BE407056A - - Google Patents

Info

Publication number
BE407056A
BE407056A BE407056DA BE407056A BE 407056 A BE407056 A BE 407056A BE 407056D A BE407056D A BE 407056DA BE 407056 A BE407056 A BE 407056A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piston
flow meter
drawer
crank
liquid
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE407056A publication Critical patent/BE407056A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01FMEASURING VOLUME, VOLUME FLOW, MASS FLOW OR LIQUID LEVEL; METERING BY VOLUME
    • G01F3/00Measuring the volume flow of fluids or fluent solid material wherein the fluid passes through the meter in successive and more or less isolated quantities, the meter being driven by the flow
    • G01F3/02Measuring the volume flow of fluids or fluent solid material wherein the fluid passes through the meter in successive and more or less isolated quantities, the meter being driven by the flow with measuring chambers which expand or contract during measurement
    • G01F3/04Measuring the volume flow of fluids or fluent solid material wherein the fluid passes through the meter in successive and more or less isolated quantities, the meter being driven by the flow with measuring chambers which expand or contract during measurement having rigid movable walls
    • G01F3/14Measuring the volume flow of fluids or fluent solid material wherein the fluid passes through the meter in successive and more or less isolated quantities, the meter being driven by the flow with measuring chambers which expand or contract during measurement having rigid movable walls comprising reciprocating pistons, e.g. reciprocating in a rotating body
    • G01F3/16Measuring the volume flow of fluids or fluent solid material wherein the fluid passes through the meter in successive and more or less isolated quantities, the meter being driven by the flow with measuring chambers which expand or contract during measurement having rigid movable walls comprising reciprocating pistons, e.g. reciprocating in a rotating body in stationary cylinders
    • G01F3/18Measuring the volume flow of fluids or fluent solid material wherein the fluid passes through the meter in successive and more or less isolated quantities, the meter being driven by the flow with measuring chambers which expand or contract during measurement having rigid movable walls comprising reciprocating pistons, e.g. reciprocating in a rotating body in stationary cylinders involving two or more cylinders

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Fluid Mechanics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Reciprocating Pumps (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Compteur écoulement, à plusieurs pistons. 



   L'objet de la présente invention est un camp volumétrique d'écoulement, à quatre pistons, approprié mesure exacte de liquides présentant une faible   visoosi   
Le but de l'invention est l'obtention de la grande exactitude de mesure aux diverses vitesses de pa ge et le maintien permanent de cette exactitude. 



   L'inexactitude de la mesure, provoquée par 1 variations de vitesse de l'écoulement du liquide, a sa principale dans le défaut d'étanchéïté des organes de d tribution et de mesure. Les fuites de liquide, dues à c défaut d'étanchéïté, dépendent, toutes les conditions r tant égales, d'une part de la perte de pression dans le compteur, perte qui augmente à mesure qu'augmentent les sistanoes passives, d'autre part de la dimension des au de contact de l'organe de distribution. De plus,   l'exao   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de la mesure dépend du fonctionnement,absolument exempt de chocs, de tous les organes,   c'est-à-dire   de l'absence de coups mécaniques et hydrauliques dans l'appareil de mesure. 



   L'inexactitude de la mesure, qui se fait sentir après une longue durée d'utilisation, a sa cause dans l'usure des éléments de mesure, ou dans une usure telle des organes de distribution qu'elle vient augmenter le défaut   d'étanchéité:   dans ces organes. En ce qui concerne l'usure, on s'efforce de donner aux éléments de mesure des dimensions telles qu'ils ne soient pratiquement sujets à aucune usure, et d'établir des organes de distributions tels que leur résistance de frot- tement et leur vitesse de   déplacement   soient aussi faibles que possible, ce qui constitue en même temps une condition favorable à la réduction de l'usure. 



   Suivant la nouvelle invention, le but mentionné ci-dessus est atteint grâce à une disposition particulière de quelques pièces du compteur, dont les gelions sont com- binées par une interdépendance multiple. L'ensemble du comp- teur d'écoulement se trouve ainsi considérablement   perfee-     tionné.   



     C'est   avant tout le tiroir de distribution qui doit présenter un petit diamètre et être déchargé le plus possible, pour arriver à une faible résistance. Cela entrai- ne des bords de fermeture peu étendus, une faible pression spécifique, une petite vitesse pérphérique et une usure faible et régulière. 



   Le tiroir offre en outre l'avantage de permettre de séparer complètement du flux liquide la chambre de la manivelle, et de ménager, pour l'entrée at la sortie du liquide, des canaux très courts et presque rectilignes. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



    'uette   disposition est également avantageuse pour l'éva tion, hors de la chambre de mesure, de l'air qui aurai y pénétrer accidentellement. 



   Comme il a été dit ci-dessus, les pièces de nées à la mesure ne doivent non plus être sujettes à a usure, ce qui entraînerait tout particulièrement une m cation de la   oourse   des pistons. Dans les cas où la   co@   est directement limitée par le mécanisme à   manivelle,e   condition ne se trouve pas remplie, car les pièces du   canisme   à manivelle sont toujours sujettes à une usure même dans des systèmes où la course du piston est limi par des butées fixes, il se produit, surtout dans les pareils de grande dimension, une certaine usure,   beauc   plus faible toutefois que dans le cas précédent, provo par les chocs sur les faces de contact.

