BE341739A - - Google Patents

Info

Publication number
BE341739A
BE341739A BE341739DA BE341739A BE 341739 A BE341739 A BE 341739A BE 341739D A BE341739D A BE 341739DA BE 341739 A BE341739 A BE 341739A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
comb
pleating machine
cams
machine according
frame
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Publication of BE341739A publication Critical patent/BE341739A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06JPLEATING, KILTING OR GOFFERING TEXTILE FABRICS OR WEARING APPAREL
    • D06J1/00Pleating, kilting or goffering textile fabrics or wearing apparel
    • D06J1/02Pleating, kilting or goffering textile fabrics or wearing apparel continuously and transversely to the direction of feed
    • D06J1/06Pleating, kilting or goffering textile fabrics or wearing apparel continuously and transversely to the direction of feed by reciprocating blades

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)
  • Blinds (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Monsieur Eugène Louis   EZBELENT     @   
Perfectionnements aux machines à plisser 
Sans les machines actuellement employées pour l' obtention du plissé, on utilise un peigne supérieur et un peigne inférieur continus sur la longueur de la machine; ces deux peignes, qui ont leurs mouvements conju- gués, donnent soit des plis hauts, soit des plis bas, selon qu'ils suivent une plaque dite de formation su- périeure ou une plaque dite de formation inférieure; ils peuvent également donner un pli creux, ou pli Watteau, lorsqu'ils suivent alternativement la plaque de formation supérieure et la plaque de formation infé- rieure. 



   Dans tous les cas, en raison de la continuité des peignes, les plis ont le même caractère dans le sens de la longueur du plissé. 



   La présente invention a pour objet un dispositif perfectionné permettant l'obtention de motifs, dessins et plis renversés dans le sens de la longueur du plis- sé et remarquable notamment en ce qu'il comporte sur la longueur de la machine plusieurs peignes élémentaires articulés pouvant .avoir les uns par rapport aux autres 
 EMI1.1 
 i¯4es¯mûJayements différents. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   D'autres caractéristiques résultéront d'ailleurs de la description qui va suivre se référant au dessin annexé donnant à titre d'exemple un mode de réalisation du dispositif suivant l'invention. 



   Dans ce dessin : 
La fig. 1 est une coupe de ce dispositif, les peignes étant à leur position avant; 
La fig. 2 est une coupe de ce dispositif, les peignes étant en contact avec les plaques de formation; 
La   fige 3   est une vue en plan schématique des peignes inférieures; 
La fig. 4 est une vue schématique en élévation dTun dispositif permettant de donner à l'ensemble des peignes un déplacement longitudinal; 
Le fig.   5,6,7     représatent   des fragments de tissu plissés avec une machine pourvue du dispositif suivant   l'invention .    



   Les figs. 8 et 9 sont des coupes, correspondant respectivement aux figs. 1 et 2, d'une modification de la machine suivant l'invention, les organes de commande de types connus   n'était   pas représentés, et 
Les figs 10 et 11 sont des coupes analogues d'une autre modification. 



   Comme on le voit sur les figs 1 et 2, la machine comporte deux bâtis 1 et 2 en forme de cornières por- tant chacun deux lames d'acier 3 et 3' pouvant consti- tuer soit des peignes, soit des butées; ces cornières s'étendent sur toute la longueur des cylindres et la cor- nière inférieure 2 porte à chacune de ces extrémités deux plasques 4 dans lesquelles la cornière supérieure 1 peut tourillonner en 5. Ces plaques 4 sont pourvues de touril- ,Ions 6 recevant un mouvement rectiligne alternatif par 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'intermédiaire d'un système de biellettes, tourillons et cames de commande. 



   Une pièce 7 en forme de "C" est fixée comme le mon- tre la fig. 1 à la cornière supérieure 1 et repose par l'intermédiaire d'un galet 8 sur une plaquette 9 qui peut à un moment donné et pendant un temps déterminé être soulevée grive à un système connu de cames et de leviers. 



  On obtiendra ainsi la rotation de la cornière 1 autour de 5 et par suite des lames 3' qui lui sont fixées. 



