<Desc/Clms Page number 1>
t'invention a pour.objet un dispositif réglable spéciale- ment destiné à supporter les documents en lecture, en sorte de libérer les mains et d'immobiliser lesdits documents d'une ma- nière confortable et rationnelle.
Ce dispositif est à usage domestique ou.commercial et peut' à cet effet, être présenté sous des formes constructives très différentes.
Substantiellement, ce dispositif est constitué par la combinaison d'une potence stable, d'un porte-documents monté sur le bras horizontal de la potence et de moyens pour permettre au bras horizontal de ladite potence d'être déplacé, respective- ment réglé en hauteur, de tourner autour d'un axe vertical et d'être calé dans toute position angulaire convenable, de tourner autour de son propre 'axe longitudinal et d'être calé dans
<Desc/Clms Page number 2>
toute position correspondant ;\ l'orientation correcte du porte- documents dont il est solidaire.
La potence comprtera générale- ment une base de grande stabilité, un montant vertical télesce- pique, un moyen pour libérer, respectivement- solidariser les éléments cou-lissants du dispositif télescopique et un bras ho- risontal pourvu d'un moyen de calage approprié.
Le porte-documents peut être déboute forme dûment adaptée aux applications envisagées, .ce porte-documents pouvant être conditionna d'une manière telle que le dispositif puisse être utilisé à gauche ou à droite du siège ou de la table. Les moyens de réglage et de calage sont essentiellement variables et seront généralement réalisés par des vis de serrage coopérant avec des supports appropriés.
Dans l'application du dispositif, objet de l'invention, aux usages domestiques., plus spécialement pour permettre la lecture commode lorsque le lecteur occupe un fauteuil, la potence sera établie d'une telle manière que sa base, tout en étant-de grande stabilité, soit maintenue en dehors des pieds du fauteuil, cependant que la branche horizontale de la. potence soit amenée à distance correcte du lecteur. Ladite branche horizontale en porte-à-faux de la potence présentera une longueur suffisante pour permettre au porte-documents d'être amené bien en face du lecteur, mène dans le cas d'un fauteuil relativement large.
Le porte-documents sera généralement monté coulissant sur ledit bras horizontal afin d'être -bien ajusté, et la latte d'arrêt sur laquelle repose le bord inférieur de l'ouvrage en lecture pourra être soit montée à charnières, soit rendue amovible d'une telle manière que ledit dispositif puisse se placer à gauche ou à droite du 1 ecteur. en remplissant .sa fonction exactement dans les mêmes conditions de confort et de stabilité.
Pour des applications de caractère plus commercial, notamment pour supporter les documents à transcrire par dactylo- graphie, les parties constitutives dudit objet de l'invention
<Desc/Clms Page number 3>
peuvent être réalisées de manière plus simple, moinsartistique et directement adaptée à leur fonction, la base, la potence et le porte-documents pouvant ôtre/doterminés en forme, en dimensions et en exécution au prorata des conditions optima auxquelles sont soumis les documents à transcrire par dactylographie.
On pourra, dans des buts artistiques ou économiques, faire usage de tout matériau approprie.
Les caractéristiques du dispositif, objet de 1'.invention, ressortiront davantage des exécutions décrites en détail ci-après à simple titre d'exemple sans aucun caractère limitatif et en se référant aux dessins annexés, dans lesquels : là figure 1 représente une vue perspective d'une exécution du dispositif de l'invention, plus spécialement à usage domestique; la figure 2 es t une vue de face du dispositif de là figure 1; la figure 3 en est une vue en plan ; la figure 4 en est une vue latérale; les figures 5, 6, 7 et 8 sont des figures semblables, respectivement, aux figures 1 à 4, mais se rapportant à une exé-. cution plus spécialement à usage commercial.
Dans l'exécution des figures 1 à 4, la potence est réalisée; substantiellement -car une base 1 formée, n l'occurrence, par une barre repliée en forme de triangle à sommets arrondis et dont les deux bouts libres sont redressés de manière à former deux petits montants 2-3 entre lesquels est fermement fixée la partie inférieure d'un montant tubulaire 4. Dans ce montant tubulaire est susceptible de coulisser une tige .2 formant donc avec ledit tube 4 des éléments télescopiques dont le tube 4. est fixe et la tige 1 est mobile.