   L'amortissemen des mouvements du piston, qui a déjà lieu dans les pos extrêmes par le tiroir de distribution, n'est pas suff et le but de la présente invention est d'amortir le pl possible les chocs d'origine mécanique et hydraulique. mécanisme à manivelle du compteur, avec limitation de course des pistons au moyen de butées, ne sert à la vé qu'à la commande du distributeur et du mécanisme   oompt   proprement dit, et à la combinaison des mouvements res tifs des deux groupes de pistons dans le type de compt à quatre pistons, qui est   (Le   beaucoup le plus employé; faut cependant pouvoir modifier la course du piston pc arriver à la mesure exacte. Pour cette raison, on lais un certain faible jeu entre la manivelle et les   éviden   correspondants dans les crosses de pistons.

   Mais ce je 'duit lui-même des chocs secondaires qui peuvent, dans 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 mesure plus réduite; influer sur l'exactitude et sur la durée de l'exactitude. La conformation de la manivelle du compteur, qui évite ces chocs, fait donc partie de l'objet de l'invention. 



   Le dessin représente, à titre d'exemple, une for- me de réalisation de l'invention. La fig, 1 est une coupe verticale pratiquée dans l'ensemble d'un compteur à quatre pistons et passant par l'axe de deux cylindres. Les fige. 



  2 et 3 sont respectivement des vues du siège du tiroir et du tiroir plat. Les fige. 4 et 5 montrent d'autres types de tiroirs de distribution. La fig. 6 représente le dispo-   sitif   d'amortissement dans le couvercle du cylindre. La   fig. 7   fait comprendre le mode d'utilisation de la butée d'amortissement, pour le prélèvement d'échantillons d'un liquide mesuré. Les figs. 8 et 9 représentent la disposi- tion de l'arbre à manivelle. 



   Le corps du compteur d'écoulement, suivant la   fig.l,   contient quatre cylindres de travail 1, réunis deux par deux par une tige commune, les deux tiges des deux groupes de pistons se trouvant à angle droit l'une par rap-   port à   l'autre et se coupant sur l'axe vertical principal du compteur. Dans chaque cylindre se meut un piston 2, les deux pistons montés sur un même axe sont réunis par une crasse 3   ou à   glissières transversales. Dans ces   glissiè-   res des crosses 3, 3' (fig. 9) se meuvent des galets 4, 4' montés sur un pivot 5; ce pivot est monté sur une double manivelle 8 qui tourne d'une pièce sur le pivot 6 logé dans le couvercle inférieur   7.   Le pivot 5, par son mouvement, entraîne l'arbre manivelle 9. 



     .au-dessus   de chaque cylindre est disposé un canal 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 16 par lequel le liquide entre dans le cylindre de mes et en sort, et les extrémités des cylindres sont fermé par des couvercles 17 dans lesquels sont vissées des de butée ajustables   18.   Les quatre canaux 16 débouchai: tous dans le siège plat 12 par quatre ouvertures 15   (1   1 et 2) concentriquement par rapport à   l'arbre 4     mai@   9 et aussi près que possible dudit arbre, pour que le mètre du siège 12 du tiroir se trouve réduit au minimi Sur le siège 12 tourne le tiroir de distribution 10, sur l'arbre 9 déjà mentionné.

   Le tiroir affecte, d'une nière générale, la forme d'un tronc de cane et sa face rieure d'appui 11   (fig.3)   présente deux ouvertures 13 L'ouverture 13 sert à l'entrée du liquide, et l'ouveri 14 à. sa sortie des cylindres de mesure. L'ouverture d 13 est reliée à l'ouverture de l'enveloppe tronconique tiroir par le canal 13 qui est absolument séparé du re de la chambre du distributeur. L'ouverture de sortie est directement reliée à l'extrémité supérieure du ti: 10, par l'ouverture circulaire concentrique.

   L'espace tour du tiroir est fermé par le couvercle 20 qui est i de la tubulure d'entrée 21 et de la tubulure de sorti' Pour assurer l'étanchéité lorsque le liquide mesuré pa, tiroir rotatif 10 dans la tubulure fixe de sortie 22, trémité supérieure du tiroir est munie d'une bague 23 par une douille élastique et étanche 24, est maintenu une position la formant à bien porter; les deux pièce 23 sont reliées l'une à l'autre par quelques goupille qui permettent un déplacement axial. La   bague 35   se m une face annulaire 26 du couvercle 20 et peut encore appuyée sur cette face par un ressort non-représenté 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 dessin. Le mouvement du compteur est transmis, par l'en- traîneur 27 et l'arbre 28, au mécanisme compteur proprement dit qui n'est que partiellement représenté. 



   Le dispositif décrit fonctionne comme suit: 
Le liquide entre par la tubulure   dans   le canal du tiroir 19 et de là, par l'ouverture 13 que le tiroir pré- sente dans un plan horizontal sur sa face d'appui, dans   l'ou-   verture 15 du siège du tiroir, puis, par le   canal 16   cor- respondant dans le cylindre de travail 1 correspondant. La sortie simultanée du liquide du cylindre de travail opposé a lieu par le canal correspondant 16 et l'ouverture 15 du siège 10, le piston se mouvant en sens inverse dans ce der- nier cylindre 1, puis par l'ouverture 14 dans la   chambre 89   du tiroir 10, où le liquide arrive par le milieu du tiroir, et par la bague 23 dans la partie supérieure 20 du couver- cle, enfin par la tubulurè de sortie 22.