   Un axe 13 régnant tout le long de la cornière 2 peut recevoir un mouvement de rotation au. moyen d'un sys- tème de commande, tel celui représenté en 12 aux   figsl   et 2, connu sous le nom de "carrelet". 



   Entre les lames 3 et 3' sont répartis les éléments de peignes 14 et 14'. Ces éléments de peignes 14 et 14' sont fixés respectivement à des plaquettes 15 et 16 ;   plaquettes 15 peuvent tourner autour de l'axe 13 alors   que les plaquettes 16 peuvent tourillpnner autour de   17.   



   Sur les   fige.   1 et 2, des vis de serrage 18 permettent de bloquer les plaquettes 15 sur l'axe   13,   les plaquettes ainsi bloquées, et par suite les peignes   14   qui en sont solidaires, suivront donc les mouvements de rotation de l'axe   13,   
On pourra ainsi avoir à volonté des éléments de peigne dans une position haute,   dautres     dans , une   position basse; les premiers suivant la plaque, dite de formation   sapé    rieure, 10, produiront des plis haute, les seconds suivant la plaque, dite de formation inférieure 11, donneront des plis bas; il sera donc possible   dinverser   le pli à l'endroit voulu dans le sens de la longueur des plis du 
 EMI3.1 
 plissé. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Si au moyen des vis 18 tous les peignes élémentai- res sont fixés à l'axe 13, on obtiendra un travail analo- gue à celui obtenu avec les' machines ordinaires actuelles c'est à dire, suivant la position haute ou basse du carrelet, le même pli haut, bas ou watteau sur toute la longueur du pli dansée sens du plissé. 



   Le bâti supérieure 1 porte des encoches 19 afin de permettre la levée des éléments de peigne. Un ressort 
20 oblige chaque élément de peigne supérieur à   s'abaisser   et à plaquer ainsi contre   Isolément   de peigne inférieur. 



   En somme l'élément de peigne supérieur abaisse l'élément inférieur correspondant quand celui-ci n'est pas   comman-   dé; lorsque l'élément inférieur est commandé   c'est   lui qui, à son tour produit le relèvement de l'élément   supé-   rieur. 



     Lors   de   l'ouverture   des bâtis 1 et 2 et des pei- gnes 3 et 3'   exposés   précédemment, la cornière supérieure   1,   en tourillonnant autour de 5, viendra buter par l'in- termédiaire d'une vis 21 sur le talon du peigne articulé supérieur et entrainera par suite la rotation et la levée de celui-ci* c'est à dire l'ouverture des peignes arti- culés 14 et 14'. 



   Afin de permettre d'obtenir des motifs en chevrons ou de formes quelconques,,comme représenté par exemple fig. 7, l'ensemble des peignes et des porte-peignes peut se déplacer longitudinalement et alternativement. 



   Ce déplacement peut ttre réalisé de la   faon   sui- vante ; 
En bout d'un arbre de commande 22 est calée une came de forme variable 23, les bosses de cette came pro- duiront   l'abaissement   du galet 24 porté par un levier 25, et par suite   l'oscillation   de celui-ci, d'où un dé- placement alternatif des peignes dans le sens longitudi- 
 EMI4.1 
 - 1-n-ai. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   On obtient donc un déplacement du motif dans le sens de la longueur du plissé, ce déplacement étant variable suivant le profil de la came 23 employée. 



   En rendant la came folle sur son axe, on suppri- me ce mouvement alternatif et on obtient un genre de motifs en ligne droite analogue à ceux représentés aux   fige. 6   et 6. 



   Naturellement le nombre et la longueur des pei- gnes fixes 3 et articulés 14 peuvent être quelconques. 



   Les modifications de la machine suivant l'inven- tion et représentées respectivement aux fige. 8 et 9 et aux figs, 10 et 11, présentent l'avantage de permettre de modifier le genre de plis effectués par chacun des peignes élémentaires, au cours du travail, sans avoir à arrêter la machine. 



