BE417909A - - Google Patents

Info

Publication number
BE417909A
BE417909A BE417909DA BE417909A BE 417909 A BE417909 A BE 417909A BE 417909D A BE417909D A BE 417909DA BE 417909 A BE417909 A BE 417909A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
valve
pilot
gas
controlled
burner
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE417909A publication Critical patent/BE417909A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23NREGULATING OR CONTROLLING COMBUSTION
    • F23N1/00Regulating fuel supply
    • F23N1/08Regulating fuel supply conjointly with another medium, e.g. boiler water
    • F23N1/087Regulating fuel supply conjointly with another medium, e.g. boiler water using mechanical means
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23NREGULATING OR CONTROLLING COMBUSTION
    • F23N2225/00Measuring
    • F23N2225/08Measuring temperature

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Feeding And Controlling Fuel (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Sûreté de veilleuse et régulateur pour appareils chauffés au gaz. 



   La présente invention est relative à une sûreté de veilleuse et un régulateur pour appareils chauffés au gaz, com- portant une soupape à gaz principale, montée en amont du   br@-   leur et commandée par un thermostat chauffé par la flamme de la veilleuse. L'invention consiste à donner à la soupape à gaz principale actionnée par le thermostat, la forme d'une soupape à deux sièges, un siège de fermeture et un siège de réglage, et à brancher entre ces deux sièges la conduite de gaz allant à la veilleuse.

   La disposition est telle qu'après allumage de la. flamme de la veilleuse, la soupape quitte son siège de fermeture, de façon que le gaz puisse passer au   br@-   leur, tandis que lors d'un échauffement ultérieur du thermostat   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la soupape se déplace vers le siège de réglage. Quand la pression ou le pouvoir calorifique du gaz croit alors, la veilleuse chauffe davantage et la soupape thermostatique étran- gle le débit de gaz au brûleur et à la veilleuse, de sorte qu'on maintient au brûleur un chauffage constant.

   Le disposi- tif conforme à l'invention assure donc par un moyen simple un réglage du chauffage, qui tient compte des variations du pouvoir calorifique et de la densité du gaz, et il constitue en   semé   temps une sûreté contre l'écoulement de gaz non   brûlé   en cas d'extinction de la flamme de la veilleuse. 



   Le dessin annexé représente plusieurs exemples d'exé- cution de l'invention. 



   Fig. 1 montre un dispositif de réglage et de sûreté pour un chauffe-liquide. 



   Fig. 2 montre un dispositif analogue. 



   Fig. 3 montre un dispositif de sûreté et de réglage, également pour chauffe-liquide. 



   Dans une conduite d'entrée de gaz 11 allant à un brûleur 10 sont montées deux soupapes 12 et 13 dont l'une, 12, est actionnée par un diaphragme 14,   m@   par le courant d'eau à chauffer, et dont l'autre, 13, est actionnée par un étrier bimétallique 15. La soupape thermostatique 13 coopère avec deux sièges de soupape 16,   17   dont l'un, 16, est un siège de fermeture et dont l'autre, 17, est un siège de réglage. L'eau entre par une conduite 18 dans une chambre 19 située en-dessous du diaphragme 14 et passe par un étranglement 20 dans un chauffe-eau 31.

   La pression en aval de l'étranglement 20 est amenée par une dérivation 22 dans une chambre 23 située au- dessus du diaphragme 14, de sorte que la différence de pres- sion créée par l'étranglement agit sur le diaphragme et la 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 soupape à gaz 12 s'ouvre à l'encontre d'un ressort 24 aussi- tôt que l'eau commence à circuler par le chauffe-eau. En amont de la soupape 12 est branchée une conduite à gaz de veilleuse 25 allant à une veilleuse 26 dont la flamme chauffe l'étrier thermostatique 15. 27 est une soupape située dans la conduite à gaz de veilleuse 25 et accouplée à la soupape prin- cipale 12. De l'espace compris entre les deux soupapes 12 et 13 part une conduite à gaz d'allumage 29 contenant une soupa- pe de retenue 28 et allant à la veilleuse. 