   Dans le changement de sens de la course des pistons de ces deux cylindres, le tiroir tourne de 90  pour relier la deuxième paire de cy- lindres, puis de nouveau de 90 , le fonctionnement qui vient d'être décrit recommençant alors en sens inverse. 



   Bien que ce qu'il y a d'essentiel dans l'inven- tion ait été décrit pour un compteur   à   quatre pistons et à cylindres horizontaux, il est possible d'appliquer l'inven- tion à des compteurs avec tout autre nombre de pistons et toute autre disposition de cylindres, sans rien changer au caractère essentiel de l'invention. 



   La   fig.4   représente une modification du tiroir de distribution, dans laquelle la bague 23' est reliée au tiroir 10 au moyen d'un tube ondulé à paroi mince et soudé 'aux deux extrémités. Le tiroir constitue alors un tout 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 métallique d'une seule pièce, conservant la liaison é1 tique entre ses faces de contact. Le ressort plat 31 a re le bon appui des deux faces du tiroir sur leurs siè 
La   fig.5   montre une autre forme de   réalisati   du tiroir, ce dernier étant établi d'une seule pièce e extrémité supérieure 10' présentant une forme tubulair et passant par le presse-étoupe qui assure l'étanchéït sur la face du cylindre.

   Dans ladite fig. 5, on voit un exemple de presse-étoupe de ce genre, qui ne présente faible résistance au mouvement de rotation.   L'étanché@   est obtenue   par .un   mince cuir embouti   32.   tenu par une bague   33, et   par un ressort hélicoïdal 34, logé dans 1 videment 35 du couvercle 20, ce ressort pressant le et embouti e.ontre la paroi du   tiroir 10,     10'.   



   Pour que le tiroir réponde de la manière la plus parfaite possible aux conditions mentionnées plue haut,   c'est-à-dire   pour qu'il offre une résistance   mi@   il faut que le tiroir présente un très petit diamètre soit le plus déchargé possible. Mais lorsqu'on   déchar   tiroir, il faut cependant tenir compte de l'influence cée de bas en haut par la surface de   l'ouvature     d' ent:   13   (fig.l).   Pour que, sous l'effet de l'ouverture 13, tiroir ne se soulève pas au-dessus de son siège   lorsq@   chambre du tiroir est sous pression (par suite de la :

   de pression nécessaire pour le fonctionnement du comp il faut que le moment de la surface annulaire d'un di d ou D au bras r (fig.3) soit plus grand que le momen la surface de l'ouverture 13 au bras R, oe qui est le lorsque le siège supérieur du tiroir a un plus petit tre que le siège inférieur; toutefois, comme il vient dit, on ne peut pas choisir le diamètre à volonté. Ce inégalité de diamètres entratne aussi la forme   coniqu   le tiroir.

   La différence entre le grand diamètre infé 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 D du tiroir 10 et son petit diamètre supérieur d doit être au moins assez grande pour que le produit de la surface de l'ouverture 13 par la distance entre le centre R de cette surface et le bord du siège   17   soit égal ou inférieur au produit de la surface annulaire D - d par le rayon r de la surface inférieure. 



   Le tiroir 10 suivant la présente invention permet encore que la sortie du liquide ait lieu vers le haut par sa surface supérieure, et non pas vers le bas, par la cham- bre de la manivelle, comme on l'a généralement fait jusqu'i- ci. Par la séparation de la chambre de la manivelle d'avec le liquide qui s'écoule, on obtient d'autres avantages, Dans le mécanisme à manivelle ainsi enfermé, il ne peut pas pénétrer d'impuretés entraînées par le liquide mesuré. 



  De même, il ne peut y avoir aucune sortie de liquide par suite de défaut d'étanchéité du piston, entre la chambre de mesure, du cylindre et le liquide déjà. mesuré qui   s'écou-   le par la chambre de la manivelle, comme il arrive avec les compteurs dont le liquide s'écoule à travers la chambre de la manivelle. La chambre de la manivelle, étant fermée, peut, en outre, être remplie avec un liquide qui graisse le mécanisme à manivelle et conserve le cuir embouti des pistons. la fig. 6 représente à plus grande échelle l'a- mortisseur de la fig.1, pour amortir le mouvement du pis- ton avant son point mort extérieur.   L'armortissement   est ici double, à ressort et hydraulique.

   La butée 18 a, dans ce cas, la forme d'un boulon dont l'extrémité est munie d'un tube 38 qui lui est reliée par des nervures ou ai- lettes, Le tube passe à frottement par une plaque 37 qui sépare entièrement la chambre du cylindre du canal d'entrée 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 'et de sortie.

   Le boulon 18 est monté dans une vis creu 38 qui s'appuie sur un fort ressort 39 et est muni, à de ses extrémités, d'un écrou 40, dont le serrage prov la tension du ressort   39.   La face du piston 3 présente évidement 62 peu profond en forme de disque, dans lequ pénètre l'extrémité intérieure libre du tube 36, de te aorte que, lorsque le piston arrive à fond de course, liquide refoulé par le piston coule dans le sens de la che; la paroi annulaire limitant cet évidement 62 enfe plus ou moins l'extrémité intérieure du tube dans la p tion décrite, et la   distance   entre le piston 2 et le bord de la partie tubulaire 36 diminue graduellement, qui provoque un amortissement de la vitesse du piston son point mort extérieur.