   Dans ce but, et comme représenté aux figs. 8 et 9 tandis que les porte-peignes élémentaires supérieurs 16 sont articulés sur l'axe 17 comme pour les figs. 1 et 2, les peignes élémentaires inférieurs 14 sont fixés à des porte-peignes 26 montés fou sur l'axe 13 porté par la cornière 2. Chacun de ces porte-peignes 26 possède une articulation 28, sur laquelle s'accroche une tirette 29 commandée par une biellette 30 tourillonnant autour   d'un   axe 31 courant tout le long de la cornière 2 et porté par celle-ci. 



   Une série de leviers 32 en correspondance avec les biellettes 30 sont articulés en 33 et portent deux galets 34 et 35. 



   Un tambour   36,   courant tout le long de la machine présente des trous correspondant à cnaque galet 34 et permettant la fixation sur ce tambour, suivant les besoins, de bossages amovibles 37. Ce tambour peut être animé d'un mouvement de rotation intermittent par un dis- positif connu., à rochet par exemple. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Lorsque les peignes sont à fond de course avant (fig,8) les leviers 32 sont dans la position indiquée par cette figure. Le tambour 36 a tourne de façon que chaque galet 34 se trouve entre deux bossages 37 ou deux trous consécutifs. Les galets 35 sont abaissés et n'ont aucune action sur les leviers 30 et ce, pendant toute la période du retour des peignes. 



   Les peignes, arrivés en fin de course arrière   (fig.9)   le tambour 36 tourne   d'un   certain angle; si un bossage 37 vient se présenter sous un galet   34,   il produit la levée de ce galet et celle du galet 35 cor- respondant, ainsi que la levée de la rampe du. levier 
30; par suite l'articulation 28 est abaissée et   l'élé.   ment de peigne ainsi commandé est amené en position   natte.   Cet élément produira un pli haut . 



   Si aucun bossage ne s'était présenté sous le galet 34, l'élément de peigne correspondant à ce galet produirait un pli bas. 



   En fin de course avant, le tambour 36 tourne d'un oertainangle et le cycle recommence. 



   Donc, un bossage 37 fixé par sa tige dans un trou du. tambour 36, fait produire   à     l'élément   de peigne correspondant un pli haut; sans la présence du bossage oet élément produit un pli bas. 



   Un motif ou dessin préalablement disposé sur le tambour à l'aide des bossages 37 sera donc reproduit automatiquement et intégralement, par les éléments de peigne, en plis hauts ou bas. 



   Les bossages 37 se fixant facilement au tambour 36 peuvent y être disposés suivant des formes et. dessins les plus divers, On remarquera que plus les peignes sont petits, plus on pourra faire de combinaisons dans les 
 EMI6.1 
 (motifs et dessins. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Dans la modification représentée aux figs 10 et 11 les éléments de peigne inférieure 14 sont amenés à   volon-   té dans leur position haute au moyen du dispositif suivant :Les axes   17   et   13   des figures précédentes sont remplacés   @   par deux tubes I et 43 reliés l'un à l'autre à leurs extrémités par deux plaques analogues aux plaques 4 des figs. 1 et 2; la rotation du tube supérieur 41.pour l'ouverture des peignes, est comman- dée par un "   C " non   représentée analogue à la pièce 7, tandis que le mouvement du tube inférieur 43 est com- mandé par le   "carrelet"   également non représenté. 



   Les peignes élémentaires inférieurs 14 sont portés par des porte-peignes 42 tourillonnant sur le tube 43 et portent chacun une goupille 46 pouvant coulisser dans son logement. Cette goupille 46 est constamment poussée vers l'extérieur par un ressort 47 et peut, après compression de ce ressort, venir se loger dans un trou correspondant 48 percé dans le tube 43, La goupille étant dans la position indiquée fige 10, laisse le peigne élé- mentaire correspondant indépendant du tube; le porte- peigne élémentaire supérieur 40 rappelé dans une posi- tion basse par le ressort 20 oblige le peigne   élémetai-   re inférieur à occuper une position basse ce qui donne un pli bas. 