Le bout supérieur du tube est garni d'une virole profilée 6 latéralememt traversée par une vis de pression 7 Permettant de caler fermement ladite tige .2 dans toute position convenable. Sur ladite tige 1 est montéun petit manchon-butée 8 pourvu d'une vis de pression 9. En dévissant ladite vis de
<Desc/Clms Page number 4>
pression 9, le manchon 8 peut coulisser sur la tige 5 et y être imebilisé fermement par serrage de ladite vis 9.
La tige 5 est supérieurement terminée par un élément tubulaire 10 en forme de T dont la branche verticale est fermement solidarisée à la tige 5, par exemple par une tubulure d'accouplement 11 et la bran- che horizontale est traversée par la barre ronde 12 formant le bras horizontal en porte-à-faux de la potence. Le bout de ladite barre 12 adjacent à la pièce en T est fileté et, sur ce bout fileté, est engagé un bouton de pression 13. Les deux bouts de la branche horizontale de la pièce en T 10 portent des viroles de plus grand diamètre 14-15.
Entre la vis de pression 13 et la virole 14, sur la partie correspondante de la barre 12, est engagée une rondelle 16 d'une matière relativement adhérente ca- pable de favoriser le calage de la barre 116 par la vis de pres- sion 13, Sur la partie en porte-à-faux de ladite barre 12 est fixé-un profilé 17, par exemple une cornière dont le bout adja- cent à la virole 12' porte également une virole 18 et, entre, ces deux viroles, sur la partie correspondante de la barre 12, est également interposée une rondelle en une matière adhérente 19 semblable à la-susdite rondelle intercalaire 16. Cette disposi- tion complète le moyen de calage énergique du bras horizontal 12 de la potence, ce qui est.indispensable en raison de la sol- licitation par le poids de l'ouvrage en lecture.
Sur ledit profilé 17 est monté coulissant un chevalet 20 formé par un cadre entre- toisé et présentant une latte inférieure 21 servant d'arrêt et de support au bord inférieur de l'ouvrage. Dans la forme d'exécution représentée aux figures 1 à 4, la latte-support 21 présente une section en cornière et l'aile dorsale porte deux crochets 22-23 par lesquels ladite latte-support 21 peut être solidarisée a l'un des deux bords longitudinaux du chevalet proprement dit 20.
Comme il résulte clairement des figures 1 à 4, ce dispo- sitif peut donc se placer très aisément en avant d'un siège,
<Desc/Clms Page number 5>
par exemple un fautoil, d'une telle manière que ledit chevalet
20-21 puisse être amené rapidement en position correcte devant le lecteur, La hauteur du'chevalet est déterminée par la position du manchon-butée 8. venant reposer sur la' virole profilée 6. Cotte disposition perriet de dévisser légèrement la vis de bression
7 et, ainsi, de tourner la potence autour de l'axe longitudinal du montant 4 sans en modifier la hauteur. Ce sera, notamment, le cas lorsque le lecteur voudra. déplacer momentanément le dispositif en l'écartant du fauteuil.
Pendant la lecture, le disposjtif peut être immobilisé par la vis de pression 7. La distance du chevalet 20-21 par rapport au lecteur pourra être réglée par ro- tation autour de l'axe longitudinal ----.------.--' du montant 4 en dévissant la vis de pression. La position du chevalet 20-21 par rapport à l'axe optique moyen sera rélgée par glissement dudit chevalet le long du profilé 17. Enfin, l'inclinaison du chevalet 20-,21 sera obtenue par déplacement angulaire autour de l'axe longitudinal du bras horizontal 12 en dévissant la vis de pression 13.
Lorsque l'inclinaison'correcte est atteinte, ledit chevalet 'et le bras horizontal de .la potence peuvent être dament calés par serrage, énergique de ladite vis de pression 13. Ainsi le .lecteur.pourra placer l'ouvrage en lecture dans une position ri- goureusement correcte et/lire normalement sans fatigue, tout en étant libéré de l'obligation de supporter l'ouvrage pendant la lecture.
Il va de soi que cet exemple n'est pas limitatif et que chacune des parties constitutives qui viennent d'être décrites en détail peut être réalisée sous des variantes de forme et de dimensions infiniment variables pour autant que l'on réalise une disposition équivalente ou. de fonction équivalente.
