes, dentro de uma tabela de feixes, podem incluir um ou mais dentre um tempo de deslocamento, uma amplitude, uma fase, um ângulo de incidência, e/ou outros parâmetros de feixes. Em geral, uma tabela de feixes é um registro de um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes que formam as frentes de ondas sísmicas que alcançam uma localização específica, conhecida como uma localização de tabela, no volume sísmico de interesse, que corresponde à tabela de feixes. Nos modos de realização aqui discutidos, localizações de tabela estão localizadas na, ou perto da superfície geográfica do volume sísmico de interesse, mas isso não deve ser visto como uma limitação.[0025] The storage file 22 stores information that allows the seismic data generated by system 10 (as shown in FIG. 1 and described above) to be migrated and used to image an seismic volume of interest (for example, the seismic volume of interest 12). This information includes a set of stored beam tables. As used here, the term beam table refers to a record of one or more beam parameters of one or more beams that form the seismic wave fronts represented in seismic data. In one embodiment, beam parameters, within a beam table, can include one or more of a displacement time, amplitude, phase, incidence angle, and / or other beam parameters. In general, a beam table is a record of one or more beam parameters of one or more beams that form the fronts of seismic waves that reach a specific location, known as a table location, in the seismic volume of interest, which corresponds to to the bundle table. In the embodiments discussed here, table locations are located on or near the geographic surface of the seismic volume of interest, but this should not be seen as a limitation.

[0026] De modo a prover armazenamento para o conjunto armazenado de tabelas de feixes, o arquivo de armazenamento 22 inclui uma ou mais mídias eletrônicas de armazenamento. Por exemplo, o arquivo de armazenamento 22 pode[0026] In order to provide storage for the stored set of beam tables, storage file 22 includes one or more electronic storage media. For example, storage file 22 can

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 15/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 15/56

9/36 incluir um ou mais dentre mídias óticas de armazenamento, mídias magnéticas de armazenamento, mídias de armazenamento de estado sólido, mídias digitais de armazenamento, mídias analógicas de armazenamento e/ou outras mídias eletrônicas de armazenamento. O arquivo de armazenamento 22 é ligado operacionalmente ao servidor 26, e a cada um dos nós de processamento 28 para comunicação eletrônica entre eles. O(s) enlace(s) operacional(ais) entre o arquivo de armazenamento 22, servidor 26, e/ou nós de processamento 28 pode(m) ser obtido(s) via comunicação por cabo e/ou sem fio. Em alguns casos, a ligação entre o arquivo de armazenamento 22 e os nós de processamento 28 pode ser obtida através de servidor 26. Em um modo de realização, a comunicação entre arquivo de armazenamento 22 e os nós de processamento 28 é gerenciada, pelo menos em certa medida, pelo servidor 26, da maneira explicada abaixo, [0027] Em um modo de realização, o arquivo de armazenamento 22 é um arquivo centralizado localizado em uma única localização física, como mostrado na FIG. 2. Em um modo de realização o arquivo de armazenamento 22 tem uma arquitetura distribuída. Neste modo de realização, o arquivo de armazenamento 22 pode ainda ser localizado em uma única localização física, ou pode ser distribuído fisicamente entre uma pluralidade de localizações. Por exemplo, o arquivo de armazenamento 22 pode incluir um conjunto de módulos de armazenamento, com alguns dos módulos sendo providos em alguns dos nós de processamento 28.9/36 include one or more of optical storage media, magnetic storage media, solid state storage media, digital storage media, analog storage media and / or other electronic storage media. The storage file 22 is operationally linked to the server 26, and to each of the processing nodes 28 for electronic communication between them. The operational link (s) between the storage file 22, server 26, and / or processing nodes 28 can be obtained via cable and / or wireless communication. In some cases, the connection between storage file 22 and processing nodes 28 can be obtained through server 26. In one embodiment, communication between storage file 22 and processing nodes 28 is managed, at least to some extent, by server 26, as explained below, [0027] In one embodiment, storage file 22 is a centralized file located in a single physical location, as shown in FIG. 2. In one embodiment the storage file 22 has a distributed architecture. In this embodiment, the storage file 22 can still be located in a single physical location, or can be physically distributed among a plurality of locations. For example, storage file 22 may include a set of storage modules, with some of the modules being provided on some of the processing nodes 28.

[0028] A interface de usuário 24 é configurada para prover uma interface entre o sistema 20 e um ou mais usuários, através da qual, usuários podem prover informação para, e receber informação do sistema 20. Isso permite que dados, resultados, parâmetros e/ou instruções, e/ou quaisquer outros itens comunicáveis, referidos coletivamente como informação, sejam comunicados entre os usuários e um ou mais dentre o arquivo de armazenamento 22, servidor 26, e/ou nós de processamento 28. Por exemplo, um usuário pode dar início a uma migração de dados sísmicos, provendo, através de uma interface de usuário 24, um ou mais dentre dados sísmicos, informação obtidas, pelo menos em parte, a partir de dados sísmicos (por exemplo, um modelo de velocidade do volume sísmico de interesse),[0028] User interface 24 is configured to provide an interface between the system 20 and one or more users, through which, users can provide information for, and receive information from, system 20. This allows data, results, parameters and / or instructions, and / or any other communicable items, collectively referred to as information, are communicated between users and one or more of the storage file 22, server 26, and / or processing nodes 28. For example, a user can initiate a migration of seismic data, providing, through a user interface 24, one or more among seismic data, information obtained, at least in part, from seismic data (for example, a model of velocity of seismic volume of interest),

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 16/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 16/56

10/36 e/ou um ou mais parâmetros que regem a migração (por exemplo, a direção inicial de feixe, uma ou mais propriedades iniciais de feixes, como largura, amplitude e/ou característica de frequência, uma condição de limite, etc.), e/ou outra informação, para o sistema 20. Exemplos de dispositivos de interface apropriados para inclusão na interface de usuário 24 incluem um teclado numérico, teclas, interruptores, um teclado, botões, alavancas, uma tela de exibição, uma tela de toque, alto-falantes, um microfone, uma luz indicadora, um alarme audível e uma impressora. Em um modo de realização, a interface de usuário 24 inclui, realmente, uma pluralidade de interfaces separadas, incluindo interfaces separadas providas em alguns nós de processamento 28, e/ou uma interface separada provida para visualizar e/ou gerenciar o sistema 20 via servidor 26.10/36 and / or one or more parameters that govern the migration (for example, the initial beam direction, one or more initial beam properties, such as width, amplitude and / or frequency characteristic, a boundary condition, etc.). ), and / or other information, for system 20. Examples of suitable interface devices for inclusion in user interface 24 include a numeric keypad, keys, switches, a keyboard, buttons, levers, a display screen, a ring, speakers, a microphone, an indicator light, an audible alarm and a printer. In one embodiment, user interface 24 actually includes a plurality of separate interfaces, including separate interfaces provided on some processing nodes 28, and / or a separate interface provided for viewing and / or managing the system 20 via the server 26.

[0029] Deve ser entendido que outras técnicas de comunicação, tanto com circuito impresso, como sem fio, também são contempladas pela presente invenção como estando incluídas na interface de usuário 24. Por exemplo, a presente invenção contempla que a interface de usuário 24 possa ser integrada a uma interface de armazenamento removível provida pelo arquivo de armazenamento 22. Neste exemplo, a informação pode ser carregada no sistema a partir de armazenamento removível 20 (por exemplo, um cartão inteligente, um flash drive, um disco removível, etc.) que permite ao usuário(s) personalizar a implementação e/ou prover dados sísmicos ou outra informação ao sistema 20. Outros dispositivos de entrada exemplificativos e técnicas adaptadas para o uso com o sistema 20, como um componente de interface de usuário 24, incluem, mas não de modo limitativo, uma porta RS-232, ligação de RF, um enlace de IR e/ou modem (telefone, cabo ou outro). Em suma, qualquer técnica para a comunicação de informação com o sistema 20 é contemplada pela presente invenção como interface de usuário 24.[0029] It should be understood that other communication techniques, both with printed circuit and wireless, are also contemplated by the present invention as being included in the user interface 24. For example, the present invention contemplates that the user interface 24 can be integrated with a removable storage interface provided by storage file 22. In this example, information can be loaded into the system from removable storage 20 (for example, a smart card, a flash drive, a removable disk, etc.) which allows the user (s) to customize the implementation and / or provide seismic data or other information to the system 20. Other exemplary input devices and techniques adapted for use with the system 20, as a user interface component 24, include, but not limitedly, an RS-232 port, RF connection, an IR link and / or modem (telephone, cable or other). In short, any technique for communicating information with the system 20 is contemplated by the present invention as a user interface 24.

[0030] O servidor 26 gerencia os recursos de processamento e de armazenamento providos pelos nós de processamento 28 e pelo arquivo de armazenamento 22. Desse modo, o servidor 26 pode incluir um ou mais dentre um processador digital, um processador analógico, um circuito digital projetado para processar a informação, um circuito analógico projetado para processar a[0030] Server 26 manages the processing and storage resources provided by processing nodes 28 and storage file 22. Thus, server 26 can include one or more of a digital processor, an analog processor, a digital circuit designed to process information, an analog circuit designed to process information

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 17/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 17/56

11/36 informação, uma máquina de estado e/ou outros mecanismos para processar eletronicamente a informação. Embora o servidor 26 esteja mostrado na FIG. 2 como uma entidade única, isto é apenas para fins ilustrativos. Em algumas implementações, o servidor 26 pode incluir uma pluralidade de processadores (por exemplo, unidades de hardware capazes de processar dados). Estes processadores podem ser localizados fisicamente dentro do mesmo dispositivo, ou o servidor 26 pode apresentar funcionalidade de processamento provida por uma pluralidade de dispositivos que operam em coordenação. Por exemplo, em um modo de realização, uma porção da funcionalidade atribuída ao servidor 26 na descrição abaixo é provida por um processador (ou processadores) associado ao arquivo de armazenamento 22, enquanto outra porção da funcionalidade atribuída ao servidor 26 é provida por um processador (ou processadores) separado e distinto (e possivelmente fisicamente remoto) do armazenamento de arquivo 22.11/36 information, a state machine and / or other mechanisms to process information electronically. Although server 26 is shown in FIG. 2 as a single entity, this is for illustrative purposes only. In some implementations, server 26 may include a plurality of processors (for example, hardware units capable of processing data). These processors can be physically located within the same device, or the server 26 may have processing functionality provided by a plurality of devices that operate in coordination. For example, in one embodiment, a portion of the functionality assigned to server 26 in the description below is provided by a processor (or processors) associated with storage file 22, while another portion of the functionality assigned to server 26 is provided by a processor (or processors) separate and distinct (and possibly physically remote) from file storage 22.

[0031] Como mostrado na FIG. 2, em um modo de realização, o servidor 26 inclui um módulo de consulta 30, um módulo de resultados de consulta 32, e um módulo de arquivo 34. Os módulos 30, 32, e/ou 34 podem ser implementados em software; hardware; firmware; uma combinação de software, hardware, e/ou firmware, e/ou implementados de outra maneira. Deve ser apreciado que, apesar dos módulos 30, 32 e 34 estarem ilustrados na FIG. 2 como sendo colocalizados dentro de uma única unidade de processamento, em implementações nas quais o servidor 26 inclui múltiplas unidades de processamento, os módulos 30, 32, e/ou 34 podem ser localizados remotamente dos outros módulos.[0031] As shown in FIG. 2, in one embodiment, server 26 includes a query module 30, a query results module 32, and a file module 34. Modules 30, 32, and / or 34 can be implemented in software; hardware; firmware; a combination of software, hardware, and / or firmware, and / or otherwise implemented. It should be appreciated that, although modules 30, 32 and 34 are illustrated in FIG. 2 as being colocalized within a single processing unit, in implementations in which server 26 includes multiple processing units, modules 30, 32, and / or 34 can be located remotely from other modules.

[0032] O módulo de consulta 30 é configurado para processar consultas dos nós de processamento 28 para acesso às tabelas de feixes específicas. A tabela de feixes solicitada por um dos nós de processamento 28 em uma determinada consulta pode ou não estar incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas que são armazenados pelo arquivo de armazenamento 22. Desse modo, ao processar a consulta determinada, o módulo de consulta 30 pode acessar o arquivo de armazenamento 22 e procurar, no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, a tabela de feixes solicitada. Alternativamente, o módulo de consulta 30 pode acessar[0032] Query module 30 is configured to process queries from processing nodes 28 for access to specific beam tables. The beam table requested by one of the processing nodes 28 in a given query may or may not be included in the set of stored beam tables that are stored by the storage file 22. Thus, when processing the given query, the query module 30 can access the storage file 22 and search, in the set of stored beam tables, for the requested beam table. Alternatively, query module 30 can access

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 18/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 18/56

12/36 e analisar uma lista de tabelas de feixes incluídas no conjunto de tabelas de feixes armazenadas para determinar se a tabela de feixes solicitada está incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas. A lista de tabelas de feixes é gerenciada pelo servidor 26, e pode ser armazenada no arquivo de armazenamento 22 ou separada do arquivo de armazenamento 22, pelo servidor 26. Mediante a apresentação da consulta determinada, o módulo de consulta 30 provê os resultados do mesmo ao módulo de resultados de consulta 32.12/36 and analyze a list of beam tables included in the stored beam table set to determine whether the requested beam table is included in the stored beam table set. The list of beam tables is managed by server 26, and can be stored in storage file 22 or separated from storage file 22, by server 26. Upon presentation of the given query, query module 30 provides the results of it to the query results module 32.