   Lorsque la partie   médiane 41   porte sur le boulon 18, il ne reste plus qu'un faible entre les pièces 2 et 36. Pour faciliter le mouvement piston en arrière, la plaque 37 porte une soupape 42 s'ouvre dans l'intérieur du cylindre. La déformation ressort 39 est insignifiante et cesse immédiatement. disposition du ressort entraîne toutefois une   diminutj   de l'audibilité du choc sur la   butée, ,   
La disposition suivant la fig.6 peut encore modifiée suivant la fig.7 en vue d'un but déterminé,   @   sens qu'on combine à l'amortisseur hydraulique une pel pompe à piston, ou qu'on remplace ledit amortisseur   @   cette pompe.

   Le dispositif prévu à cet effet contient petite pompe à piston dont le piston 18' correspond ai boulon de butée 18 des figs. 1 et 6, ou est combiné à dernier, et se meut dans un guide cylindrique 43. Le ton 18' est poussé par un ressort 14 jusqu'à son poin mort extérieur, sa course dans ce sens étant limitée 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 l'écrou 45. Le liquide pénètre dans le cylindre de cette pompe par les lumières 46 que le piston 18' découvre à certains intervalles. Le liquide aspiré est refoulé à tra- vers un clapet de retenue 47, soumis à Inaction d'un ressort assez puissant 48, puis coule par l'ouverture de l'écrou 49 et sort par un tuyau 51 raccordé par un écrou de raccord 50 à l'extrémité extérieure du guide cylindrique 43.

   L'ouver- bure d'écoulement   61   du clapet de retenue 47 peut être de dimensions assez réduites pour que cette pompe à piston agis- se également comme amortisseur de choc, tout en refoulant une quantité de liquide prédéterminée par les dimensions du piston plongeur 18', ce liquide n'a pas été mesuré et sert d'échantillon moyen pour juger de la nature de la quantité de liquide qui passe par le compteur. 



   Il est évident que chaque paire de pistons de travail du compteur peut avoir une course différente si l'on règle différemment les vis. Pour obtenir un mouvement ind- pendant des deux crosses de piston 33', on donne de préféren- ce à l'organe à manivelle la disposition des figs. 8 et 9, qui complètent la fig, 1. Deux pistons 2 (la fig.9 n'en re- présente qu'un) sont toujours reliées par une crosse 3 ou 3' munie de glissières transversales. Dans ces glissières se meuvent les galets 4, 4' montés avec un faible jeu sur un pivot 5 encastré dans le bras de manivelle 8 qui peut pivoter sur le goujon 52 encastré dans le deuxième bras de manivelle 8'. Ce deuxième bras de manivelle 8' peut tourner sur le tourillon 6 dont l'axe coïncide de préférence avec l'axe de tout le compteur.

   Grâce à cette disposition, on obtient un rayon variable pour la circonférence décrite par l'axe des galets 4, 4'.Ce rayon varie dans l'espace de cha- que quart de tour, périodiquement. Par ce mode de construe- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

   ìon,   on assure dans une large mesure l'indépendance du mouvement   d'une   des crosses par rapport à   l'autre-   ce système évite en outre les chocs qui se produisaien dans les systèmes connus jusqu'ici, dans lesquels les galets sont montés sur un bras de rayon invariable, aN un jeu considérable entre les galets et les crosses,

   
Tous les dispositifs décrits et leurs élément constituent ensemble un tout et poursuivent le même   bu@   à savoir d'obtenir une exactitude permanente des   mes@   et une élimination des chocs mécaniques et hydraulique dans les compteurs à plusieurs pistons. 
 EMI11.1 
 REVENDICATIONS -" 
1, Compteur d'écoulement à plusieurs pistons avec tiroir de distribution rotatif, commandé par un   @   nisme à manivelle, et avec amortissement des   chocs;

   ca@   térisé par le fait que le tiroir de distribution a la me   d'un   tronc de cône creux, dans la plus grande surf) duquel, qui se déplace sur le siège correspondant,   so@   
 EMI11.2 
 disposées l'ouv±Lture akatrde et l'ouverture de sortie l'ouverture d'entrée étant reliée par un canal séparé l'ouverture dans l'enveloppe conique du tiroir;

   par c tre, l'ouverture de sortie correspond directement à 1 verture centrale de l'extrémité supérieure du distrib où ce dernier est muni d'une pièce de raccordement cy que élastique, la différence entre le grand diamètre i rieur du tiroir et son petit diamètre supérieur est a assez grande pour que le produit de la surface de   l'@     ture d'entrée par la distance du centre entre cette @   et le bord du siège soit égal ou inférieur au produit la surface annulaire par le rayon de la surface   infé@   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Flow meter, with several pistons.



   The object of the present invention is a volumetric, four-piston flow camp suitable for accurate measurement of liquids exhibiting low visoosi
The object of the invention is to obtain high measurement accuracy at various page speeds and to maintain this accuracy at all times.