   Pour la mise en service, on ouvre d'abord un robinet 30 de la conduite à gaz de veilleuse 25 et on allume la flamme de la veilleuse qui chauffe le thermostat 15, de sorte que la soupape 13 se soulève de son siège de fermeture 16 jusqu'à ce que finalement elle vienne appuyer sur le siège de réglage 17. Lorsqu'on laisse alors passer de l'eau par le chauffe-eau, la soupape à gaz 12 s'ouvre et soulève en   même   temps, en s'ouvrant,la soupape 27 qui étrangle le débit de gaz à la conduite à gaz de veilleuse. La flamme de la veilleuse baisse alors et le thermostat est moins chauffé, de sorte que la soupape 13 se soulève de son siège de réglage 17 et du gaz peut passer au brûleur.

   Les soupapes 12, 13 étant ouvertes, il passe aussi du   gaz.par   la conduite à gaz d'allumage 29 à la veilleuse 26, de sorte que la flamme étranglée de celle- ci augmente de nouveau. Si la pression ou le pouvoir calorifi- que de gaz augmente alors, le thermostat s'échauffe davantage du fait que la flamme de la veilleuse devient plus grande ou plus chaude. Par suite, la soupape 13 se rapproche de son siège de réglage 17 et étrangle l'admission de gaz au brûleur principal et par conséquent aussi à la veilleuse. La flamme de chauffage devient ainsi plus petite et la soupape 13 se rouvre un peu et s'arrête finalement dans une position telle   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 que le chauffage voulu soit assuré. Le chauffage dépend ainsi du débit de gaz allant par la conduite à gaz d'allumage 29 à la veilleuse 26.

   On peut donc régler l'effet du brûleur en faisant varier un étranglement 32. La soupape de retenue 28 empêche que, lorsque la soupape principale 12 est fermée, il puisse circuler du gaz par la conduite à gaz de veilleuse au brûleur 10. Il est avantageux que le siège de fermeture 16 de la soupape 13 soit petit, étant donné qu'un petit siège permet d'assurer une meilleure étanchéité, et que le siège de réglage 17 de la soupape soit grand pour qu'il suffise d'avoir une petite course de réglage. 



   La Fig. 2 montre un dispositif analogue à celui de la Fig. 1, avec la seule différence   qu'au   lieu de deux soupa- pes on n'en emploie qu'une seule. L'eau arrive en 18', tra- verse une soupape régulatrice 34 et passe à un chauffe-eau (non représenté)   d'où   elle est amenée par une conduite 35 à l'ajutage de départ. L'espace en amont de l'étranglement   20'   communique par une douille 36 avec l'espace 23' situé au- dessus du diaphragme 14' et l'espace en aval de l'étrangle- ment communique avec l'espace situé en-dessous du diaphragme. 



  Dans la conduite de gaz 11' allant au brûleur 10' il n'est prévu qu'une seule soupape 13' qui est influencée tant par le diaphragme 14' que par l' étrier thermostatique 15' et qui est accouplée non rigidement à la tige de soupape 39. 16' est le siège de fermeture et 17' le siège de réglage de la soupape 13'. Entre les deux est branchée la conduite à gaz d'allumage 29'. Quand il ne circule pas d'eau et que la veil- leuse est éteinte, la soupape 13' est serrée contre son siège de fermeture 16' par un ressort 24'. Lorsqu'on allume la flam- me de veilleuse au bout du tuyau de veilleuse 26', le bras libre de l'étrier thermostatique s'abaisse, mais la soupape      

 <Desc/Clms Page number 5> 

 reste ouverte car le thermostat comprime seulement un ressort 38.

   Toutefois., quand on ouvre alors le robinet d'eau, de ma- nière qu'il circule de l'eau dans le chauffe-eau, la tige de soupape 39 est tirée de haut en bas et la soupape 13' se sé- pare de son siège de fermeture 16', de sorte qu'il peut passer du gaz au brûleur 10. Si la pression du gaz   crott   ou si le pouvoir calorifique augmente., le thermostat s'échauffe davan- tage et s'abaisse de manière que la soupape 13' approche de plus en plus du siège de réglage   17'.   L'admission de gaz au brûleur 10' est ainsi étranglée à l'avenant. A l'aide d'un organe d'étranglement 32' on peut encore régler le chauffage de l'appareil. En outre, un ressort 40 est de préférence in- tercalé entre la tige de soupape 39 et la soupape 13'. 