[0033] O módulo de resultados de consulta 32 é configurado para iniciar a ação pelo sistema 20, que é baseada em se a tabela de feixes solicitada na consulta determinada está incluída no conjunto de tabelas armazenadas. Caso a tabela de feixes solicitada esteja incluída no conjunto de tabelas feixes armazenadas, o módulo de resultados de consulta 32 inicia o acesso da tabela de feixes solicitada pelo nó de processamento solicitante 28. Em um modo de realização, o módulo de resultados de consulta 32 inicia o acesso da tabela de feixes solicitada pela transmissão, para o nó de processamento solicitante 28, da localização de armazenamento (por exemplo, um URL, um diretório de arquivos de rede, uma posição dentro de um arquivo de rede, etc.) na qual a tabela de feixes solicitada é acessível dentro do arquivo de armazenamento 22. Esta informação permite que o nó de processamento 28 obtenha a tabela de feixes solicitada diretamente do arquivo de armazenamento 22, ou do arquivo de armazenamento 22 através do servidor 26. Em um modo de realização, o módulo de resultados de consulta 32 inicia o acesso da tabela de feixes solicitada iniciando a transmissão real da tabela de feixes solicitada para o nó de processamento solicitante 28. Esta transmissão pode ser diretamente do arquivo de armazenamento 22 para o nó de processamento 28, ou pode ser através do servidor 26.[0033] The query results module 32 is configured to initiate the action by system 20, which is based on whether the beam table requested in the given query is included in the set of stored tables. If the requested beam table is included in the stored beam table set, the query results module 32 initiates access to the requested beam table by the requesting processing node 28. In one embodiment, the query results module 32 initiates the access of the beam table requested by the transmission, to the requesting processing node 28, of the storage location (for example, a URL, a network file directory, a position within a network file, etc.) in the which the requested beam table is accessible within storage file 22. This information allows processing node 28 to obtain the requested beam table directly from storage file 22, or from storage file 22 through server 26. In a embodiment, the query results module 32 initiates access to the requested beam table by starting the actual transmission of the requested beam table to the requesting processing node 28. This transmission can be directly from the storage file 22 to processing node 28, or it can be via server 26.

[0034] Caso o módulo de consulta 30 determine que a tabela de feixes solicitada não esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, então, o módulo de resultados de consulta 32 inicia a computação da tabela de feixes solicitada. Esta computação da tabela de feixes solicitada é executada pelos nós de processamento 28. Em um modo de realização, o módulo de resultados de consulta 32 inicia e[0034] If the query module 30 determines that the requested beam table is not included in the set of stored beam tables, then the query results module 32 starts computing the requested beam table. This computation of the requested beam table is performed by the processing nodes 28. In one embodiment, the query results module 32 starts and

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 19/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 19/56

13/36 gerencia a computação da tabela de feixes solicitada por nós de processamento 28, em um modo de realização, o módulo de resultados de consulta 32 transmite uma comunicação para o nó de processamento solicitante 28, o que faz com que o nó de processamento solicitante 28 execute a computação da tabela de feixes solicitada. Em alguns casos, o nó solicitante 28 computa a tabela de feixes solicitada sem a ajuda de outros dos nós de processamento 28.13/36 manages the computation of the beam table requested by processing nodes 28, in one embodiment, the query results module 32 transmits a communication to the requesting processing node 28, which causes the processing node requester 28 perform computation of the requested beam table. In some cases, the requesting node 28 computes the requested beam table without the help of other processing nodes 28.

[0035] O módulo de arquivo 34 é configurado para gerenciar o armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas no arquivo de armazenamento 22. O gerenciamento do armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas inclui a organização das tabelas de feixes armazenadas de modo que elas possam ser localizadas e acessadas em resposta às solicitações dos nós de processamento 28. Em um modo de realização, após os nós de processamento 28 terem computado uma tabela de feixes que não esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, o módulo de arquivo 34 adiciona a tabela de feixes recém computada ao conjunto de tabelas de feixes armazenadas, fazendo com que esta seja armazenada no arquivo de armazenamento 22 com as outras tabelas de feixes incluídas no conjunto de tabelas de feixes armazenadas. Isto permitirá que a tabela de feixes recém calculada seja usada novamente pelos nós de processamento 28, em caso de necessidade.[0035] File module 34 is configured to manage the storage of the set of beam tables stored in storage file 22. The management of the storage of the set of stored beam tables includes the organization of the stored beam tables so that they can be located and accessed in response to requests from processing nodes 28. In one embodiment, after processing nodes 28 have computed a beam table that is not included in the stored beam table set, the file module 34 adds the newly computed beam table to the stored beam table set, causing it to be stored in storage file 22 with the other beam tables included in the stored beam table set. This will allow the newly calculated beam table to be used again by the processing nodes 28, if necessary.

[0036] Em um modo de realização, o módulo de arquivo 34 gerencia, adicionalmente, o armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas para manter um tamanho de armazenamento das tabelas de feixe armazenadas abaixo de um limiar predeterminado. Este limiar pode ser configurado manualmente (por exemplo, através de uma interface de usuário 24) e/ou configurado automaticamente baseado em uma capacidade (e/ou outros parâmetros) do arquivo de armazenamento 22. Neste modo de realização, caso o armazenamento de uma tabela de feixes recém computadorizada com o conjunto de tabelas de feixes armazenadas resulte (ou possa resultar) no tamanho de armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas ultrapassar o limiar predeterminado, o módulo de arquivo 34 inicia um ou mais ações que reduzem o tamanho de[0036] In one embodiment, the file module 34 additionally manages the storage of the set of stored beam tables to maintain a storage size of the stored beam tables below a predetermined threshold. This threshold can be configured manually (for example, via a user interface 24) and / or automatically configured based on a capacity (and / or other parameters) of the storage file 22. In this embodiment, if the storage of a newly computerized beam table with the stored beam table set results (or may result) in the storage size of the stored beam table set exceeds the predetermined threshold, the file module 34 initiates one or more actions that reduce the size of

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 20/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 20/56

14/36 armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas abaixo do limiar. Por exemplo, em um modo de realização, o módulo de arquivo 34 inicia a supressão de uma ou mais das tabelas de feixes do conjunto de tabelas de feixes armazenadas de modo a reduzir o tamanho de armazenamento do mesmo. Neste modo de realização, o módulo de arquivo 34 pode especificar uma ou mais das tabelas de feixes para supressão baseado em um ou mais dentre um montante de tempo desde que a(s) tabela(s) de feixes foi originalmente computada(s), um montante de tempo desde que a(s) tabela(s) de feixes foi(ram) acessada(s) pela última vez ou solicitada(s) pelos nós de processamento 28, um tamanho de armazenamento relativo da(s) tabela(s) de feixe (s) e/ou outros fatores.14/36 storage of the set of beam tables stored below the threshold. For example, in one embodiment, file module 34 initiates the deletion of one or more of the beam tables from the stored beam table set in order to reduce its storage size. In this embodiment, the file module 34 can specify one or more of the beam tables for deletion based on one or more of an amount of time since the beam table (s) was originally computed, an amount of time since the bundle table (s) was last accessed or requested by processing nodes 28, a relative storage size of the table (s) ) of beam (s) and / or other factors.

[0037] Os nós de processamento 28 coordenam (e/ou são coordenados) para prover uma rede de distribuição de recursos de processamento para executar migração de dados sísmicos e para a formação de uma imagem (ou imagens) de um volume sísmico de interesse (por exemplo, o volume sísmico de interesse 12) dos dados sísmicos migrados. Desse modo, cada um dos nós de processamento 28 pode ser implementado em um ou mais dentre hardware, software, firmware e/ou uma combinação de hardware, software e/ou firmware. Por exemplo, em um modo de realização, um ou mais dos nós de processamento 28 incluem um ou mais dentre um processador digital, um processador analógico, um circuito digital projetado para processar informação, um circuito analógico projetado para processar informação, uma máquina de estado e/ou outros hardwares para processar eletronicamente informação. Em um modo de realização, um ou mais dos nós de processamento 28 incluem um ou mais módulos de software e/ou de firmware sendo executados por um ou mais dos dispositivos de hardware precedentes, [0038] Sistemas convencionais configurados para executar as saídas produzidas a partir de dados sísmicos que se assemelham às saídas produzidas pelo sistema de processamento 10 via nós de processamento 28 implementam, tipicamente, uma pluralidade de nós de processamento devido à quantidade relativamente grande de recursos de processamento necessários no processamento de dados sísmicos. Desse modo, o sistema 10, que provê várias melhorias em relação a esses sistemas[0037] The processing nodes 28 coordinate (and / or are coordinated) to provide a distribution network for processing resources to perform seismic data migration and for the formation of an image (or images) of a seismic volume of interest ( for example, the seismic volume of interest 12) of the migrated seismic data. In this way, each of the processing nodes 28 can be implemented in one or more of hardware, software, firmware and / or a combination of hardware, software and / or firmware. For example, in one embodiment, one or more of the processing nodes 28 includes one or more of a digital processor, an analog processor, a digital circuit designed to process information, an analog circuit designed to process information, a state machine and / or other hardware to process information electronically. In one embodiment, one or more of the processing nodes 28 includes one or more software and / or firmware modules being executed by one or more of the preceding hardware devices, [0038] Conventional systems configured to run the outputs produced at Starting from seismic data that resembles the outputs produced by the processing system 10 via processing nodes 28, typically implement a plurality of processing nodes due to the relatively large amount of processing resources required in processing seismic data. Thus, system 10, which provides several improvements over these systems

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 21/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 21/56

15/36 convencionais, está ilustrado como incluindo uma pluralidade de nós de processamento 28. Deve ser apreciado que, com os avanços tecnológicos, possa ser desenvolvido um sistema no qual o processamento, executado tipicamente com uma pluralidade de nós de processamento separados, possa ser provido por um único nó. Além disso, deve ser apreciado que, a extensão do armazenamento e gerenciamento de tabela de feixes aqui descritos para o sistema multi-nós 10, para um sistema similar que implemente um nó de processamento único, está incluído no escopo desta apresentação, [0039] Embora cada nó de processamento 28 esteja mostrado na FIG. 2 como sendo uma entidade única, isto é apenas para fins ilustrativos. Em algumas implementações, um ou mais nós de processamento 28 podem incluir uma pluralidade de processadores. Estes processadores podem ser localizados fisicamente dentro do mesmo dispositivo, ou um único nó de processamento 28 pode apresentar a funcionalidade de processamento provida por uma pluralidade de dispositivos operando em coordenação. Além disso, apesar dos nós de processamento 28 estarem ilustrados na FIG. 2 como estando localizados separadamente uns dos outros, deve ser apreciado que, em alguns modos de realização, dois ou mais nós de processamento 28 podem ser providos em uma localização comum. Em um modo de realização, um ou mais dos nós de processamento 28 podem incluir um ou mais módulos de software e/ou de firmware executados em um dispositivo que sirva como o servidor 26.15/36, it is illustrated as including a plurality of processing nodes 28. It should be appreciated that, with technological advances, a system can be developed in which processing, typically performed with a plurality of separate processing nodes, can be provided by a single node. In addition, it should be appreciated that the extension of the beam table storage and management described here for the multi-node system 10, for a similar system that implements a single processing node, is included in the scope of this presentation, [0039] Although each processing node 28 is shown in FIG. 2 as a single entity, this is for illustrative purposes only. In some implementations, one or more processing nodes 28 may include a plurality of processors. These processors can be physically located within the same device, or a single processing node 28 can have the processing functionality provided by a plurality of devices operating in coordination. Furthermore, although the processing nodes 28 are illustrated in FIG. 2 as being located separately from each other, it should be appreciated that, in some embodiments, two or more processing nodes 28 may be provided in a common location. In one embodiment, one or more of the processing nodes 28 may include one or more software and / or firmware modules running on a device that serves as the server 26.

[0040] Como mostrado na FIG. 2, em um modo de realização, cada um dos nós de processamento 28 inclui um módulo de migração 36 e uma tabela de módulos 38. Os módulos 36 e 38 podem ser implementados em software; hardware; firmware; uma combinação de software, hardware e/ou firmware e/ou implementados de outra maneira. Deve ser apreciado que, embora os módulos 36 e 38 estejam ilustrados na FIG. 2 como estando colocalizados dentro de uma única unidade de processamento, em implementações nas quais nós de processamento individuais 28 incluem múltiplas unidades de processamento, os módulos 36 e 38 podem ser localizados remotamente um do outro.[0040] As shown in FIG. 2, in one embodiment, each of the processing nodes 28 includes a migration module 36 and a table of modules 38. Modules 36 and 38 can be implemented in software; hardware; firmware; a combination of software, hardware and / or firmware and / or otherwise implemented. It should be appreciated that, although modules 36 and 38 are illustrated in FIG. 2 as being colocalized within a single processing unit, in implementations in which individual processing nodes 28 include multiple processing units, modules 36 and 38 can be located remotely from each other.

