BE534562A - - Google Patents

Info

Publication number
BE534562A
BE534562A BE534562DA BE534562A BE 534562 A BE534562 A BE 534562A BE 534562D A BE534562D A BE 534562DA BE 534562 A BE534562 A BE 534562A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
holes
insole
air
foot
covered
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE534562A publication Critical patent/BE534562A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B7/00Footwear with health or hygienic arrangements
    • A43B7/06Footwear with health or hygienic arrangements ventilated
    • A43B7/08Footwear with health or hygienic arrangements ventilated with air-holes, with or without closures
    • A43B7/084Footwear with health or hygienic arrangements ventilated with air-holes, with or without closures characterised by the location of the holes
    • A43B7/088Footwear with health or hygienic arrangements ventilated with air-holes, with or without closures characterised by the location of the holes in the side of the sole

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On sait qu'il est recommandable d'assurer une aération intérieure des chaussures au niveau de la plante du pied. Cette aération est particu- lièrement utile pour les chaussures à semelle imperméable, par exemple en caoutchouc naturel ou synthétique ou en matière souple imperméable équiva- lente et surtout pour les chaussures de sport de ce genre , telles que les chaussures des types dits "tennis" et "basket". 



   On est ainsi conduit à prévoir des passages ou canaux de circula- tion d'air dans la semelle et des orifices latéraux   assurant   de ces passages avec l'extérieur. Cependant, l'obtention de ces passages d'air dans la semelle se heurte à bien des difficultés pratiques qui ré- sultent de la faible épaisseur de la semelle et des inconvénients que pré- sente la disposition d'orifices presque au ras du sol à travers lesquels peuvent pénétrer l'eau, la poussière ou la boue. 



   L'invention a pour objet un nouveau dispositif assurant l'aération intérieure des chaussures dans des conditions pratiques qui ne présentent pas les inconvénients observés avec les dispositifs   propDsés   juqu'à présent. 



   La caractéristique essentielle de l'invention consiste en ce que les passages de circulation, au lieu d'être prévus dans la semelle imper- méable d'usure comme on l'a déjà proposé, sont ménagés dans une semelle intérieure, tandis que la semelle imperméable en caoutchouc ou matière équivalente conserve la constitution habituelle et n'a pas besoin de re- oevoir une épaisseur plus grande permettant d'y ménager des canaux. La chaussure comportera donc une semelle d'usure imperméable qui pourra être conçue pour remplir uniquement son rôle de semelle d'usure, tandis que la circulation de l'air incombera seulement à la semelle intérieure qui pourra être établis pour remplir ce rôle. 



   Les passages d'air pourront être constitués soit par une série de canaux séparés, soit par un réseau de canaux communiquant entre eux, soit encore par une combinaison de ces deux moyens. Ils pourront être prévus sur la face inférieure de la semelle intérieure qui sera alors perméable ou comportera des perforations verticales pour permettre l'accès de l'air à l'intérieur de la chaussure. Ils pourront aussi être prévus sur la face supérieure de la   .semelle   intérieure. 



   Une autre caractéristique de l'invention consiste en ce que le faisceau ou le réseau de canaux de circulation d'air communique avec l'extérieur par des trous ménagés latéralement dans l'empeigne de la chaussure au-dessus de la semelle d'usure, donc déjà à une certaine distance du sol. 



   Pour protéger ces trous d'empeigne contre la pénétration des poussières et des boues, l'invention prévoit le collage, sur la partie perforée dé l'empeigne, d'une bande extérieure comportant des encoches orientées vers le haut en regard des trous et le recouvrement de cette bande à encoches par une bande continue de protection s'élevant jusqu'au-dessus du   niveau   des trous,   de   sorte que ceux-ci communiquent avec l'extérieur à traversins encoches par des orifices qui se trouvent au niveau du bord supérieur de la bande à encoches. Les deux bandes ci-dessus peuvent d'ailleurs être remplacées par une bande unique comportant, sur sa face interne, des gorges de passage d'air orientées vers le haut et jouant le rôle des encoches ci-dessus.

   Les bandes de recouvrement peuvent s'étendre plus ou moins vers le haut pour que les orifices d'entrée   d'air   soient à une niveau suffisant au-dessus du sol ; en particulier, l'invention pourra être appliquée aux-chaussures à empeigne étanche dites "brodequins" et, dans ce cas, les bandes de protection pourront s'étendre vers le haut jusqu'à la cheville, par exemple jusqu'à la pastille de renforcement généralement prévue sur l'empeigne au niveau de la cheville, et c'est alors à cette hauteur que 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 se trouveront les orifices d'entrée d'air. 