   La pénétration de la goupille 46 dans le tube 43 assurant la solidarité entre ce   tube 43   et le porte- peigne 42, est commandée par un dispositif de leviers et de tambour rotatif à bossages amovibles, analogue à celui décrit, à propos des figs. 8 et 9, 
Lorsqu'un bossage 37 se présente en face du galet 34 d'un levier   32,   il produit sa levée et oblige par 
 EMI7.1 
 fuite la goupille 46 à pénétrer dans le logement 48 du 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 tube 43. Le peigne élémentaire 42 est' donc goupillé sur le tube 43 dont il suivra les mouvements et produira soit des plis hauts, soit des plis bas. S'il n'y a pas de bossages en présence du galet 34, le peigne élémen- taire correspondant produit un pli bas. 



   On voit fig. 11 des porte-peignes élémentaires 
42a qui, goupillés sur le tube 43 correspondent   à   la formation de plis hauts et d'autres porte-peignes élémen- b taires 42 qui, indépendants du tube 43, correspondent à la formation de plis bas, 
On voit également que le tube 41 présente sur toute sa longueur une rainure 44 dans haquelle viennent se loger des vis butées 45 fixées aux porte-peignes élémentaires supérieurs 40.

   lorsque le "C" produit me tourillonnement du tube 41, ce dernier   entraine,   dans son mouvement, à un certain moment, les vis 45 de tous les peignes élémentaires, dont on obtient ainsi   1* ou-   verture, La rainure 44 est suffisamment large pour per- mettre, quand le "C"   n'agit   pas, les positions basses et hautes des peignes élémentaires, 
Naturellement dans les machines représentées aux figs. 8 à 11, il serait possible de remplacer le tambour à bossages amovibles par un carton perforé, ou présentant des bossages rapportés, qui, se déplaçant sous les 
 EMI8.1 
 leviers de commande jouerait le même rôle que le tambour, ...... 1-



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Mr Eugène Louis EZBELENT @
Improvements to pleating machines
Without the machines currently used for obtaining pleats, an upper comb and a lower comb continuous over the length of the machine are used; these two combs, which have their movements combined, give either high folds or low folds, depending on whether they follow a so-called upper formation plate or a so-called lower formation plate; they can also give a box pleat, or Watteau ply, when they alternately follow the upper forming plate and the lower forming plate.



   In all cases, due to the continuity of the combs, the pleats have the same character in the direction of the length of the pleated.



   The present invention relates to an improved device making it possible to obtain patterns, designs and inverted folds in the direction of the length of the fold and which is remarkable in particular in that it comprises over the length of the machine several articulated elementary combs which can .have in relation to each other
 EMI1.1
 ī4es¯mûJays different.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Other characteristics will moreover result from the description which will follow with reference to the appended drawing giving by way of example an embodiment of the device according to the invention.



   In this drawing:
Fig. 1 is a section of this device, the combs being in their front position;
Fig. 2 is a section through this device, the combs being in contact with the forming plates;
Fig 3 is a schematic plan view of the lower combs;
Fig. 4 is a schematic elevational view of a device making it possible to give the set of combs a longitudinal displacement;
Fig. 5,6,7 represent pleated fabric fragments with a machine provided with the device according to the invention.



   Figs. 8 and 9 are sections, corresponding respectively to Figs. 1 and 2, of a modification of the machine according to the invention, the control members of known types were not shown, and
Figs 10 and 11 are similar cross sections of another modification.



   As can be seen in FIGS. 1 and 2, the machine comprises two frames 1 and 2 in the form of angles each carrying two steel blades 3 and 3 'which can constitute either combs or stops; these angles extend over the entire length of the cylinders and the lower angle 2 carries at each of these ends two plates 4 in which the upper angle 1 can be journaled at 5. These plates 4 are provided with pins, Ions 6 receiving an alternating rectilinear movement by

 <Desc / Clms Page number 3>

 through a system of control rods, journals and cams.



   A "C" shaped part 7 is attached as shown in FIG. 1 to the upper angle 1 and rests by means of a roller 8 on a plate 9 which can at a given moment and for a determined time be lifted thru a known system of cams and levers.



  The angle iron 1 will thus be rotated around 5 and consequently the blades 3 'which are fixed to it.