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 22/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 22/56

16/36 [0041] O módulo de migração 36 é configurado para processar informação registrada em tabelas de feixes que correspondem às localizações de tabela na superfície geográfica de um volume sísmico de interesse para formar uma ou mais imagens do volume sísmico de interesse. Como mencionado acima, em um modo de realização, as tabelas de feixes representam a decomposição das frentes de ondas sísmicas que chegam nas, ou próximo às localizações de tabela em feixes gaussianos (cujos parâmetros estão registrados nas tabelas de feixes). As localizações de tabela estão distribuídas na, ou próximo à superfície geográfica do volume sísmico em uma distribuição uniforme. Essa distribuição (por exemplo, espaçamento, padrão, etc.) é baseada em um ou mais parâmetros de entrada especificados para um determinado processo de migração/formação de imagem. Esses parâmetros de entrada podem ser especificados por um usuário (por exemplo, via interface de usuário 24), especificados nos dados sísmicos e/ou em informação relacionada à coleta dos dados sísmicos, e/ou especificados de outra maneira. Por exemplo, os parâmetros de entrada que impactam o espaçamento das localizações de tabela podem incluir uma ou mais de uma largura inicial de feixe, uma ou mais frequências das ondas sísmicas geradas e/ou detectadas, uma taxa de amostragem dos dados sísmicos, e/ou outros parâmetros. A distribuição das localizações de tabela para uma determinada migração pode ser determinada por um ou mais dos módulos de tabela 38 de nós de processamento 28, servidor 26, e/ou de alguma combinação desses componentes.16/36 [0041] The migration module 36 is configured to process information recorded in beam tables that correspond to the table locations on the geographic surface of a seismic volume of interest to form one or more images of the seismic volume of interest. As mentioned above, in one embodiment, the beam tables represent the decomposition of the seismic wave fronts that arrive at, or close to, the table locations in Gaussian beams (whose parameters are recorded in the beam tables). The table locations are distributed on, or close to, the geographic surface of the seismic volume in a uniform distribution. This distribution (for example, spacing, pattern, etc.) is based on one or more input parameters specified for a given migration / imaging process. These input parameters can be specified by a user (for example, via user interface 24), specified in seismic data and / or in information related to the collection of seismic data, and / or otherwise specified. For example, input parameters that impact the spacing of table locations may include one or more of an initial beam width, one or more frequencies of the generated and / or detected seismic waves, a sampling rate for seismic data, and / or other parameters. The distribution of table locations for a given migration can be determined by one or more of the table modules 38 of processing nodes 28, server 26, and / or some combination of these components.

[0042] Em um modo de realização, o módulo de migração 36 pode determinar a amplitude verdadeira das ondas sísmicas refletidas por um ou mais refletores dentro do volume sísmico de interesse. Em geral, a amplitude de ondas sísmicas refletidas por uma determinada superfície dentro volume sísmico de interesse pode ser afetada por fenômenos, incluindo os parâmetros das ondas sísmicas (por exemplo, a amplitude das ondas sísmicas, etc.) que atingem o determinado refletor, a refletividade sísmica do determinado refletor, e/ou outros fenômenos. Como usado aqui, a imagem de amplitude verdadeira de um determinado refletor dentro do volume sísmico de interesse refere-se a uma métrica relacionada primariamente à[0042] In one embodiment, the migration module 36 can determine the true amplitude of the seismic waves reflected by one or more reflectors within the seismic volume of interest. In general, the amplitude of seismic waves reflected by a given surface within the seismic volume of interest can be affected by phenomena, including the parameters of seismic waves (for example, the amplitude of seismic waves, etc.) that reach the given reflector, the seismic reflectivity of the given reflector, and / or other phenomena. As used here, the true amplitude image for a given reflector within the seismic volume of interest refers to a metric primarily related to the

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 23/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 23/56

17/36 refletividade sísmica do determinado refletor. Em alguns casos, de modo a determinar a amplitude verdadeira da imagem do determinado refletor, o módulo de migração 36 pode analisar os parâmetros de feixes registrados em uma ou mais tabelas de feixes de acordo com uma versão da fórmula de inversão de amplitude verdadeira apresentada em Bleistein, On the imaging of reflectors in the earth, Geophysics, vol. 52, pgs. 931-942 ( 1987), e/ou em 'Mathematics of Modeling, Migration and Inversion with Gaussian Beams, http://www.cwp.mines.edu/ norma ~ shrtcrse / gbnotes.pdf / (acessado em 2007), adaptada para a análise de ondas sísmicas modeladas como feixes gaussianos (ou algum outro conjunto de base) ao invés de na teoria de raio básica.17/36 seismic reflectivity of the given reflector. In some cases, in order to determine the true amplitude of the image of the given reflector, the migration module 36 can analyze the beam parameters registered in one or more beam tables according to a version of the true amplitude inversion formula presented in Bleistein, On the imaging of reflectors in the earth, Geophysics, vol. 52, pgs. 931-942 (1987), and / or in 'Mathematics of Modeling, Migration and Inversion with Gaussian Beams, http://www.cwp.mines.edu/ norma ~ shrtcrse / gbnotes.pdf / (accessed in 2007), adapted for the analysis of seismic waves modeled as Gaussian beams (or some other base set) instead of in basic ray theory.

[0043] O módulo de tabela 38 é configurado para a obtenção de tabelas de feixes para o módulo de migração 36 para permitir que ele forme uma imagem, ou imagens, do volume sísmico de interesse. Em operação, o módulo de migração 36 solicita que o módulo de tabela 38 obtenha uma determinada tabela de feixes. Em resposta a essa solicitação, o módulo de tabela 38 gera uma solicitação de consulta para a tabela de feixes que é transmitida para o módulo de consulta 30, do servidor 26. Como definido acima, em resposta a esta consulta, o módulo de consulta 30 determina se a tabela de feixes solicitada está incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, e o módulo de resultados de consulta 32, (i) inicia o acesso à tabela de feixes solicitada pelo módulo de tabela 38 caso a tabela de feixes solicitada esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, ou (ii) inicia a computação da tabela de feixes solicitada pelos nós de processamento 28, caso a tabela de feixes solicitada não esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas. Em um modo de realização, caso a tabela de feixes solicitada não esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, o módulo de resultados de consulta 32 inicia a computação da tabela de feixes solicitada solicitando o módulo de tabela 38.[0043] Table module 38 is configured to obtain beam tables for migration module 36 to allow it to form an image, or images, of the seismic volume of interest. In operation, the migration module 36 requests that the table module 38 obtain a specific beam table. In response to this request, table module 38 generates a query request for the beam table that is transmitted to query module 30, from server 26. As defined above, in response to this query, query module 30 determines whether the requested beam table is included in the set of stored beam tables, and the query results module 32, (i) initiates access to the requested beam table by table module 38 if the requested beam table is included in the set of stored beam tables, or (ii) starts computing the beam table requested by the processing nodes 28, in case the requested beam table is not included in the stored beam table set. In one embodiment, if the requested beam table is not included in the set of stored beam tables, the query result module 32 starts computing the requested beam table by requesting table module 38.

[0044] Para computar uma tabela de feixes, o módulo de tabela 38 computa os parâmetros de feixes de feixes que chegaram à localização de tabela correspondente à tabela de feixes determinada durante a amostragem dos dados[0044] To compute a beam table, table module 38 computes the beam beam parameters that arrived at the table location corresponding to the beam table determined during data sampling

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 24/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 24/56

18/36 sísmicos. Mais particularmente, o módulo de tabela 38 resolve equações de rastreamento de raios cinemáticas e dinâmicas para determinar as funções de Green destes feixes. Em um modo de realização, o módulo de tabela 38 implementa parametrização de eixo inclinado, transversalmente isotrópico (TTI) para determinar as funções de Green. Por exemplo, as técnicas de especificação TTI descritas em Weak elastic anisotropy Geophysics, vol. 51, pgs, 1954-66 (1986); e/ou Alkahalifah, et al. Velocity analysis for transversely isotropic media, Geophysics vol. 60, pgs. 1550-1566 (1995) são usadas para especificar velocidades de modelo anisotrópico da Terra. O rastreamento de raio anisotrópico é, então, executado por uma ou mais das técnicas descritas em Cerveny, Seismic rays and ray intensities in inhomogeneous anisotropic media Geophysical Journal, vol. 29, pgs, 1-13 (1972); Gajewski et al., Vertical seismic profile synthetics by dynamic ray tracing in laterally varying layered anisotropic structures, Journal of Geophysics Res.,vol. 95, pgs. 11301-1 1335, (1990); Iverson et al., Ray tracing for continuously rotated localização coordinates belonging to a specified anisoiropy, Stud. Geophys. Geod., vol. 51, pgs. 59-88 (2007); Zhu et al., Prestack Gaussian- beam depth migration in anisotropic media Geophysics , vol. 72, pgs. S138 S133 (2007); e/ou Dickens, Ray tracing in lilted transversely isotropic media: a group velocity approach, SEG Extended Abstracts, vol. 23, pgs. 973-6 (2004).18/36 seismic. More particularly, table module 38 solves kinematic and dynamic ray tracking equations to determine the Green functions of these beams. In one embodiment, the table module 38 implements parameterization of inclined axis, transversely isotropic (TTI) to determine the Green functions. For example, the TTI specification techniques described in Weak elastic anisotropy Geophysics, vol. 51, pp. 1954-66 (1986); and / or Alkahalifah, et al. Velocity analysis for transversely isotropic media, Geophysics vol. 60, pgs. 1550-1566 (1995) are used to specify anisotropic model velocities for the Earth. Anisotropic ray tracking is then performed by one or more of the techniques described in Cerveny, Seismic rays and ray intensities in inhomogeneous anisotropic media Geophysical Journal, vol. 29, pp. 1-13 (1972); Gajewski et al., Vertical seismic profile synthetics by dynamic ray tracing in laterally varying layered anisotropic structures, Journal of Geophysics Res., Vol. 95, pgs. 11301-1 1335, (1990); Iverson et al., Ray tracing for continuously rotated location coordinates belonging to a specified anisoiropy, Stud. Geophys. Geod., Vol. 51, pgs. 59-88 (2007); Zhu et al., Prestack Gaussian-beam depth migration in anisotropic media Geophysics, vol. 72, pgs. S138 S133 (2007); and / or Dickens, Ray tracing in lilted transversely isotropic media: a group velocity approach, SEG Extended Abstracts, vol. 23, pgs. 973-6 (2004).

[0045] Uma vez que o módulo de tabela 38 determina as funções de Green, a tabela de feixes determinada é criada, então, como um registro dos parâmetros de feixes especificados para os feixes pelas funções de Green computadas. Desse modo, os parâmetros de feixes registrados na tabela de feixes são uma função de um modelo de velocidade, anisotropia, propriedades subterrâneas e/ou outras mídias da Terra, do volume sísmico de interesse (derivados, pelo menos em parte, dos dados sísmicos), e um ou mais parâmetros de entrada usados para determinar as funções de Green. O um ou mais parâmetros de entrada podem incluir, por exemplo, um ou mais de uma direção inicial de feixes, uma ou mais propriedades iniciais de feixes, como largura, amplitude e/ou característica de frequência, a condição de limite, e/ou outros parâmetros. Os parâmetros de entrada são[0045] Once the table module 38 determines Green's functions, the determined beam table is then created as a record of the beam parameters specified for the beams by the computed Green functions. Thus, the beam parameters recorded in the beam table are a function of a model of velocity, anisotropy, underground properties and / or other Earth media, the seismic volume of interest (derived, at least in part, from seismic data) , and one or more input parameters used to determine Green's functions. The one or more input parameters can include, for example, one or more of an initial beam direction, one or more initial beam properties, such as width, amplitude and / or frequency characteristic, the boundary condition, and / or other parameters. Input parameters are

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 25/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 25/56

19/36 configuráveis (por exemplo, via interface de usuário 24) e podem ser usados para cada tabela de feixes computada, e/ou usados durante um determinado processo de migração/formação de imagem.19/36 configurable (for example, via user interface 24) and can be used for each beam table computed, and / or used during a given migration / image formation process.

[0046] De modo a ilustrar melhor a operação do sistema 20, de acordo com um modo de realização, a FIG. 3 ilustra uma visão panorâmica de uma superfície geográfica 40 do volume sísmico de interesse 12. Consequentemente, embora a descrição a seguir se refira à FIG. 3, também é feita referência aos componentes do sistema em 20, na FIG. 2, uma vez que a funcionalidade desses componentes faz parte da vista mostrada na FIG. 3. Várias localizações de tabela 42 (ilustradas como localizações de tabela 42a, localizações de tabela 42b, e localização da tabela 42c) estão indicadas sobre a superfície geográfica 40, distribuídas uniformemente ou não uniformemente ao longo da superfície geográfica 40. Como deve ser aparente do exposto, as localizações de tabela 42 mostradas na FIG, 3 não são as mesmas localizações nas quais os detectores 16 estão dispostos na FIG. 1. Tipicamente, as localizações de tabela 42 são mais espaçadas do que os detectores 16. Os dados sísmicos registrados por uma pluralidade de detectores 16 são decompostos em uma pluralidade de feixes. Estes feixes podem ser calculados a partir de informação contida em tabelas de feixes que correspondam a uma das localizações de tabela 42.[0046] In order to better illustrate the operation of the system 20, according to an embodiment, FIG. 3 illustrates a panoramic view of a geographical surface 40 of the seismic volume of interest 12. Consequently, although the description below refers to FIG. 3, reference is also made to the system components at 20, in FIG. 2, since the functionality of these components is part of the view shown in FIG. 3. Various locations in table 42 (illustrated as locations in table 42a, locations in table 42b, and location in table 42c) are indicated on geographical surface 40, uniformly or non-uniformly distributed across geographical surface 40. As should be apparent from the foregoing, the table locations 42 shown in FIG. 3 are not the same locations in which detectors 16 are arranged in FIG. 1. Typically, table locations 42 are more widely spaced than detectors 16. Seismic data recorded by a plurality of detectors 16 is decomposed into a plurality of beams. These bundles can be calculated from information contained in bundle tables that correspond to one of the table locations 42.