     Se%on   une forme d'exécution qui parait particulièrement avantageuse, les trous d'entrée d'air sont prévus dans la région de la voûte plantaire du pied et sur le bord interne de la chaussure, c'est-à-dire sur le bord gauche pour le pied droit et sur le bord droit pour le pied gauche. Ces trous se trouvent avantageusement en regard d'un support de la voûte plantaire si un tel support est prévu; ce support pourra comporter des canaux faisant communiquer les trous d'accès avec les passages prévus dans la semelle intérieure proprement dite.

   La disposition des trous d'empeigne dans une zone limitée diminue encore les   risques,de   pénétration de la poussière ou de la boue et améliore l'aspect de la chaussure, surtout si cette zone est celle du bord interne de la voûte plantaire car alors elle se trouve en retrait au-dessous du pied et est très peu apparente. 



   Pour bien faire comprendre l'invention, on en décrira ci-après, des   exemples   d'exécution en référence au dessin annexé, dans lequel : la figure 1 est une vue de côté d'une chaussure selon l'invention sans les bandes extérieures; la figure 2 est une vue analogue d'une chaussure finie dont la bande de protection a été arrachée en partie pour laisser apparaître la bande à encoches; la figure 3 est une vue de dessous de la semelle intérieure de la chaussure; la figure 4 est une coupe selon la ligne IV-IV de la figure 1; la figure 5 montre une chaussure selon une variante d'exécution; la figure 6 est une vue par en dessous de la semelle intérieure de cette chaussure; la figure 7 est une coupe selon la ligne VII-VII de la figure 5 ;

   la figure 8 est une vue analogue d'une chaussure sans ses bandes extérieures avec canaux de circulation d'air sur la face supérieure de la semelle intérieure; la figure 9 est une vue de dessus de la   semelleiintérieure   correspondante avec le support- de voûte plantaire; et la figure   10   est une vue de coté du support de voûte plantaire, prévu au-dessus de la semelle intérieure. 



   Dans l'exemple   d'@@écution   des figures 1 à 4, on a indiqué en 1 la semelle d'usure en caoutchouc ou matière équivalente, en 2   l'empeigne   et en 3 des trous d'entrée d'air prévus à travers l'empeigne au-dessus de la semelle d'usure 1 et au niveau d'une semelle intérieure 4 qui présente sur sa face inférieure des rainures transversales 5 aboutissant aux trous 3. Des trous verticaux 6 à travers la semelle 4 sont ménagés de place en place dans les rainures 5 pour permettre à l'air de traverser cette semelle intérieure 4 et de parvenir sous la plante du pied. 



   L'ampeigne de la chaussure est recouverte, dans la région de ses trous 3, d'une bande 7 (figure 2), comportant, en régard de   chaque-%trou   3 une encoche 8 ouverte vers le haut. Cette bande est recouverte d'une bande de protection continue 9, de sorte que les encoches 8 ne communiquent avec l'extérieur que par le haut et que poussière et la boue du sol ne peuvent pénétrer à travers les trous 3. Les bandes 7 et 9 pourraient être remplacées par une bande unique présentant 'sur sa face interne des canaux jouant le rôle des encoches 8. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'exemple d'exécution des figures 5 à 7 montre une variante de l'application du même principe. La semelle d'usure a été encore indiquée en 1 et l'empeigne en 2, mais les trous 10 de l'empeigne, sont limités à la région de la voûte plantaire sur le côté interne de la chaussure, la figure 5 représentant le côté gauche d'une chaussure pour le pied droit. 



   La zone des trous 10 est recouverte d'une bande à encoches 11 analogue à la bande 7 mais limitée à cette zone et cette bande est recouverte à son tour d'une bande de protection 12. Dans cet exemple, on a supposé que la semelle intérieure 13 est constituée par une feuille de matière conve- nable percée de trous 14 et portant sur sa face inférieure des Tressages séparés 15 entre lesquels peut circuler l'air pénétrant par les trous 10. 



   Les bossages situés vers la zone des trous 10 et indiqués en 16 peuvent être un peu plus hauts que les autres pour relever la semelle en cet endroit de façon qu'elle forme un support de voûte plantaire. 