   An axis 13 reigning all along the angle iron 2 can receive a rotational movement. by means of a control system, such as that shown at 12 in FIGS. 1 and 2, known by the name of "plaice".



   Between the blades 3 and 3 'are distributed the comb elements 14 and 14'. These comb elements 14 and 14 'are respectively fixed to plates 15 and 16; plates 15 can rotate around axis 13 while plates 16 can rotate around 17.



   On the freezes. 1 and 2, clamping screws 18 make it possible to block the plates 15 on the axis 13, the plates thus blocked, and consequently the combs 14 which are integral with them, will therefore follow the rotational movements of the axis 13,
We can thus have at will comb elements in a high position, others in a low position; the first following the plate, said to be of lower formation, 10, will produce high folds, the second following the plate, called lower formation 11, will produce low folds; it will therefore be possible to reverse the fold at the desired location in the direction of the length of the folds of the
 EMI3.1
 pleated.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   If by means of the screws 18 all the elementary combs are fixed to the axis 13, we will obtain a work similar to that obtained with the current ordinary machines, that is to say, according to the high or low position of the blank. , the same top, bottom or watteau fold over the entire length of the fold in the direction of the pleat.



   The upper frame 1 carries notches 19 in order to allow the lifting of the comb elements. A spring
20 forces each upper comb member to lower and thereby press against the lower comb unit.



   In short, the upper comb element lowers the corresponding lower element when the latter is not controlled; when the lower element is controlled it is this which in turn produces the lifting of the upper element.



     When the frames 1 and 2 and the combs 3 and 3 'exposed previously are opened, the upper angle 1, journaling around 5, will abut by means of a screw 21 on the heel of the upper articulated comb and will consequently cause the rotation and lifting of the latter *, that is to say the opening of the articulated combs 14 and 14 '.



   In order to make it possible to obtain herringbone patterns or any shapes, as shown for example in FIG. 7, the set of combs and comb holders can move longitudinally and alternately.



   This displacement can be carried out in the following way;
At the end of a control shaft 22 is wedged a variable cam 23, the bumps of this cam will lower the roller 24 carried by a lever 25, and consequently the oscillation of the latter, d 'where an alternative movement of the combs in the longitudinal direction
 EMI4.1
 - 1-n-ai.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   A displacement of the pattern is therefore obtained in the direction of the length of the pleated, this displacement being variable according to the profile of the cam 23 employed.



   By making the cam mad on its axis, this reciprocating movement is suppressed and a kind of straight line patterns similar to those shown in the figs are obtained. 6 and 6.



   Of course, the number and length of the fixed 3 and articulated 14 combs can be any.



   The modifications of the machine according to the invention and shown respectively in fig. 8 and 9 and in Figs, 10 and 11, have the advantage of making it possible to modify the type of folds made by each of the elementary combs, during work, without having to stop the machine.



   For this purpose, and as shown in Figs. 8 and 9 while the upper elementary comb holders 16 are articulated on the axis 17 as for FIGS. 1 and 2, the lower elementary combs 14 are fixed to comb holders 26 mounted idle on the axis 13 carried by the angle iron 2. Each of these comb holders 26 has an articulation 28, on which a pull tab 29 is attached. controlled by a rod 30 swiveling around an axis 31 running all along the angle iron 2 and carried by the latter.



   A series of levers 32 in correspondence with the rods 30 are articulated at 33 and carry two rollers 34 and 35.



   A drum 36, running the length of the machine has holes corresponding to a roller 34 and allowing the attachment to this drum, as required, of removable bosses 37. This drum can be driven by an intermittent rotational movement by a known device, eg ratchet.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   When the combs are at their full forward travel (fig, 8), the levers 32 are in the position indicated by this figure. The drum 36 a rotates so that each roller 34 is located between two bosses 37 or two consecutive holes. The rollers 35 are lowered and have no action on the levers 30 and this, throughout the period of the return of the combs.



   The combs, arrived at the rear end of travel (fig.9), the drum 36 rotates through a certain angle; if a boss 37 comes to appear under a roller 34, it produces the lifting of this roller and that of the corresponding roller 35, as well as the lifting of the ramp. the sink
30; consequently the articulation 28 is lowered and the elé. The comb ment thus controlled is brought into the mat position. This element will produce a high fold.