[0047] Na FIG. 3, um primeiro conjunto de localizações de tabela 42a (ilustradas apenas em contorno na FIG. 3) não corresponde a uma tabela de feixes incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas no arquivo de armazenamento 22, e um segundo conjunto de localizações de tabela 42b (ilustradas como sólidas na FIG. 3) corresponde às tabelas de feixes incluídas no conjunto de tabelas de feixes armazenadas no arquivo de armazenamento. Se o módulo de migração 36 de um determinado nó dos nós de processamento 28 solicita uma tabela de feixes que corresponda a uma localização de tabela 42c solicitada, o módulo de tabela 38 do nó de processamento determinado 28 gerará uma consulta para o módulo de consulta 30, do servidor de 26, solicitando a tabela de feixes que corresponde à localização de tabela 42c solicitada. Se, como é o caso da FIG, 3, a tabela de feixes[0047] In FIG. 3, a first set of table locations 42a (illustrated only in outline in FIG. 3) does not correspond to a beam table included in the set of beam tables stored in storage file 22, and a second set of table locations 42b (illustrated as solid in FIG. 3) corresponds to the beam tables included in the set of beam tables stored in the storage file. If the migration module 36 of a given node of the processing nodes 28 requests a beam table that corresponds to a requested table location 42c, the table module 38 of the determined processing node 28 will generate a query for the query module 30 , from server 26, requesting the beam table that corresponds to the requested table location 42c. If, as in the case of FIG, 3, the beam table

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 26/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 26/56

20/36 que corresponde à localização de tabela 42c solicitada estiver incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, então, o módulo de resultados de consulta 32, do servidor 26, iniciará o acesso da tabela de feixes solicitada pelo módulo de tabela 38. Ao acessar a tabela de feixes solicitada, módulo de tabela 38 proverá a tabela de feixes solicitada ao módulo de migração 36 de modo que ela possa ser usada no processo de migração/formação de imagem que está sendo executado pelo módulo de migração 36.20/36 that corresponds to the requested table location 42c is included in the set of stored beam tables, then the query results module 32, from server 26, will start accessing the beam table requested by table module 38. When access the requested beam table, module table 38 will provide the requested beam table to the migration module 36 so that it can be used in the migration / imaging process that is being performed by the migration module 36.

[0048] A FIG. 4, como a FIG. 3, ilustra uma visão panorâmica da superfície geográfica 40 do volume sísmico de interesse 12. Entretanto, na FIG. 4, a localização de tabela 42c solicitada não corresponde a uma tabela de feixes que esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas. Desse modo, em um modo de realização, se o módulo de migração 36 solicita a tabela de feixes que corresponda à localização de tabela 42c solicitada da tabela de módulo 38, e a tabela de módulo 38, por sua vez, gera uma consulta para a tabela de feixes solicitada do módulo de consulta 30, o módulo de resultados de consulta 32 iniciará uma computação da tabela de feixes solicitada solicitando o módulo de tabela 38. Como explicado acima, uma vez que o módulo de tabela 38 tenha computado a tabela de feixes solicitada, o módulo de arquivo 34, do servidor 24, coordena o armazenamento da tabela de feixes solicitada no arquivo de armazenamento 22 com o conjunto de tabelas de feixes armazenadas.[0048] FIG. 4, as in FIG. 3, illustrates a panoramic view of the geographical surface 40 of the seismic volume of interest 12. However, in FIG. 4, the requested table location 42c does not correspond to a beam table that is included in the stored beam table set. Thus, in one embodiment, if the migration module 36 requests the bundle table that corresponds to the requested table 42c location of the module table 38, and the module table 38, in turn, generates a query for the the requested beam module of query module 30, the query results module 32 will initiate a computation of the requested beam table by requesting table module 38. As explained above, once table module 38 has computed the beam table the requested module, the file module 34, of the server 24, coordinates the storage of the requested beam table in the storage file 22 with the set of stored beam tables.

[0049] Se o armazenamento da tabela de feixes solicitada com o conjunto de tabelas de feixes armazenadas fizer com que o tamanho de armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas ultrapasse o limiar predeterminado, então, o módulo de arquivo 34 pode tomar medidas para manter o tamanho de armazenamento do conjunto de tabelas de feixes armazenadas abaixo do limiar. Em um modo de realização, esta ação inclui a supressão de uma ou mais das tabelas de feixes armazenadas anteriormente com o conjunto de tabelas de feixes armazenadas. Essa supressão de uma ou mais das tabelas de feixes pelo módulo de arquivo 34 está ilustrada na FIG. 5, que ilustra o primeiro conjunto de localizações de tabela 42a como incluindo localizações de tabela que correspondem às tabelas[0049] If storing the requested beam table with the stored beam table set causes the storage size of the stored beam table set to exceed the predetermined threshold, then the file module 34 can take measures to maintain the storage size of the set of beam tables stored below the threshold. In one embodiment, this action includes deleting one or more of the previously stored beam tables with the stored beam table set. This deletion of one or more of the beam tables by the file module 34 is illustrated in FIG. 5, which illustrates the first set of table locations 42a as including table locations that correspond to the tables

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 27/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 27/56

21/36 de feixes recém suprimidas, e ilustra a localização de tabela 42c solicitada como estando incluída no segundo conjunto de localizações de tabela 42b devido à computação e armazenamento da tabela de feixes solicitada.21/36 of newly deleted beams, and illustrates the requested table location 42c as being included in the second set of table locations 42b due to the computation and storage of the requested beam table.

[0050] Como mencionado acima, em um modo de realização, o sistema 20, em geral, e os módulos de migração 36 dos nós de processamento 28, em particular, são adaptados para executar migrações e/ou formação de imagem de dados sísmicos de disparo único. Para estas migrações, uma tabela-fonte de feixes corresponde à fonte de frentes de ondas sísmicas se propagando através do volume sísmico de interesse 12. Por exemplo, a FIG. 6 ilustra uma visão panorâmica da superfície geográfica 40 do volume sísmico de interesse de 12 mostrado nas FIGS.[0050] As mentioned above, in one embodiment, the system 20, in general, and the migration modules 36 of the processing nodes 28, in particular, are adapted to perform migrations and / or imaging of seismic data from single shot. For these migrations, a beam source table corresponds to the source of seismic wave fronts propagating through the seismic volume of interest 12. For example, FIG. 6 illustrates a panoramic view of the geographical surface 40 of the seismic volume of interest 12 shown in FIGS.

3-5, e inclui, adicionalmente, uma localização de fonte 44 que corresponde à posição da fonte 14 explicada acima com referência à FIG. 1. Módulos de tabela 38, dos nós de processamento 28, computam a tabela-fonte de feixes que corresponde à localização de fonte 44, de modo que a tabela-fonte de feixes seja um registro de um ou mais parâmetros de feixes de um conjunto de um ou mais feixes que formam as ondas sísmicas geradas pela fonte 14.3-5, and additionally includes a source location 44 that corresponds to the source position 14 explained above with reference to FIG. 1. Table 38 modules, from processing nodes 28, compute the beam source table corresponding to source location 44, so that the beam source table is a record of one or more beam parameters from a set of one or more beams that form the seismic waves generated by the source 14.

[0051] A FIG. 7 ilustra um método 46 de executar uma migração de disparo único de dados sísmicos para formar uma ou mais imagens de um volume sísmico de interesse a partir de tabelas de feixes derivadas de um modelo de velocidades sísmicas no volume sísmico de interesse (o modo sendo, em alguns casos, uma função, pelo menos em parte, dos dados sísmicos). Embora algumas das operações do método 46 sejam explicadas abaixo em relação aos componentes do sistema 20 descrito acima e ilustrado na FIG. 2, deve ser apreciado que isto é apenas para fins ilustrativos, e que o método 46 pode ser implementado com componentes e/ou sistemas alternativos sem se afastar do escopo desta apresentação. Além disso, o arranjo particular das operações ilustradas na FIG. 7 e descritas a seguir não pretende ser limitativo. Em algumas implementações, várias das operações poderíam ser executadas em uma ordem diferente da estabelecida, as várias operações podendo ser combinadas umas com as outras e/ou omitidas por completo, e/ou várias operações adicionais podendo ser adicionadas sem se afastar[0051] FIG. 7 illustrates a method 46 of performing a single-shot migration of seismic data to form one or more images of a seismic volume of interest from beam tables derived from a model of seismic velocities at the seismic volume of interest (the mode being, in some cases, a function, at least in part, of the seismic data). Although some of the operations of method 46 are explained below in relation to the components of the system 20 described above and illustrated in FIG. 2, it should be appreciated that this is for illustrative purposes only, and that method 46 can be implemented with alternative components and / or systems without departing from the scope of this presentation. In addition, the particular arrangement of the operations illustrated in FIG. 7 and described below is not intended to be limiting. In some implementations, several of the operations could be performed in a different order than the established one, the various operations can be combined with each other and / or omitted altogether, and / or several additional operations can be added without departing

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 28/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 28/56

22/36 do escopo da invenção, como deve ser apreciado.22/36 of the scope of the invention, as should be appreciated.

[0052] Em algum modo de realização, a migração de disparo único descrita em relação à FIG. 7 pode incluir uma migração de superdisparo na qual a fonte das ondas sísmicas é, na verdade, um conjunto de fontes de energia sísmica. Por exemplo, ondas do conjunto de fontes podem ser localmente empilhadas de forma inclinada em conjunto, usando a direção de propagação da fonte de energia e o afunilamento de feixe gaussiano, para formar um único superdisparo. Neste caso, cada direção de inclinação-empilhamento local individual forma uma onda plana afunilada de feixe gaussiano. O número e as coordenadas de localizações de fontes podem ser definidos por um ou mais parâmetros de entrada providos pelo usuário via módulo de interface de usuário.[0052] In some embodiment, the single shot migration described in relation to FIG. 7 may include a super-shot migration in which the source of the seismic waves is actually a set of seismic energy sources. For example, waves from the source set can be locally stacked at an angle together using the direction of propagation of the energy source and the Gaussian beam taper to form a single super-shot. In this case, each individual local tilt-stack direction forms a tapered flat wave with a Gaussian beam. The number and coordinates of source locations can be defined by one or more input parameters provided by the user via the user interface module.

[0053] Em uma operação 47 é definida a distribuição de uma série de localizações de tabela na, ou próximo a uma superfície geográfica do volume sísmico de interesse. Cada uma das localizações de tabela corresponde a uma tabela de feixes incluída no conjunto de tabelas de feixes. Em um modo de realização, os parâmetros sobre os quais a distribuição de uma série de localizações de tabela é definida foram explicados acima em relação ao sistema 20. Em um modo de realização, a distribuição da série de localizações de tabela é determinada na operação 47 por um ou ambos de um módulo de tabela igual ou similar ao módulo de tabela 38, e/ou um servidor, igual ou similar ao servidor 24, ambos mostrados na FiG. 2 e descritos acima.[0053] In an operation 47 the distribution of a series of table locations is defined in, or close to, a geographic surface of the seismic volume of interest. Each of the table locations corresponds to a beam table included in the beam table set. In one embodiment, the parameters on which the distribution of a series of table locations is defined have been explained above in relation to system 20. In one embodiment, the distribution of the series of table locations is determined in operation 47 by one or both of a table module the same or similar to the table module 38, and / or a server, the same or similar to the server 24, both shown in FiG. 2 and described above.

[0054] Em uma operação 48, é definida uma série de localizações de formação de imagem na, ou próximo á superfície geográfica do volume sísmico de interesse. Em algumas implementações, essas localizações de formação de imagem são coincidentes com a série de localizações de tabela que correspondem ao conjunto de tabelas de feixes. Em algumas implementações, as localizações de formação de imagem incluem localizações que não são coincidentes com a série de localizações de tabela. Por exemplo, em um processo de migração/formação de imagem empilhado, as localizações de formação de imagem são definidas na operação 48 para coincidir com as localizações de tabela definidas na operação 47, enquanto[0054] In an operation 48, a series of image formation locations are defined on or near the geographic surface of the seismic volume of interest. In some implementations, these image locations are coincident with the series of table locations that correspond to the set of beam tables. In some implementations, the imaging locations include locations that do not match the series of table locations. For example, in a stacked migration / imaging process, the imaging locations are defined in operation 48 to match the table locations defined in operation 47, while

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 29/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 29/56