   Sur la Fig. 3 sont désignées respectivement par 13" et 12" la soupape à commande thermostatique et la soupape commandée par la circulation d'eau. En amont de la soupape 12" est dérivée une conduite à gaz de veilleuse 25" dans laquelle est logée une soupape à double siège 42 actionnée tant par la soupape 12" que par le thermostat 15". Lorsque, la soupape 12" étant fermée, on allume la flamme de la veilleuse 26tt le thermostat 15" s'échauffe et repousse la soupape 13" du siège de fermeture   16"   vers le siège de réglage 17". La soupape 42, accouplée à la soupape 13" par un ressort ou organe analogue, est alors actionnée de manière à étrangler l'admission de gaz à la veilleuse, de sorte que la flamme de la veilleuse diminue. 



  La disposition peut être telle que l'admission de gaz à la veilleuse soit commandée de manière qu'il subsiste au siège de réglage 17" une fente étroite qui suffit juste à laisser pas- ser au brûleur 10" une quantité de gaz suffisant pour l'allu- mage. En faisant varier la position du siège de la soupape 42 1 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 on peut régler cette quantité de gaz d'allumage. Quand l'eau circule dans le chauffe-eau, la soupape 12" s'ouvre, tandis   . que   la soupape 42 se ferme, de sorte que la veilleuse n'est plus alimentée que par la conduite de gaz d'allumage 29" branchée entre les deux sièges de soupape 16" et   17".   



   REVENDICATIONS --------------------------- 
1) Sûreté de veilleuse et régulateur pour appareils chauffés au gaz, dont la soupape à gaz principale commandée par un thermostat influencé par la flamme de veilleuse, a la forme d'une soupape à deux sièges, un siège de fermeture et un siège de réglage, entre lesquels est branchée la conduite de gaz allant à la veilleuse.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Safety pilot and regulator for gas-heated appliances.



   The present invention relates to a pilot safety device and a regulator for gas-heated appliances, comprising a main gas valve, mounted upstream of the burner and controlled by a thermostat heated by the pilot flame. The invention consists in giving the main gas valve actuated by the thermostat, the form of a valve with two seats, a closing seat and an adjusting seat, and connecting between these two seats the gas line going to the night light.

   The arrangement is such that after switching on the. pilot flame, the valve leaves its closing seat, so that the gas can pass to the burner, while in the event of a subsequent heating of the thermostat @

 <Desc / Clms Page number 2>

 the valve moves to the adjustment seat. When the pressure or calorific value of the gas then increases, the pilot heats up further and the thermostatic valve shuts off the gas flow to the burner and pilot, so that the burner is kept constantly heated.

   The device according to the invention therefore ensures by a simple means an adjustment of the heating, which takes account of the variations in the calorific value and the density of the gas, and at the same time it constitutes a security against the flow of non-gas. burnt if the pilot flame goes out.



   The accompanying drawing represents several exemplary embodiments of the invention.



   Fig. 1 shows an adjustment and safety device for a liquid heater.



   Fig. 2 shows a similar device.



   Fig. 3 shows a safety and adjustment device, also for liquid heaters.



   In a gas inlet pipe 11 going to a burner 10 are mounted two valves 12 and 13, one of which, 12, is actuated by a diaphragm 14, m @ by the stream of water to be heated, and of which the another, 13, is actuated by a bimetallic yoke 15. The thermostatic valve 13 cooperates with two valve seats 16, 17, one of which, 16, is a closing seat and the other, 17, is an adjustment seat. . The water enters through a pipe 18 into a chamber 19 located below the diaphragm 14 and passes through a constriction 20 into a water heater 31.

   The pressure downstream of the constriction 20 is brought through a bypass 22 into a chamber 23 located above the diaphragm 14, so that the pressure difference created by the constriction acts on the diaphragm and the pressure.