   If no boss had presented under the roller 34, the comb member corresponding to that roller would produce a low fold.



   At the end of the forward stroke, the drum 36 rotates through an angle and the cycle begins again.



   Therefore, a boss 37 fixed by its rod in a hole in the. drum 36, causes the corresponding comb element to produce a high fold; without the presence of the boss this element produces a low fold.



   A pattern or design previously arranged on the drum with the aid of the bosses 37 will therefore be reproduced automatically and in full, by the comb elements, in high or low folds.



   The bosses 37 which are easily fixed to the drum 36 can be arranged therein in the shapes and. the most diverse designs.We will notice that the smaller the combs, the more combinations we can make in the
 EMI6.1
 (patterns and designs.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In the modification shown in FIGS. 10 and 11, the lower comb elements 14 are freely brought into their upper position by means of the following device: The pins 17 and 13 of the preceding figures are replaced by two tubes I and 43 connected l 'to each other at their ends by two plates similar to the plates 4 of Figs. 1 and 2; the rotation of the upper tube 41 for the opening of the combs is controlled by a "C", not shown, analogous to part 7, while the movement of the lower tube 43 is controlled by the "blank" also not represented.



   The lower elementary combs 14 are carried by comb holders 42 journaling on the tube 43 and each carry a pin 46 which can slide in its housing. This pin 46 is constantly pushed outwards by a spring 47 and can, after compression of this spring, come to be lodged in a corresponding hole 48 drilled in the tube 43, The pin being in the position indicated pin 10, leaves the comb corresponding element independent of the tube; the upper elementary comb holder 40 returned to a low position by the spring 20 forces the lower elementary comb to occupy a low position which gives a low fold.



   The penetration of the pin 46 into the tube 43 ensuring the solidarity between this tube 43 and the comb holder 42, is controlled by a device of levers and rotary drum with removable bosses, similar to that described, with reference to FIGS. 8 and 9,
When a boss 37 appears in front of the roller 34 of a lever 32, it produces its lifting and forces
 EMI7.1
 leak the pin 46 to enter the housing 48 of the

 <Desc / Clms Page number 8>

 tube 43. The elementary comb 42 is therefore pinned to the tube 43 whose movements it will follow and produce either high folds or low folds. If there are no bosses in the presence of the roller 34, the corresponding elementary comb produces a low fold.



   We see fig. 11 elementary comb holders
42a which, pinned to the tube 43 correspond to the formation of high folds and other elementary comb holders 42 which, independent of the tube 43, correspond to the formation of low folds,
It can also be seen that the tube 41 has a groove 44 over its entire length in which stop screws 45 fixed to the upper elementary comb holders 40 are housed.

   when the "C" produces the journaling of the tube 41, the latter causes, in its movement, at a certain moment, the screws 45 of all the elementary combs, from which one thus obtains 1 * opening. The groove 44 is sufficiently wide to allow, when the "C" does not act, the low and high positions of the elementary combs,
Of course, in the machines shown in figs. 8 to 11, it would be possible to replace the drum with removable bosses by a perforated cardboard, or one having added bosses, which, moving under the
 EMI8.1
 control levers would play the same role as the drum, ...... 1-