23/36 que, em um processo de migração/formação de imagem coletado, as localizações de formação de imagem não coincidem com as posições de tabela. Ao contrário, em um processo de migração/formação de imagem coletado, um usuário define (por exemplo, via uma interface de usuário, que é a mesma ou similar à interface de usuário 24, mostrada na FIG. 1 e descrita acima) um número de localizações de formação de imagem. Mais particularmente, em um processo de migração/formação de imagem coletado, um usuário especifica um número de volumes de imagem que serão gerados pelo processo, e propriedades dos volumes de imagem (por exemplo, deslocamento, deslocamento-azimute, etc.) Como deve ser apreciado, o número de volumes de imagem é relacionado ao número de localizações de formação de imagem, e as propriedades dos volumes de imagem especificados pelo usuário ditam a distribuição das localizações de formação de imagem definidas na operação 48. Em um modo de realização, a operação 48 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.23/36 that, in a collected image formation / migration process, the image formation locations do not coincide with the table positions. Conversely, in a collected migration / imaging process, a user defines (for example, via a user interface, which is the same or similar to user interface 24, shown in FIG. 1 and described above) a number image training locations. More particularly, in a collected migration / imaging process, a user specifies a number of image volumes that will be generated by the process, and properties of the image volumes (for example, offset, azimuth offset, etc.). be appreciated, the number of image volumes is related to the number of image formation locations, and the properties of the user-specified image volumes dictate the distribution of the image formation locations defined in operation 48. In one embodiment, operation 48 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0055] Como explicado mais abaixo, o método 46 opera para gerar uma imagem do volume sísmico de interesse para cada uma das localizações de formação de imagem definidas na operação 48. Para fins ilustrativos, o método 46 é descrito abaixo como se um único nó de processamento estivesse gerando uma imagem para cada uma das localizações de formação de imagem de uma maneira iterativa (por exemplo, via operações 72. 74, 76, 80, 82, 84, 86, 88, 92, 94 e 96). Entretanto, deve ser apreciado da descrição acima de nós de processamento 28 que, em um modo de realização, o método 46 é executado em coordenação, por meio de uma pluralidade de nós de processamento, de modo que nós de processamento separados determinem imagens para um subconjunto das localizações de formação de imagem definidas na operação 48, em paralelo com os outros nós de processamento. Por exemplo, onde houver M nós de processamento executando o método 46 de forma coordenada, e L localizações de formação de imagem, cada nó de processamento pode executar as operações necessárias do método 46 (por exemplo, as operações 72, 74, 76, 80, 82. 84, 86, 88, 92, 94 e 96) para formar uma[0055] As explained below, method 46 operates to generate an image of the seismic volume of interest for each of the image formation locations defined in operation 48. For illustrative purposes, method 46 is described below as if a single node process was generating an image for each of the image formation locations in an iterative manner (for example, via operations 72. 74, 76, 80, 82, 84, 86, 88, 92, 94 and 96). However, it should be appreciated from the above description of processing nodes 28 that, in one embodiment, method 46 is executed in coordination, through a plurality of processing nodes, so that separate processing nodes determine images for one subset of the image formation locations defined in operation 48, in parallel with the other processing nodes. For example, where there are M processing nodes executing method 46 in a coordinated manner, and L imaging locations, each processing node can perform the necessary operations of method 46 (for example, operations 72, 74, 76, 80 , 82. 84, 86, 88, 92, 94 and 96) to form a

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 30/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 30/56

24/36 imagem do volume sísmico de interesse para L/M das localizações de formação de imagem.24/36 image of the seismic volume of interest for L / M of the image formation locations.

[0056] Em uma operação 50, é definida uma série de localizações primárias dentro do volume sísmico de interesse. A distribuição das localizações primárias é uniforme em todo o volume sísmico de interesse. Em um modo de realização, as localizações primárias são definidas para estarem em uma série de pontos de malha formados em intervalos predeterminados por uma malha tridimensional uniforme, definida dentro do volume sísmico de interesse. Por exemplo, a FIG. 8 ilustra uma malha 52 definida no volume sísmico de interesse 12. Embora, na vista de perfil do volume sísmico de interesse 12, provida na FIG. 8, a malha 52 esteja ilustrada como sendo bidimensional, deve ser apreciado que isto é apenas pela simplicidade, e que a malha 52 inclui uma terceira dimensão perpendicular ao plano da página. Como pode ser visto na FIG. 8, uma série de localizações primárias 54 estão definidas em pontos de malha que ocorrem dentro da malha 52, em intervalos predeterminados, [0057] A FIG. 8 ilustra, adicionalmente, a fonte 14 disposta sobre a superfície geográfica 40 do volume sísmico de interesse 12. Quando os dados sísmicos que estão sendo migrados foram gerados, a fonte 14 gerou frentes de ondas dentro do volume de interesse sísmico 12 que podem ser decompostas como uma pluralidade de feixes 56. Como explicado acima, uma tabela-fonte de feixes, que corresponde à localização na qual a fonte 14 está posicionada (por exemplo, a localização de fonte 44, na FIG. 6) quando as frentes de ondas são geradas, inclui um ou mais dos parâmetros de feixes de cada um dos feixes 56. Como pode ser apreciado da FIG. 8, esses feixes podem não se propagar em caminhos retos através do volume sísmico de interesse 12. Ao contrário, devido às diferenças na composição do estrato dentro do volume sísmico de interesse 12, os feixes 56 podem ser refratados (por exemplo, dobrados) e/ou refletidos à medida que se deslocam através do volume sísmico de interesse 12, similar à refração e/ou reflexão dos raios de luz que passam através de meios óticos com diferentes índices de refração. Os parâmetros de feixes registrados na tabela-fonte de feixes levarão em consideração os caminhos de feixe de feixes 56, à medida que se propagam através do volume sísmico de interesse 12.[0056] In an operation 50, a series of primary locations is defined within the seismic volume of interest. The distribution of primary locations is uniform throughout the seismic volume of interest. In one embodiment, the primary locations are defined to be in a series of mesh points formed at predetermined intervals by a uniform three-dimensional mesh, defined within the seismic volume of interest. For example, FIG. 8 illustrates a mesh 52 defined in the seismic volume of interest 12. Although, in the profile view of the seismic volume of interest 12, provided in FIG. 8, the mesh 52 is shown to be two-dimensional, it should be appreciated that this is for simplicity only, and that the mesh 52 includes a third dimension perpendicular to the plane of the page. As can be seen in FIG. 8, a series of primary locations 54 are defined at mesh points occurring within mesh 52, at predetermined intervals, [0057] FIG. 8 further illustrates the source 14 arranged on the geographic surface 40 of the seismic volume of interest 12. When the seismic data being migrated was generated, the source 14 generated wave fronts within the seismic volume 12 that can be decomposed as a plurality of beams 56. As explained above, a beam source table, which corresponds to the location in which the source 14 is positioned (for example, the source location 44, in FIG. 6) when the wave fronts are generated, includes one or more of the beam parameters of each of the beams 56. As can be seen from FIG. 8, these beams may not propagate in straight paths through the seismic volume of interest 12. On the contrary, due to differences in the stratum composition within the seismic volume of interest 12, beams 56 can be refracted (for example, bent) and / or reflected as they move through the seismic volume of interest 12, similar to the refraction and / or reflection of the light rays that pass through optical media with different refractive indices. The beam parameters recorded in the beam source table will take into account the beam beam paths 56, as they propagate through the seismic volume of interest 12.

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 31/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 31/56

25/3625/36

Embora os feixes 56 estejam mostrados na FIG. 8 como linhas retas, isto é puramente para fins ilustrativos. Durante os processos de migração/formação de imagem que estão aqui descritos, estes feixes são tratados como feixes gaussianos (apesar de alguns conjuntos de bases diferentes dos feixes gaussianos também possam ser usados). Alguns dos feixes 56 que emanam da fonte 14 passarão através, ou próximo de uma localização determinada das localizações primárias definidas 54. Esses feixes estão identificados na FIG. 8, pelo numeral de referência 56. Uma porção dos feixes 56a que passa através, ou próximo da localização primária determinada 54 dará uma contribuição significativa para uma frente de ondas que atravessa a localização primária determinada 54.Although bundles 56 are shown in FIG. 8 as straight lines, this is purely for illustrative purposes. During the migration / image formation processes that are described here, these beams are treated as Gaussian beams (although some sets of bases different from the Gaussian beams can also be used). Some of the beams 56 emanating from the source 14 will pass through, or close to, a given location of the defined primary locations 54. These beams are identified in FIG. 8, by reference numeral 56. A portion of the beams 56a that passes through, or close to, the determined primary location 54 will make a significant contribution to a wavefront that passes through the determined primary location 54.

[0058] Voltando à FIG. 7, subsequente à definição da série de localizações primárias na operação 48, o método 46 inclui uma operação 58, na qual, os feixes, emanando de uma fonte de ondas sísmicas que contribuem significativamente para uma frente de ondas que passa através de uma localização determinada das localizações primárias, são identificados. Em um modo de realização, estes feixes são identificados através da análise de uma tabela-fonte de feixes que corresponde à localização da fonte durante a geração de ondas sísmicas pela mesma. Por exemplo, a tabela-fonte de feixes pode ser obtida por um ou mais módulos de tabela iguais ou similares aos módulos de tabela 38, mostrados na FIG. 2 e descritos acima. Técnicas para a análise da tabela-fonte de feixes para identificar feixes que contribuem significativamente para uma frente de ondas que passa através de uma localização determinada dentro de um volume sísmico de interesse são apresentadas, por exemplo, em Prestack Gaussian-beam depth migration, N. Ross Hill, Geophysics, vol. 66, n° 4, julho-agosto de 2001, pgs. 1240-1250 (Hill), e Gaussian beam, migration of common-shot records, Samuel H. Gray, Geophysics, vol. 70. N 0 4, julho-agosto de 2005, pgs. S71-S77 (Gray), ambos aqui incorporados em suas totalidades. Em um modo de realização, a operação 58 é executada para a localização primária determinada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares, aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.[0058] Returning to FIG. 7, subsequent to the definition of the series of primary locations in operation 48, method 46 includes an operation 58, in which the beams, emanating from a source of seismic waves that contribute significantly to a wavefront that passes through a given location primary locations are identified. In one embodiment, these beams are identified by analyzing a source table of beams that corresponds to the location of the source during the generation of seismic waves by it. For example, the beam source table can be obtained by one or more table modules that are the same or similar to table modules 38, shown in FIG. 2 and described above. Techniques for analyzing the beam source table to identify beams that contribute significantly to a wavefront that passes through a given location within a seismic volume of interest are presented, for example, in Prestack Gaussian-beam depth migration, N Ross Hill, Geophysics, vol. 66, No. 4, July-August 2001, pgs. 1240-1250 (Hill), and Gaussian beam, migration of common-shot records, Samuel H. Gray, Geophysics, vol. 70. N 0 4, July-August 2005, pgs. S71-S77 (Gray), both here incorporated in their totalities. In one embodiment, operation 58 is performed for the primary location determined by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 32/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 32/56

26/36 [0059] Em uma operação 60 é feita uma determinação de se a operação 58 foi executada para cada uma das localizações primárias definidas. Em um modo de realização, a operação 60 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima. Se for determinado na operação 60, que a operação 58 não foi realizada para cada localização primária definida, então, o método 46 retoma à operação 58, e a operação 58 é executada em uma localização primária diferente. Se for determinado na operação 60, que a operação 58 foi executada para cada uma das localizações primárias definidas, então, o método 46 passa para uma operação 62.26/36 [0059] In an operation 60 a determination is made as to whether operation 58 was performed for each of the defined primary locations. In one embodiment, operation 60 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above. If it is determined in operation 60, that operation 58 was not performed for each primary location defined, then method 46 resumes operation 58, and operation 58 is performed in a different primary location. If it is determined in operation 60, that operation 58 was performed for each of the defined primary locations, then method 46 passes to operation 62.

[0060] Um dos parâmetros de feixes registrado na tabela-fonte de feixes inclui o tempo de deslocamento de fonte. O tempo de deslocamento de fonte de um feixe determinado é o tempo que ele leva para se deslocar da fonte para alguma localização dentro do volume sísmico de interesse. Desse modo, o tempo de deslocamento de fonte de um feixe determinado identificado na operação 58 como contribuindo signifícativamente para uma ou mais frentes de ondas que passam através de uma pluralidade de localizações primárias será diferentes em relação a cada uma destas localizações primárias (por exemplo, devido ao comprimento do caminho do feixe determinado entre a fonte e as várias localizações primárias incluídas na pluralidade de localizações primárias). Na operação 62 é determinado o gradiente do tempo de deslocamento de fonte de um feixe determinado que emana da fonte para uma pluralidade de localizações primárias (identificadas na operação 58 como experimentando uma frente de ondas para a qual o feixe determinado contribuiu signifícativamente). Em um modo de realização, a operação 62 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.[0060] One of the beam parameters recorded in the beam source table includes the source displacement time. The source travel time for a given beam is the time it takes to travel from the source to some location within the seismic volume of interest. In this way, the source displacement time of a determined beam identified in operation 58 as contributing significantly to one or more fronts of waves passing through a plurality of primary locations will be different in relation to each of these primary locations (for example, due to the length of the beam path determined between the source and the various primary locations included in the plurality of primary locations). In operation 62, the source displacement time gradient of a determined beam emanating from the source to a plurality of primary locations (identified in operation 58 as experiencing a wavefront to which the determined beam contributed significantly) is determined. In one embodiment, operation 62 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0061] Em uma operação 64, é feita uma determinação de se o gradiente do tempo de deslocamento de fonte foi determinado para cada um dos feixes apresentados na tabela-fonte de feixes que foram identificados na operação 58 como tendo dado uma contribuição significativa para uma frente de ondas passando[0061] In an operation 64, a determination is made as to whether the source displacement time gradient has been determined for each of the beams presented in the beam source table that were identified in operation 58 as having made a significant contribution to a front of waves passing

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 33/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 33/56

27/36 através de uma ou mais das localizações primárias. Se o gradiente do tempo de deslocamento de fonte não foi determinado para cada um desses feixes, então, o método 46 retoma à operação 62 e o gradiente do tempo de deslocamento de fonte é determinado para outro feixe identificado na operação 58. Se o gradiente do tempo de deslocamento de fonte foi determinado para cada um desses feixes, então, o método 46 prossegue para uma operação 92 (descrita abaixo). Em um modo de realização, a operação 64 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.27/36 through one or more of the primary locations. If the gradient of the source displacement time has not been determined for each of these beams, then method 46 resumes operation 62 and the gradient of the source displacement time is determined for another beam identified in operation 58. If the gradient of the source displacement time was determined for each of these beams, then method 46 proceeds to an operation 92 (described below). In one embodiment, operation 64 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0062] Voltando à FIG. 8, na superfície geográfica 40 do volume sísmico de interesse 12 está representada uma série de localizações de formação de imagem 66 (definidas na operação 48 do método 46, mostrado na FIG. 7 e descrito acima). Como mencionado anteriormente, embora a vista mostrada na FIG. 8 seja um perfil bidimensional, deve ser apreciado que isto é apenas pela simplicidade e, desse modo, a série de localizações de formação de imagem 66 estaria distribuída de acordo com uma distribuição bidimensional através da superfície 40, incluindo, adicionalmente, localizações de formação de imagem adicionais 66 não incluídas no arranjo unidimensional que é visível na FIG. 8.[0062] Returning to FIG. 8, on the geographic surface 40 of the seismic volume of interest 12 is shown a series of image formation locations 66 (defined in operation 48 of method 46, shown in FIG. 7 and described above). As mentioned earlier, although the view shown in FIG. 8 is a two-dimensional profile, it should be appreciated that this is only for simplicity and, therefore, the series of image formation locations 66 would be distributed according to a two-dimensional distribution across surface 40, including, in addition, image formation locations. additional images 66 not included in the one-dimensional arrangement that is visible in FIG. 8.