Dans l'exemple des figures 5 à 8,on a réalisé un tel dispo- sitif-support simplifie spécialement adapté, en l'occurrence, pour l'équipement des bureaux en vue de rendre le support de documents à transcrire indépendant de la table de dactylographie
<Desc/Clms Page number 6>
et/de la machine à écrire, c'est-à-dire aussi indépendant des vibrations qui, dans les dispositifs connus, sont souvent rendues impraticables par la fatigue des yeux qu'ils provoquent. Confie le support réglable, objet de l'invention,
prend appui directe- ment sur le sol et que sa disposition en forme de potence permet d'amener le document à transcrire dans une position rationnelle, on réalise, ipsofecto, un nouvel équipement de bureau spéciale- ment, à l'usage des dactylographes.
Dans l'exécution représentée à titre d'exemple, on retrouve donc une base stable 24 sur laquelle est fermement fixé un montant 25. Sur ce montant est susceptible de coulisser une pièce d'ac- couplement 26 comportant un alésage vertical 27 et un alésage horizontal 28. Par ce dernier, ladite pièce d'accouplement- 27 est montée sur le bout décolleté 29 d'une barre horizontale 30; ledit bout décolleté 29 est fileté, et, sur ce bout fileté, est engagée une vis de pression 31 avec interposition d'une bague de serrage 32.
L'alésage vertical 27 est tel qu'il recoupe par- tiellement l'alésage horizontal 28 en sorte que, lorsque la vis 31 est vissée, elle produit un effet de pression entre les parties croisées du montant 25 et de la brre horizontale 30 et le calage .énergique et l'immobilisation de ladite barre 30 sur ledit montant 25.
Par ce moyen unique,, on a donc sensiblement simplifié la construction de la potence et les moyens de réglage et de fixa- tion de celle-ci. La barre horizontale 30 est redressée à son bout libre et terminée par une rotule :il. Le chevalet 34 comporte, en l'occurrence, une traverse relativement large 35 pourvue d'un orifice central 36 de diamètre moindre que celui de la rotule @ 33. et une défermation de ladite traverse au droit dudit erifice afin de former un logement pour ladite rotule 33, laquelle est maintenue dans ce logement par une plaquette rapportée 17 fixée à ladite traverse 35'? par exemple par des boulons 38-39 et des écrous, respectivement 40-41.
<Desc/Clms Page number 7>
On obtient donc, tout comme dans le dispositif plus com- plexe précédent, que le chevalet- 34 peut être réglé en hauteur par desserrage de la vis 31 et coulissement de la pièce d'accouple- ment 27 le long du montant vertical 25; en distance, par rota- et tion du bras horizontal 30 autour dudit montant /en inclinaison par le dispositif à rotule qui vient d'être décrit.
Egalement, cette exécution simplifiée peut être modifiée par le choix de ,parties constitutives de toutes autres forme et dimensions.
L'invention s'étend a toutes exécutions généralement quel- conques pour autant que soient réalisés des dispositifs équiva- lents ou de fonction équivalente.
REVENDICATIONS.
1.- Dispositif ajustable peur documents en lecture, ca- ractérisé en ce qu'il consiste substantiellement en la combinaison d'une potence comportant une base de grande stabilité, un mortant vertical réglable en hauteur et un bras horizontal en porte-à- faux capable de tourner autour de son axe longitudinal et d'un chevalet orientable monté sur ledit bras horizontal dans le but , correcte exprès de supporter un document en lecture, en position/et par- faitement réglable.
<Desc / Clms Page number 1>
the object of the invention is an adjustable device specially intended to support documents in reading, so as to free the hands and immobilize said documents in a comfortable and rational manner.
This device is for domestic or commercial use and can 'for this purpose, be presented in very different constructive forms.
Essentially, this device is constituted by the combination of a stable bracket, of a document holder mounted on the horizontal arm of the bracket and of means to allow the horizontal arm of said bracket to be moved, respectively adjusted in height, to rotate about a vertical axis and to be wedged in any suitable angular position, to rotate about its own longitudinal axis and to be wedged in
<Desc / Clms Page number 2>
any corresponding position; \ the correct orientation of the document holder to which it is attached.