   L'exemple d'exécution représenté aux figures 8 à 10 ne diffère guère du précédent que par la disposition de la semelle intérieure 17 qui présente des rainures 18 sur sa face supérieure, ces rainures communiquant avec les trous 10 à travers des canaux 19 ménagés dans un support 20 de voûte plantaire disposé au-dessus de la semelle 17 dans la région interne de la voûte plantaire. La semelle 17 peut être recouverte d'une semelle première perméable 21 recouvrant et dissimulant les rainures 18. 



   REVENDICATIONS. 



   1, Dispositif pour l'aération intérieure des chaussures caractérisé par des passages de circulation d'air dans l'épaisseur d'une semelle intérieure, disposée au-dessus de la semelle d'usure, ces passages communiquant avec l'extérieur par des trous d'accès d'air ménagés dans l'empeigne au-dessus de la semelle d'usure.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   We know that it is advisable to provide interior ventilation of the shoes at the level of the sole of the foot. This ventilation is particularly useful for shoes with impermeable soles, for example of natural or synthetic rubber or of an equivalent impermeable flexible material and especially for sports shoes of this kind, such as shoes of the so-called "tennis" types. and "basket".



   This leads to the provision of air circulation passages or channels in the sole and lateral orifices providing these passages with the outside. However, obtaining these air passages in the sole comes up against many practical difficulties which result from the small thickness of the sole and the drawbacks presented by the arrangement of orifices almost flush with the ground. through which water, dust or mud can penetrate.



   The object of the invention is a new device ensuring the interior ventilation of shoes under practical conditions which do not have the drawbacks observed with the devices proposed until now.



   The essential characteristic of the invention consists in that the circulation passages, instead of being provided in the impermeable wear sole as has already been proposed, are provided in an insole, while the sole waterproof rubber or equivalent material retains the usual constitution and does not need to receive a greater thickness to provide channels. The shoe will therefore have an impermeable outsole which can be designed to fulfill only its role of outsole, while the air circulation will fall only to the insole which can be established to fulfill this role.



   The air passages can be formed either by a series of separate channels, or by a network of channels communicating with one another, or even by a combination of these two means. They may be provided on the underside of the insole which will then be permeable or will include vertical perforations to allow access of air to the interior of the boot. They could also be provided on the upper face of the inner sole.



   Another characteristic of the invention consists in that the bundle or network of air circulation channels communicates with the outside through holes formed laterally in the upper of the boot above the outsole, therefore already at a certain distance from the ground.



   To protect these vamp holes against the penetration of dust and sludge, the invention provides for the bonding, on the perforated part of the vamp, of an outer band comprising notches facing upward facing the holes and the upper. covering of this notched strip by a continuous protective strip rising to above the level of the holes, so that the latter communicate with the outside through notched bolsters by orifices which are located at the level of the upper edge notched tape. The above two bands can moreover be replaced by a single band comprising, on its internal face, air passage grooves oriented upwards and playing the role of the above notches.

   The cover strips may extend more or less upwards so that the air inlet openings are at a sufficient level above the ground; in particular, the invention may be applied to shoes with a waterproof upper called "brodequins" and, in this case, the protective bands may extend upwards to the ankle, for example to the padding. reinforcement generally provided on the vamp at the ankle, and it is then at this height that

 <Desc / Clms Page number 2>

 the air intake holes will be located.



     According to an embodiment which appears particularly advantageous, the air inlet holes are provided in the region of the plantar arch of the foot and on the internal edge of the shoe, that is to say on the left edge for the right foot and on the right edge for the left foot. These holes are advantageously located opposite a support for the arch of the foot if such a support is provided; this support may include channels making the access holes communicate with the passages provided in the insole proper.

   The arrangement of the vamp holes in a limited area further reduces the risks of penetration of dust or mud and improves the appearance of the shoe, especially if this area is that of the inner edge of the arch of the foot because then it is set back below the foot and is very inconspicuous.