[0063] Quando os dados sísmicos que estão sendo migrados agora foram originalmente gerados, ondas sísmicas se propagando dentro do volume de interesse 12 chegaram à superfície 40 e foram registradas por uma série de detectores como, por exemplo, os detectores 16 mostrados na FIG. 1 e descritos acima. Deve-se observar que as posições dos detectores 16 não são as mesmas que as das localizações de tabela definidas na operação 47 do método 46, ou as localizações de formação de imagem 66. Como as ondas sísmicas propagadas dentro do volume sísmico de interesse 12, algumas dessas frentes de ondas foram refletidas no volume sísmico de interesse 12 e propagadas até a superfície 40 para serem detectadas pelos detectores, passando através das localizações primárias 54 em seu caminho para a superfície 40. Essas frentes de ondas podem ser decompostas como um conjunto de feixes (por exemplo, feixes gaussianos) 68 que[0063] When the seismic data being migrated now was originally generated, seismic waves propagating within the volume of interest 12 reached surface 40 and were recorded by a series of detectors such as, for example, detectors 16 shown in FIG. 1 and described above. It should be noted that the positions of the detectors 16 are not the same as those of the table locations defined in operation 47 of method 46, or the image formation locations 66. Like the seismic waves propagated within the seismic volume of interest 12, some of these wave fronts were reflected in the seismic volume of interest 12 and propagated to surface 40 to be detected by detectors, passing through primary locations 54 on their way to surface 40. These wave fronts can be decomposed as a set of bundles (for example, Gaussian bundles) 68 that

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 34/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 34/56

28/36 passam através, ou próximo de localizações primárias 54 e sobem até a superfície 40 para chegar na, ou próximo de uma das localizações de formação de imagem 66. Uma tabela de feixes correspondente a uma localização determinada das localizações de formação de imagem 66 (ilustrada na FIG. 8, como a localização 66a) incluirá um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes que contribuíram para as frentes de ondas que chegaram a uma localização de formação de imagem determinada 66a, enquanto os dados sísmicos estavam sendo obtidos. Esses feixes incluirão um ou mais feixes (ilustrados na FIG, 8 como feixes 68a) que contribuíram para as frentes de ondas que passaram pela localização primária determinada 54 e chegaram a uma localização de formação de imagem determinada 66a.28/36 pass through, or near primary locations 54 and ascend to surface 40 to reach, or near, one of the imaging locations 66. A beam table corresponding to a given location of the imaging locations 66 (illustrated in FIG. 8, as location 66a) will include one or more beam parameters of one or more beams that contributed to the wave fronts that reached a given imaging location 66a, while seismic data was being obtained . These beams will include one or more beams (illustrated in FIG. 8 as beams 68a) that contributed to the wave fronts that passed through the determined primary location 54 and arrived at a determined imaging location 66a.

[0064] Voltando à FIG. 7, em uma operação 70 do método 46, é solicitada uma tabela de feixes para uma das localizações de formação de imagem definidas na operação 48 e, em uma operação 72, a tabela de feixes solicitada é obtida. Em um modo de realização, a operação, 70 é executada por um ou mais módulos de migração, os mesmos ou similares aos módulos de migração 36, e a operação 72 é executada por um ou mais módulos de tabela, os mesmos ou similares aos módulos de tabela 38, ambos mostrados na FIG. 2 e descritos acima. Em alguns casos, o módulo de tabela pode obter a tabela de feixes de um conjunto de tabelas de feixes armazenadas, como explicado acima. Em alguns casos, o módulo de tabela pode obter a tabela de feixes solicitada computando a tabela de feixes, como explicado acima.[0064] Returning to FIG. 7, in an operation 70 of method 46, a beam table is requested for one of the image formation locations defined in operation 48 and, in an operation 72, the requested beam table is obtained. In one embodiment, operation 70 is performed by one or more migration modules, the same or similar to migration modules 36, and operation 72 is performed by one or more table modules, the same or similar to the modules of table 38, both shown in FIG. 2 and described above. In some cases, the table module can obtain the beam table from a set of stored beam tables, as explained above. In some cases, the table module can obtain the requested beam table by computing the beam table, as explained above.

[0065] Como mencionado anteriormente, as tabelas de feixes obtidas pelo módulo de tabela na operação 72 corresponderão, tipicamente, a uma localização de tabela definida na operação 47 e a tabela de feixes solicitada pelo módulo de migração na operação 70 corresponderá a uma localização de formação de imagem definida na operação 48. Desse modo, se o processo de migração/formação de imagem sendo executado for um processo de migração/formação de imagem coletado (por exemplo, as localizações de formação de imagem não são coincidentes com as localizações de tabela), a operação 72 incluirá a identificação[0065] As mentioned earlier, the beam tables obtained by the table module in operation 72 will typically correspond to a table location defined in operation 47 and the beam table requested by the migration module in operation 70 will correspond to a location of image formation defined in operation 48. Thus, if the migration / image formation process being performed is a collected image migration / formation process (for example, the image formation locations do not match the table locations ), operation 72 will include the identification

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 35/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 35/56

29/36 de uma localização de tabela que seja a mais próxima da localização de formação de imagem especificada na solicitação de operação 70, obtendo-se a tabela de feixes que corresponda à localização de tabela identificada, e mudando a informação registrada na tabela de feixes obtida para cuidar da diferença de posição sobre a superfície do volume sísmico de interesse entre a localização de formação de imagem solicitada e a localização de tabela identificada.29/36 of a table location that is closest to the image formation location specified in the operation request 70, obtaining the beam table that corresponds to the identified table location, and changing the information registered in the beam table obtained to take care of the difference in position on the surface of the seismic volume of interest between the requested image formation location and the identified table location.

[0066] Em uma operação 74, a tabela de feixes obtida na operação 72 é usada para identificar feixes que contribuíram significativamente para as frentes de ondas que passaram através de uma localização determinada das localizações primárias e a localização de formação de imagem que corresponde à tabela de feixes obtida (por exemplo, os feixes 68a na FIG. 8, passando através, ou próximo da localização primária determinada 54 e a localização de formação de imagem 66a). Em alguns casos, a tabela de feixes obtida é analisada usando-se, substancialmente, a mesma técnica implementada para analisar a tabela-fonte de feixes na operação 58. Em um modo de realização, a operação 74 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.[0066] In an operation 74, the beam table obtained in operation 72 is used to identify beams that contributed significantly to the wave fronts that passed through a determined location of the primary locations and the image formation location that corresponds to the table obtained beams (for example, beams 68a in FIG. 8, passing through, or near the determined primary location 54 and the imaging location 66a). In some cases, the beam table obtained is analyzed using, substantially, the same technique implemented to analyze the beam source table in operation 58. In one embodiment, operation 74 is performed by one or more modules of migration methods that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0067] Em uma operação 76, é feita uma determinação de se a operação 74 foi executada para a tabela de feixes obtida na operação 72, em relação a cada uma das localizações primárias. Em um modo de realização, a operação 76 é executada por um ou mais módulos de migração, que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima. Se for determinado na operação 76 que a operação 74 não foi executada para cada tabela de feixes obtida na operação 72 em relação a cada uma das localizações primárias, então, o método 46 retoma à operação 74, e a operação 74 é executada para a tabela de feixes obtida na operação 72 em relação a uma localização primária diferente. Se for determinado na operação 76 que a operação 74 foi executada para a tabela de feixes obtida na operação 72 em relação a cada uma das localizações primárias, então, o método de 46 prossegue para uma operação 80.[0067] In an operation 76, a determination is made as to whether operation 74 was performed for the beam table obtained in operation 72, in relation to each of the primary locations. In one embodiment, operation 76 is performed by one or more migration modules, which are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above. If it is determined in operation 76 that operation 74 was not performed for each beam table obtained in operation 72 in relation to each of the primary locations, then method 46 resumes operation 74, and operation 74 is performed for table of beams obtained in operation 72 in relation to a different primary location. If it is determined in operation 76 that operation 74 was performed for the beam table obtained in operation 72 in relation to each of the primary locations, then method 46 proceeds to operation 80.

[0068] Uma vez que, em um modo de realização, os parâmetros de feixes[0068] Since, in one embodiment, the beam parameters

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 36/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 36/56

30/36 incluídos nas tabelas de feixes que correspondem às localizações de formação de imagem, as tabelas de feixes obtido na operação 72 incluem um tempo de deslocamento de detector (semelhante ao tempo de deslocamento de fonte discutido acima). O tempo de deslocamento de detector de um feixe determinado entre uma localização de formação de imagem e uma localização primária é o tempo que ele leva para se deslocar da localização primária até a localização de formação de imagem dentro do volume sísmico de interesse. Desse modo, o tempo de deslocamento de detector de um feixe determinado que chega na, ou próximo a uma localização de formação de imagem determinada será diferente para as diferentes localizações das localizações primárias através, ou próximas às quais, o feixe passa (por exemplo, devido ao comprimento do caminho para o feixe determinado entre a localização de formação de imagem determinada e as várias localizações primárias). Na operação 80, é determinado o gradiente do tempo de deslocamento de detector de um feixe determinado que contribui significativamente para frente de ondas que passa através das localizações primárias para a superfície do volume sísmico de interesse (por exemplo, como identificado na operação 74). O gradiente do tempo de deslocamento de detector é determinado baseado, pelo menos em parte, nos tempos de deslocamento de detector dos feixes derivados da tabela de feixes solicitada e obtida nas operações 70 e 72. Em um modo de realização, a operação 80 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.30/36 included in the beam tables corresponding to the image formation locations, the beam tables obtained in operation 72 include a detector displacement time (similar to the source displacement time discussed above). The detector travel time for a beam determined between an imaging location and a primary location is the time it takes to travel from the primary location to the imaging location within the seismic volume of interest. In this way, the detector travel time of a given beam arriving at, or close to, a determined image formation location will be different for the different locations of the primary locations through, or close to, which the beam passes (for example, due to the path length for the determined beam between the determined imaging location and the various primary locations). In operation 80, the detector travel time gradient of a given beam is determined that significantly contributes to the wavefront that passes through the primary locations to the surface of the seismic volume of interest (for example, as identified in operation 74). The detector travel time gradient is determined based, at least in part, on the detector travel times of the beams derived from the requested beam table obtained in operations 70 and 72. In one embodiment, operation 80 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0069] Em uma operação 82 é determinado se o gradiente do tempo de deslocamento de detector foi determinado para cada um dos feixes identificados na operação 74 que contribuíram significativamente para uma frente de ondas que passa através de uma ou mais das localizações primárias. Se o gradiente do tempo de deslocamento de detector não foi determinado para cada um desses feixes, então, o método 46 retoma à operação 80 e o gradiente do tempo de deslocamento de detector é determinado para outro feixe que foi identificado na operação 74. Se for determinado na operação 82 que o gradiente do tempo de deslocamento de detector foi determinado para cada um desses feixes, então, o método 46 prossegue[0069] In an operation 82 it is determined whether the gradient of the detector travel time was determined for each of the beams identified in operation 74 that contributed significantly to a wavefront that passes through one or more of the primary locations. If the detector travel time gradient has not been determined for each of these beams, then method 46 resumes operation 80 and the detector travel time gradient is determined for another beam that was identified in operation 74. If it is determined in operation 82 that the detector travel time gradient was determined for each of these beams, then method 46 continues

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 37/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 37/56

31/36 para a operação 92. Em um modo de realização, a operação 82 é executada por um ou mais módulos de migração, que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.31/36 for operation 92. In one embodiment, operation 82 is performed by one or more migration modules, which are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0070] Em uma operação 84, informação de imagem é determinada para uma localização primária determinada. Em um modo de realização, a operação 84 implementa parâmetros de feixes para os feixes identificados nas operações 58 e 74, como contribuindo para frentes de ondas que passam através da localização primária determinada para determinar a informação de imagem. Em um modo de realização, a operação 84 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FIG. 2 e descritos acima.[0070] In an operation 84, image information is determined for a given primary location. In one embodiment, operation 84 implements beam parameters for the beams identified in operations 58 and 74, as contributing to wave fronts that pass through the primary location determined to determine the image information. In one embodiment, operation 84 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG. 2 and described above.