The bracket will generally comprise a base of great stability, a telescopic vertical upright, a means for releasing, respectively securing the sliding elements of the telescopic device and a horizontal arm provided with an appropriate wedging means.
The document holder can be upright in a form duly adapted to the envisaged applications, this document holder can be conditioned in such a way that the device can be used on the left or on the right of the seat or of the table. The adjustment and setting means are essentially variable and will generally be produced by clamping screws cooperating with appropriate supports.
In the application of the device, object of the invention, to domestic uses., More especially to allow convenient reading when the reader occupies a chair, the bracket will be established in such a way that its base, while being-de great stability, is maintained outside the legs of the chair, while the horizontal branch of the. stem is brought to the correct distance from the reader. Said cantilevered horizontal branch of the gallows will have a sufficient length to allow the document holder to be brought right in front of the reader, in the case of a relatively wide chair.
The document holder will generally be mounted to slide on said horizontal arm in order to be well adjusted, and the stop slat on which the lower edge of the reading book rests can be either mounted on hinges or made removable from such a way that said device can be placed to the left or to the right of the 1 ector. while fulfilling its function in exactly the same conditions of comfort and stability.
For applications of a more commercial nature, in particular for supporting documents to be transcribed by typing, the constituent parts of said subject of the invention
<Desc / Clms Page number 3>
can be produced in a simpler, less artistic way and directly adapted to their function, the base, the bracket and the document holder being able to be / endowed in shape, in dimensions and in execution in proportion to the optimum conditions to which the documents to be transcribed are subject by typing.
Any suitable material may be used for artistic or economic purposes.
The characteristics of the device, object of 1'.invention, will emerge more from the embodiments described in detail below by way of example without any limiting nature and with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 represents a perspective view an embodiment of the device of the invention, more especially for domestic use; Figure 2 is a front view of the device of Figure 1; Figure 3 is a plan view; Figure 4 is a side view; Figures 5, 6, 7 and 8 are similar figures, respectively, to Figures 1 to 4, but relating to an example. cution more especially for commercial use.
In the execution of Figures 1 to 4, the bracket is produced; substantially -for a base 1 formed, in this case, by a folded bar in the shape of a triangle with rounded tops and whose two free ends are straightened so as to form two small uprights 2-3 between which is firmly fixed the lower part a tubular upright 4. In this tubular upright is capable of sliding a rod .2 therefore forming with said tube 4 telescopic elements of which the tube 4 is fixed and the rod 1 is movable.
The upper end of the tube is lined with a profiled ferrule 6 laterally crossed by a set screw 7 allowing said rod to be firmly wedged .2 in any suitable position. On said rod 1 is mounted a small stop sleeve 8 provided with a pressure screw 9. By unscrewing said screw of
<Desc / Clms Page number 4>
pressure 9, the sleeve 8 can slide on the rod 5 and be firmly immobilized there by tightening said screw 9.
The rod 5 is superiorly terminated by a tubular element 10 in the form of a T, the vertical branch of which is firmly secured to the rod 5, for example by a coupling pipe 11 and the horizontal branch is crossed by the round bar 12 forming the cantilevered horizontal arm of the gallows. The end of said bar 12 adjacent to the T-piece is threaded and, on this threaded end, a pressure button is engaged 13. The two ends of the horizontal branch of the T-piece 10 carry ferrules of larger diameter 14 -15.
Between the pressure screw 13 and the ferrule 14, on the corresponding part of the bar 12, is engaged a washer 16 of a relatively adherent material capable of promoting the wedging of the bar 116 by the pressure screw 13. , On the cantilevered part of said bar 12 is fixed a profile 17, for example an angle iron whose end adjacent to the ferrule 12 'also carries a ferrule 18 and, between, these two ferrules, on the corresponding part of the bar 12, is also interposed a washer made of an adherent material 19 similar to the aforementioned intermediate washer 16. This arrangement completes the energetic wedging means of the horizontal arm 12 of the bracket, which is essential. due to the weight solicitation of the reading book.
On said section 17 is slidably mounted a trestle 20 formed by a braced frame and having a lower slat 21 serving as a stop and support for the lower edge of the work. In the embodiment shown in Figures 1 to 4, the support slat 21 has an angle section and the dorsal wing carries two hooks 22-23 by which said support slat 21 can be secured to one of the two longitudinal edges of the bridge itself 20.