   In order to make the invention fully understood, examples of execution thereof will be described below with reference to the accompanying drawing, in which: FIG. 1 is a side view of a shoe according to the invention without the outer bands; FIG. 2 is a similar view of a finished shoe, the protective strip of which has been partially torn off to reveal the notched strip; Figure 3 is a bottom view of the insole of the shoe; Figure 4 is a section along the line IV-IV of Figure 1; FIG. 5 shows a shoe according to an alternative embodiment; FIG. 6 is a view from below of the insole of this shoe; Figure 7 is a section along the line VII-VII of Figure 5;

   FIG. 8 is a similar view of a shoe without its outer bands with air circulation channels on the upper face of the insole; Figure 9 is a top view of the corresponding inner sole with the arch support; and FIG. 10 is a side view of the arch support, provided above the insole.



   In the example of the execution of FIGS. 1 to 4, the outsole of rubber or equivalent material has been indicated at 1, at 2 the upper and at 3 the air inlet holes provided through the upper above the outsole 1 and at the level of an insole 4 which has transverse grooves 5 on its underside leading to the holes 3. Vertical holes 6 through the sole 4 are left in place in place in the grooves 5 to allow air to pass through this insole 4 and to reach under the sole of the foot.



   The upper of the shoe is covered, in the region of its holes 3, with a strip 7 (FIG. 2), comprising, facing each hole 3, a notch 8 open upwards. This strip is covered with a continuous protective strip 9, so that the notches 8 communicate with the outside only from the top and that dust and mud from the ground cannot penetrate through the holes 3. The strips 7 and 9 could be replaced by a single strip having 'on its internal face channels playing the role of notches 8.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The exemplary embodiment of FIGS. 5 to 7 shows a variant of the application of the same principle. The outsole has been further indicated in 1 and the upper in 2, but the holes 10 in the upper, are limited to the region of the arch of the foot on the inner side of the shoe, with Figure 5 showing the side left of a shoe for the right foot.



   The zone of the holes 10 is covered with a notched strip 11 similar to the strip 7 but limited to this zone and this strip is in turn covered with a protective strip 12. In this example, it is assumed that the sole The interior 13 is formed by a sheet of suitable material pierced with holes 14 and bearing on its underside separate braids 15 between which can circulate the air entering through the holes 10.



   The bosses located towards the area of the holes 10 and indicated at 16 may be a little higher than the others to raise the sole in this place so that it forms a support for the arch of the foot.



   The exemplary embodiment shown in Figures 8 to 10 hardly differs from the previous one except in the arrangement of the insole 17 which has grooves 18 on its upper face, these grooves communicating with the holes 10 through channels 19 formed in an arch support 20 disposed above the sole 17 in the internal region of the arch. The sole 17 may be covered with a permeable insole 21 covering and concealing the grooves 18.



   CLAIMS.



   1, Device for the interior ventilation of shoes characterized by air circulation passages in the thickness of an insole, arranged above the outsole, these passages communicating with the outside through holes air vents in the upper above the outsole.


    

Claims (1)