[0071] A título de ilustração da determinação feita na operação 84, a FIG, 9 provê uma vista de perfil do volume sísmico de interesse 12 similar à mostrada na FIG. 8. Mais particularmente, a FIG. 9 ilustra uma localização primária determinada 54a, um conjunto de feixes 56 (ilustrados como feixes 56a, 56b, e 56c), que contribuíram significativamente para um ou mais frentes de onda emanadas da fonte 14 e que passaram através da localização primária determinada 54a, e um conjunto de feixes 68 (ilustrados como feixes 68 e 68b) que contribuíram para um ou mais frentes de onda que passaram através da localização primária 54a e continuaram até a superfície 40 do volume sísmico de interesse 12 na, ou próximo da localização de formação de imagem 66a. Cada possível emparelhamento entre um dos feixes 56 e feixes 68 é referido como um par de chegada único para a localização primária determinada 54a (por exemplo, feixes 56a e 68a, feixes 56a e 68b, feixes 56b e 68a, etc.) Como deve ser apreciado, o número de pares da chegada para a localização primária determinada 54a é o número de feixes 56 que contribuíram significativamente para uma ou mais frentes de ondas que emanaram da fonte 14 e passaram através da localização primária determinada 54a multiplicado pelo número de feixes 68 que contribuíram para uma ou mais frentes de ondas que passaram através da localização primária determinada 54a e continuaram até a superfície 40 do volume sísmico do interesse 12 na localização de formação de imagem[0071] As an illustration of the determination made in operation 84, FIG. 9 provides a profile view of the seismic volume of interest 12 similar to that shown in FIG. 8. More particularly, FIG. 9 illustrates a determined primary location 54a, a set of beams 56 (illustrated as beams 56a, 56b, and 56c), which have contributed significantly to one or more wave fronts emanating from source 14 and which have passed through the determined primary location 54a, and a set of beams 68 (illustrated as beams 68 and 68b) that contributed to one or more wave fronts that passed through primary location 54a and continued to surface 40 of the seismic volume of interest 12 na, or close to the formation location of image 66a. Each possible match between one of the bundles 56 and bundles 68 is referred to as a single arrival pair for the determined primary location 54a (for example bundles 56a and 68a, bundles 56a and 68b, bundles 56b and 68a, etc.). appreciated, the number of arrival pairs for the determined primary location 54a is the number of beams 56 that contributed significantly to one or more wave fronts that emanated from source 14 and passed through the determined primary location 54a multiplied by the number of beams 68 that contributed to one or more wave fronts that passed through the determined primary location 54a and continued to surface 40 of the seismic volume of interest 12 at the imaging location

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 38/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 38/56

32/36 determinada 66a (por exemplo, 2*3=6). Cada par da chegada da localização preliminar determinada 54a tem um tempo de deslocamento total que é determinado adicionando-se o tempo de deslocamento de fonte do feixe 56 incluído no par de chegada ao tempo de deslocamento de detector do feixe 68 incluído no par de chegada. Dos tempos de deslocamento totais dos pares da chegada, e/ou de um ou mais dos outros parâmetros de feixe, dos feixes 56 e 68, a informação de imagem é determinada para a localização primária determinada 54a. Uma técnica que pode ser implementada (por exemplo, na operação 88 do método 46, na FIG. 7) para determinar a informação de imagem para a localização primária determinada 54a dos parâmetros de feixes dos feixes 56, 68 e/ou dos pares de chegada é descrita em Hill, Prestack Gaussian-beam depth migration, Geophysics, vol. 66, n°. 4, pgs. 1240-50 (julho-agosto 2001); e Gray, Gaussian-beam migration of common-shot records, Geophysics, vol. 70, N°4, pgs. S71-7 (julho-agosto 2005), [0072] Voltando à FIG. 7, em uma operação 86, é determinado se a informação de imagem foi determinada para cada uma das localizações primárias. Se a informação da imagem não foi determinada para cada uma das localizações primárias, então, o método 46 retorna à operação 84, e a informação da imagem é determinada para uma localização diferente das localizações primárias. Se a informação de imagem foi determinada para cada uma das localizações primárias, o método 46 implementa a informação de imagem determinada em uma operação 88, que está explicada abaixo. Em um modo de realização, a operação 86 é executada por um ou mais módulos de migração, que são os mesmos ou similares aos dos módulos de migração 36 mostrados na FIG, 2 e descritos acima.32/36 determined 66a (for example, 2 * 3 = 6). Each arrival pair of the determined preliminary location 54a has a total travel time which is determined by adding the beam travel time 56 included in the arrival pair to the detector travel time of the beam 68 included in the arrival pair. Of the total travel times of the arrival pairs, and / or one or more of the other beam parameters, of the beams 56 and 68, the image information is determined for the determined primary location 54a. A technique that can be implemented (for example, in operation 88 of method 46, in FIG. 7) to determine the image information for the determined primary location 54a of the beam parameters of the beams 56, 68 and / or the arrival pairs is described in Hill, Prestack Gaussian-beam depth migration, Geophysics, vol. 66, no. 4, pgs. 1240-50 (July-August 2001); and Gray, Gaussian-beam migration of common-shot records, Geophysics, vol. 70, No. 4, pgs. S71-7 (July-August 2005), [0072] Returning to FIG. 7, in an operation 86, it is determined whether the image information has been determined for each of the primary locations. If the image information has not been determined for each of the primary locations, then method 46 returns to operation 84, and the image information is determined for a location other than the primary locations. If the image information has been determined for each of the primary locations, method 46 implements the image information determined in an operation 88, which is explained below. In one embodiment, operation 86 is performed by one or more migration modules, which are the same or similar to the migration modules 36 shown in FIG, 2 and described above.

[0073] Em uma operação 89, é definida uma série de localizações secundárias dentro do volume sísmico de interesse. Como no caso das localizações primárias definidas na operação 50, em um modo de realização, as localizações secundárias são definidas para serem dispostas no volume sísmico de interesse em uma série de pontos de malha formados em intervalos predeterminados por uma malha uniforme, tridimensional. Entretanto, a malha que define as posições das localizações secundárias é mais fina do que a malha que define as posições das localizações[0073] In operation 89, a series of secondary locations is defined within the seismic volume of interest. As in the case of the primary locations defined in operation 50, in an embodiment, the secondary locations are defined to be arranged in the seismic volume of interest in a series of mesh points formed at predetermined intervals by a uniform, three-dimensional mesh. However, the mesh that defines the positions of the secondary locations is thinner than the mesh that defines the positions of the secondary locations

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 39/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 39/56

33/36 primárias, uma vez que as localizações secundárias são posicionadas intermitentemente entre as localizações primárias. A título de ilustração, a FIG. 9 mostra uma pluralidade de localizações secundárias 91 dispostas em uma malha 90 que é mais fina do que a malha 52 que define as posições das localizações primárias 54.33/36 primary, since the secondary locations are positioned intermittently between the primary locations. By way of illustration, FIG. 9 shows a plurality of secondary locations 91 arranged in a mesh 90 which is thinner than the mesh 52 which defines the positions of the primary locations 54.

[0074] Voltando à FIG. 7, na operação 92, os tempos de deslocamento e seus gradientes determinados nas operações 62 e 80 para os tempos de deslocamento de fonte e tempos de deslocamento de detector, respectivamente, são implementados para determinar um ou mais parâmetros de feixes dos feixes que contribuíram para as frentes de ondas que emanaram da fonte de onda sísmica, passaram através de um ponto determinado dos pontos secundários definidos na operação 89, e chegaram na, ou próximo da localização de formação de imagem que corresponde à tabela de feixes obtida na operação 72. Estes parâmetros de feixes podem incluir, por exemplo, um ângulo de fonte incidente, um tempo de deslocamento de fonte, um tempo de deslocamento de detector, um ângulo de detector incidente, e/ou outros parâmetros de feixe. Pelo uso dos tempos de deslocamento e seus gradientes determinados para a fonte e para os detectores, a operação 92 pode determinar os parâmetros de feixes necessários sem acessar valores de parâmetro de feixe para uma ou mais localizações primárias que estejam próximas da localização secundária dada, e interpolar estes valores. Isto realçará a eficiência do método 46 reduzindo a quantidade de recursos de armazenamento e/ou de processamento necessários para determinar os parâmetros de feixes para a localização secundária determinada. Além disso, as implementações dos gradientes do tempo de deslocamento para determinar os parâmetros de feixes tendem a aliviar artefatos em imagens produzidas pelo método 46 introduzido para determinar parâmetros de feixes em localizações secundárias por meio de técnicas convencionais de interpolação. Em um modo de realização, a operação 92 é executada por um ou mais módulos da migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36 mostrados na FiG. 2 e descritos acima.[0074] Returning to FIG. 7, in operation 92, the displacement times and their gradients determined in operations 62 and 80 for the source displacement times and detector displacement times, respectively, are implemented to determine one or more beam parameters of the beams that contributed to the wave fronts that emanated from the seismic wave source, passed through a determined point of the secondary points defined in operation 89, and arrived at, or close to, the image formation location that corresponds to the beam table obtained in operation 72. These beam parameters can include, for example, an incident source angle, a source offset time, a detector offset time, an incident detector angle, and / or other beam parameters. By using the displacement times and their gradients determined for the source and the detectors, operation 92 can determine the necessary beam parameters without accessing beam parameter values for one or more primary locations that are close to the given secondary location, and interpolate these values. This will enhance the efficiency of method 46 by reducing the amount of storage and / or processing resources needed to determine beam parameters for the given secondary location. In addition, the implementations of displacement time gradients to determine beam parameters tend to alleviate artifacts in images produced by the method 46 introduced to determine beam parameters at secondary locations using conventional interpolation techniques. In one embodiment, operation 92 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36 shown in FiG. 2 and described above.

[0075] Em uma operação 94, a informação de imagem é determinada para a[0075] In an operation 94, the image information is determined for the

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 40/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 40/56

34/36 localização secundária determinada. Mais especificamente, os parâmetros de feixes determinados na operação 92 para os feixes que contribuíram para uma ou mais frentes de ondas que passaram através da localização secundária determinada e chegaram na localização de formação de imagem que corresponde à tabela de feixes obtida na operação 72 são usados para determinar a informação de imagem para a localização secundária determinada. Em um modo de realização, a informação de imagem é determinada dos parâmetros de feixes determinados na operação 92 substancialmente na mesma maneira que a informação é determinada para as localizações primárias na operação 88 (como explicado acima). Em um modo de realização, a operação 94 é executada por um ou mais módulos da migração, que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36, mostrados na FIG, 2 e descritos acima.34/36 secondary location determined. More specifically, the beam parameters determined in operation 92 for the beams that contributed to one or more wave fronts that passed through the determined secondary location and arrived at the image formation location that corresponds to the beam table obtained in operation 72 are used to determine the image information for the given secondary location. In one embodiment, the image information is determined from the beam parameters determined in operation 92 in substantially the same way as the information is determined for the primary locations in operation 88 (as explained above). In one embodiment, operation 94 is performed by one or more migration modules, which are the same or similar to migration modules 36, shown in FIG, 2 and described above.

[0076] Em uma operação 96 é determinado se a informação de imagem foi determinada para cada uma das localizações secundárias definidas na operação 84. Se a informação de imagem não foi determinada para cada uma das localizações secundárias, o método 46 retorna à operação 92 e as operações 92 e 94 são executadas em relação a uma localização secundária diferente. Se a informação de imagem foi determinada para cada uma das posições secundárias, então, o método 46 prossegue para a operação 88 acima mencionada. Em um modo de realização, a operação 96 é executada por um ou mais módulos de migração que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36, mostrados na FIG, 2 e descritos acima.[0076] In an operation 96 it is determined whether the image information was determined for each of the secondary locations defined in operation 84. If the image information was not determined for each of the secondary locations, method 46 returns to operation 92 and operations 92 and 94 are performed against a different secondary location. If the image information has been determined for each of the secondary positions, then method 46 proceeds to operation 88 mentioned above. In one embodiment, operation 96 is performed by one or more migration modules that are the same or similar to the migration modules 36, shown in FIG, 2 and described above.

[0077] Na operação 88 uma imagem do volume sísmico de interesse é formada da informação de imagem determinada nas operações 84 e 94. Esta imagem pode ser considerada um volume de imagem gerado discreto, ou pode ser empilhada com outras imagens do volume sísmico de interesse. Em um modo de realização, a operação 88 é executada por um ou mais módulos da migração, que são os mesmos ou similares aos módulos de migração 36, mostrados na FIG. 2 e descritos acima.[0077] In operation 88 an image of the seismic volume of interest is formed from the image information determined in operations 84 and 94. This image can be considered a discrete generated image volume, or it can be stacked with other images of the seismic volume of interest . In one embodiment, operation 88 is performed by one or more migration modules, which are the same or similar to migration modules 36, shown in FIG. 2 and described above.