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1 .- Une machine à plisser caractérisée en ce que chacun des peignes est constitué par une série de peignes élémentaires indépendants les uns des autres, les éléments du peigne inférieur pouvant -prendre individuellement à volonté soit la position haute, soit la position basse, pour la formation de plis différents dans le sens de la longueur du plissé. CLAIMS 1 .- A pleating machine characterized in that each of the combs is constituted by a series of elementary combs independent of each other, the elements of the lower comb being able to take individually at will either the high position or the low position, to the formation of different pleats along the length of the pleated. 2 .- Une machine à plisser suivant 1 .- carac- térisée en ce que les éléments de peigne constituant chacun des peignes sont montés fous sur un arbre lon- gitudinal supporté par le bâti correspondant de la ma- chine , 3 ,- Une machine à plisser suivant 2 .- caracté- risée en ce que les éléments du peigne inférieur peu- vent être fixés dans la position angulaire désirée, par exemple au moyen d'une vis de serrage, sur l'arbre correspondant. 2 .- A pleating machine according to 1 .- charac- terized in that the comb elements constituting each of the combs are mounted idle on a longitudinal shaft supported by the corresponding frame of the machine, 3, - A pleating machine according to 2 .- characterized in that the elements of the lower comb can be fixed in the desired angular position, for example by means of a tightening screw, on the corresponding shaft. 4 .- Une machine à plisser suivant 2 ,- carac- térisée en ce que chaque élément du peigne supérieur est pressé élastiquement, par exemple au moyen d'un ressort, contre l'élément opposé du peigne inférieur, et peut être actionné à rencontre de ce ressort par le pâti supérieur, pour le mouvement d'ouverture. 4 .- A pleating machine according to 2, - characterized in that each element of the upper comb is elastically pressed, for example by means of a spring, against the opposite element of the lower comb, and can be actuated against of this spring by the upper part, for the opening movement. 5.- Une machine à plisser suivant 4.- caracté- risée en ce que le bâti supérieur est muni de butées rencontrant la partie arrière des éléments de peignes supérieurs et faisant pivoter ceux-ci à l'encontre desdits ressorts pendant le mouvement d'ouverture de ce bâti. EMI9.1 n 6"¯'" Une machine à plisser suivant l'une quel. <Desc/Clms Page number 10> conque des revendications précédentes caractérisé; 5.- A pleating machine according to 4.- characterized in that the upper frame is provided with stops meeting the rear part of the upper comb elements and causing the latter to pivot against said springs during the movement of opening of this frame. EMI9.1 n 6 "¯ '" One pleating machine depending on which one. <Desc / Clms Page number 10> shell of the preceding claims characterized; en ce que les deux bâtis peuvent être déplacés longitudi- nalement par rapport aux cylindres de la machine, 7 .- Une machine à plisser suivant 2 , caracté- risée en ce quelle comporte des cames distribuées de façon déterminée sur un support se déplaçant devant les éléments de peigne du bâti inférieur, ces cames per- mettant d'amener ces éléments de peigne dans leur posi- tion haute seulement pendant la course avant de ce bâti afin d'obtenir sur le plissé un motif correspondant à la distribution des cames sur ledit supporta 8 .- Une machine à plisser suivant 7 , caractérisée en ce que ces cames sont disposées en rangées circulaires sur la périphérie d'un tambour parallèle aux cylindres de la machine et animé dun mouvement continu ou intermit- tent, in that the two frames can be moved longitudinally with respect to the cylinders of the machine, 7 .- A pleating machine according to 2, characterized in that it comprises cams distributed in a determined manner on a support moving in front of the comb elements of the lower frame, these cams making it possible to bring these comb elements into their high position only during the forward travel of this frame in order to obtain on the pleated a pattern corresponding to the distribution of the cams on said supporta 8 .- A pleating machine according to 7, characterized in that these cams are arranged in circular rows on the periphery of a drum parallel to the cylinders of the machine and driven by a continuous or intermittent movement, chacune de ces rangées correspondant à un élément de peigne, go .- Une machine à plisser suivant 8 . caractérisée en ce que ces cames sont constituées par des bossages fixé.. sur le tambour par exemple au moyen de tiges péné- trant dans des trous prévus dans le tambour, celui-ci étant actionné d'un angle égal à la moitié de la distance angulaire entre deux trous consécutifs d'une même rangée, à latin de chaque course avant et arrière du bâti inférieur de la machine. each of these rows corresponding to a comb element, go .- A pleating machine following 8. characterized in that these cams are formed by bosses fixed .. on the drum for example by means of rods penetrating into holes provided in the drum, the latter being actuated at an angle equal to half the distance angular between two consecutive holes of the same row, to latin of each front and rear stroke of the lower frame of the machine. 10 .- Une machine à plisser suivant 7 , caractérisée en ce que chaque élément de peigne est commandé par les cames de la rangée correspondante, au moyen d'un levier pivotant pouvant venir en contact avec ces cames et d'un système de biellettes successivement actionnées par ce le- vier et libérées de celui-ci, respectivement pendant la course avant et la course arrière du bâti inférieur, 11 .- Une machine à plisser suivant 7 . 8 , ou 9 <Desc/Clms Page number 11> caractérisée en ce que lesdites cames commandent des goupilles permettant de rendre les éléments de peigne du bâti inférieur solidaire de l'arbre sur lequel ils sont montes.* pendant la courte avant de ce bâti et la rotation eonoomittante de cet arbre. 10 .- A pleating machine according to 7, characterized in that each comb element is controlled by the cams of the corresponding row, by means of a pivoting lever able to come into contact with these cams and of a system of links successively actuated by this lever and released from it, respectively during the forward stroke and the rear stroke of the lower frame, 11 .- A following pleating machine 7. 8, or 9 <Desc / Clms Page number 11> characterized in that said cams control pins making it possible to make the comb elements of the lower frame integral with the shaft on which they are mounted. * during the short forward movement of this frame and the eonoomittante rotation of this shaft. 12 .- Une machine à plisser suivant 4 , carac- térieée en ce que les élément$ de peignes du bâti supérieur de la machine sont respectivement munis d'ergots pénétrant dans une rainure longitudinale de l'arbre supportant ces éléments de peigne, 13 .- Une machine à plisser suivant 12 , carac- térisée en oe que la largeur de ladite rainure est telle quel lorsque cet arbre est immobile, les élé- ments de peigne qu*il supporte puisse prendre soit leur position basse, soit leur position haute. 12 .- A pleating machine according to 4, characterized in that the comb elements of the upper frame of the machine are respectively provided with lugs penetrating into a longitudinal groove of the shaft supporting these comb elements, 13 .- A pleating machine according to 12, characterized in that the width of said groove is as it is when this shaft is stationary, the comb elements that it supports can take either their low position or their position. high. 14 .- Une machine à plisser en substance ; comme décrit et comme représenté aux dessins ci-joints, 14 .- A pleating machine in substance; as described and as shown in the accompanying drawings,
BE341739D 1925-04-18 BE341739A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR474132X 1925-04-18