   The inaccuracy of the measurement, caused by variations in the speed of the flow of the liquid, is mainly due to the lack of tightness of the distribution and measurement members. Liquid leaks, due to leakage, depend, all conditions being equal, on the one hand on the pressure loss in the meter, a loss which increases as the passive sistanoes increase, on the other hand. part of the dimension of the contact points of the distribution member. In addition, the exao

 <Desc / Clms Page number 2>

 of the measurement depends on the operation, absolutely free of shocks, of all the components, that is to say on the absence of mechanical and hydraulic shocks in the measuring device.



   The inaccuracy of the measurement, which is felt after a long period of use, has its cause in the wear of the measuring elements, or in such wear of the distribution members that it increases the sealing defect : in these organs. As far as wear is concerned, every effort is made to give the measuring elements dimensions such that they are practically free from wear, and to establish distribution members such as their frictional resistance and their travel speeds are as low as possible, which at the same time constitutes a favorable condition for reducing wear.



   According to the new invention, the object mentioned above is achieved by virtue of a particular arrangement of a few parts of the counter, the gelions of which are combined by a multiple interdependence. The entire flow meter is thus considerably improved.



     It is above all the distribution spool which must have a small diameter and be unloaded as much as possible, in order to achieve low resistance. This results in small closing edges, low specific pressure, low peripheral speed and low, even wear.



   The drawer also offers the advantage of making it possible to completely separate the chamber of the crank from the liquid flow, and to spare, for the entry and exit of the liquid, very short and almost rectilinear channels.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



    This arrangement is also advantageous for the eva tion, out of the measuring chamber, of the air which has accidentally entered it.



   As has been said above, the parts born to the measurement must not be subject to wear either, which would particularly lead to a m cation of the piston stroke. In cases where the co @ is directly limited by the crank mechanism, this condition is not fulfilled, since the parts of the crank channel are always subject to wear even in systems where the piston stroke is limited by fixed stops, it occurs, especially in the large-sized mirrors, a certain wear, much less however than in the previous case, caused by the shocks on the contact faces.

   The damping of the movements of the piston, which already takes place in the extreme positions by the distribution spool, is not sufficient and the aim of the present invention is to dampen the shocks of mechanical and hydraulic origin as much as possible. crank mechanism of the counter, with limitation of piston stroke by means of stops, is only used for the control of the distributor and the oompt mechanism itself, and for the combination of the respective movements of the two groups of pistons in the type of count with four pistons, which is (The most widely used; however, it is necessary to be able to modify the stroke of the piston pc to arrive at the exact measurement. For this reason, we leave a certain small clearance between the crank and the corresponding recesses in the piston stocks.

   But this I 'itself produces secondary shocks which can, in

 <Desc / Clms Page number 4>

 smaller measure; affect the accuracy and duration of accuracy. The conformation of the crank of the meter, which avoids these shocks, therefore forms part of the object of the invention.



   The drawing shows, by way of example, one embodiment of the invention. FIG, 1 is a vertical section taken through the assembly of a four-piston counter and passing through the axis of two cylinders. Freezes them.



  2 and 3 are views of the seat of the drawer and of the flat drawer, respectively. Freezes them. 4 and 5 show other types of dispensing drawers. Fig. 6 shows the damping device in the cylinder cover. Fig. 7 explains the mode of use of the damping stop for taking samples of a measured liquid. Figs. 8 and 9 show the arrangement of the crank shaft.



   The body of the flow meter, according to fig.l, contains four working cylinders 1, joined together two by two by a common rod, the two rods of the two groups of pistons being at right angles to each other. to the other and intersecting on the main vertical axis of the meter. In each cylinder moves a piston 2, the two pistons mounted on the same axis are joined by a dirt 3 or transverse slides. In these slides of the brackets 3, 3 '(fig. 9) move rollers 4, 4' mounted on a pivot 5; this pivot is mounted on a double crank 8 which turns in one piece on the pivot 6 housed in the lower cover 7. The pivot 5, by its movement, drives the crank shaft 9.



     above each cylinder is a channel

 <Desc / Clms Page number 5>

 16 through which the liquid enters and leaves the cylinder of mes, and the ends of the cylinders are closed by covers 17 in which are screwed adjustable stops 18. The four channels 16 open: all in the flat seat 12 by four openings 15 (1 1 and 2) concentrically with respect to the shaft May 4 @ 9 and as close as possible to said shaft, so that the meter of the seat 12 of the drawer is reduced to a minimum On seat 12 the distribution spool turns 10, on tree 9 already mentioned.

   The drawer has, in general, the shape of a cane trunk and its upper bearing face 11 (fig.3) has two openings 13 The opening 13 serves for the entry of the liquid, and the open 14 to. its output from the measuring cylinders. The opening d 13 is connected to the opening of the tapered drawer casing by the channel 13 which is absolutely separated from the re of the distributor chamber. The outlet opening is directly connected to the upper end of the ti: 10, through the concentric circular opening.

   The space around the drawer is closed by the cover 20 which is the inlet pipe 21 and the outlet pipe 'To ensure the seal when the liquid measured pa, rotary slide 10 in the fixed outlet pipe 22 , upper end of the drawer is provided with a ring 23 by a resilient and sealed sleeve 24, is maintained a position forming it to wear well; the two pieces 23 are connected to each other by a few pins which allow axial displacement. The ring 35 is an annular face 26 of the cover 20 and can still be pressed on this face by a spring, not shown.