[0078] Em uma operação 98 é determinado se uma imagem foi formada na operação 88 para cada uma das localizações de formação de imagem definidas na operação 48. Quando o método 46 estiver sendo executado por uma pluralidade de[0078] In an operation 98 it is determined whether an image was formed in operation 88 for each of the image formation locations defined in operation 48. When method 46 is being executed by a plurality of

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 41/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 41/56

35/36 nós de processamento trabalhando em paralelo, esta determinação pode incluir uma ou ambos dentre determinar se uma imagem foi formada na operação 88 para as localizações de formação de imagem atribuídas previamente a um nó de processamento determinado, e/ou determinar se uma imagem foi formada na operação 88 para cada uma das localizações de formação de imagem definidas na operação 48. Se for determinado que uma imagem não foi formada na operação 88 para cada uma das posições de formação de imagem, então, o método 46 retorna à operação 70, uma tabela de feixes que corresponda a uma localização de formação de imagem diferente é solicitada, e as operações 72, 74, 76, 80, 82, 84, 86, 88, 92, 94, e 96 são executadas para a tabela de feixes recém solicitada. Se for determinado na operação 98 que uma imagem foi formada na operação 88 para cada uma das localizações de formação de imagem, então, o método 46 prossegue. Se houver dados adicionais a serem migrados (por exemplo, de outro disparo do volume sísmico de interesse), então, essa migração é executada (por exemplo, de acordo com o método 46). Se não restar quaisquer dados a serem migrados, então, o método 46 prossegue para gerar as imagens formadas na operação 88 (para este e para outros disparos).35/36 processing nodes working in parallel, this determination can include one or both of determining whether an image was formed in operation 88 for the image formation locations previously assigned to a given processing node, and / or determining whether an image was formed in operation 88 for each of the imaging locations defined in operation 48. If it is determined that an image was not formed in operation 88 for each of the imaging positions, then method 46 returns to operation 70 , a beam table corresponding to a different imaging location is requested, and operations 72, 74, 76, 80, 82, 84, 86, 88, 92, 94, and 96 are performed for the beam table recently requested. If it is determined in operation 98 that an image was formed in operation 88 for each of the imaging locations, then method 46 continues. If there is additional data to be migrated (for example, from another trigger of the seismic volume of interest), then this migration is performed (for example, according to method 46). If no data remains to be migrated, then method 46 proceeds to generate the images formed in operation 88 (for this and other shots).

[0079] Caso o processo de migração/formação de imagem seja um processo de migração/formação de imagem de pilha e o método 46 prossiga a partir da operação 98 (por exemplo, porque não há mais dados para migrar), em uma operação 100, as imagens formadas na operação 88 são empilhadas. Uma vez as imagens empilhadas em uma única imagem de saída, a imagem empilhada é gerada em uma operação 102.[0079] If the migration / imaging process is a stack migration / imaging process and method 46 proceeds from operation 98 (for example, because there is no more data to migrate), in an operation 100 , the images formed in operation 88 are stacked. Once the images are stacked in a single output image, the stacked image is generated in one operation 102.

[0080] Caso o processo de migração/formação de imagem seja um processo de coleta de migração/formação de imagem, o método 46 prossegue da operação 98 para uma operação 104, na qual as imagens formadas na operação 88 são combinadas individualmente com imagens coletadas separadas correspondentes, de outros disparos que foram migrados (por exemplo, de acordo com o método 46), e são geradas como volumes de imagens coletadas separadas.[0080] If the migration / image formation process is a migration / image collection process, method 46 proceeds from operation 98 to operation 104, in which the images formed in operation 88 are combined individually with collected images corresponding separate shots from other shots that have been migrated (for example, according to method 46), and are generated as separate collected image volumes.

[0081] Embora a invenção tenha sido descrita em detalhe para a finalidade de[0081] Although the invention has been described in detail for the purpose of

Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 42/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 42/56

36/36 ilustração baseada no que é considerado, atualmente, como sendo os modos de realização os mais práticos e preferidos, deve ser compreendido que este detalhe é unicamente para essa finalidade e que a invenção não está limitada aos modos de realização apresentados, mas, ao contrário, é pretendida para abranger modificações e arranjos equivalentes que estejam dentro do espírito e do escopo das reivindicações anexas. Por exemplo, deve ser compreendido que a presente invenção contempla que, na medida do possível, umas ou várias características de qualquer modo de realização podem ser combinadas com umas ou mais características de qualquer outro modo de realização.36/36 illustration based on what is currently considered to be the most practical and preferred embodiments, it should be understood that this detail is for that purpose only and that the invention is not limited to the embodiments presented, but, on the contrary, it is intended to cover modifications and equivalent arrangements that are within the spirit and scope of the attached claims. For example, it should be understood that the present invention contemplates that, as far as possible, one or more characteristics of any embodiment can be combined with one or more characteristics of any other embodiment.

Claims (8)

1. Método de processamento de dados sísmicos, os dados sísmicos gerados a partir das frentes de ondas sísmicas que se propagam através do volume sísmico de interesse (12) de uma fonte (14) de frentes de ondas sísmicas e detectados nos detectores (16), caracterizado pelo fato de compreender:1. Seismic data processing method, the seismic data generated from the seismic wave fronts that propagate through the seismic volume of interest (12) from a source (14) of seismic wave fronts and detected in the detectors (16) , characterized by the fact of understanding: receber, uma solicitação de uma tabela de feixes que corresponde a uma localização de tabela (42) sobre uma superfície geográfica (40) do volume sísmico de interesse (12), de um nó de processamento (28) que esteja processando dados sísmicos para a migração, no qual uma tabela de feixes é um registro de um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes que formam frentes de ondas sísmicas chegando na, ou próximo da localização de tabela (42);receiving, a request for a beam table that corresponds to a table location (42) on a geographical surface (40) of the seismic volume of interest (12), from a processing node (28) that is processing seismic data for the migration, in which a beam table is a record of one or more beam parameters of one or more beams that form fronts of seismic waves arriving at, or close to, the table location (42); determinar se a tabela de feixes solicitada está incluída em um conjunto de tabelas de feixes armazenadas, onde o conjunto de tabelas de feixes armazenadas inclui uma ou mais tabelas de feixes armazenadas externamente a partir do nó de processamento (28); e iniciar a transmissão da tabela de feixes solicitada para o nó de processamento (28) caso a tabela de feixes solicitada esteja incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, e transmitir a informação para o nó de processamento (28) que inicia a computação da tabela de feixes solicitada pelo nó de processamento (28) se a tabela de feixes solicitada não estiver incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, em que o método compreende ainda:determining whether the requested beam table is included in a set of stored beam tables, where the set of stored beam tables includes one or more beam tables stored externally from the processing node (28); and start the transmission of the requested beam table to the processing node (28) if the requested beam table is included in the set of stored beam tables, and transmit the information to the processing node (28) that starts computing the beam table requested by the processing node (28) if the requested beam table is not included in the set of stored beam tables, where the method further comprises: (a) definir uma série de localizações primárias (54) dentro de um volume sísmico de interesse (12);(a) define a series of primary locations (54) within a seismic volume of interest (12); (b) determinar os tempos de deslocamento de um ou mais feixes que formam frentes de ondas sísmicas que passam através de uma das localizações primárias (54), onde os tempos de deslocamento compreendem tempos de deslocamento de um ou mais feixes entre uma fonte (14) e a localização primária (54) e os tempos de deslocamento de um ou mais feixes entre a localização primária(b) determining the displacement times of one or more beams that form fronts of seismic waves that pass through one of the primary locations (54), where the displacement times comprise displacement times of one or more beams between a source (14 ) and the primary location (54) and the displacement times of one or more beams between the primary location Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 44/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 44/56 2/3 (54) e os detectores (16);2/3 (54) and the detectors (16); (c) repetir (b) para cada uma das localizações primárias (54) dentro do volume sísmico de interesse (12);(c) repeat (b) for each of the primary locations (54) within the seismic volume of interest (12); (d) determinar gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre a fonte (14) e as localizações primárias dentro do volume sísmico de interesse (12) baseado, pelo menos em parte, nos tempos de deslocamento determinados dos feixes entre a fonte (14) as localizações primárias (54);(d) determine gradients of the displacement times of the beams between the source (14) and the primary locations within the seismic volume of interest (12) based, at least in part, on the determined displacement times of the beams between the source (14) primary locations (54); (e) determinar gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre as localizações primárias e os detectores (16) baseados, pelo menos em parte, nos tempos de deslocamento determinados dos feixes entre as localizações primárias (54) e os detectores (16);(e) determining gradients of the displacement times of the beams between the primary locations and the detectors (16) based, at least in part, on the determined displacement times of the beams between the primary locations (54) and the detectors (16); (f) determinar um ou mais parâmetros de feixes de um ou mais feixes através de uma localização (91) no volume sísmico de interesse (12) que não seja uma localização primária (54) baseado, pelo menos em parte, nos (i) os gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre a fonte (14) e as localizações primárias (54), (ii) os gradientes dos tempos de deslocamento dos feixes entre as localizações primárias (54) e os detectores (16), e (iii) uma posição espacial da localização (91) em relação a uma das localizações primárias.(f) determining one or more beam parameters of one or more beams through a location (91) on the seismic volume of interest (12) other than a primary location (54) based, at least in part, on (i) the gradients of the displacement times of the beams between the source (14) and the primary locations (54), (ii) the gradients of the displacement times of the beams between the primary locations (54) and the detectors (16), and (iii ) a spatial position of the location (91) relative to one of the primary locations. 2. Método de acordo com a reivindicação 1, caracterizado pelo fato de que, se a tabela de feixes solicitada não estiver incluída no conjunto de tabelas de feixes armazenadas, o método compreende, adicionalmente, armazenar a tabela de feixes solicitada, após a computação pelo nó de processamento (28), com o conjunto de tabelas de feixes armazenadas.2. Method according to claim 1, characterized by the fact that, if the requested beam table is not included in the set of stored beam tables, the method additionally comprises storing the requested beam table, after computation by processing node (28), with the set of stored beam tables. 3. Método de acordo com a reivindicação 1, caracterizado pelo fato de que o conjunto armazenado de tabelas de feixes é armazenado de maneira distribuída.3. Method according to claim 1, characterized by the fact that the stored set of beam tables is stored in a distributed manner. 4. Método de acordo com a reivindicação 1, caracterizado pelo fato de que o conjunto armazenado de tabelas de feixes é armazenado em um arquivo de armazenamento centralizado.4. Method according to claim 1, characterized by the fact that the stored set of beam tables is stored in a centralized storage file. 5. Método de acordo com a reivindicação 1, caracterizado pelo fato de5. Method according to claim 1, characterized by the fact that Petição 870190031149, de 01/04/2019, pág. 45/56Petition 870190031149, dated 04/01/2019, p. 45/56 3/3 que o nó de processamento (28) é o único nó de processamento (28) que está processando os dados sísmicos para migração.3/3 that the processing node (28) is the only processing node (28) that is processing the seismic data for migration. 6. Método de acordo com a reivindicação 1, caracterizado pelo fato de que o nó de processamento (28) é um de uma pluralidade de nós de processamento (28) que estão processando os dados sísmicos para migração.6. Method according to claim 1, characterized by the fact that the processing node (28) is one of a plurality of processing nodes (28) that are processing the seismic data for migration. 7. Método de acordo com a reivindicação 1, caracterizado pelo fato de que o um ou mais parâmetros de feixes compreenderem um ou mais de um tempo de deslocamento, uma amplitude, uma fase ou um ângulo de incidência.Method according to claim 1, characterized in that the one or more beam parameters comprise one or more of a displacement time, an amplitude, a phase or an angle of incidence. 8. Sistema (20) configurado para processar dados sísmicos, o sistema sendo caracterizado pelo fato de que compreende pelo menos um nó de processamento (28) e sendo configurado para executar o método como definido em qualquer uma das reivindicações 1 a 7.8. System (20) configured to process seismic data, the system being characterized by the fact that it comprises at least one processing node (28) and being configured to execute the method as defined in any one of claims 1 to 7.

Family

ID=

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US8219321B2 (en) System and method for migrating seismic data
US6819628B2 (en) Wave migration by a krylov space expansion of the square root exponent operator, for use in seismic imaging
US7725266B2 (en) System and method for 3D frequency domain waveform inversion based on 3D time-domain forward modeling
US8335651B2 (en) Estimation of propagation angles of seismic waves in geology with application to determination of propagation velocity and angle-domain imaging
US8082107B2 (en) Methods and computer-readable medium to implement computing the propagation velocity of seismic waves
BRPI0918020B1 (en) seismic exploration methods
BR112017020991B1 (en) SEISMIC DATA PROCESSING METHOD AND SYSTEM, AND COMPUTER READABLE RECORDING MEDIA
BRPI0908351B1 (en) method for determining a horizon volume
Meles et al. Reconstructing the primary reflections in seismic data by Marchenko redatuming and convolutional interferometry
RU2010103987A (en) METHODS AND SYSTEMS FOR PROCESSING MICROSEISMIC DATA
BR112013017762B1 (en) methods and system for seismic exploration and for making seismic surveys of mixed sources over the subsurface region, for seismic acquisition with simultaneous sources and for seismic exploration
BR112014024617B1 (en) METHODS AND SYSTEMS FOR OPTIMUM STACKING OF SEISMIC DATA
BR112016019718B1 (en) METHOD FOR USE IN SEISMIC EXPLORATION, COMPUTING APPARATUS PROGRAMMED TO PERFORM THE SAID METHOD AND STORAGE MEDIA OF NON-TRANSIENT PROGRAM ENCODED WITH INSTRUCTIONS
BR102013014470A2 (en) Surface related multiple elimination for variable depth seismographic cables
GB2412436A (en) Imaging steep-sloping geologic interfaces using prismatic reflections
WO2018031113A1 (en) Tomographically enhanced full wavefield inversion
BR102013014787A2 (en) Method, system, and one or more computer readable storage media
BR112012022909B1 (en) METHODS OF HYDROCARBON EXPLORATION WITHIN THE PREDETERMINATE VOLUME OF EARTH
CN108845355A (en) Seismic migration imaging method and device
WO2013093468A2 (en) Full waveform inversion quality control method
van der Neut et al. Target-enclosed seismic imaging
WO2013093467A1 (en) Method of, and apparatus for, full waveform inversion
BR102013032530A2 (en) "4d repeatability indicator based on trigger lighting for seismic acquisition"
Presti et al. Probabilistic location of seismic sequences in heterogeneous media
Aldawood et al. The possibilities of least-squares migration of internally scattered seismic energy