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE341739A true BE341739A (en)

Family

ID=8902835

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE341739D BE341739A (en) 1925-04-18

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE341739A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2701425A1 (en) Printing machine comprising at least one double displacement cylinder.
CH646220A5 (en) RAILER OF RAILWAYS.
BE341739A (en)
CH664776A5 (en) YARN SELECTION DEVICE FOR KNITTING MATERIAL.
CH392385A (en) Conveyor device for machine for shaping metal parts
EP0172948B1 (en) Flat bed knitting machine
WO1997004966A1 (en) Convertible thermal printing mechanism
BE1006383A6 (en) Flap folder and mechanical combi reinforcements of cardboard boxes.
FR2501655A1 (en) SELF-SEPARATING MACHINE
FR2514985A1 (en) SPREADER RAMP FOR FERTILIZER DISPENSER
FR2774010A1 (en) CRIMPING DEVICE
CH619748A5 (en) Device for selectively activating the selection members in perforated card or paper weaving mechanisms
FR2697557A1 (en) Automatic opening casing for blinds and similar closures.
FR2577107A1 (en) Machines for rolling out dough
FR2571755A1 (en) Process for the longitudinal pleating of fabrics and apparatus for carrying it out
CH558842A (en) DEVICE INTENDED FOR MOVING THE YARDS BACK AND BACK IN A Loom.
BE535822A (en)
CH272782A (en) Slat selector mechanism for locks and similar devices.
CH222556A (en) Method for manufacturing flexible material containers, and machine for implementing this method.
BE496697A (en)
FR2782026A1 (en) Machining support for large rectangular section tubes, has double supports with arms to push tube around its axis
FR2675115A1 (en) DEVICE FOR AUTOMATICALLY APPLYING PAPER TO A CARDBOARD BOX DURING FORMING.
BE340551A (en)
BE622187A (en)
FR2658177A1 (en) Device for piling and cutting of fabric