As can be seen clearly from FIGS. 1 to 4, this device can therefore be placed very easily in front of a seat,
<Desc / Clms Page number 5>
for example a Fautoil, in such a way that said easel
20-21 can be quickly brought into the correct position in front of the reader. The height of the horse is determined by the position of the stop sleeve 8. coming to rest on the profiled ferrule 6. This allows you to slightly unscrew the set screw
7 and, thus, to turn the stem around the longitudinal axis of the upright 4 without modifying its height. This will be the case, in particular, when the reader wishes. momentarily move the device away from the chair.
During reading, the device can be immobilized by the pressure screw 7. The distance of the easel 20-21 in relation to the reader can be adjusted by rotation around the longitudinal axis ----.----- -.-- 'of upright 4 by unscrewing the pressure screw. The position of the easel 20-21 relative to the mean optical axis will be adjusted by sliding said easel along the section 17. Finally, the inclination of the easel 20-, 21 will be obtained by angular displacement around the longitudinal axis of the horizontal arm 12 by unscrewing the pressure screw 13.
When the correct inclination is reached, said easel and the horizontal arm of the gallows can be damentally wedged by tightening, vigorously, of said pressure screw 13. Thus the .reader will be able to place the book being read in a position. rigorously correct and / read normally without fatigue, while being freed from the obligation of supporting the work while reading.
It goes without saying that this example is not limiting and that each of the constituent parts which have just been described in detail can be produced in variants of infinitely variable shape and dimensions as long as an equivalent arrangement is made or . of equivalent function.
In the example of FIGS. 5 to 8, such a simplified support device has been produced, specially adapted, in this case, for the equipment of offices with a view to making the support for documents to be transcribed independent of the writing table. typing
<Desc / Clms Page number 6>
and / of the typewriter, that is to say also independent of the vibrations which, in known devices, are often rendered impracticable by the fatigue of the eyes which they cause. Entrusts the adjustable support, object of the invention,
rests directly on the ground and its arrangement in the form of a gallows allows to bring the document to be transcribed in a rational position, we realize, ipsofecto, a new office equipment especially, for the use of typists.
In the execution shown by way of example, there is therefore a stable base 24 on which is firmly fixed an upright 25. On this upright is capable of sliding a coupling part 26 comprising a vertical bore 27 and a bore. horizontal 28. By the latter, said coupling piece- 27 is mounted on the neck end 29 of a horizontal bar 30; said neckline end 29 is threaded, and, on this threaded end, is engaged a pressure screw 31 with the interposition of a clamping ring 32.
The vertical bore 27 is such that it partially intersects the horizontal bore 28 so that, when the screw 31 is screwed in, it produces a pressure effect between the crossed parts of the upright 25 and the horizontal brre 30 and the .energic setting and immobilization of said bar 30 on said upright 25.
By this unique means, the construction of the bracket and the means for adjusting and fixing the latter have therefore been substantially simplified. The horizontal bar 30 is straightened at its free end and terminated by a ball joint: il. The easel 34 comprises, in this case, a relatively wide cross member 35 provided with a central orifice 36 of smaller diameter than that of the ball 33. and a defermation of said cross member to the right of said erifice in order to form a housing for said ball 33, which is held in this housing by an attached plate 17 fixed to said cross member 35 '? for example by bolts 38-39 and nuts, respectively 40-41.
<Desc / Clms Page number 7>
It is therefore obtained, as in the previous more complex device, that the easel 34 can be adjusted in height by loosening the screw 31 and sliding the coupling piece 27 along the vertical upright 25; in distance, by rotation of the horizontal arm 30 around said upright / in inclination by the ball-and-socket device which has just been described.
Also, this simplified execution can be modified by the choice of constituent parts of any other shape and dimensions.
The invention extends to all executions, generally whatever, provided that equivalent devices or of equivalent function are produced.
CLAIMS.
1.- Device adjustable for reading documents, charac- terized in that it consists essentially of the combination of a bracket comprising a base of great stability, a vertical mortant adjustable in height and a horizontal cantilever arm. capable of rotating around its longitudinal axis and of an orientable easel mounted on said horizontal arm for the express purpose of supporting a document in reading, in position / and perfectly adjustable.