 <Desc / Clms Page number 3>

 gas valve 12 opens against a spring 24 as soon as water begins to flow through the water heater. Upstream of the valve 12 is connected a pilot gas line 25 going to a pilot 26, the flame of which heats the thermostatic yoke 15. 27 is a valve located in the pilot gas line 25 and coupled to the main valve. cipale 12. From the space between the two valves 12 and 13 leaves an ignition gas line 29 containing a check valve 28 and going to the pilot.



   For commissioning, first a valve 30 of the pilot gas line 25 is opened and the pilot flame is ignited which heats the thermostat 15, so that the valve 13 rises from its closing seat 16 until finally it comes to press the adjustment seat 17. When water is then allowed to pass through the water heater, the gas valve 12 opens and lifts at the same time, opening , the valve 27 which throttles the gas flow to the pilot gas line. The pilot flame then lowers and the thermostat is less heated, so that the valve 13 rises from its adjustment seat 17 and gas can pass to the burner.

   With the valves 12, 13 open, gas also passes through the ignition gas line 29 to the pilot 26, so that the constricted flame thereof increases again. If the gas pressure or calorific value then increases, the thermostat will heat up further as the pilot flame becomes larger or hotter. As a result, the valve 13 moves closer to its adjustment seat 17 and throttles the admission of gas to the main burner and therefore also to the pilot. The heating flame thus becomes smaller and the valve 13 reopens a little and finally stops in such a position @

 <Desc / Clms Page number 4>

 that the desired heating is provided. The heating thus depends on the gas flow going through the ignition gas line 29 to the pilot light 26.

   The effect of the burner can therefore be adjusted by varying a throttle 32. The check valve 28 prevents that, when the main valve 12 is closed, gas can flow through the pilot gas line to the burner 10. It is advantageous that the closing seat 16 of the valve 13 is small, since a small seat allows a better seal, and the adjustment seat 17 of the valve is large so that it suffices to have a small adjustment stroke.



   Fig. 2 shows a device similar to that of FIG. 1, with the only difference that instead of two valves, only one is used. The water arrives at 18 ', passes through a regulating valve 34 and passes to a water heater (not shown) from where it is supplied by a line 35 to the starting nozzle. The space upstream of the constriction 20 'communicates by a sleeve 36 with the space 23' located above the diaphragm 14 'and the space downstream of the constriction communicates with the space located below. below the diaphragm.



  In the gas line 11 'going to the burner 10' only one valve 13 'is provided which is influenced both by the diaphragm 14' and by the thermostatic yoke 15 'and which is not rigidly coupled to the rod valve 39. 16 'is the closing seat and 17' the adjustment seat of the valve 13 '. Between the two is connected the ignition gas pipe 29 '. When no water is circulating and the pilot is off, the valve 13 'is clamped against its closing seat 16' by a spring 24 '. When the pilot flame is ignited at the end of the 26 'pilot pipe, the free arm of the thermostatic yoke is lowered, but the valve

 <Desc / Clms Page number 5>

 remains open because the thermostat only compresses a spring 38.

   However, when the water tap is then opened so that water circulates through the water heater, the valve stem 39 is pulled up and down and the valve 13 'is released. guard from its closing seat 16 ', so that it can pass gas to the burner 10. If the gas pressure crots or if the calorific value increases, the thermostat heats up further and decreases. that the valve 13 'approaches more and more the adjustment seat 17'. The gas admission to the burner 10 'is thus constricted to match. With the aid of a throttle member 32 ', the heating of the device can still be adjusted. Further, a spring 40 is preferably interposed between the valve stem 39 and the valve 13 '.



   In Fig. 3 are designated respectively by 13 "and 12" the thermostatically controlled valve and the valve controlled by the water circulation. Upstream of the valve 12 "is branched a pilot gas line 25" in which is housed a double-seat valve 42 actuated both by the valve 12 "and by the thermostat 15". When, the valve 12 "being closed, the flame of the pilot light 26 is ignited and the thermostat 15" heats up and pushes the valve 13 "from the closing seat 16" towards the adjustment seat 17 ". The valve 42, coupled to the valve 13 "by a spring or the like is then actuated so as to throttle the admission of gas to the pilot burner, so that the pilot flame decreases.