 <Desc / Clms Page number 6>

 drawing. The movement of the counter is transmitted, by the drive 27 and the shaft 28, to the counter mechanism proper which is only partially shown.



   The device described operates as follows:
The liquid enters through the tubing into the channel of the drawer 19 and from there, through the opening 13 that the drawer has in a horizontal plane on its bearing face, into the opening 15 of the seat of the drawer, then, through the corresponding channel 16 in the corresponding working cylinder 1. The simultaneous exit of the liquid from the opposite working cylinder takes place through the corresponding channel 16 and the opening 15 of the seat 10, the piston moving in the opposite direction in this last cylinder 1, then through the opening 14 in the chamber. 89 of the drawer 10, where the liquid arrives through the middle of the drawer, and through the ring 23 in the upper part 20 of the cover, finally through the outlet pipe 22.

   In the change of direction of the stroke of the pistons of these two cylinders, the spool rotates by 90 to connect the second pair of cylinders, then again by 90, the operation which has just been described then recommencing in the opposite direction.



   Although what is essential in the invention has been described for a counter with four pistons and horizontal cylinders, it is possible to apply the invention to counters with any other number of counters. pistons and any other arrangement of cylinders, without changing the essential character of the invention.



   Fig.4 shows a modification of the distributor spool, in which the ring 23 'is connected to the spool 10 by means of a corrugated thin-walled tube and welded' at both ends. The drawer then constitutes a whole

 <Desc / Clms Page number 7>

 metal in one piece, retaining the e1 tical bond between its contact faces. The flat spring 31 has the good support of the two faces of the drawer on their seats.
Fig.5 shows another embodiment of the drawer, the latter being established in one piece e upper end 10 'having a tubular shape and passing through the stuffing box which provides sealing on the face of the cylinder.

   In said fig. 5 shows an example of such a gland, which has low resistance to rotational movement. The seal @ is obtained by .a thin crimped leather 32. held by a ring 33, and by a helical spring 34, housed in a recess 35 of the cover 20, this spring pressing the and stamping e. against the wall of the drawer 10 , 10 '.



   In order for the drawer to respond as perfectly as possible to the conditions mentioned above, that is to say for it to offer a resistance mid @, the drawer must have a very small diameter and be as unloaded as possible. But when unloading the drawer, it is nevertheless necessary to take into account the influence caused from bottom to top by the surface of the entry opening: 13 (fig.l). So that, under the effect of the opening 13, the drawer does not rise above its seat when the drawer chamber is under pressure (as a result of:

   of pressure necessary for the operation of the comp it is necessary that the moment of the annular surface of a di d or D at the arm r (fig. 3) is greater than the momen the surface of the opening 13 at the arm R, oe which is when the upper seat of the drawer has a smaller length than the lower seat; however, as he just said, one cannot choose the diameter at will. This inequality of diameters also affects the conical shape of the drawer.

   The difference between the large diameter infé

 <Desc / Clms Page number 8>

 D of drawer 10 and its small upper diameter d must be at least large enough so that the product of the surface of the opening 13 times the distance between the center R of this surface and the edge of the seat 17 is equal to or less than the product of the annular surface D - d by the radius r of the lower surface.



   The spool 10 according to the present invention still allows the exit of the liquid to take place upwards from its upper surface, and not downwards, through the chamber of the crank, as has generally been done heretofore. - this. By separating the crank chamber from the flowing liquid, further advantages are obtained. In the crank mechanism thus enclosed, it cannot penetrate impurities entrained by the measured liquid.



  Likewise, there can be no exit of liquid as a result of leakage of the piston, between the measuring chamber, of the cylinder and the liquid already. measured which flows through the crank chamber, as happens with meters where liquid flows through the crank chamber. The crank chamber, being closed, can furthermore be filled with a liquid which greases the crank mechanism and preserves the stamped leather of the pistons. fig. 6 shows on a larger scale the damper of FIG. 1, to damp the movement of the piston before its external dead center. The armor is here double, spring and hydraulic.

   The stop 18 has, in this case, the shape of a bolt, the end of which is provided with a tube 38 which is connected to it by ribs or fins. The tube passes by friction through a plate 37 which entirely separates inlet channel cylinder chamber

 <Desc / Clms Page number 9>

 'and exit.

   The bolt 18 is mounted in a hollow screw 38 which rests on a strong spring 39 and is provided, at its ends, with a nut 40, the tightening of which is provided by the tension of the spring 39. The face of the piston 3 has 62 shallow disc-shaped recess, into which the free inner end of the tube 36 penetrates, so that, when the piston reaches its full stroke, the liquid discharged by the piston flows in the direction of the che; the annular wall limiting this recess 62 more or less encloses the inner end of the tube in the described p tion, and the distance between the piston 2 and the edge of the tubular part 36 gradually decreases, which causes a damping of the speed of the piston its external dead point.

   When the middle part 41 bears on the bolt 18, only a small amount remains between the parts 2 and 36. To facilitate the piston movement backwards, the plate 37 carries a valve 42 which opens into the interior of the cylinder. . The spring deformation 39 is insignificant and ceases immediately. arrangement of the spring however leads to a decrease in the audibility of the impact on the stopper,,
The arrangement according to fig.6 can be further modified according to fig.7 for a specific purpose, @ meaning that a piston pump is combined with the hydraulic damper, or that said damper is replaced @ this pump .