2,Dispositif selon la revendication 1, dans lequel la zone de l'empeigne où se trouvent les trous d'air est recouverte extérieurement par une bande qui comporte des encoches. orientées vers le haut en regard des trous et qui est elle-même recouverte d'une bande continue de protection. 2, Device according to claim 1, wherein the area of the upper where the air holes are located is covered on the outside by a strip which has notches. facing upward facing the holes and which is itself covered with a continuous protective strip. 3. Dispositif selon la revendication 1, dans lequel la zone de l'empeigne où se trouvent les trous d'air est recouverte extérieurement par une bande présentant sur sa face intérne des gorges ouvertes vers le haut en regard des trous de l'empeigne. 3. Device according to claim 1, wherein the area of the upper where the air holes are located is covered on the outside by a strip having on its internal face grooves open upwards facing the holes in the upper. 4. Dispositif selon la revendication 1, dans lequel les trous d'accès d'air à travers l'empeigne sont prévus dans la région de la voûte plantaire du pied. The device of claim 1, wherein the air access holes through the upper are provided in the region of the arch of the foot. 5. Dispositif selon la revendication 1, dans lequel les trous d'accès d'air à travers l'empeigne sont prévus du côté interne de la chaussure, c'est-à-dure du côté gauche pour le pied droit et du côté droit pour le pied gauche. 5. Device according to claim 1, wherein the air access holes through the upper are provided on the inner side of the shoe, that is to say hard on the left side for the right foot and on the right side. for the left foot. 6. Dispositif selon la revendication 1, dont la semelle intérieure comporte une surépaisseur formant voûté plantaire dans laquelle sont ménagés des canaux pour permettre l'entrée d'air à partir des trous d'accès dans l'empeigne. 6. Device according to claim 1, the insole of which comprises an extra thickness forming an arch of the plantar in which channels are formed to allow the entry of air from the access holes in the upper. 7. Dispositif selon la revendication 1, dont la semelle intérieure comporte une garniture séparée formant voûte plantaire dans laquelle sont ménagés des canaux pour permettre l'entrée d'air à partir des trous d'accès dans l'empeigne. <Desc/Clms Page number 4> 7. Device according to claim 1, the insole of which comprises a separate lining forming the arch of the foot in which channels are formed to allow the entry of air from the access holes in the upper. <Desc / Clms Page number 4> 8. Dispositif selon la revendication 1, dans lequel les passages de circulation d'air de la semelle intérieure sont prévus sur la face inférieure de cette semelle qui comporte des trous percés dans ces passages. 8. Device according to claim 1, wherein the air circulation passages of the insole are provided on the underside of this sole which has holes drilled in these passages. 9. Dispositif selon la revendication 1, dans lequel les passages de circulation d'air de la semelle intérieure sont prévus sur la face supérieure de cette semelle intérieure recouverte d'une semelle première perméable. 9. Device according to claim 1, wherein the air circulation passages of the insole are provided on the upper face of this insole covered with a permeable insole. 10. Dispositif selon la revendication 1 et l'une des sous-revendications 2-3, dans lequel les bandes de recouvrement sont prolongées vers le haut pour que les orifices d'entrée d'air ouverts à l'extérieur se trouvent à un niveau élevé au-dessus du sol. 10. Device according to claim 1 and one of sub-claims 2-3, wherein the covering strips are extended upwards so that the air inlet openings open to the outside are at a level. high above the ground. RESUME, Dispositif pour l'aération intérieure des chaussures avec passages de circulation d'air prévus dans l'épaisseur d'une semelle intérieure et communiquant avec l'extérieur, par des trous dans l'empeigne. en annexe 1 dessin. ABSTRACT, Device for the interior ventilation of shoes with air circulation passages provided in the thickness of an insole and communicating with the outside, through holes in the upper. in appendix 1 drawing.
BE534562D BE534562A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE534562A true BE534562A (en)

Family

ID=165876

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE534562D BE534562A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE534562A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1074193A1 (en) * 1999-08-04 2001-02-07 Opal Limited Ventilated footwear

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1074193A1 (en) * 1999-08-04 2001-02-07 Opal Limited Ventilated footwear
WO2001010257A1 (en) * 1999-08-04 2001-02-15 Opal Limited Ventilated footwear

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1468621B1 (en) Footwear
CA2614787C (en) Waterproof vapor-permeable shoe
US6874251B2 (en) Waterproofed vapor-permeable sole for shoes
EP0619959B1 (en) Waterproof transpiring sole for footgear
JP5043272B2 (en) Breathable shoes and method for manufacturing the same
EP0657116B1 (en) Innerboot for skiboot
EP0651953B1 (en) Sports shoe with an at least partially elastic lining
FR2903866A1 (en) RESPIRO-SEALED SHOE
CH688255A5 (en) snowboard boot.
FR2850251A1 (en) Waterproof shoe for use on foot has cup with wall that projects laterally and upwardly from the cup bottom, and extends around the toe region and the heel region
FR2803179A1 (en) Shoe having waterproof lining sleeve and water drainer
EP3079516B1 (en) Method for producing a footwear item having a shoe provided with an external upper
US7234248B2 (en) Footwear
EP2162030B1 (en) Item of footwear with ventilated sole
BE534562A (en)
CH325066A (en) Shoe fitted with a ventilation device
FR2923361A3 (en) MULE OF BATH.
EP1250859A1 (en) Sole for a shoe
CH639830A5 (en) Sports shoe with stitched reinforcement elements and method for manufacturing it
FR2810208A1 (en) Waterproof boot comprises ankle with open lower end fixed to inner sole and waterproof covering sleeve stitched inside ankle to form seam
FR2473279A1 (en) Interior footwear with separate sole - has leather trim for vertical sides of inner sole sewn to edges
FR2621787A1 (en) Article of footwear including a pocket between the two layers of a platform (insert) insole
BE552691A (en)
CH338117A (en) Sole of a shoe
FR2769183A1 (en) Shoe sole having specific shape