  The arrangement may be such that the gas inlet to the pilot burner is controlled so that there remains at the adjustment seat 17 "a narrow slit which is just sufficient to allow the burner 10" to pass a sufficient quantity of gas for the gas. ignition. By varying the position of the valve seat 42 1

 <Desc / Clms Page number 6>

 this quantity of ignition gas can be adjusted. As water circulates through the water heater, valve 12 "opens, while valve 42 closes, so that the pilot is only supplied with the 29" ignition gas line connected. between the two valve seats 16 "and 17".



   CLAIMS ---------------------------
1) Pilot safety and regulator for gas-heated appliances, of which the main gas valve controlled by a thermostat influenced by the pilot flame, is in the form of a valve with two seats, a shut-off seat and an adjustment seat , between which is connected the gas line going to the pilot.


    

Claims (1)

2) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'une conduite allant à la veilleuse et branchée en amont d'une seconde soupape obturatrice est commandée par une soupape qui après la fermeture de la soupape obturatrice est amenée à la position de fermeture. 2) Device according to claim 1, characterized in that a pipe going to the pilot and connected upstream of a second shutter valve is controlled by a valve which after closing of the shutter valve is brought to the closed position. 3) Dispositif suivant la revendication 2, caractérisé en ce que l'admission de gaz à la veilleuse est commandée par une soupape de manière que la soupape à deux sièges laisse en- core subsister - même quand la soupape obturatrice d'amont est fermée - une étroite fente de réglage par laquelle peut passer une quantité de gaz suffisante pour produire l'allumage au brûleur. 3) Device according to claim 2, characterized in that the gas admission to the pilot is controlled by a valve so that the two-seat valve still leaves - even when the upstream shutter valve is closed - a narrow adjustment slot through which a sufficient quantity of gas can pass to produce ignition at the burner. 4) Dispositif suivant la revendication 3, caractérisé en ce que la soupape commandant la conduite de veilleuse est commandée tant par la soupape obturatrice d'amont que par la soupape régulatrice à commande thermostatique. 4) Device according to claim 3, characterized in that the valve controlling the pilot pipe is controlled both by the upstream shutter valve and by the thermostatically controlled regulating valve. 5) Dispositif suivant la revendication 1, 'comportant une soupape actionnée par la circulation d'eau, caractérisé @ <Desc/Clms Page number 7> en ce que la soupape à deux sièges est commandée., en dehors du thermostat, par le dispositif de commande (diaphragme) actionné par la circulation d'eau. 5) Device according to claim 1, 'comprising a valve actuated by the circulation of water, characterized @ <Desc / Clms Page number 7> in that the two-seat valve is controlled, apart from the thermostat, by the control device (diaphragm) operated by the water circulation. 6) S@reté de veilleuse et régulateur pour appareils chauffés au gaz., en substance comme ci-dessus décrit avec référence au dessin annexé. 6) Pilot burner and regulator safety device for gas heated appliances., Substantially as described above with reference to the accompanying drawing.
BE417909D BE417909A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE417909A true BE417909A (en)

Family

ID=80525

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE417909D BE417909A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE417909A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE417909A (en)
JP3569118B2 (en) Water heater
US2215520A (en) Water heater and control
US2484301A (en) Safety control
BE568179A (en)
BE426958A (en)
US682345A (en) Automatic cut-off of gas-service pipes.
CH327905A (en) Device for adjusting the flow of a gas
US2040229A (en) Pilot controlled valve
US2114666A (en) Automatic temperature control device
US3467119A (en) Thermostatic control device
BE507643A (en)
BE428637A (en)
JP3765917B2 (en) Water heater
US2028372A (en) Vapor stove construction
CH288016A (en) Gas burner with automatic device to stop the flow of the supply line.
BE542050A (en)
BE410602A (en)
BE421127A (en)
BE440527A (en)
US973647A (en) Controlling apparatus for water-heaters.
FR2485174A3 (en) Continuous flow water heater - has water vol. controller for inflow of high pressure chamber and delay valve in outflow as part of low water safety set=up
BE439004A (en)
GB247823A (en)
BE522541A (en)