   The device provided for this purpose contains a small piston pump, the piston 18 'of which corresponds to the stop bolt 18 of FIGS. 1 and 6, or is combined with the last, and moves in a cylindrical guide 43. The tone 18 'is pushed by a spring 14 to its outer dead point, its stroke in this direction being limited.

 <Desc / Clms Page number 10>

 the nut 45. The liquid enters the cylinder of this pump through the openings 46 which the piston 18 'uncovers at certain intervals. The sucked liquid is discharged through a check valve 47, subjected to the Inaction of a fairly powerful spring 48, then flows through the opening of the nut 49 and leaves through a pipe 51 connected by a union nut 50 at the outer end of the cylindrical guide 43.

   The flow opening 61 of the check valve 47 can be sufficiently small for this piston pump to also act as a shock absorber, while discharging a quantity of liquid predetermined by the dimensions of the plunger 18. ', this liquid has not been measured and serves as an average sample to judge the nature of the quantity of liquid which passes through the meter.



   It is obvious that each pair of counter working pistons can have a different stroke if the screws are adjusted differently. In order to obtain an independent movement of the two piston brackets 33 ', the crank member is preferably given the arrangement of FIGS. 8 and 9, which complete fig, 1. Two pistons 2 (fig.9 shows only one) are always connected by a stick 3 or 3 'provided with transverse slides. In these slides move the rollers 4, 4 'mounted with a small clearance on a pivot 5 embedded in the crank arm 8 which can pivot on the pin 52 embedded in the second crank arm 8'. This second crank arm 8 'can rotate on the journal 6, the axis of which preferably coincides with the axis of the entire counter.

   Thanks to this arrangement, a variable radius is obtained for the circumference described by the axis of the rollers 4, 4 '. This radius varies in the space of each quarter turn, periodically. By this method of construction

 <Desc / Clms Page number 11>

   ìon, the independence of the movement of one of the brackets with respect to the other is ensured to a large extent - this system furthermore avoids the shocks which occur in the systems known hitherto, in which the rollers are mounted on an arm of invariable radius, with considerable play between the rollers and the brackets,

   
All the devices described and their elements together constitute a whole and pursue the same goal, namely to obtain permanent accuracy of the measurements and elimination of mechanical and hydraulic shocks in counters with several pistons.
 EMI11.1
 CLAIMS - "
1, Multi-piston flow meter with rotary distribution spool, controlled by a crank mechanism, and with shock absorption;

   ca @ terized by the fact that the distribution spool has the shape of a truncated hollow cone, in the largest surface) of which, which moves on the corresponding seat, so @
 EMI11.2
 arranged the opening ± Lture akatrde and the outlet opening the inlet opening being connected by a separate channel to the opening in the conical casing of the drawer;

   by c tre, the outlet opening corresponds directly to 1 central opening of the upper end of the dispenser where the latter is provided with a cy c elastic connecting piece, the difference between the large diameter inside the drawer and its small upper diameter is a large enough that the product of the area of the inlet opening times the distance from the center between this @ and the edge of the seat is equal to or less than the product of the annular area times the radius of the inferior area. @

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

EMI11.3 2. Compteur alécoulemel4t à plusieurs piatoi <Desc/Clms Page number 12> suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le tiroir de distribution possède une bague supérieure fixe reliée au caps proprement dit du tiroir par un cylindre métallique élastique à section ondulée, soudé aux deux ex- trémités; et qu'entre les deux parties se trouve loge un ressort qui écarte, 1-l'une de l'autre, le tiroir de distribu- tion et la bague supérieure fixe. EMI11.3 2. Alécoulemel4t counter with several piatoi <Desc / Clms Page number 12> according to Claim 1, characterized in that the distribution spool has a fixed upper ring connected to the caps proper of the spool by a resilient metal cylinder with corrugated section, welded to the two ends; and that between the two parts is housed a spring which separates, 1-from one another, the distributor spool and the fixed upper ring. 3. Compteur d'écoulement à plusieurs pistons, suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que le tiroir tronconique est muni d'un prolongement cylindrique de même axe, qui traverse la cloison de séparation de la chambre du tiroir et le couvercle supérieur, le joint à travers ce couvercle étant assuré par un presse-étoupe de tout système voulu. 3. Flow meter with several pistons, according to claim 1, characterized in that the frustoconical drawer is provided with a cylindrical extension of the same axis, which passes through the partition wall of the drawer chamber and the upper cover, the seal through this cover being provided by a gland of any desired system. 4. Compteur d'écoulement à plusieurs pistons, suivant les revendications 1 à 3, avec butées réglables dans les couvercles latéraux des cylindres de mesure, et avec un dispositif amortisseur hydraulique et mécanique; caractérisé par le fait qu'autour d'une butée réglable est disposé un élément tubulaire formant un tout avec la butée et engagé dans la plaque qui ferme le cylindre; l'extrémi- té intérieure de ce tube pénètre dans un évidement prati- qué dans la face du piston de mesure à l'extrémité extérieu- re de la course du piston; l'extrémité de l'élément tubu- laire étant entourée avec un certain jeu par la paroi an- nulaire de cet évidement; dans la plaque est disposée une soupape qui s'ouvre dans le cylindre de mesure. 4. Multi-piston flow meter, according to claims 1 to 3, with adjustable stops in the side covers of the measuring cylinders, and with a hydraulic and mechanical damping device; characterized in that around an adjustable stop is arranged a tubular element forming a whole with the stop and engaged in the plate which closes the cylinder; the inner end of this tube enters a recess made in the face of the measuring piston at the outer end of the stroke of the piston; the end of the tubular element being surrounded with a certain clearance by the annular wall of this recess; in the plate there is a valve which opens in the measuring cylinder. 5, Compteur d'écoulement à plusieurs pistons, suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que la butée constitue le piston d'une petite pompe tra- vaillant volumétriquement, ou que la butée est combinée au <Desc/Clms Page number 13> piston d'une pompe dudit genre ; au moyen de la pompe, quantité déterminée, très petite, du volume de liquid à mesurer, est expulsée dans un rapport 'détermine vis vis de la quantité de liquide qui traverse le compte-t cours d'un cycle de travail, la pompe étant en même t conformée en amortisseur hydraulique. 5, Multi-piston flow meter according to claims 1 to 4, characterized in that the stopper constitutes the piston of a small pump working volumetrically, or that the stopper is combined with the <Desc / Clms Page number 13> piston of a pump of said kind; by means of the pump, a determined quantity, very small, of the volume of liquid to be measured, is expelled in a determined ratio with respect to the quantity of liquid which passes through the t-counter during a working cycle, the pump being at the same t configured as a hydraulic shock absorber. 6. Compteur d'écoulement à plusieurs pistor suivant les revendications 1 à 5, caractérisé par le que la butée réglable prévue dans le couvercle formai siège est soumise à la poussée d'un ressort assez fo@ pour que, lorsque le piston vient heurter la butée, @ bruit du choc soit amorti, sans que toutefois la cou@ du piston s'en trouve modifiée. 6. Flow meter with several pistor according to claims 1 to 5, characterized in that the adjustable stop provided in the cover formed seat is subjected to the thrust of a spring enough fo @ so that, when the piston strikes the stopper @ noise of the shock is damped, without however the neck @ of the piston being modified. 7. Compteur d'écoulement à plusieurs pistoi suivant les revendications 1 à 6, dont les quatre pis sont reliés par paires par des crosses présentant de: glissières transversales dans lesquelles sont guidés galets qui transmettent le mouvement des pistons au 1 de distribution suivant la position des pistons à cha moment; caractérisé par le fait que la manivelle qui les*deux crosses présente deux bras de manivelle don@ est relié au pivot et l'autre au tourillon sur lesque ils peuvent tourner, ces deux bras de manivelle étani nis l'un à l'autre par un pivot; l'axe du tourillon @ aide avec l'axe principal du compteur, avec lequel c@ également l'axe du tiroir de distribution. 7. Flow meter with several pistoi according to claims 1 to 6, the four udders of which are connected in pairs by brackets having: transverse slides in which are guided rollers which transmit the movement of the pistons to the distribution 1 according to the position pistons at any time; characterized by the fact that the crank which the * two brackets has two crank arms don @ is connected to the pivot and the other to the journal on which they can turn, these two crank arms extended to each other by a pivot; the journal axis @ helps with the main axis of the counter, with which c @ also the axis of the distributor spool. 8, Compteur d'écoulement à plusieurs piston suivant les revendications de 1 à 7, caractérisé par fait que le siège du tiroir isole complètement la ch de la manivelle du liquide traversant le compteur, 8, Multi-piston flow meter according to claims 1 to 7, characterized in that the seat of the slide completely isolates the ch of the crank from the liquid passing through the meter,
BE407056D BE407056A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE407056A true BE407056A (en)

Family

ID=71926

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE407056D BE407056A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE407056A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3041712B1 (en) CENTRAL AIR COMPRESSOR PART
FR2463876A1 (en) GAS SPRING
FR2867515A1 (en) Oil clearance regulating device for internal combustion engine block, has shim to regulate oil clearance of transmission device, cylinder piston rod with spherical section and ball and socket joint between control rod and engine block
CH627244A5 (en)
FR2482211A1 (en) ACTUATING DEVICE OPERATING BY FLUID PRESSURE
EP0217699B1 (en) Motor device of the piston liquid meter type, especially for a dosing pump
BE407056A (en)
FR2736429A1 (en) FLUID MEASURING DEVICE AND SYSTEM COMPRISING MULTIPLE DEVICES OF THIS TYPE
EP0076189A1 (en) Flow meters with an axial turbine
FR2463918A1 (en) APPARATUS FOR MEASURING THE FLOW OF A FLUID
FR2468890A1 (en) CALIBRATION GAUGE
BE521947A (en)
BE479861A (en)
BE433227A (en)
BE393581A (en)
FR2702529A1 (en) Damper with adjustable preload
BE360755A (en)
FR3083310A1 (en) TEST KIT FOR EVALUATING ENERGY CONVERTER PARAMETERS
BE435192A (en)
CH569218A5 (en) Liquid pressure reducing valve - opens along line inclined to inlet and outlet common axis
BE332300A (en)
BE501632A (en)
BE513018A (en)
CH371965A (en) Hydropneumatic vehicle suspension
BE386072A (en)